Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foldekolbe
#21
Sådan en fin træskyder som denne er vel ret beset funktionsdygtig uden bagskæfte og med en totallængde på 71,5 cm, får den nok svært ved at holde sig over 60 cm uden.
Send gerne jeres rifler til mig, så skal jeg nok stå for destruktionen [Big Grin][V].

[Image: S202_Stutzen_m.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
præcis,

vi skal op på mærkerne så der kommer en ensrettet lovgivning på området.

Om vi skal have lov at bruge halvautomatiske militær rifler, eller nogen der direkte kan forveksles hermed, på jagt er jeg lodret imod, hvilket er MIN ret præcis som andres, MEN jeg kan se at folk der lider af et eller andet form for lettere handicap ville kunne dyrke deres passion, jagt, ved at få en motorbøsse, f.eks en Browning bar aka en halvautomatisk JAGT RIFFEL.
Men skal wannabe sniperen aka. Brian der render rundt i fuld militæruniform (RENT METAFORISK) have lov at rende rundt med et halvautomatisk angrebsvåben?? På bekostning af jægerstanden?? NEJ det bør han ikke!
Jeg har set adskillige der måske burde vurderes lidt nøjere[B)]
I min optik bør myndighederne holde skarpt på at det fortsat forhindres.

Jeg kan ikke få øje på hvilke features der bare er så dødeligt nødvendige for at wannabe sniperen kan gå på jagt.

Men det glæder mig at der er kræfter der trods en lidt ulovlig tilgang til det har arbejdet for at få de der militærvåben eller de våben der direkte for læmand kan forveksles hermed, registreret på SKV.
Det er sku´ der de hører hjemme.

Folks argument på lige præcis det punkt "at det skal jeg have lov til fordi det er min ret" det er jeg sku lidt træt af at høre på.
Der er lidt unuanceret, i betragtning af at de MÅSKE udelukkende lukrerer på denne mulighed, via et jagttegn.
Når nu lovgiverne giver os komplet frie hænder med repeterrifler hvorfor er det så vi absolut VIL/SKAL have lov til at rende og lege Rambo med halvautomatiske militærvåben på jagt??.

Jeg er til stadighed tilhænger af at disse militærvåben kan registreres og anvendes under SKV, altså til IPSC m.v.

Jeg kan bare se at de potientielt ville kunne skade JAGT sagen i form af yderligere indskrænkninger på grund af at folk bare presser massivt på med "deres ret" i hånden.
Det vil jeg så jæger ikke på noget tidspunkt acceptere stiltiende.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Sådan en fin træskyder som denne er vel ret beset funktionsdygtig uden bagskæfte og med en totallængde på 71,5 cm, får den nok svært ved at holde sig over 60 cm uden.
Send gerne jeres rifler til mig, så skal jeg nok stå for destruktionen [Big Grin][V].

[Image: S202_Stutzen_m.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Totallængde på 71 cm[?][?]. Hvis man antager at der er 36 cm fra aftrækker til bagkappe( hvilket der vel i virkeligheder er rimeligt kort[Smile]), og så vurderer resten af våbenets længde, så ligger totallængden vel tættere på 100 cm[?][Wink]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#24
@Lasse,

vedr. Tubegun,

så arbejder jeg på et system hvor man i princippet kan tage en hvilken som helst boltlås og klistre noget alu rundt om[^]

Endvidere arbejder jeg på et modulært system således man med "skaller" fra f.eks AI kan smide f.eks en Sako 75 lås i og efterfølgende ved moduler bestemme om man vil bruge det originale magasinsysytem eller et hvilket som helst andet[^][^]

Det kommer nok til at ændre lidt på opfattelsen af hvad der er muligt at bygge sammen.
Systemerne jeg havde tænkt mig til at starte med er Sako 75, Sako 85, Tikka 595/696, Tikka T3 og HOWA 1500.
Både med foldekolbe option og standard skæfte.

