Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Backup, regnvejrs, allround riffel
#21
Ellers smider man jo bare en mundingsbremse på 300WM og så er der jo ingen rekyl...

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Nu er det ikke dig der er på vej ud og købe en back up riffel. Så jeg har lidt svært ved at se relevansen.


Nej det er Peter og det kunne jo være at han heller ikke var som de fleste mht rekyl, der i ligger relevansen om du kan se den eller ej [Wink]

Men 300wm er jo lidt af en krudt gris i forhold til 308w, så den er klart mere relevant til pap skydning

MVH Bjarne



Øhh hvad? Du mener at fordi der er mere krudt i en 300wm så er den bedre til skyde pap skriver med?

Det er sq da sjovt at næsten alle de gode til feltskydning anvender noget i stil med 6,5x55 og 308win og ikke 300wm.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#23
Tror du bytter rundt. Han mener nok at 308 er mere relevant til baneskydning, selv om det er lidt omvendt skrevet. Ellers er det i hvert fald en alternativ holdning Wink

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#24
Hej pete1234.

Min erfaring siger at man skal bruge en del penge på en Remington, før den skyder hæderligt, og har et ordentligt aftræk.

Tikka derimod virker "lige ud af pakken".

Mht. kaliber ville jeg helt klart vælge 308W fremfor 300w.m. Grunden til dette er at 300w.m. piben på en tikka T3 er relativt kort til kaliberen. Dvs. at 308'eren vil yde næsten det samme uden en masse rekyl og mundingsglimt, desuden er ammo'en til 308w'eren væsentlig billigere...

Mvh. A-frame.

Ps. Husk svejsebriller hvis du skal skyde i skydebiograf med en kortpibet 300w.m.... [:o)][Big Grin]

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Remington 700 i hhv VS-SF, Police og Sendero-II version får generelt gode kommentarer med på vejen. Nogen der har erfaring med dem[?] eller er de sammenlignelige med XCR'en

@HappyNanoq: Kom din 700XCR direkte i et alternativt skæfte, eller prøvede du den i org. skæftet?

Mvh Peter



I modsætning til A-Frame, syntes jeg at der er nogle Remington-modeller der virker fortrinligt "straight out of the box".

Er meget positivt overrasket over 40-X aftrækket i XCR'en og derudover, er der intet at udsætte på den.

Måske jeg bare ikke er så erfaren.! [Smile]

Og Tikka er ikke lige mig.!! [Wink]

Min XCR kom direkte i det alternative skæfte, AICS-skæftet.

Forhandleren ville lige se sig omkring efter en køber til Bell&Carlsson skæftet, og kunne forstå det var meget hurtigt afsat.
Så ud fra dét, må det have været et godt skæfte.

XCR Tactical Long Range'en har løb på ca 22mm i diameter, hvilket lægger den i "Heavy contour"-klassen, så er den en kende tung.
Men ønsker man præsicion, så betaler man lidt i form af vægt i dén henseende og med dén riffel, har jeg absolut intet imod at den er en smule tung. (altså i AICS'en)

Jeg købte XCR'en og AICS-skæftet - fik "skydemekanismen" overflyttet til AICS'et, efter der var lavet M18x1.5 gevind på løbsmundingen til A.I mundingsbremse.
Målet var mere at give det bedste indspark til en grum skydemaskine, og det syntes jeg bestemt jeg har fået.

Så riflen som sådan er det intet i vejen med i hvert fald.

Skæftet kender jeg desværre ikke, men hører og læser godt om Bell&Carlsson generelt - samt deres bedding-block system ser ud til at virke ganske fortrinligt.

XCR'en findes i to varianter i Dk :

XCR Compact Tactical (ca 22mm tykt løb og 20" langt)
XCR Tactical Long Range (ca 22mm tykt løb og 26" langt)

Compact'en findes vist i .223Rem og i hvert fald .308Win
Hvor min i hvert fald findes i .308Win - men også i .300WinMag

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Hej Ps. Husk svejsebriller hvis du skal skyde i skydebiograf med en kortpibet 300w.m.... [:o)][Big Grin]


Og hav en pulverslukker inden for rækkevide hvis der skulle gå ild i lærredet [:o)]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Mener at MacNab i Vejle har en brugt Tikka Varmint Stainless stående i 7mm Rem

Det er den gode model, mener den er 3-4 år gammel og har maks skudt 100 skud.

Nej - jeg har ingen interesser i biksen[^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



Er du hjemmelader, så er det her en meget fin løsning på et kompromis ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#28
Tak for hjælpen.

Skal belæres af Rex i maj, så hjemmeladning kommer.

Tjekker lige lidt ballistik på de forsk. kalibre.

Uden at tale ned om 7mmRM og 300WM, det er jeg ganske enkelt ikke kvalificeret til, så ser jeg rigtigt mange gode ting ved 308W (diplomatisk, eh[Wink])

Men det bliver en søgen efter og granskning af Tikka Varmint, Super Varmint og Remington 700(i de udgaver der nu findes på hylderne). Så må vi se hvem der er skarpe på prisen, og fanger mig i et svagt øjeblik[:o)]

Kr.O.Skov og Østjysk, andre der kunne tænkes at være skarpe[?]

