Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger og begyndersæt
#21
Som underviser er det vel nok befriende at høre/læse en nyjæger sætte krav til ordentlig kvalitet og være villig til at betale prisen det koster fra start [Smile] (I stedet for at lytte til "gamle", ja undskyld udtrykket, fjolser, der mener at en nyjæger skal starte med noget gammelt bras han hurtigt ville blive ked af! Om en nyjæger er 22 eller 45 år er vel for pokker ligegyldigt, man kan jo nøjes med at svare på det han spørger om, og ellers stole på at han har råd til det grej han vil have, når han skriver at det er tilfældet.)
Et par stykker er kommet med nogle relevante råd til det unge menneske, og tommelen op for det [Smile]
Og til dit sidste spørgsmål: Altid stålmontager, så går du ikke galt i byen [Smile]

Knæk og bræk og stort tillykke med jagttegnet [Smile]

Mvh Farmor/Annelise

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#22
Hej Bergmann tillykke med jagttegnet

Som Sigtekikkert vil jeg købe/bestille Z6i 2-12x50 i england der er mange penge at spare!På Zeiss i øvrigt også! En Leopold QR eller QRW montage.
Rifflen er et ok valg.Selv om du kan få S&L til samme penge. Kalieber 308win er fint der findes masser af billige øvelses mun til billige penge.

Se dig lidt omkring her inde på de links der lagt her inde.Der er mange penge at spare!De er meget nemt at handle i de europæiske/EU udland. Og i de fleste tilfælde er tingene hjem på under en uge hos dig.

Spørg endeligt brugerne her inde de ved hvor man skal handle!

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by bergmann.88@gmail.com

Håber at i vil dele ud af jeres erfaring.


Et våbenskab til 7 våben bliver hurtigt for lille [:o)]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#24
Hej Bergmand

Velkommen til og tillykke med tegnet og og valget om at blive riffeljæger.

Det ser ud til at du allerede ved hvad du kan lide og ved at "klasse koster kassen". Jeg ville i dit sted kun bytte din kikkert ud med en Swarovski Z6i 2,5-15x56 BT, da den er den mest alsidige allround kikkert der er på marked PT. Og den kan fåes for ca 4,5 løg mere end den Zeiss du har på listen.

Hvad er det for en montage du får med til de 800,-?

Hvis du køber hele din liste ved samme forhandler syntes jeg det er
lidt underligt at tage 500,- for at samle det.

Citat:quote:

Originally posted by TSX

... og du undgår også at glædes sammen med de andre ungjægere med deres CG/Tasco.



æhhh det er vist lidt tid siden at ung/ny-jægere forviste hinanden fra lejrbålets hygge pga FOR DYRT grej [Big Grin][Big Grin] En slags modsatrettet snobberi.

Citat:quote:

Originally posted by Farmor

I stedet for at lytte til "gamle", ja undskyld udtrykket, fjolser, der mener at en nyjæger skal starte med noget gammelt bras han hurtigt ville blive ked af!


Well put! Helt enig med dig Farmor.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand[Image: ajbutton.gif]@Petoni - Jeg hed Tikka4ever før
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#25
Lækkert sæt. Jeg har haft LTR i to omgange og denne gang sælger jeg den ikke igen? Til dato den mest præcise riffel jeg har haft og jeg har været igennem en del i min forholdsvis korte tid som skytte.

Z6i som kikkert, kan jeg kun anbefale. De er desværre steget noget efter pundet har rettet sig, men er stadig meget billigere i UK end herhjemme. Clunys kan anbefales at handle hus. Der kan den fås til lige rundt 16K for 2.5-15x56BT.

Hvis de er tilfreds med det sæt du har fået sat sammen, så gå til den, men gør dig selv en tjeneste og ring/mail lidt rundt. Der kan spares mange 1.000 kroner på den øvelse som så kan bruges til at komme lidt på jagt Smile

Knæk og bræk
C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#26
Skov i Bording er en klamphugger.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Citat:quote:

......Det med man skal starte med noget, også brug penge på at opgradere når man alligevel kunne have fået det rigtige fra start for en marginal mer investering fatter jeg ikke pointen i.....

.....Hvis du læser min post fra start af gør jeg opmærksom på at han kan få et sæt der er langt billigere, men det er hans valg at bruge pengene på hans riffel og dermed vores opgave at rådgive ham om de muligheder der er, så han på et informeret grundlag kan tage sin egen beslutning. Når man lige frem køber 700 LTR så det en oplagt mulighed at lave huller i en skrive på langafstand, og rådgive ham om hvad han kunne få brug for i den forbindelse......



