Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkebilleder efter jagten 2011
#41
tillykke til alle med de flotte bukke. Det er rigtig fine bukke.
Hunter_deluxe tillykke med den flotte buk. Og velkommen på Forummet. Hvad kaliber er den skudt med ?

Har være afsted d. 16 om morgenen, men vinden valgte og vende efter ca et kvarter så blev der ikke noget ud af den morgen.
Og der har været Søndenvind siden og så er der ingen af stykkerne der er til at komme til. ØV!

MEEEN nu kommer der et par dage med fri, så mon ikke det skulle give en mulighed.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#42
Tillykke til alle de dygtige/ heldige bukkejægere.

Jeg havde indtil i aftes kun set en enkelt stykke råvildt i fuldt trav, så det var ikke fordi det har været prangende. Det var et flot rødt sommerdyr, og jeg havde end ikke nået at bestemme kønnet. Jeg så det den 16. om aftenen, og da jeg havde min søn på 6 med, så blev aftenen på hans præmisser. Derfor ingen pürch, men jeg blev siddende, indtil han mente vi skulle ”give op”. Det var vist i øvrigt også lidt over hans sengetid, men hvad gør det, når man sidder og nyder et Anton Berg marcipanbrød, præcis på samme måde som jeg selv er blevet flasket op. [Smile]

Der hvor jeg havde spottet dyret, har jeg en stige stående. Denne stige står på et helt ideelt sted i forhold til vildtet, men af h…… til i forhold til de fremherskende vindretninger. Jeg havde besluttet mig for, at her til aften, hvor vinden egentlig var nogenlunde, så ville jeg forsøge stigen. Kl. 2030 kommer der et smaldyr frem, og hun går troligt og esser der hvor jeg har slået med buskrydderen. Hun følger mit spor fra buskrydderen og sætter sig der hvor jeg er stoppet med rydderen. Jeg sidder og fryder mig over, at min tid med rydderen ikke har været uden effekt, og nyder synet af den smukke unge dame. Det skal siges, at vi er i et område af Fyn der er ramt af sygen til sidst, derfor har det ikke vrimlet med råvildt de sidste par år. Jeg kan også konstatere, at hun har flere totter af vinterpels, og det var derfor ikke hende jeg så den anden dag. Efter en 15 – 20 minutter rejser råen sig, og går ud midt på engen. Hun kommer så langt ud, at hun får fært af mig, men selvom hun tydeligvis er meget usikker på færten, vælger hun at blive. Da hun er tættest på, er hun inde på ca. 25 meter. Jeg sidder og undres over hendes sanser, mens jeg sidder og forsøger at tage billeder af hende med mobilen, så jeg har noget at vise min søn. Jeg kan se, at hun begynder at sikre mere og mere og mere mod hullet i hegnet hvor hun selv kom fra, og jeg fjerner min fokus fra hende, og over til hegnet. Og hendes signaler har ikke været ubegrundet. Ud træder en buk, og jeg skynder mig at få skuldret riflen. Jeg tjekker opsatsten ud, pæn og fejet, og det ser ud til at der er knæk på hver enkelt stang, og jeg antager at det er en seksender, jeg syntes egentlig det ser ganske fornuftigt ud. Jeg slipper kuglen, og bukken vælter i skuddet. Han slår et par spæjt med benene, mens jeg repeterer, og jeg snupper det afskudte hylster, og glæder mig over at have nedlagt mit første stykke vildt med en hjemmerullet patron.[Big Grin]
Da jeg af frygt for at støde råen, som har været inden for 70 meter af mig de sidste 45 min, har undladt at nyde tobak og kaffe. Jeg tænker ved mig selv, at der er lige tid til begge, inden jeg går ned til herren. Jeg sidder og tænker over stigen, som står det ideelle sted, men den er besværlig at komme til, og som egentligt bude have lidt højere sider, af hensyn til skydestillingen. Men omvendt, så har jeg skudt en buk og en ræv fra den inden for det sidste år, begge to nedlagt indenfor ½-1 meter af hinanden. Så det ender nok med, at jeg forhøjer siderne lidt.

Efter at have nydt mine to største laster, er det tid til at komme ned til bukken. Jeg må blankt indrømme, at jeg blev lidt forundret da jeg så opsatsen. [Sad]Det var en gaffelbuk, der godt nok havde markering til seksender, men ingenlunde var det jf. perlekæde testen. Den var også noget mindre i omkreds en jeg syntes jeg havde set. For nu at sige det som det var, så var det en buk der burde have haft nogle flere år på bagen, hvis det er trofæet man går efter, for den var egentlig rimelig høj og symmetrisk, og området kan godt generere flotte bukke, og ham her havde også anlægget til det, i min simple optik. Konstateringen over at han egentlig burde have været sparet, bliver hurtigt afløst af min madglæde, der konkluderer, at der ikke er noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget. [Big Grin]

Det var ikke fotolys da jeg havde fået ham brækket, så billeder følger senere.

Knæk og bræk til alle jer andre.

Christian
Svar
#43
Endnu en gang tillykke til de dygtige/heldig.

