Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer eller Sako???
#61
Jammen I bor osse det forkerte sted!
H
Hogmeister
Svar
#62
Det er sku da lige meget hvad bilen koster så er det klodset at rende rundt med en kuffert der ikke kan ligge i bagagerummet på en passat.
Svar
#63
Jeg ment det var flyveture der var tale om. I bilen smider man den blot paa bagsædet i et futteral.
H
Hogmeister
Svar
#64
Jeg har valgt at købe bilen så jeg er sikker på at kufferten kan være i den.[Big Grin]

Og det er med eller uden kikkert.

Plads til Riflen skal der være.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#65
I ved godt man kan lægge bagsæderne ned i bilen....?[Big Grin]

Apropo biler og plads. Undertegnet har været med til at stoppe en spidshjort på ca. 80kg ind bag i en Volvo v40. Bilen var i øvrigt kun en uge gammel[Big Grin]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#66
Det var da en voldsomt masse kommentarer, dejligt at se et engageret forum.. Og nu ennda et enkelt lidt EAW positivt indlæg af slagsen.. tak for det..:-)

Som D93 skriver virker det til at det kan lade sig gøre at folk er tilfredse med en EAW. Som nævnt har min kikkert i forvejen minimale mærker efter sidste montage og jeg tror ikke jeg får behov for at skifte kikkert eller sågar riffel de næste mange år - min sidste riffel har jeg haft i 16 år. Har udelukkende skiftet fordi jeg ville have en større kaliber. Mht rekyl absorberingen, ved jeg ikke hvor mange skud der skal til for at rekyloptagelsen i den forreste montering laver skade. Har dog svært ved at tro at en gang indskydning i foråret + et par bukke / råvildt i løbet af sæsonen + evt en enkelt udlandstur efter svin + bukke kan ødelægge noget. Er som nævnt ikke ekspert og har ingen erfaring med dette, men ville da blive meget overrasket om de 30 - 40 skud jeg maksimalt vil komme til at skyde om om året ville kunne lave skade. 30 - 40 skud er endda højt sat efter mit tidligere riffel forbrug.

Til orientering har jeg ikke kunnet få fat på min våbensmed idag, har ellers forsøgt at ringe til ham 4 gange idag. Måske han har stået og boret huller i min sako hele dagen og ikke hørt tlf.... Hmm nå, men prøver naturligvis igen imorgen.
Svar
#67
Ja, hvis du kan leve med at du har købt en Jaguar og så sætter du 4 Viborg baner på den, så er det fint med mig.

Montagen er ellers den vigtigste del på en riffel da den er bindeleddet mellem riffel og kikkert.

Gå ALDRIG på kompromis med montagen.

Det lyder for mig som om at du søger et godt råd der passer med det du har købt.

Når du så bliver frarådet at købe det af rigtig mange så støtter du dig alligevel op af et enkelt positivt indlæg.

Men held og lykke med dit sæt. Du for brug for det [|)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#68
Syntes nu ikke støttet mig op ad et enkelt indlæg, syntes blot jeg har fortalt hvad min opfattelse har været af de samtaler jeg har haft med de forskellige bøssemagere / sælgere. Og har nok bare haft en stærk tiltro til min våbensmed som har solgt mig riflen, som jo kun havde godt at sige om en EAW montage.

Til orientering har jeg talt med ham idag og forelagt ham jeres kommentarer. Han havde endnu ikke monteret eller boret nogle huller i riflen så for ham var det helt fint hvis jeg hellere ville have en optilock montage på. Han er altså meget neutral og reel, måske også derfor jeg har stor tiltro til det han siger. Jeg skulle jo så blot være klar over den ikke var så hurtig at afmontere og påmontere. Forelagde ham div problemer med rekyloptagelse, forhøjet kikkert og mærker i optikken. Mht rekyloptagelsen sagde han at hvis den var monteret korrekt og med omhu så blev rekyloptagelsen fordelt ligeligt på de to baser, så han havde aldrig haft problemer med de montager han havde monteret. Mht at kikkerten skulle sidde højere ville det i mit eksempel hvor der skal en X50 kikkert på (og IKKE en X56) være samme højde som en optilock montage. Mht mærker snakkede han om at han brugte nogle specielle magnum (tror jeg han kaldte dem)ringe, som ikke lavede nævneværdige mærker.

Men siger dermed ikke at i, der er modstandere af EAW, i ikke har ret.

Jeg sagde til ham (våbensmeden) at jeg ville give lyd imorgen hvilken montage jeg vil have på. Så tror det ender med en normal optilock montage. Så vidt jeg har forstået er den eneste forskel ved en optilock og en optilock QR en fingerskrue, er det ikke korrekt??? Så kan man vel, som flere af jer også har sagt, ligeså godt bare tage sin unbraco nøgle med sig når kikkerten skal af og på.

Tak igen for jeres tålmodighed med mig..,-)
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Så vidt jeg har forstået er den eneste forskel ved en optilock og en optilock QR en fingerskrue, er det ikke korrekt??? Så kan man vel, som flere af jer også har sagt, ligeså godt bare tage sin unbraco nøgle med sig når kikkerten skal af og på.

Tak igen for jeres tålmodighed med mig..,-)



Det er korekt, så tag du bare en umbraco med, den uden fingerskruer er i min optik også pænere[Smile] Det med at det tager længere tid at tage af og på har vel reel ikke nogen betydning, 10 sek med og 15 sek uden[|)] Men tilykke med den lille ny den skal du nok blive glad for, så kan du jo evt bruge de 1000-1500kr du spare på montagen til lidt flere bønner og så ud at træne[:p]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#70
Tak Bjarne:-)

Det der fascinerede mig ved EAW montagen var bl.a. det med man lige kunne "flå" kikkerten af hvis der kom svin tæt på, så man kunne tage dem med korn og kærv... Har aldrig prøvet det og kommer sikkert aldrig til det så ja - det går nok også at bruge lidt ekstra tid de gange den skal af og på.