Han nævner ikke svingmontage eller flere kikkerter, så vi snakker én all-round kikkert til en fair pris med natteegenskaber - zeiss igen.
Så ud fra de antagelser ville en Zwarowski efter min mening ikke være "most value for the money" i hans tilfælde.



Manden spørg om råd her inde, og ud fra hvad en riffel bruges til giver vi ham nogle muligheder, hvor han selv må vælge. Løsninger som 2 kikkerter er anvendte og rummer nogle fordele. Når han er ude og bruge spidsen af en jetjager, er det helt rimeligt at fortælle ham om den mulighed.

Hvorfor bliver du ved med at kalde en swarovski en Zwarovski? Det virker som om du direkte ikke kan lide swarovski.

Jeg finder ikke samme begejstring for Zeiss over swarovski, da specielt swarovski Z6 rummer fordele frem for zeiss som tidligere nævnt. Den z6 2,5-15 er også en all-round kikkert, med gode nat-egenskaber. Manden må selv tage stilling til om han ønsker at bruge den mer investering det vil være, det skal ikke være vores opgave.

Når han selv stiller et budget op der svare til spidsen af en jetjager er det ganske rimeligt at fortælle ham om andre muligheder der ligger i den dyre ende af skala. Hvis han stillede op på en 1/3 ville det ikke være den dyre ende af skalaen man skulle fortælle ham om.

Citat:quote:

M.h.t. merinvesteringer senere hen, så ved man normalt først hvad man har brug for når man har skudt/gået på jagt i 5-10 år - og jeg har skrevet normalt...... - men for 90% af riffeljægerne i Dk er en allround riffel med en allround kikkert det eneste de har (og har brug for) resten af deres "riffel-dage". Derfor mit indlæg om at en Z6´er nok var lige i overkanten i hans tilfælde.


Som kirkegaard engang sagde, så forståes livet baglæns men må leves forlæns... Men det er ikke nogen undskyldning for ikke at bruge 5min på en analysere hvad ens fremtidige behov er og afpasse sine indkøb efter dette.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#28
Skov i Bording er en klamphugger.....

BigDane

men ofte en billig klamphugger[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Skov i Bording er en klamphugger.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R



Alle våbenbutikker er klamhuggere,[B)] Hvis man er blevet snydt[:I][8D]

Men indrømmet, man skal se sig for når man handler hos dem[Wink] Så for et stykke tid siden en S&L Victory i laminat til 8500,- det eneste den fejlede var at magasinet raslede[Smile] se det var et klamhuggertilbud.[Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Citat:quote:

......Det med man skal starte med noget, også brug penge på at opgradere når man alligevel kunne have fået det rigtige fra start for en marginal mer investering fatter jeg ikke pointen i.....

.....Hvis du læser min post fra start af gør jeg opmærksom på at han kan få et sæt der er langt billigere, men det er hans valg at bruge pengene på hans riffel og dermed vores opgave at rådgive ham om de muligheder der er, så han på et informeret grundlag kan tage sin egen beslutning. Når man lige frem køber 700 LTR så det en oplagt mulighed at lave huller i en skrive på langafstand, og rådgive ham om hvad han kunne få brug for i den forbindelse......



Han nævner ikke svingmontage eller flere kikkerter, så vi snakker én all-round kikkert til en fair pris med natteegenskaber - zeiss igen.
Så ud fra de antagelser ville en Zwarowski efter min mening ikke være "most value for the money" i hans tilfælde.



Manden spørg om råd her inde, og ud fra hvad en riffel bruges til giver vi ham nogle muligheder, hvor han selv må vælge. Løsninger som 2 kikkerter er anvendte og rummer nogle fordele. Når han er ude og bruge spidsen af en jetjager, er det helt rimeligt at fortælle ham om den mulighed.

Hvorfor bliver du ved med at kalde en swarovski en Zwarovski? Det virker som om du direkte ikke kan lide swarovski.

Jeg finder ikke samme begejstring for Zeiss over swarovski, da specielt swarovski Z6 rummer fordele frem for zeiss som tidligere nævnt. Den z6 2,5-15 er også en all-round kikkert, med gode nat-egenskaber. Manden må selv tage stilling til om han ønsker at bruge den mer investering det vil være, det skal ikke være vores opgave.

Når han selv stiller et budget op der svare til spidsen af en jetjager er det ganske rimeligt at fortælle ham om andre muligheder der ligger i den dyre ende af skala. Hvis han stillede op på en 1/3 ville det ikke være den dyre ende af skalaen man skulle fortælle ham om.

Citat:quote:

M.h.t. merinvesteringer senere hen, så ved man normalt først hvad man har brug for når man har skudt/gået på jagt i 5-10 år - og jeg har skrevet normalt...... - men for 90% af riffeljægerne i Dk er en allround riffel med en allround kikkert det eneste de har (og har brug for) resten af deres "riffel-dage". Derfor mit indlæg om at en Z6´er nok var lige i overkanten i hans tilfælde.


