Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer eller Sako???
#21
Hej Thomas,

Jeg har selv en Sauer 202 og jeg er meget tilfreds, hvad angår præcision og finish. Jeg synes sikringen er genial, men ville da gerne kunne aflade den i sikret tilstand. Men man skal under alle omstændigheder ikke stå og vifte med en riffel, imens man aflader den, om den så kan aflades i sikret tilstand eller ej.

Hvis du kan få en Sauer 202 til den pris, så synes jeg bestemt det er et rigtigt godt tilbud. Min egen riffel er fra før, de begyndte at ilafon coate, så jeg har ingen erfaringer med det. Dog er det ikke noget jeg mangler. Man vedligeholder forhåbentlig sine ting efter jagt, så jeg kan ikke se at dette skulle være det afgørende punkt.

Hvad angår magasiner, så er de til saueren lavet af metal med en plast bund (De kan også skaffes helt i metal). De kan fås i 3 og 5 skuds versioner, så det bør heller ikke være nogen hindring.

Jeg synes, at du skal holde de to rifler op imod hinanden. Prøv at få en føling med, hvad du bedst selv synes om. Lad ting som ergonomi, altså hvordan riflen passer til dig være det afgørende. Begge rifler er absolut af fremragende kvalitet, så vælg den riffel du har den bedste følelse med.

Mvh,
Palle
Svar
#22
Tak for alle jeres indlæg/kommentarer. Efter nøje overvejelser endte det med jeg valgte en Sako Bavarian 85 kal 308 til en pris af 11.600 kr. Blev af forhandleren der ville sælge Sauer til mig anbefalet at vælge Sako´en da jeg kunne få den, til den (efter min og hans mening) billige pris. Har valgt en EAW swingmontage til at fastholde min S&B Zenith 3-12-50 med lys. Så håber det ender lykkeligt, syntes i alt fald det er et fedt sæt, og glæder mig som et lille barn til at få det...;-)

Hvad siger i til den EAW swingmontage, er det kræs eller...?
Svar
#23
Hva, kunne du ikke bare tage den med hjem??
H
Hogmeister
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Hvad siger i til den EAW swingmontage, er det kræs eller...?



Du har vist ikke lavet en "search" på EAW svingmontage.

Den er efter min mening noget af det mest oversolgte og ringeste du kunne have valgt. Der er kun rekyloptag i den forreste og derfor er din tunge S&B overladt til 2 små 3,5mm skruer.

Bevares, montagen kan da justeres til de allerskæveste låsestole med huller der er boret på sned og men derfor behøver du heller ikke vælge den til en SAKO.

Oven i købet er SAKO født med en af de bedste indbyggede montage skinner der findes. Og Optiloc fås osse som kvikmontage.

Jeg tror sælgeres solgte dig en SAKO lidt billigere for at hive fortjenesten hjem på en EAW [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Tillykke med din Sako, det havde jeg også valgt til enhver tid.

Ang montager, fuldstændigt enig med M@x.

Skynd dig at få fat i et par Optilock istedet for, det bliver du og din kikkert glade for.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Hvorfor swing montager overhovedet?? Køb et par SAKO ringe mens du er ved det,og monter kikkerten ordentligt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#27
Der var lige lidt med lidt tilladelser der skal være i orden inden jeg må få den med hjem.

Hmm er lidt forundret over i ikke kan lide EAW swingmontage. Er en ældre bøssemager, af den gamle skole med respekt for sit håndværk, der sagde at det var lækkerier. Er ham der skal montere den og faktisk også ham der har solgt mig Sako´en. Og han er efter min vurdering ikke en der vil score penge på noget. Han er meget reel med sine priser og han ville ligeså godt have solgt mig en optilock montage, så ja er lidt mit eget valg fordi jeg syntes det lød fordelagtigt hvis man skal udenlands og "bare" kan tage kikkerten af og sætte den på igen - både under rejsen - men også hvis der kom svin tæt på... Må indrømme ved ikke så meget om det selv så har stolet på ham, men kunne da godt ske jeg skulle have researchet lidt mere på det inden jeg valgte den. Er bange for han nu har boret huller i riflen til monteringen og bestilt en EAW swingmontage så er ikke sikker på jeg overhovedet kan nå at lave det om igen. Men er det nu også så skidt....?