Ligeledes kommer der erstatningsbrønde til alle Tikka rifler samt mulighed for at få andre magasinfabrikater i. Og ikke mindst, til en rigtig fornuftig pris. Det er slut med de høje priser på magasinsystemer[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Sådan en fin træskyder som denne er vel ret beset funktionsdygtig uden bagskæfte og med en totallængde på 71,5 cm, får den nok svært ved at holde sig over 60 cm uden.
Send gerne jeres rifler til mig, så skal jeg nok stå for destruktionen [Big Grin][V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Totallængde på 71 cm[?][?]. Hvis man antager at der er 36 cm fra aftrækker til bagkappe( hvilket der vel i virkeligheder er rimeligt kort[Smile]), og så vurderer resten af våbenets længde, så ligger totallængden vel tættere på 100 cm[?][Wink]

//Bo



Jeg har længden fra Sauers hjemmeside, men det er ikke så vigtigt. Det som det handler om er om et våben er lovligt, hvis man kan skrue bagskæftet (eller hele skæftet) af.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Sådan en fin træskyder som denne er vel ret beset funktionsdygtig uden bagskæfte og med en totallængde på 71,5 cm, får den nok svært ved at holde sig over 60 cm uden.
Send gerne jeres rifler til mig, så skal jeg nok stå for destruktionen [Big Grin][V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Totallængde på 71 cm[?][?]. Hvis man antager at der er 36 cm fra aftrækker til bagkappe( hvilket der vel i virkeligheder er rimeligt kort[Smile]), og så vurderer resten af våbenets længde, så ligger totallængden vel tættere på 100 cm[?][Wink]

//Bo



Jeg har længden fra Sauers hjemmeside, men det er ikke så vigtigt. Det som det handler om er om et våben er lovligt, hvis man kan skrue bagskæftet (eller hele skæftet) af.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Jeg forstår såmen godt pointen, men synes bare ikke eksemplet var så godt[Wink]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#27
@ GT: Lyder spændende. Glæder mig til at se det.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få en kvalitetsriffel som Sauer 200 STR opgraderet fra det lidt støvede skytteforeningsimage, til en fuldblods bad ass tube gun[:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
@GT:

Jeg er i princippet enig med dig i at det er lidt noget skidt at der er "holger-typer" der tilader sig at tage et jagttegn bare for at kunne anskaffe sig en riffel på en jagttilladelse... Det bør helt klart ske på en SKV
(Det vil også være meget nemmere for "Holger")

Dertil vil jeg dog sige at der vel bliver sorteret grundigt i den flok, bare i kraft af det faktum at jagtprøven skal bestås.

Helt hvorfor vi skal "udelukke" disse mennesker som vitterligt gør en indsats for at lære noget og sætte sig ind i tingene for at blive lovlydige våbenejere og dyrke en sport (en meget interessant sport efter min mening[:I]) forstår jeg ikke helt? og jeg vil meget gerne have mig frabedt prædikatet "wannabee-sniper" fordi jeg interesserer mig for præcisionsskydning på meget lange hold... TAK!
(Jeg ejer heller ikke et "ghillie suit" eller en "drag-bag")

Jeg vil sikkert i fremtiden registrere nye repeter-våben på en SKV i "foreningen for wannabee-snipers" (MilDot)[^] hvis jeg ikke mener våbnet OGSÅ egner sig til jagt...eller jeg bare har lyst til at gå på jagt med det[^]

Det der pølsesnak om "militærlignende våben" på jagt anser jeg for smagsdommeri af værste skuffe... Fordi nogle mennesker mener at en "uhyggelig sort riffel" ikke hører hjemme sammen med mig i min hochsits? så find et andet sted at forstyrre naturen med snak og fuglekiggeri ... ingen tvinger dig til at beskue mine våben .....

Det er tilsyneladende helt ok med "kompost-klæder" som svenskerne kalder de moderne "3D-camo sæt" med løse "blade" o.s.v. men uuuha.. riflen må ikke ligne et militærvåben... og gud forbyde det hvis den er længere, tungere og grønnere end "normale" jagtrifler [xx(]
For slet ikke at tale om "selv-ladende"[8D] Uhyggeligt du...

