Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lang patron til lang lås? (om mauser 03/ .308 win)
#41
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Hej Gustav

Jeg har aldrig selv ejet en mauser m03,

Ud fra det de andre skriver synes jeg det er rimeligt sikkert det er et problem med m03 og 308win. Måske ikke alle m03. Men det ville være træls at eje en der var det problem med.

Derfor mit råd ville være at vælge en anden riffel, hvis det skal skal være 308win.

Mvh
Christensen



Det her er til dato i top 5 over de dårligste råd jeg har hørt.

At fravælge en riffel i 1 specifikt kaliber på grund af at der er flere der melder om problemer med kombinationen.

At patron nummer 2 vipper eller ikke bliver trykket langt nok op er et problem som en kompetent bøssemager kan klare. Eller forhandleren, hvis der stadig er garanti på den.

Jeg har snart set så mange fødefejl i min tid som riffelautist at hvis jeg skulle fraråde andre at købe de kombinationer af kaliber/riffel der af og til har fødeproblemer, så ville der kun være en Ruger #1 tilbage på listen. (og muligvis Mævser 98 i 8 X 57, men de er svære at finde som nummerens)

PS: har selv problemer med længden af Tikka magasin på grund af størrelsen på den klods der begrænser patronlængden. Har nu købt et extra magasin til at ændre så det virker. Jeg fraråder dog ikke andre at købe en Tikka i .204 Ruger. Jeg gør dem blot opmærksom på at der kan/er problemer med tunge kugler og C.O.L

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Hej Max

Som jeg kender dig fra forum er du en dygtig og vidende bøssemager. Du kan fixe hvad som helst uden problemer på dine egne rifler, men som ny riffeljæger er det sidste man ønsker sig en riffel der ikke fungere, når det er et velkendt problem. At du kan gå ud i baglokalet at fixe et sådan problem når du lige har tid gør at det for dig er meget enkelt at løse. Os andre der ikke har samme mulighed og evner, er det et langt større problem for når vores grej ikke virker som det skal.

Men undskyld mig Max det rammer helt klart min top5 over dårlige råd at anbefale ny riffel jæger at købe en riffel/kaliber kombination som det er et velkendt problem med.

Det er blevet vist adskillige gange at folk på dette forum har svært ved at sætte sig ind i andres situation og basere deres råd på deres egen situation og ikke den situation som den man rådgiver står i. Hvilket er elendig rådgivning.[B)]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Nu kom dit råd da op på førstepladsen over dårlige råd.[Big Grin]

Markeret med rødt. Er det ikke lige det du gør ????? endda uden at du selv har haft det våben du fraråder en anden at købe.

Det mulige problem som helt sikkert kan rettes, hvor stort tror du egentlig det er. Større end, mindre end eller lig med det problem Sauer kan have med en klikker, efterfulgt af at skuddet går når håndtaget berøres.
Hvor stort er sikkerhedsproblemet ved at magasinet muligvis ikke føder patron nummer 2 sammenlignet med Sauerfejlen ????

Jeg vurderer det til at være væsentligt mindre og når det så oven i købet er ret let at fixe, så ser jeg ingen grund til at fraråde nogen at købe den kombination af våben/kaliber.

Den fødefejl som jeg ser på Rincon's video vil osse være der på .243 og 22-250. Hvorfor fraråder du så ikke osse at købe en M03 i de 2 kalibre. Er det fordi du ikke er i stand til at afkode fejlen på videoen ??

Det er muligt at jeg har givet et dårligt råd. Jeg er jo osse kun et menneske, men nu skal du få et godt råd.

Lad være med at udtale dig om våben du ikke selv har haft eller udtale dig om situationer, baseret på hændelser du ikke kan sætte dig ind i med de øjne som ham der har problemet, ser med.

Nu blev det da lige så kryptisk som det du skrev [Wink][8D]

Skal vi til slut lige prøve om vi kan få sat tal på hvor mange der egentlig har oplevet ufarlige fødeproblemer med en M03 ?