Jeg ser Tikka Varmint SS i 300WM eller 7mmRM til 8500kr på nettet fra ny. Begge sat ned fra vejl på ca 11 000kr. De priser skræmmer mig ihvertfald ikke[:p]

Mvh Peter

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#29
Man kan få en alm. 308w varmint i blåneret stål til 8000 i ren handel uden kikkert, vejl er ca 9500.

Har I nogen erfaringer med styrken af Tikkas blånering ift rust og brug i regnvejr?

Forhandler virker ikke i tvivl om, at den er rustbestandig.

Så umiddelbart virker det som et godt bud...

308W Super Varmint blåneret står til 12400 vejl udsalg. Så en opgradering blot til det bedre skæfte, ikke stainless, vil stå i flere tusind kr.

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Har I nogen erfaringer med styrken af Tikkas blånering ift rust og brug i regnvejr?

Forhandler virker ikke i tvivl om, at den er rustbestandig.



Det kommer an på hvordan du behandler dine rifler... mine våben er brugsvåben og de bærer tydeligt præ af det. Inklusiv blånering(har en t3 bla.). Man skal jo også se det i forhold til hvad en rusttræg pibe er. Fordi den er rusttræg betyder det jo ikke den ikke kan ruste. Hvis mine rifler havde været rusttræge havde de formodentligt også haft rust pletter på et eller andet tidspunkt mens jeg havde haft dem.

Min vurdering er vis du behandler din t3 pænt, tørre den af når det har regnet også videre, så skal blåneringen nok holde, men hvis du kaster den over i hjørnet drivvåde og lader dem stå så gør den ikke.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#31
Jeg tager ingen steder uden rense- og plejegrej, så efter hver "outing" vil der blive tørret af og olieret til den store guldmedalje.

Efter nu at have nær-set og følt en stainless må jeg indrømme, at jeg bedre kan lide en blå. Så må erfaringen jo vise om mit plejegen omkring 'regnvejrsjernet' kræver noget stainless...Så hvis der ikke kommer nogen alvorligt hævede stemmer, så tror jeg det bliver en blå.

Skæftet skal vel på sigt tilføres en afløser á la de sporter modeller som Tikka4ever(/Rincon?) flashede herinde for nogen tid siden.

"Decisions, decisions, decisions", Homer Simpson

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Så en opgradering blot til det bedre skæfte, ikke stainless, vil stå i flere tusind kr.

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62



Her kan du opgradere billigt http://egun.de/market/item.php?id=3274098
Men hvis du for alvor vil opgradere ville jeg nok kigge på sådan een: http://www.pse-composites.com/new-tikka-t3-stock.html

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#33
Mht til handler så ring og tag en snak med Thomas i Svendborg nede ved Michaels Jagt.

De er altid til at handle med, og går ikke afvejen for en god rabat.

De har også en Steur Scout stående mener jeg i øjeblikket i 308W.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#34
Takker for tips. Det blev en 3-4 år gl varmint stainless 30.06, der så ud som ny, med optilock montage for 6000,- Har skudt ca. 50 skud.

Mvh Peter

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#35
Varmint hvafor noget?? SAKO, Remington, Tikka, Sauer, Winchester, Ruger, S&L, Blaser, Savage, eller hvad ???
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Varmint hvafor noget?? SAKO, Remington, Tikka, Sauer, Winchester, Ruger, S&L, Blaser, Savage, eller hvad ???
Hogmeister



Her i DK kan det kun være en Tikka/Sako Varmint.

Og det er lidt en tilsnigelse at kalde den Varmint da Tikka laver Varmint modellen helt op til og med kaliber .338 WM

http://www.tikka.fi/pdf/datatable.pdf

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Tikka, Sorry.

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#38
I bor sgu det forkerte sted!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#39
Nu kan rifler med tykke, rustfri piber da heldigvis fås i alle de mærker du nævner - selv i DK. Så jeg tror i snakker forbi hinanden.

Tikkaen hedder bare varmint stainless i modelbetegnelsen. Jeg kender ikke de andre godt nok til at vide om de har tilsvarende benævnelser i modelnavnet.

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#40
Så kom den lille ny Tikka Varmint Stainless kal 30.06 i org. fiberskæfte i hus. Østjysk inspicerede riffelgangene og vurderede den til at have skudt under 100 skud, akkurat som sælger havde påstået.

[Image: CIMG2322.JPG]

[Image: CIMG2321.JPG]

Der er kommet en Bushnell Banner 6-18x50 på ryggen af den og de første 7 skud med fabriksladet jaktmatch ser sådan ud, 2 høje skud ifm indskydning, 5 skud nær centrum:

[Image: IMAG0441.jpg]

Med lidt tilvænning til aftrækket og lidt hjemmeladning, så skal det nok blive en skyder.

Riffel, kikkert, Optilock-montage alt i alt ~8500,-

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)