Hvis en jæger vil handicappe sig selv med en "mouse-gun" (AR15) på jagten, så er det ikke mit problem. Jeg foretrækker min "wannabee-sniper-riffel" med sort plastskæfte og boltløft[Wink]

Det er jo helt ok at eje en overgejlet Land Rover med kæmpestore dæk, dørkplader og 6 projektører i hver retning, og så stort set kun bruge den til det den er bygget til 2 eller 3 gange om året, og resten af tiden brænde diesel (eller V8 benzin) af på ganske almindelige veje og gader..[:I]

Det bør forbydes... det er jo direkte samfundsskadelig virksomhed og mine børn og naboens hunde bliver bange hvergang de kører forbi...[Wink]

proportioner mine herrer... proportioner.....
Hvor stort et REELT problem er "militærlignende våben på jagt" ?
Hvis nogen ønsker sig en "halal-automat" til mistænkeligt brug, så går de vel næppe gennem både jagttegn, politicheck og 20kkr ..?
Så kan man derefter MENE om disse "holger-typer" hvad man vil, men de er da i de væsentlige træk lovlydige borgere....

Personligt mener jeg at man måske også burde begynde at kigge lidt mere på de wanna-bee våbenproducenter der vokser op af mulden som paddehatte her i DK [Wink][Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Citat:quote:

riflen må ikke ligne et militærvåben... og gud forbyde det hvis den er længere, tungere og grønnere end "normale" jagtrifler


Den har de så frafaldet idet der ikke længere "pives" over en boltrfifel med et anderledes udseende. Meldingen var at så længe det var en boltriffel så var der intet problem.

Som skrevet så er "wannabe sniperen" i nogle tilfælde kammet så meget over at det måske på nogen kan virke skræmmende, selvom det sker med et jagttegn i hånden, det bliver forhåbentligt også før eller siden adresseret af myndighederne.

Men vil man rende rundt i fuld outfit som kampsoldat eller finskytte og lege wannabe sniper så bør det da ikke foregå i jagt regi, men under SKV. Jeg ønsker da ikke at give køb på mine rettigheder som jæger pga. nogle ganske få outrerede mennesker.

Der hvor myndighederne forståeligt siger nej er militære automatvåben.
Det har jeg intet problem i at et forbud opretholdes.
Hvad er det der gør det så bydende nødvendigt for jægere med slige våben, jeg kan bare ikke se det????
Den med at "det er min ret" kan jeg ikke acceptere mht militære automatvåben og kommer aldrig til det.

Men at folk som du og jeg ligger og skyder på lange hold med vores jagtrifler og træner i form af jagtfeltskydning det er da vedligeholdelse og/eller "forfinelse" af nogle færdigheder vi behøver for at kunne dræbe byttet så hurtigt og smertefrit som muligt.
Jeg ville mene at hvis vi trækker stregen lidt skarpt op så er vi faktisk forpligtet lovmæssigt til at sikre at vi besidder de kundskaber.

Citat:quote:

Personligt mener jeg at man måske også burde begynde at kigge lidt mere på de wanna-bee våbenproducenter der vokser op af mulden som paddehatte her i DK

Det gør man skam også og har gjort længe[Wink] jeg skal skam indsende konstruktionstegninger af de låsesystemer jeg påtænker at producere.
Det synes jeg er rigtigt fint, da myndighederne herved kan kontrollere hvad der foregår. Det ville forurolige mig hvis ingen spurgte eller endsige krævede nogen form for dokumentation!
Det ville da være langt mere rystende[B)]

Mvh
Autodedakt snart producent[Big Grin][Big Grin][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Mvh
Autodedakt snart producent

/GT



AKA Snailman, wanna-bee våbenproducent in spe hehe [Wink]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne kun taler til mig...
Mvh.LANI



Svar
#31
Jeps, ting tager tid når man financierer selv[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
De er interessant læsning som mange gange før.Allen omtalen kunne udløse en skal have følse.
Men men man skal lige være klar over at disse våben med foldeskæfte ikke må bruges, indføres eller bruges til jagtlig eller konkurrence formål i Tyskland, Østrig,Holland!De er en no go i disse lande.
De er faktisk ikke så længe siden emnet har været op og vende i den tysketalende jagdpresse.Og tro mig de er ikke sjovt at diskutere med de tyske retssystem.

bare sådan en side bemærkning![xx(]

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#33
Hej Lille,

det var jeg ikke klar over et man ikke måtte indføre i Tyskland!