Tak for input, selvom det ikke lige var det jeg "ønskede" at høre...:-)))
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Der var lige lidt med lidt tilladelser der skal være i orden inden jeg må få den med hjem.

Hmm er lidt forundret over i ikke kan lide EAW swingmontage.... Men er det nu også så skidt....?

Tak for input, selvom det ikke lige var det jeg "ønskede" at høre...:-)))



Hej nabo!

Det er risikoen, når man køber nyt og glad skriver om det på diverse fora i forventning om at få ros for sine nyerhvervelser.
En EAW-montage fongerer som regel fint, men har en velkendt tendens til at lave "kvælermærker" på kikkertrøret.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#29
Boret i en SAKO??????DEt er sgu da hærværk!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Der var lige lidt med lidt tilladelser der skal være i orden inden jeg må få den med hjem.

Hmm er lidt forundret over i ikke kan lide EAW swingmontage. Er en ældre bøssemager, af den gamle skole med respekt for sit håndværk, der sagde at det var lækkerier. Er ham der skal montere den og faktisk også ham der har solgt mig Sako´en. Og han er efter min vurdering ikke en der vil score penge på noget. Han er meget reel med sine priser og han ville ligeså godt have solgt mig en optilock montage, så ja er lidt mit eget valg fordi jeg syntes det lød fordelagtigt hvis man skal udenlands og "bare" kan tage kikkerten af og sætte den på igen - både under rejsen - men også hvis der kom svin tæt på... Må indrømme ved ikke så meget om det selv så har stolet på ham, men kunne da godt ske jeg skulle have researchet lidt mere på det inden jeg valgte den. Er bange for han nu har boret huller i riflen til monteringen og bestilt en EAW swingmontage så er ikke sikker på jeg overhovedet kan nå at lave det om igen. Men er det nu også så skidt....?

Tak for input, selvom det ikke lige var det jeg "ønskede" at høre...:-)))


REALITETS CHECK!

Nu kommer du med undskyldninger for ikke at gøre noget! Jeg kan ikke se noget som helst sted i den tekst du skriver at du længere er overbevidst om at EAW længere er det rigtige valg.

Hør her, hvis du efter hvad vi har skrevet her inden hellere vil have en optilock så griber du tlf i morgen tidligt lige så snart tlf åbner hos ham du har købt den af, og høre om du ikke kan skifte den EAW ud med en optilock. Hvad har du at tabe?

Der er ikke nogen der kommer og siger tak fordi du stiller dig tilfreds med det næst bedste!

Hvis du vil have den optilock så LET DIN RØV OG GRIB DEN TLF!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#31
Gør som Skovfogedeleven siger.

Ring og sig du har fortrudt og vil have dem her i stedet:

http://www.sako.fi/optilockproducts.php?quickmount

EAW både laver kvæler mærker i kikkerter og har svært ved at holde tunge kikerter da de kun optager rekylen i den ene ring/base (den forreste)

PS: nu får du ikke mere hjælp

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Sig du bare roligt ind i røret: jeg river armene af dig hvis du borer i min Sako, istedet for at bruge en Optilock som den er forberedt til, til den halve pris.. [Sad!]
Der er INGEN gode argumenter for at bruge tid og penge på en EAW [xx(]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#33
Jeg har selv haft EAW i den tro, at det var noget af det bedste, på 3 forskellige rifler - det burde de også være til den pris [xx(]

Bevares de fungerede jo - men de gav nogle frygtelig grimme mærker i min optik, og det kan da på ingen måde retfærdiggøres.