Og ja de 1500 - 2000 kr jeg sparer kan jeg nemt finde noget andet at bruge til..:-)
Svar
#71
Som du selv skriver, får du nok næppe brug for at flå kikkerten af, nogensinde.
Det skal du ikke stresse over.

Når du skal dyrke drivjagt på vildsvin mere seriøst, får du nok en optik, der egner sig til at skyde på vildt i bevægelse på tæt hold bedre end korn og kærv. Så er der ingen grund til at flå noget af. Sådan optik kan fås for så få penge, at det ikke kan svare sig andet, end anskaffe sig sådan en, hvis du skal dyrke den slags jagt.

Tillykke med den fine riffel, nu også med de rigtige montager.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#72
alternativ monter senere en lile rødpunkt på ovenpå, eller på siden af kikkerten til de hurtige korte skud (skal trænes .. muskelhukommelse hvis ikke der er skæfte-kindkontakt til det) - eller som mili .. rødpunkt monteres så meget på siden af kikkerten at man kan kante hele rifflen, men skæfteryggen stadig giver kindkontakt så man ser lige igennem rødpunkt (men også skal trænes)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Det er korekt, så tag du bare en umbraco med, den uden fingerskruer er i min optik også pænere[Smile] Det med at det tager længere tid at tage af og på har vel reel ikke nogen betydning, 10 sek med og 15 sek uden


Det største ville være hvis man nu havde glemt unbrako nøglen og taget afsted med afmonteret kikkert, men en unbrako nøgle er jo ikke det sværeste værktøj at opdrive verden over, du må have unbrako nøglen integreret i din check liste til jagtrejsen [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#74
Hej naboen.

Din bøssemager har simpelt hen ikke ret i at korrekt monteret er der rekyloptag i begge baser.

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, hvis den skal virke. Jeg opfatter det som om han er ved at lege brandslukker og prøver at refærdiggøre sin anbefaling af EAW.

Det er dog muligt at montere en EAW så den optager rekyl i begge baser - men så kan du ikke afmontere kikkerten. Og kan vi ikke blive enig om at så er den ikke monteret på den måde som EAW havde tænkt sig.

Hvis du og din bøssemager stadig er i tvivl om hvad adskillige forumbrugere skriver og mener, så er jeg villig til at demonstrere det. Kan jeg ikke bevise at en EAW korrekt monteret kun optager rekyl i den forreste base, så forærer jeg dig kvit og frit en komplet EAW.


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#75
Ja man kan hurtigt være mere på den - end med på den Bjarne...,-)

M@X, betvivler såmænd ikke det du siger. Trods min bøssemager selv har en EAW montage, så har han hele vejen igennem været bund neutral og snakkede i starten kun om optilock montage indtil en af hans svende viste mig EAW montagen, og vi derved kom til at snakke om denne. Dette satte jo nok lidt kriller i hovedet på mig og fangede min interesse for EAW, da jeg syntes det var smart...;-)

Men jeg er overbevist, og er ret sikker på jeg imorgen ringer til ham og bestiller en optilock montage på min Sako..;-) Lyder til at de fleste herinde siger god for den.

Mvh

Thomas
Svar
#76
Citat:quote:

alternativ monter senere en lile rødpunkt på ovenpå, eller på siden af kikkerten til de hurtige korte skud (skal trænes .. muskelhukommelse hvis ikke der er skæfte-kindkontakt til det) - eller som mili .. rødpunkt monteres så meget på siden af kikkerten at man kan kante hele rifflen, men skæfteryggen stadig giver kindkontakt så man ser lige igennem rødpunkt


@ Wolf skate
Har du selv valgt at montere din rødpunksigte på den måde...ovenpå eller på siden af din kikkert?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#77
Jeg går ud fra at der kun er deres sving montager der bliver refereret til hvis man mener EAW er noget lort, ellers har de godt nok mange dårlige produkter på markedet. Hvis man læser deres katalog laver de nærmest montager til alt muligt og ikke mindst umuligt, så der skal en vis portion selvtillid og indsigt i montage muligheder for at sige at EAW er noget lort, og at der næsten altid findes et bedre alternativ.
Svar
#78
Ja, det er kun EAW svingmontagen med den lille arm med kuglen, på højre side, der ikke dutter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#79
@Buba .. ja .. på både min 6,5x55 (oven på en 6-24x56) og min 8x68 (oven på en 3-12x56) .. skudt ind med riflerne i 'vatter' @ 50m ..dvs same orientering som med hoved kikkert. Når det er gjort på måde, så er det jeg ikke har kind kontakt = kræver træning for muskelhukkomelse så man har øjenhøjde lige i med det samme. Anywayu det virker på 2 fronter:
1)
Med stor kikkert skruet helt op mister man hurtigt orientering .. rødpukten virker som pejl -> når målet er fundet .. lade hovedet glide ned på skæftet og så har man fikseret med den store kikkert

2)
som direkte sikte på kort hold (var den måde jeg fik min første/eneste Elg på)

Den 375Ruger Hatting 'basker sammen' til mig nu, bliver en 'gå igennem'/råvejrs sag mere for kortere hold .. der skal øjen kontakten være der 100% stensikkert med det samme => skæftekontakt, så der vil jeg prøve med mili metoden hvor man kanter riflen (dvs rødpunkt kommer over i samme side om 'lukketøjs håndtaget'. Der findes special weaver/picatinny 'offset' 'broer' til sådan en montering

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#80
wolf denne må være din næste kikkert [Smile] http://www.youtube.com/watch?v=y_vqs2AvGM4

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)