Og så kan jeg da lige linke til nogen af de tråde hvor en ret så farlig sikkerhedsbrist på Sauer bliver beskrevet. Uden at der er ret mange der har fravalgt Sauer af den grund.

Så i min verden er der lysår forskel på om en riffel kan gå af utilsigtet ved berøring af hævearmen, eller om en anden riffel ikke føder korrekt hver gang.

Hvis du vil dømme ude de rifler der ikke føder 112% hver gang, så er der godt nok ikke mange tilbage. Men det missede du åbenbart at jeg skrev tidligere [Wink]

Nå, men godnat og sov godt [8D]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#42
Undskyld mig - men er det her ikke ved at blive kørt lige rigeligt op i en spids?
Så vidt jeg har kunnet følge med i, er der ca. 2 der har haft problemer med M03 magasin.
Godt nok har begge været i .308, men derfra og så til bla. at fraråde at købe M03 synes jeg godt nok der er langt. Gad vide hvor mange der er solgt?
I sidste uge blæste Max bagkappen af hans T3 bundstykke - skal den så også frarådes?
Ro på - jeg tror på problemerne løses

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Undskyld mig - men er det her ikke ved at blive kørt lige rigeligt op i en spids?
Så vidt jeg har kunnet følge med i, er der ca. 2 der har haft problemer med M03 magasin.
Godt nok har begge været i .308, men derfra og så til bla. at fraråde at købe M03 synes jeg godt nok der er langt. Gad vide hvor mange der er solgt?
I sidste uge blæste Max bagkappen af hans T3 bundstykke - skal den så også frarådes?
Ro på - jeg tror på problemerne løses

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Korrektion !

Jeg blæste udtrækkeren af. Bagkappen blev netop siddende fordi den var forstærket.
Og jeg har osse kun opfattet 2 der har bøvl med M03 magasin i 308.
Der er ikke noget der hedder problemer - det hedder opgaver [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#44
@ Max

Skal jeg forstå det sådan at du påtager dig opgaven med at løse 50% af Mauser M03érne med problemer - neemlig min[?][Big Grin][Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@ Max

Skal jeg forstå det sådan at du påtager dig opgaven med at løse 50% af Mauser M03érne med problemer - neemlig min[?][Big Grin][Big Grin]



Øhhhhhhhhh - var dit problem ikke løst [?][?][?][?][?]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@ Max

Skal jeg forstå det sådan at du påtager dig opgaven med at løse 50% af Mauser M03érne med problemer - neemlig min[?][Big Grin][Big Grin]



Nej. Gå derhen hvor du har købt den. I garanti perioden skal man give dem chancen for at rette fejlen inden man går til en anden. Ellers kan de afvise at rette/bytte hvis problemet ikke bliver løst af den alternative doktor.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#47
Jeg har lige talt med Guntex/Korsholm.

De var meget imødekomne og ydmy overfor problemet. Aftalen blev at de får magasinet ned, så kigger de på det igen.

Jeg har overdraget dem mine iagttagelser, så kan de have dem i baghovedet under forsøget med at udbedre problemet.

Jeg vender tilbage til tråden, når jeg engang har skudt 100 skud i træk uden noget problem.
Så må vi håbe at det bliver i år[Big Grin][Big Grin].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Boryx - Boryx

Vil du ikke dele løsningen med alle de andre utrøstelige M 03 skytter ?

"Jeg skød 50 skud. Dejligt at have løst det problem."

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



@ Bushman

Jeg vil rigtigt gerne berette om det, at sige problemet er løst er nok at tage munden for fuld.
Jeg skylder nok at afprøve det i lidt længere tid. Men herunder følger mine iagttagelser - de skal efterprøves!!


- Magasinet arbejder bedre med Norma end Lapua hylstre
- undgå spidse projektiler
- Hold magasinet smurt med olie på de indvendige flader (jeg overvejer en polering[?] (det er jo ikke smart med olie i kammeret)
- repeter "hurtigt", med en konstant bevægelse.