Nok en god idé at informere folk om inden de køber et foldeskæfte..[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
GT - kunne du måske argumentere for hvorfor du ikke kan lide disse "nymodens" halvautomatiske rifler til jagt? Hvis præcisionen er som en bolt-riffel kan jeg bare ikke se argumenterne for ikke at have lov til at bruge dem - andet end smagsdommeri altså Smile

Det er jo ok, du syntes de er rigtig grimme - det er du fuld ud berettiget til, men hvorfor skal det faktum begrænse dem der syntes træskæfter kun kan bruges til brændsel og at udviklingen af våben ikke nødvendigvis behøver at være sluttet i 1898?

Der er jo ingen der tvinger dig til at gå på jagt med en AR-15, vi er bare nogen der syntes det kunne være rart at have muligheden fordi den type våben tiltaler os mere end de klassiske. Det behøver man jo ikke være mærkelig for..

Jeg syntes det er en rigtig ærgelig udvikling at nogen jægere/skytter medvirker til at ligge begrænsninger på vores hobby. Det er der så rigeligt andre der gør i forvejen.

Hvis du er bange for misbrug i form at at der puttes for mange bønner i bøssen eller lignende, så er det i bund og grund stadig ikke våbnet, men indehavernes moral der er noget galt med. Og de mennesker vil ømgå og bøje regler til egen fordel lige meget hvilket våben de har adgang til. Det er samme slags mennesker der bruger blyhagl og lyddæmpere selv om det er ulovligt (ikke at jeg nødvendigvis er enig i forbudene, men de er der og skal derfor overholdes).

Er meget interesseret i at høre dine argumenter, så jeg håber du vil tage dig tid til at svare. Evt. PB, hvis du foretrækker.

Mvh
C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#35
Hej Christian,

jeg har som du kan læse aldrig anfægtet nogen ting i henhold til præcision eller for den sags skyld farve på våbnet.

Det jeg ikke kan acceptere er at folk render på jagt med en AR15 eller for den sags skyld et gevær 95. Ligeledes kan jeg ikke acceptere at diverse mere eller mindre, i relation til jagtsagen, tvivlsomme personer lader disse våben registrere på en jagttilladelse bare fordi det er den eneste mulighed de har for at få våbnet. Herefter bruger de så våbnet direkte ulovligt til konkurranceskydning.
Det er der helt klar lovtekst omkring!!

At våbnene nu tilsyneladende snart kan registreres som "SKV våben" er jeg enddog meget stor tilhænger af, da jagtsagen nu holdes helt og holdent uden for denne gruppe våben.
Jægerforbundet har på vegne af os jægere udtalt at de ikke vil bruge så meget som et enkelt sekund på specifikt militære halvautomatiske våben. Det glæder mig at VORES, altså jægernes hoved interesseorganisation melder så rent ud!

Det er så vidt jeg forstår myndighedernes forbehold med militære halvauto angrebsvåben for at forblive specifik, der udmyntes i at man nu ikke længere kan få disse våben på en jagttilladelse.

Som jæger har vi INGEN grund til at skulle bruge militære halvautomatiske våben da vi har nærmest uudtømmelige muligheder for standard rifler, semi tactical rifler og endelig totalt specialbyggede rifler uden nogen former for begrænsninger for disses udseende.
Vi har muligheder for en riffel på 70cm og 2kg eller en på 150cm og 35 kg rød, grøn, sort, blå ja you name it, ja jeg tænker sågar man må støbe hele riflen ind i pink latex.

Så ønsker jeg ikke SOM JÆGER at kæmpe for militære halvautomatiske våben til jagtbrug.

Et lige så vigtigt aspekt er resten af befolkningens accept af at vi som en promille af befolkningen rent faktisk stadig har lov at gå på jagt med de muligheder vi har NU. Hvorfor så risikere at skade jagtsagen fordi et JAGTREGISTRERET halvautomatisk militærvåben misbruges. Det ville under alle omstændigheder potientielt kunne skade jagtsagen.

Igen igen, jeg accepterer og dyrker også anden skydningen end den jagtrelaterede, MEN under andre organisatoriske forhold!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
@GT ...

Hvor præcist i lovgivningen læser du at et våben registreret til jagt IKKE må bruges til konkurrence-skydning og at det skulle være ULOVLIGT ? Altså ikke i Skytteforeningernes "regler" eller "vedtægter" (De er ikke LOV!!)

