Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper
#41
Citat:quote:

Originally posted by GT

Sagtens. Dæmpningen bliver bare en smule dårligere.
Hvor meget er lidt svært at sige, men bruger du en kaliber 30 dæmper på noget .224 så vil du have en hørbar dårligere dæmpning end med en dæmper svarende til .224.
Det var ihvertfald hvad vi oplevede med 2 af de der alt for tunge Reflex dæmpere i de to kalibre i Skotland.
Om det forholder sig således med andre fabrikater kan man kun formåde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Det er helt korrekt. Yderligere et faktum er det, at man opnår størst dæmpningseffekt i mindre kalibre dvs ca op til kal. .308
Svar
#42
Citat:quote:

Faktisk opnåede S&L TMD45 også meget gode resultater i en av Eirik Moens tester i Vapentidningen, på minje med (eller bedre) enn A-TEc Maxim. Når prisen så samtidig er 30-50% af de konkurrerende mærker så kan man jo næsten leve med udseendet (jeg har iaf en på 6,5x55 jeg er godt tilfreds med).

Men klart A-Tec er gode og Hausken spesielt er formentlig blandt det bedre; ikke mindst sælges der MEGET få brugte Hausken heroppe. Når man samtidig ikke læser noget negativt om dem på diverse fora opfatter jeg det som positivt.

Derudover er det jo sådan at der ikke er EN dæmper som er bedst til alle kaliver, alle brugsområder etc. En lille A-TEC ctm-4 er meget smækker og let, og fungerer fint på mindre kalibre samtidig som det ikke er den du vælger hvis du skyder jaktfelt med 7mm RM.



Helt enig. Dog synes A-Tec at ligge foran Hausken, når det gælder de lidt mere heftige patroner med meget krudt(gas). Formentlig pga deres modul opbygning samt stål/titan indmad (sidstnævnte vel kun i Maxim modellerne)..
Svar
#43
Citat:quote:

Hey LasseScout

har du dokumentation tilgængelig på det vedr. støj og kilde osv?

Jeg vil gerne prøve at få hul igennem -Smile


Ja da. Send mig din mailadresse på en PM, så sender jeg dig et scan af dokumentet fra arbejdstilsynet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#44
Jeg har i øvrigt sådan en A-tec Maxim på min NKT'er og det fungerer rigtigt godt. Det er den jeg har med på vakjakt og elgjagt. Nogle gange kommer den også med på anden drevjegt, men der hvor jeg bedriver det mest i disse dage skyder vi med slugs og så er det jo halvautomaten (hagl) der skal med. Rekylen er væsentligt lavere med dæmperen monteret. Jeg har skudt et enkelt skud uden høreværn for at teste det, men det bliver der ikke mere af. Det gav ringen for ørerne så det er helt sikkert ikke godt for lyttelapperne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#45
Forsogte og poste et lyddamper billeder, men er for computerlam ! Hvordan gor man dette.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Forsogte og poste et lyddamper billeder, men er for computerlam ! Hvordan gor man dette.

Jess Christensen
Master Pistolsmith



http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=19505

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg kan fortælle, at Steyr faktisk fremstiller en pibe med ekstra stejl stigning til deres Scout i kaliber .308 W. Tror den er 8". Den er beregnet til at skyde subsonisk med lyddæmper.



Det er der også andre der gør Lasse [Image: 03.gif]

[Image: FLG_137301tilforum.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#48
Yeeeah ! Men er det ikke nordmændene der siger " Smaker det, så koster det". Jeg er ikke helt parat til at betale regningen for det grej der, trods min signatur.

Tror foreløbig jeg vil koncentrere mig om at finde en god ladning til min S&L. Når det er gjort, kan jeg gå videre med planerne om at få en lydpotte skruet på rynkerne i snuden. Så med passende små skridt, skal vi nok nå frem til noget der kan bruges.

Det er måske derfor Remington 700 er så populær. Du er i gang for et overkommeligt beløb. Så kan du købe ekstragejl hen ad vejen, og når du ser dig tilbage efter et par år, har du brugt ligeså mange penge, eller flere, som hvis du havde købt A.I. fra starten. Men det føles bare ikke sådan.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#49
En kammerat og jeg, var en tur på bæverjagt i Norges land, og på vores tur derude i ødemarken støder vi på en Nordmand som var seriøs jæger, han kom cyklende på sin mountainbike med ryksæk på, og ud af ryksækken stak der en riffelpibe med en monster lyddæmper siddende på, som om det var det mest naturlige i verden,