Som kirkegaard engang sagde, så forståes livet baglæns men må leves forlæns... Men det er ikke nogen undskyldning for ikke at bruge 5min på en analysere hvad ens fremtidige behov er og afpasse sine indkøb efter dette.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



....... og så begyndte hønsene at gå med laksko.....

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Skov i Bording er en klamphugger.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R



12. Kritik eller ros af enkeltstående erhvervsdrivendes forretningsmetoder - service, kompetence, priser etc. - er principielt velkommen, men skal begrundes og underskrives med virkeligt navn, således at den kritiserede/roste part såvel som brugerne af forumet har en chance for at forholde sig til kritikken/rosen. Denne regel gælder ikke for kritik/ros af produkter, brands, organisationer, offentlige personer og producenter.


Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#32
Begrundelse for Skov i Bording er en klamphugger:

1. riffel købt for knap 3 år siden hos SKov. Sauer 202 til omkring 20 kilo. Kikkerten havde jeg, så de ville montere denne i prisen. Får så en meget grim og klodset montage på. En montage der af en anden forhandler er let genkendelig. Han siger, da han på et tidspunkt ser min riffel, at der vist ingen tvivl er om, hvor den kommer fra......

2. riffel købt hos Skov for knap 2 år siden. Blaser R93. Til omkring 20 kilo. Kikkerten havde jeg. Den skulle bare monteres. Og det blev den. I en montage hvor den ene ring er blank og den anden mat. Da jeg ikke går op i den slags, har jeg først set den forskel længe efter købet.

Ved førstkøbte riffel valgte jeg bare få en montage på i den tro, de havde styr på det. [xx(]
Ved anden købte riffel har jeg ikke klaget over det. Jeg har bare valgt at handle et andet sted. [xx(] [xx(]

Gider ikke komme og bruge en hel del penge i en forretning og få en elendig behandling. Forventer ikke særbehandling, blot at tingene er i orden...

Så derfor er min konklusion. Skov i Bording = Klamhugger.....

Tom Svenningsen

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#33
Vi der holder øje med hinanden [Big Grin]

Klam hugger - ja det siger sig selv [Big Grin] det har jeg ikke råd til, da jeg er godt gift [8D]

men: http://da.wikipedia.org/wiki/Klamphugger er noget ganske andet !
men det er ikke min erfaring med Skov - Bording.

Har handlet flere våben - og meget andet hos dem.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#34
@TSX.... Det var en finte. Skulle se, om du fulgte med.... [Big Grin] [Wink]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#35
Det var vist et emne der interesserede folk.. og alle har en mening om hvad der er bedst..

Det er åbenlyst at man sagtens kan komme billigere fra start, men det er vist ikke ønsket.

Omvendt er det også fint og investere i det rigtige værktøj fra starten af, det kan ofte være billigst i længden.

Så mit råd vil være at du skal gøre op med dig selv hvad din riffel skal kunne bruges til og så få "skræddersyet" et sæt der passer perfekt til opgaverne det skal løse..
-Skal du bruge den udenlands (skud i tusmørke osv.) kræver det større optik.
-skal du bruge den på bane, ville jeg prioritere fritliggende pibe, beddet riffel eller fiberskæfte der er støbt efter låsestolens form. Plus evt. monteret støtteben.
-skal den bruges på større arter evt. på større afstand kan man jo gå op i 30-06, det er samme pris på ammo og riffel ca. og lige et gram mere hastighed eller lidt tungere kugle med samme hastighed, dvs. større gennemtrængningskræft, ikke at 308 ikke klarer jobbet..
-gider du ikke bekymre dig om systematisk vedligeholdelse kan man jo vælge rustfri pibe/fiberskæfte, hvis det ikke er årene i træet der tænder en alligevel..
-Interesserer hastigheden dig, kan du jo overveje en med lidt længere pibe på=bedre udnyttelse af gastrykket/krudtet og højere anslagsenergi uden at forringe præcisionen, tværtimod.

Ang. mærker har jeg ikke specifikke holdninger, udover at rifler produceret i tyskland og norden (sauer, S&L, tikka,sako, kongsberg osv.)sjældent har skuffet på kvalitet, men synes selv det er langt vigtigere og få en der ligger godt og passer perfekt til en. I den anledning kan man selv bestille skæfter på Riflestock.com / richart microfit Det har jeg selv gjort til et par rifler, så kan man få præcis det man vil have og sætte sit eget præg på det for billige penge endda.

Den største form for dovenskab er jo at gøre tingene ordentligt første gang..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)