Du sætter lighedstegn mellem "militære halvautomater" og "halvautomatiske våben der ligner militære våben" eller er af samme konstruktion som "militære halvautomatiske våben"
Hvis ikke det er aldeles uberettiget "smagsdommeri" (og reelt sludder, teknisk set) så ved jeg ikke hvad det er, og det at jægerforbundet har samme "opfattelse" gør det ikke mere rigtigt
(igen N. Hausgaard: Er de fleste de bedste, eller bare de fleste[:I])
(med "the Dravis addendum": eller bare de frelste?)

Heckler&Koch markedsfører og sælger halvautomater til jagt, som teknisk set er samme mekaniske konstruktion som en G3/M75(semiauto)
De er OK, fordi de har et træskæfte??? men sætter du et træskæfte på en G3 semiauto, så er den stadig "forbudt" hos de "sheriffer" der er af den opfattelse.. Det er IKKE lighed for loven, det er reelt skrankepaveri...det må man kæmpe imod af rent principielle grunde, ikke for at skaffe "uhyggelige" våben i hænderne på "Holger-typer"
end of argument..[Sad!]

At man har indtaget en specifik (negativ) holdning hos JM og Rigspolitiet angående AR15 riflerne er en helt anden sag, som måske kan forsvares i lyset af at man helst ikke ser våben i civile hænder der kan forveksles med de militære våben der er i brug i forsvaret i øjeblikket.

Lovgivningen er ikke specifik nok m.h.t de rent tekniske, sammenholdt med jagtloven.. derfor får man problemet med halvautomaterne.. De skal på jagt overholde et krav om at de kun kan lades med 2 patroner.
Da det ikke er præciseret i lovgivningen, har man fra JM udstedt et cirkulære der siger at våbnet skal være forsynet med en "permanent ordning" der forhindrer at man lader våbnet med mere end 2 patroner, hvis våbnet skal registreres som jagtvåben. Visse politikredse forlanger dertil at et eventuelt aftageligt magasin skal fastgøres permanent til våbnet, mærkeligt nok synes dette "påbud" kun at gælde de halvautomater der konstruktionsmæssigt til forveksling ligner et militært fuldautomatisk våben. Der er givet masser af tilladelser til f.eks. italienske halvautomater med aftageligt magasin, hvor magasinet stadig er aftageligt, ofte leveres disse med et 1-skuds magasin og et 3-5-10 skuds magasin...

Jeg forstår udmærket at jægerforbundet ikke vil bruge tid og kræfter på at "kæmpe" for retten til frit at vælge sit våben indenfor lovens grænser.. Hvorfor kæmpe for de pricipielle rettigheder for en minoritet i minoriteten, i et samfund der efter sigende helst så alle jægere og våben afskaffet (endnu en påstand helt uden hold i virkeligheden, det er en mikro-minoritet der ønsker jagt og våben fjernet i DK, flertalle er "moderat positivt indstillet, med små forbehold")

At kalde jægerne i DK en minoritet er statistisk rigtigt, men bestemt ikke målt i indflydelse... uanset hvad jægerforbundet gerne vil give indtryk af, så er jagttegns-løserne i DK kraftigt skævvredet mod "socialklasse A" Alene af den grund at jagt er DYRT...

Så.... flere og bedre argumenter på bordet....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#37
@Dravis,

Citat:quote:

At man har indtaget en specifik (negativ) holdning hos JM og Rigspolitiet angående AR15 riflerne er en helt anden sag, som måske kan forsvares i lyset af at man helst ikke ser våben i civile hænder der kan forveksles med de militære våben der er i brug i forsvaret i øjeblikket.



Der fik du det med. Det er det jeg mener!

Fandt teksten på retsinformation:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596

Der angives at der udelukkende kan gives tilladelser til jagt.

Om DU vil tolke det som smagsdommeri er jeg lidt ligeglad med, det er din frie ret at tolke som du vil.
Fra min side kan jeg forsikre dig om at det INTET har med det at gøre.

Jeg behøver ikke at argumentere for min holdning. Jeg kan præcis som andre ytre den hvor som helst i Danmark.