Vi bød ham på en kop kaffe, og en sludder det ville han gerne, og under samtalen kommer vi ind på rævejagt med riffel. som var en jagt form både han og vi elsker,

Han spør os om vi har mange ræve i danmark, og vi svarer ja alt for mange, men vi må også kun skyde dem til solen går ned, hvortil han svarer irriteret at det var da dumt, det er jo der de kommer frem, og vi nikker bare, lidt træt af vores jagtorganisationer, senere i samtalen hvor vi kigger på hans lyddæmper, må vi fortælle ham at lyddæmper er ulovlig i Danmark, så udbryder han NEI HELVEDE ! og vi må igen bare nikke, forsvare vores uvidende jagtforvaltning i Danmark.
Jeg var lige ved at bilde ham ind vi var fra Holland

who dares wins
who dares wins
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by International Poacher

En kammerat og jeg, var en tur på bæverjagt i Norges land, og på vores tur derude i ødemarken støder vi på en Nordmand som var seriøs jæger, han kom cyklende på sin mountainbike med ryksæk på, og ud af ryksækken stak der en riffelpibe med en monster lyddæmper siddende på, som om det var det mest naturlige i verden,

Vi bød ham på en kop kaffe, og en sludder det ville han gerne, og under samtalen kommer vi ind på rævejagt med riffel. som var en jagt form både han og vi elsker,

Han spør os om vi har mange ræve i danmark, og vi svarer ja alt for mange, men vi må også kun skyde dem til solen går ned, hvortil han svarer irriteret at det var da dumt, det er jo der de kommer frem, og vi nikker bare, lidt træt af vores jagtorganisationer, senere i samtalen hvor vi kigger på hans lyddæmper, må vi fortælle ham at lyddæmper er ulovlig i Danmark, så udbryder han NEI HELVEDE ! og vi må igen bare nikke, forsvare vores uvidende jagtforvaltning i Danmark.
Jeg var lige ved at bilde ham ind vi var fra Holland

who dares wins



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin] Ja jeg forstår dig godt - lidt flovt at være dansk nogen gange
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har danset nogle runder med bl.a. politiet, justitsministeriet (JM) og miljøministeriet (MM) om det eksisterende forbud mod jagt med lyddæmpere. Se evt. mere her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14946

Det er mere end to år siden jeg skrev til JM og MM, og fortalte dem, at forbudet er i strid med EU´s arbejdsmiljødirektiv, og forresten også den danske støjbekendtgørelse, der er fastsat ud fra direktivet. Støj skal nemlig dæmpes ved kilden hvis man kan, og det kan man her.

Det positive der kom ud af henvendelsen er, at arbejdstilsynet under Erhvervsministeriet gav mig ret i, at forbudet er ulovligt. Det frustrerende er, at hver gang jeg rykker MM for nyt i sagen, siger de at der arbejdes på det. Når jeg rykker JM siger de, at de stadig overvejer sagen.

Spørgsmålet som jeg snart stiller til de to ministerier bliver: "Hvor længe kan I holde til at vide, at I har ulovlige regler uden at gøre noget ved det ?" Birthe Rønn Hornbeck fandt jo ihvertfald ud af, at to år er i overkanten.

Når jeg slår lidt på vandrørene hører jeg, at MM sådan set godt vil ændre reglerne, men de tør ikke for de våbenforskrækkede overmennesker i JM. Og i JM ved man godt den er gal, men man pønser måske på noget retning af, at det bliver tilladt for erhvervsdrivende at bruge lyddæmper, men ikke for "hobbyjægere". Så er man i hus med arbejdsmiljøreglerne, der ikke gælder hobbyer.

Det er bare en stinker alligevel, for når man har anerkendt, at en lyddæmper er en beskyttelsesforanstaltning for skytten, vil det være højst usædvanligt at forbyde den for private. Tænk på, hvis høreværn eller sikkerhedsbukser var forbudt for private ejere af en motorsav ??? Nej, vel !

Og der ligger den nu. Forhåbentlig når jeg at skrive til ministerierne før valget, jeg tror ikke der er flere ministre der ønsker sig en BRH lige nu [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Håber snart der sker noget i sagen, men det er vel naivt at tro... Føler afgjort at DK er et U land i mange sammenhænge bl.a. denne sag.. Krydser fingre..[Smile]
Svar
#52
Nu har jeg, igen igen, rykket Justitsministeriet og Miljøministeriet for noget momentum i sagen.