Jeg er 100 % enig med M@X

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#34
Du valgte bestemt den rigtige riffel, det tror jeg ikke du vil fortryde, men jeg er forundret over at en våbensmed ikke råber stop! Man montere sku da ikke EAW på en Sako[:0] Sako har selv en af de beste montager der findes[:p]
Det ville da også være træls at få klemme mærker i dit fine optik[xx(]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#35
Helt ærligt - EAW på en SAKO[:0]

man sætter squ da heller ikke en Fiat motor i en Rolls[Big Grin]

Få det lavet om, det kan kun gå for langsomt[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#36
Hvis han allerede har monteret kikkerten, så beder du ham bare om at pille den af igen og vise dig at hans montage ikke har lavet mærker i røret. Hvis den så alligevel har lavet mærker, så er det nok nemmere at få ham til at give erstatning nu end det vil være om 3 år, når du skifter kikkert af en eller anden grund.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 3 år), er blevet min foretrukne.

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring[:p][green]K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Jeg havde allerede skrevet inden du valgte at købe den ...

Skynd dig at få det ændret, please [xx(]
K&B Claxel Wink




Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Helt ærligt - EAW på en SAKO[:0]

man sætter squ da heller ikke en Fiat motor i en Rolls[Big Grin]

Få det lavet om, det kan kun gå for langsomt[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



Min første tur til en Hot dog stand på gaden i Toronto. Bestiller en hotdog med Spicy Italian sausage. Sælgeren taber kæben, hot dogs SKAL åbenbart være med all beef-normal sausage. Han genvinder fatningen og råber, så køen bag mig let kan høre irettesættelsen, "Man, That's like ordering a Cadillac with a Volkswagen engine" [:o)]

Men men, nogen gange lærer man på den hårde måde [Wink]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by naboen

Der var lige lidt med lidt tilladelser der skal være i orden inden jeg må få den med hjem.

Hmm er lidt forundret over i ikke kan lide EAW swingmontage.... Men er det nu også så skidt....?

Tak for input, selvom det ikke lige var det jeg "ønskede" at høre...:-)))



Hej nabo!

Det er risikoen, når man køber nyt og glad skriver om det på diverse fora i forventning om at få ros for sine nyerhvervelser.
En EAW-montage fongerer som regel fint, men har en velkendt tendens til at lave "kvælermærker" på kikkertrøret.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Hej Lars,

He he ja ved godt det er risikoen når man blamerer sig på et offentligt forum som dette, med sine valg. Det er vel svært at gøre alle tilfredse..,-)

Mht kvælermærker så er der i forvejen et par mindre kvælermærker da det er en kikkert der har været monteret før, uden dog at have været brugt til jagt.. Og JA ved godt, at det ved jeg ikk en skid om det passer, men det sagde han i forretningen og har fået en klækkelig rabat på den. og de kvælermærker er absolut ikke mere end jeg SAGTENS kan leve med. satser desuden på de bliver dækket af min nye montage/ ringe.

mvh

Thomas
Svar
#40
Nå og til alle jer andre - endnu en gang tak selvom man får lidt lussinger smækket i ansigtet. Er ikke klar over om han allerede HAR boret i min sako, mener bare han snakkede om det var nødvendigt for at montere med EAW.

Undrer mig over at jeg har snakket med 3 forskellige forretninger/ våbensmede i min købsproces om dette emne EAW og har endnu ikke hørt nogen af dem komme emd alle de indvendinger i kommer med her. Tværtimod. Siger absolut ikke dermed at i ikke har ret, for viker jo til i alle herinde er enige om at EAW er noget lort - respekt for det.

men en lille opsummering hvis jeg har forstået det ret:

EAW swing montage er noget frygteligt lort fordi det laver kvælermærker i kikkerten (som jeg allerede har i minimal grad)

Og EAW svingmontage er noget frygteligt lort fordi rekylen bliver kun absorberet i den forreste skrue/ring med risiko for at denne brister formentlig...

Jeg ringer til min våbensmed imorgen og tager en snak med ham.

Tak igen.

Mvh

Thomas
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)