Jeg kommer aldrig til at acceptere disse våben som jagtvåben, da jeg er af den opfattelse at de ganske enkelt ikke er nødvendige for jagten.
Hvorfor er det vi skal have militærvåben til jagtbrug??

Personligt ville jeg ikke græde over hvis man forbød ALLE halvauto våben til jagt.
Har bare flere gange set at folk laver noget elendigt "jægerarbejde" når sikringen brænder.

Men så begrænses folk igen i deres såkaldte "frie ret".
Hvorfor ikke bare tage de mest outrerede våben væk og herved tilsikre en fortsat accept af vores hobby.

Hvis wannabe sniperen eller weekend rambo eller holger vil lege krig og skyde med ar15, så lad ham dog under andre forhold der ikke ville kunne skade jagtsagen.
Så kan politikerne afgøre om de vil tillade folk tilegne sig skydeegenskaber med disse våben "for sjov"....
Igen, jeg finder da til stadighed morskab ved at skyde med automatvåben på en skydebane[^] den "lyst" eller hvad man nu skal kalde det tror jeg da aldrig forsvinder....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
GT: Du har al ret i verden til din holdning og at du ikke kan lide halvautomater til jagt, men hvorfor?

Et våben er et våben og kan bruges til at slå vildt ihjel med - de er hverken mere eller mindre døde om det er en Blaser eller en AR-15. Hvorfor modstanden mod en AR-15 som jagtvåben?

Er det i bund og grund ikke fordi du er bange for at folk vil misbruge halvautomaterne til at bortskyde en hel flok rådyr eller andre mærkelige ting, man kan forestille sig? Og at dette så skal falde tilbage på dine muligheder for at udøve din hobby?

Hvis det er tilfældet, vil jeg stadig mene at der er mange andre forhold end militærlignende automatrifler du bør være mere nervøs for. Som jeg nævnte bl.a. brug af blyhagl. Dårlig moral hos jægere kommer man ikke af med ved at lovgive om værktøjet der bruges - der hjælper kun oplysning og holdningsændringer. Dyrene er ligeglade hvad de bliver skudt med, bare det er øjeblikkeligt dræbene.

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#39
@Christian,

signalværdi - i en måske kommende situation hvor vi skal til at kæmpe for vores ret til at drive jagt.

Jeg finder det ikke ønskeligt på nogen tænkelig måde at skulle forsvare en ret til at bruge militære halvautomatiske våben til jagt.

Alt for meget ville pege imod at det bare var retten til at eje et givent våben der var bevæggrunen for kravet frem for saglige argumenter der gør jagt med en boltriffel umulig og vi bare SKAL have et gevær 95 eller en AR-15 for at drive jagt.

Betragtningen med funktionen "halvauto" på jagt er såmænd at er det virkeligt så vigtigt at kunne afgive over 20 skud i en hurtig byge på en flok af dyr?? Er det virkeligt jagt??
Og ja, det er set!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#40
Det skal lige tilføjes at jeg er 100% enig i at det slet ikke giver mening at folk skal søge en jagttilladelse for at kunne lege på skydebanen med disse våben - det burde dækkes af SKV tilladelser og bliver det forhåbentlig også snart.

Jeg mener bare muligheden burde være der for rent faktisk at bruge dette våben på jagt, hvis det er det våben man foretrækker. Det har i mine øjne ikke noget at gøre med at være Rambo - udviklingen i fx USA går jo bare imod at halvautomater baseret på AR-15 i højere og højere grad bruges som jagtvåben - både til varmints men også i alternative kalibre til større vildt. Det der tiltaler mig utroligt meget ved dem er de utallige muligheder der er for meget let at tilpasse våbnet til skytten (kolber, forskæfter, pistolgreb mv) og det vildt man ønsker at nedlægge (upper i alternative kalibre fra 22lr til 450 Bushmaster).

Uden at vide hvor gammel du er, syntes jeg det lyder som om at du har gået på jagt i mange år, hvor disse våben ikke var almindeligt brugt til jagt. Og når det nu er gået fint med at gå på jagt uden, hvorfor skal man så have dette pjat nu.

Du siger direkte at du ikke kan se hvorfor man skulle bruge dem - man kunne også vende det om og spørge: hvorfor ikke?

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)