Det sidste punkt kræver lidt billeder og en dybere forklaring, det skal jeg nok komme med, men det bliver først i Maj måned[Wink]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#49
Måske du skulle tage bøssen med. Hvis det evt. er fordi at magasinet ikke låser "højt nok" i bunden, så kan de ikke rette problemet [Wink] eller hvis bundstykket er rejfet for meget[?]
Hvis du skal polere/oliere dig ud af det, tror jeg du får rigtige problemer hvis der kommer skidt i [V]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Måske du skulle tage bøssen med. Hvis det evt. er fordi at magasinet ikke låser "højt nok" i bunden, så kan de ikke rette problemet [Wink] eller hvis bundstykket er rejfet for meget[?]
Hvis du skal polere/oliere dig ud af det, tror jeg du får rigtige problemer hvis der kommer skidt i [V]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



God pointe med at medbringe riflen[:I]

Mht. olie eller polering så håber jeg heller ikke at det er nødvendigt, min opfattelse er måske faktisk at den skal "tilslides", men som jeg også skrev så kræver det hvis et par billeder og en dybere forklaring.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#51
Klart - det vil ikke være seriøst, at forsøge at løse problemet unden riflen.

Olie i magasinet vil helt sikkert føre problemer med sig, når sand og skidt sætter sig i olien.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#52
@AB

Dét der er æddermame under bommen!!!

Er du usikker på hvad jeg mener så spørg Kima.
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#53
Jeg vil da være utroligt ked af at du holder bushmans magasin. Jeg ved jo tilfældigvis at det virker i kal 308 til riflen, og jeg ser da gerne at der følger et velfungerende magasin med resten af riflen.
Svar
#54
Til Bushman og Rincon

Det er fint nok med nogle meningsudvekslinger - men hvad i har af personlige indbyrdes kontroverser, høre ikke hjemme her på forum, uanset hvem der har ret i hvad !!

Hold jer venligst til emnet - der jo helt klart har stor interesse !

Mvh. AB/Moderator

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#55
Hej.

Redigerer mit indlæg - der var udøvet moderation mens jeg skrev.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

@AB

Dét der er æddermame under bommen!!!

Er du usikker på hvad jeg mener så spørg Kima.



Her har du redigeret/slettet i et indlæg som var blevet modereret, det er en klar overtrædelse af nedenstående regel, det koster en uges afkøling.

Citat:quote:

8. Indlæg, der ikke lever op til nedenstående regelsæt modereres eller slettes, når moderatoren bliver opmærksom på dem. Indgreb fra moderator/administrator skal altid respekteres.


Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Hej Gustav

Jeg har aldrig selv ejet en mauser m03,

Ud fra det de andre skriver synes jeg det er rimeligt sikkert det er et problem med m03 og 308win. Måske ikke alle m03. Men det ville være træls at eje en der var det problem med.

Derfor mit råd ville være at vælge en anden riffel, hvis det skal skal være 308win.

Mvh
Christensen



Det her er til dato i top 5 over de dårligste råd jeg har hørt.

At fravælge en riffel i 1 specifikt kaliber på grund af at der er flere der melder om problemer med kombinationen.

At patron nummer 2 vipper eller ikke bliver trykket langt nok op er et problem som en kompetent bøssemager kan klare. Eller forhandleren, hvis der stadig er garanti på den.

