Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træfpunktsændring ved forskellige skydestilllinger
#21
Ja.
Jeg skyder 3-4cm/100m lavt og 2cm til venstre med min Tikka, når jeg skyder liggende uden bipod.Det korrigerer jeg for.
Andre stillinger er der ingen forskel.

Med Surgeonen, som vejer over 2kg mere, er der ingen betydelig forskel.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#22
Trefpunkts ændringer betinget igennem en ekstra linse (briller)
Hovedet bliver hold i forskellige vinkler optiske afvigelser pga. brille glas er ikke slebet ens over de hele.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#23
Oplever også ændring i træfpunkt.
100m. liggende med bipod skyder 2 cm. højere end liggende med støtte på sæk med hånden under/omkring forskæftet.
Synes også jeg kan mærke riflen hoppe anderledes i rekylet, når der skydes med bipod.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#24
@"lille"

Du har helt ret.. jeg havde helt glemt at optikken spiller ind også!

Jeg har dog aldring haft problemer med sigtekikkerter og "briller" (I mit tilfælde skyde/beskyttelsesbriller) MEN... jeg har haft store problemer med åbne sigtemidler og skydebriller der ikke var "optisk rene" specielt i forbindelse med pistol-skydning...

M.h.t disse træfpunktsændringer, så er det som jeg ser det altiid det samme problem... hvis man vil ramme præcist må man minimere indvirkningen af de fysiske faktorer..

Positive tiltag:
Tungere og stivere riffel (kraftigt skæfte, tyk pibe o.s.v.)

Kontrolleret rekyloptag, gør det så ensartet som muligt...

Placering af hoved og krop i forhold til våbnet, herunder øjets
placering i forhold til optikken (kindpuder o.s.v.)

Ensartet støtte der kan gentages præcist og indvirker mindst muligt på rekyloptagelsen (sandsække, benchrests der er tunge og stabile, så riflen flytter sig og ikke støtten.. (bipods sidder fast på riflen og kan derfor give problemer..)

Negative:

Let konstruerede rifler, med tynde vibrerende piber, dårlig kontakt mellem skæfte og pibe/lås (dårlig bedding) ikke fritlagte piber eller forkert konstrueret kontakt mellem pibe og skæfte.
Dårlig centrering af riflens vitale dele (slagstift-bolt-kammer-pibe) omkring pibens centerlinje.

Dårlige skydestillinger (der kan være svære at gentage præcist for hvert skud) dårlige placeringer af hænderne på skæftet.

dårlig støtte, flexende metal-konstruktioner til "benchrest" (skydestativer[xx(])

Min erfaring er:

Skal du teste ammo/ladninger og skyde små grupper, så er gode sandsække eller en rigtig "front-rest" det eneste der dur.

væk med "skydestativer[xx(]", bipods og diverse slaskede opstillinger

Øv dine skydestillinger! find frem til de bedste og hold dig til dem, check om de er "naturlige" på den måde at du f.eks anbringer dig i skydestillingen med lukkede øjne, åbner øjnene og ser hvor din riffel peger hen!! flyt derfter HELE kroppen så riflen peger præcist mod målet... Dette gælder ALLE skydestillinger.. det kan kun gøres med masser af træning... til gengæld er det noget man kan træne hjemme i stuen[^]

i stedet for at købe rettrækkere til 45kkr, så brug pengene på træning, skydning og atter træning... jo flere skud man får sendt afsted, jo bedre lærer man sine træfpunkter at kende[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Jeg skød engang for længe siden en masse skud på 300 meter.

Liggende - kontra knælende betød ca 12 cm. i forskel på træfpunkt.

Årsag: en kombination af anden skydestilling og forskellig rekyloptagelse.

Våben - fririffel cal. 308.

Forskellen var der hver gang - så det var bare om at klikke [Wink]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)