Jeg kunne ikke dy mig for at fortælle, at sagen snart havner i pressen. Jeg kom også til at nævne, at begge ministerier nu i lang tid har forvaltet sagerne i strid med arbejdsmiljøreglerne, og at de i mindst to år har vidst, at det de gjorde var ulovligt. Smed også en bemærkning om, at Birthe Rønn Hornbech jo ikke kunne holde til at være vidende om ulovlig forvaltning i to år uden at gøre noget ved det, og at det jo forresten er valgår, så måske vil de to ministre helst undgå lignende historier i pressen lige i år.

O.K. jeg ved godt det er under bæltestedet, men jeg har jo ligesom prøvet at spille spillet efter reglerne i lang tid, så nu dropper jeg lige fløjlshandskerne lidt. Man kan jo også blive træt af at løbe panden mod en mur.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#53
Jeg synes at du er ret sej Lasse!
Stor respekt for din indsats herfra.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#54
JA! Det er godt du bliver ved, Lasse. De kommer til at bøje sig til sidst! Men hvornår...[V]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/BSA Sweet17 6-18x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 17/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#55
Stærkt Lasse......så kan de lære det

Fedt at du holder presset

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#56
[}Smile] sådan...

what dosent kill you, makes you stronger
what dosent kill you, makes you stronger
Svar
#57
Hmmm...tror nu at vi jægere (og det er kun nogle af os) samt skytter står ret alene med ønsket om lovliggørelse af lyddæmpere. Jeg tror at en artikel i avisen m.v. vil give bagslag - lidt på højde med debatten om luftvåben der kørte for noget tid siden - foranlediget af en NVF'er.

Jeg er stor fortaler for lyddæmpere, men tror virkelig at man skal tænke sig om inden sagen tages til medierne. Hvis politikerne ser agenter, lejemordere og krybskytter overalt i kølvandet på en lovliggørelse - hvad gør den alm. sofadebatør-dansker så ikke?[B)]

Men din indsats er prisværdig!

J.
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hmmm...tror nu at vi jægere (og det er kun nogle af os) samt skytter står ret alene med ønsket om lovliggørelse af lyddæmpere. Jeg tror at en artikel i avisen m.v. vil give bagslag - lidt på højde med debatten om luftvåben der kørte for noget tid siden - foranlediget af en NVF'er.

Jeg er stor fortaler for lyddæmpere, men tror virkelig at man skal tænke sig om inden sagen tages til medierne. Hvis politikerne ser agenter, lejemordere og krybskytter overalt i kølvandet på en lovliggørelse - hvad gør den alm. sofadebatør-dansker så ikke?[B)]

Men din indsats er prisværdig!

J.



Det var kloge ord set i lyset af den danske mentalitet. Men selvfølgelig er det meget svært at forstå og acceptere, at nordmænd og svenskere er smartere end danskerne...[:p] I Norge/Sverige er lyddæmpere en selvfølge nu til dags, ingen stiller spørgsmål ved deres berettigelse. Netop fordi deres eksistens er baseret på sunde argumenter om at begrænse lyden ved kilden.
Svar
#59
Lige præcist - og det er en af de vinkler jeg tror man skal tage med, hvis man går til pressen. Det vil i bedste fald kunne komme en jounalist med onde hensigter en smule i forkøbet...

Det er nemlig nemt nok for en politiker at argumentere for, hvorfor vi skal have en særlovgivning på dette punkt - det gør de dagligt med så mange andre ting. Det er straks noget andet med pressen, hvis de vil prøve at dække en IKKE-politisk vinkel. Så er det netop at fornuftsargumenterne hører op, hvis man stiller det op ved siden af vores naboer og årsagen til deres legalisering af lyddæmpere.

En anden god vinkel er, at slå et slag for de gode gamle og stolte skytteforeninger, der langsomt bliver kvalt i strenge miljøkrav fsva støj m.v. mange af disse ville kunne blomstre igen ved lovliggørelse eller et dikrete krav om brug af dæmpere!

J.
Svar
#60
Jeg har i dag af politiet i Viborg, fået afslag på min ansøgning til at have en lyddæmper til brug ved jagt i udlandet :-( Afslaget begrundes med at det kun i særlige tilfælde kan gives tilladelse jfr. Justitsministeriets cirkulære nr. 8 af 26. januar 2000 § 7.
Jeg ved der er skrevet meget om emnet, og vil bare høre hvad andre har gjort i liggende tilfælde, og selvfølgelig også hvad resultatet af en evt. klage har været.

Jeg var eller af den opfattelse at det var et særligt tilfælde!!! er der kommet cirkulære siden det § 7 fra 2000? Kunne jo være de havde overset noget ;-)

//Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)