Jeg har snart set så mange fødefejl i min tid som riffelautist at hvis jeg skulle fraråde andre at købe de kombinationer af kaliber/riffel der af og til har fødeproblemer, så ville der kun være en Ruger #1 tilbage på listen. (og muligvis Mævser 98 i 8 X 57, men de er svære at finde som nummerens)

PS: har selv problemer med længden af Tikka magasin på grund af størrelsen på den klods der begrænser patronlængden. Har nu købt et extra magasin til at ændre så det virker. Jeg fraråder dog ikke andre at købe en Tikka i .204 Ruger. Jeg gør dem blot opmærksom på at der kan/er problemer med tunge kugler og C.O.L

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Hej Max

Som jeg kender dig fra forum er du en dygtig og vidende bøssemager. Du kan fixe hvad som helst uden problemer på dine egne rifler, men som ny riffeljæger er det sidste man ønsker sig en riffel der ikke fungere, når det er et velkendt problem. At du kan gå ud i baglokalet at fixe et sådan problem når du lige har tid gør at det for dig er meget enkelt at løse. Os andre der ikke har samme mulighed og evner, er det et langt større problem for når vores grej ikke virker som det skal.

Men undskyld mig Max det rammer helt klart min top5 over dårlige råd at anbefale ny riffel jæger at købe en riffel/kaliber kombination som det er et velkendt problem med.

Det er blevet vist adskillige gange at folk på dette forum har svært ved at sætte sig ind i andres situation og basere deres råd på deres egen situation og ikke den situation som den man rådgiver står i. Hvilket er elendig rådgivning.[B)]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Nu kom dit råd da op på førstepladsen over dårlige råd.[Big Grin]

Markeret med rødt. Er det ikke lige det du gør ????? endda uden at du selv har haft det våben du fraråder en anden at købe.

Det mulige problem som helt sikkert kan rettes, hvor stort tror du egentlig det er. Større end, mindre end eller lig med det problem Sauer kan have med en klikker, efterfulgt af at skuddet går når håndtaget berøres.
Hvor stort er sikkerhedsproblemet ved at magasinet muligvis ikke føder patron nummer 2 sammenlignet med Sauerfejlen ????


Sauerfejlen plejer du at gøre ganske tydeligt opmærksom på så vidt jeg husker når den har været oppe at vende.

Citat:quote:

Jeg vurderer det til at være væsentligt mindre og når det så oven i købet er ret let at fixe, så ser jeg ingen grund til at fraråde nogen at købe den kombination af våben/kaliber.


Jeg betvivler dig ikke...

Citat:quote:

Det er muligt at jeg har givet et dårligt råd. Jeg er jo osse kun et menneske, men nu skal du få et godt råd.

Lad være med at udtale dig om våben du ikke selv har haft eller udtale dig om situationer, baseret på hændelser du ikke kan sætte dig ind i med de øjne som ham der har problemet, ser med.


Max det er så her du går galt i byen. Jeg kan ikke teknisk, men jeg ved hvordan det er have sådan en fejl på sin riffel. Jeg har selv været nyjæger ikke længere tilbage end jeg kan huske det. Jeg havde en lignen fejl på min riffel. Som urutineret riffel skytte var det rigtig træls fordi jeg ikke havde indøvet alm. skydeteknik. Det første halv år jeg var på skydebane mente riffel indstruktørene på de baner jeg kom på det var fordi jeg ikke repeterede ordentligt. Så jeg forsøgte jo at repetere ordenligt, samtidigt med jeg lige skulle huske vejrtrækning, læg mig ordentligt også videre... Det er en ret frustrerende oplevelse. Og ødelæggende for ens tillid til at det man gør er rigtigt. Udover det også lige smed en extra ting oven de ting man skulle huske i forvejen. Det har man absolut ikke brug for som grøn og urutineret

Og lad os lige huske hvad han skrev om sin egen jagterfaring:

Citat:quote:

Som relativt uerfaren jæger og helt ny riffeljæger


Så Max, jo jeg ved godt hvordan det at rende rundt med sådan en fejl... Derfor synes jeg han skal købe en riffel hvor på problemet ikke er.

Citat:quote:

Skal vi til slut lige prøve om vi kan få sat tal på hvor mange der egentlig har oplevet ufarlige fødeproblemer med en M03 ?


I forhold til det punkt kan jeg når jeg læser tråden nok godt give digt ret i at mit indlæg var forhastet. Men hvad er dit indtryk som bøssemager af hvor ofte fejlen forekommer på M03?

Citat:quote:

Hvis du vil dømme ude de rifler der ikke føder 112% hver gang, så er der godt nok ikke mange tilbage. Men det missede du åbenbart at jeg skrev tidligere [Wink]




Nu er der forskel på om det er en mandags model i ny og næ, som kvalitets sikring ikke har opsnappet. Så er der ikke nogen grund til gå uden om riffel af den grund, for det tror jeg ikke du slipper for ved nogen rifler... Min holdning til hvis det er generel fejl har jeg gjort redde for tidligere.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#58
Så skylder jeg vist at fortælle slutningen på mit magasin problem.
Jeg ”købte[Smile]” jo et brugt .308 magasin herinde af en anden formand.

Pr[}Smile]blem nummer 1; Det gik skidt i den forstand, at min M03 ikke kunne føde fra det, da bolten simpel hen gled hen over patronerne, uden at kunne ”nå” dem, der lå i magasinet. Nyt magasin blev indkøbt.

Pr[}Smile]blem nummer 2; Det spritnye magasin, kunne godt føde den første patron, men så kunne låsen ikke åbnes igen, da en udfræsning på undersiden af bolten, greb fat i en af læberne på magasinet. Det løste den rare guntex-mekker med at sænke magasinet en my. Med det uheldige resultat, at hvis man støtter riflen på magasinet og tror man kan repeter, så bliver man skuffet. Tog man så lidt magt i brug, så spyttede riflen magasinet ud. Endnu et nyt magasin bliver fundet frem…. Vi prøver for sjov at tage et af de dyre i rustfri til ca. 5000,- Den gør det samme.

Pr[}Smile]blem nummer 3; Nu sad det 3. magasin ordenligt og låsen kunne betjenes, uden magasin udfald eller blokering at låsen. Men nu kunne den så ikke fodre alle 5 søm fra magasinet uden den fik enten nummer 2, 3 eller 4 til at sidde på tværs. Når den øverste patron blev kamret, var der aldrig problemer. Men nummer 2 lagde, ved indføring, (når den bliver ”ført op af rampen”), et pres på den neden uden liggende patron ved dennes hals. Derved tippede den næsen lidt ned af og blev uhensigtsmæssigt ført med frem. Hvor ved den stødte snuden mod fronten af magasinet og så lavede den en ”klemmer” på den patron der var på vej i kammeret. Dette blev løst ved at tilpasse læberne med en stykke fladjern ala en hængselsvrider ~læbevrider.

Alt i alt, tog det vel et par timer, at få den til at arte sig. Men der var fint professionel betjening hos guntex, der åbnede værkstedet før normal arbejdstid, for at lave dette for mig. De var også indforstået med, at blive på opgaven til det hele virkede 100%

Konklusionen må være; vil man bare have en M03 i .308 eller 243(og det ville jeg) så må man være indstillet på, at der er lidt startknas, for at tilpasse magasinet. Nu har jeg det helt lille .222/.223 og det spøgefulde .308/243 og det store til 30-06 op til 9,3x62 og de 2 andre opføre sig altid pænt. Jeg fik iøvrigt den glædelige overraskelse at .223 magasinet også kan lades oppefra. Det troede jeg ikke, da det er et singelstack. Men det KAN det.... altså hvis man kan få sine fed dukkefingre til at håndter de små patroner[Wink]

Alt i alt er jeg, trods besværet med .308 magasinet, ovenud tilfreds, både med riflen som helhed og valget i kaliber[:0]. Jeg har aldrig haft en riffel der kan måle sig med den i præcision[:p].

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand[Image: ajbutton.gif]@Petoni - Jeg hed Tikka4ever før
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#59
Glad for at høre, at det fik en lykkelig udgang

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#60
Ja guntex og bushman ved hvad der virker. Glæder mig til at få en 03 også.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)