Jeg var desværre forhindret i at komme ud hele d. 16. og d. 17. om morgenen. Men d. 17. efter skolen blev kursen sat hjem mod de gamle og bukkejagt tirsdag aften og hele onsdag. Inden jeg gik på plads blev alle rækkerne i hybenmarken grundigt afsøgt med kikkerten. Der var, som altid, et par råer der gik og hyggede sig i buskene, men ingen buk. Jeg kom på plads i tårnet hvor jeg blev godt og grundigt blæst igennem. Da klokken var ca 21 blev jeg enig med mig selv om at hvis der var en buk stod han i læ længere nede i rækkerne, så jeg kravlede ned og gik ned for at afsøge rækkerne endnu en gang. Jeg havde ret i min antagelse om at dyrene ville være hvor der var læ, men bukken var der dog ikke. Til gengæld fik jeg set årets første lam som hoppede rundt om råen, så jeg valgte at stoppe for den aften for ikke at forstyrre dem [Smile]

D. 18. ringede vækkeuret kl 4.00, men jeg havde ligget vågen siden 3.40, så det var ikke så svært at komme ud af sengen. Jeg fik lidt morgenmad og så var det ellers afsted. Hybenrækkerne blev igen afsøgt grundigt med kikkerten, hvilket afslørede 5-6 råer, der gik og essede. Jeg kom dog til at støde en rå, så jeg fik også lige en mindre skideballe med på vejen. Vel på plads i tårnet kunne jeg sidde og nyde solopgangen og høre hvordan dyrene rundt omkring skældte ud. Jeg synes der var et af dyrene der skældte ud med en dybere "stemme" end de andre, men det kunne jo lige så godt have været indbildning [Smile] Klokken var efterhånden blevet 6 og jeg havde kun set råer, men pludselig ser jeg en bevægelse ovre i hjørnet af marken ca 100m væk. Kikkerten ryger op og jeg kan med det samme se at det er en god gaffel buk, som er pænt over ørene. Kikkerten bliver skiftet ud med riflen og jeg får fundet bukken. Han har dog kun halsen fri, så skud er udelukket. Jeg sidder og bander over de sk*** hybenbuske, som gør det umuligt at skyde. Jeg kan følge bukken igennem kikkerten, men samtidig konstatere at skud er umuligt. Jeg bliver nødt til at ændre taktik og lister ned af tårnet for at se om jeg kan komme på skudhold hvis jeg kommer på langs af rækkerne. Men bukken er væk [Sad] Jeg vælger at stoppe og får lige ringet til den gamle for at opdatere ham om hvad jeg har set og hvordan morgenen er forløbet. Da jeg siger at jeg vil tage hen på et andet stykke for at skifte kortet i vores kamera siger han at jeg da kan tage riflen med hvis der nu skulle være en buk, så det gør jeg selvfølgelig.

Vel ankommet til stykket hvor kameraet står ser jeg allerede det første dyr i skovkanten. Det er dog en lille spidsbuk i bast, så han er uden for fare. Jeg får pürschet mig ind af skovsporet og forbi en rå der står 40 meter fra sporet. Hun kigger godt nok lidt på mig, men mener åbenbart ikke at jeg er farlig. Jeg får listet mig ind til stigen, for jeg skal da lige op og se om der står nogle dyr ude i gyvlerne. Jeg ser med det samme en rå små 50m fra stigen, så jeg sætter mig på trinbrættet og nyder synet lidt. Der går dog kun et minut før jeg får andet at tænke på. Ca 200m ude træder der nemlig et dyr ud. Op med kikkerten! For s****, det er bukken. Jeg kommer ordenligt på plads i stigen og får kikkert ham ordenligt an. Jeg er med det samme sikker på at det er en fin 6-ender. Nu begynder ventetiden så bare. Han går lidt frem og tilbage og fejer i nogle buske, men han sætter heldigvis kursen op mod mig. Jeg har ingen tidsfornemmelse, så jeg ved ikke hvor længe der er gået, men han står nu på ca 100m og med siden til. Jeg finder ham i kikkerten, afsikrer, sætter fingeren på aftrækkeren og så kommer der er rå løbende som bukken sætter efter. Nej nej nej, tænker jeg. Men mere når jeg dog ikke at tænke for bukken er stoppet igen. Han er igen ude på 200m og jeg kan ikke skyde. Endnu en gang sætter han kursen ned mod mig og jeg holder mig klar. Pludselig vælger han at skælde ud og løbe ud mod mark. Jeg er sikker på at han er væk nu og min chance er forspildt. 2 min efter kommer han dog tilbage og igen på den rigtige kurs. Han står med siden til og er inde på 90-100m, men der er selvfølgelig en gyvelbusk i vejen. Bukken tager de famøse 3-4 skridt og er fri. Korset hviler lige bag bladet og skudet går. Bukken går ned i knaldet og jeg sidder tilbage og er godt ramt af bukkefeber. Jeg får kigget på uret og klokken er nu præcis 8.00. Jeg har altså siddet og kigget på ham i ca 45min før jeg kunne skyde. Så forstår jeg bedre at min puls var oppe så mange gange [Big Grin]

Jeg kravler ned af stigen og kan tage ham i øjesyn. Jeg tror min far fortryder en smule at han sagde jeg kunne tage riflen med [Wink]

[Image: 230747_10150186292665662_749105661_70951...0798_n.jpg]

Der skulle selvfølgelig tages et billede på skudstedet [Smile]

[Image: 230492_10150186292840662_749105661_70951...1355_n.jpg]

Og så lige et lidt tættere på [Smile]

Knæk og bræk
Jonas
Svar
#44
Er det fordi folk ikke beretter om mindre bukke - fordi de bukke der er fremvist på disse sider er da ualmindeligt flotte gennemsnitligt[^].

Tillykke til alle som har opsøgt heldet, og er blevet belønnet[Wink]

Jeg vender forhåbentligt tilbage, med et billede og en beretning.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

tillykke til alle med de flotte bukke. Det er rigtig fine bukke.
Hunter_deluxe tillykke med den flotte buk. Og velkommen på Forummet. Hvad kaliber er den skudt med ?


Den er skudt med en Carl Gustav 6,5 X 55 med en billig tasco 3-9 X 40 kikkert på toppen. Jeg skyder med en hjemmeladet Lapua Mega 10.1 g.

Kuglen gik ind 2 cm bag bladet og gik ud midt på bladet modsatte side. toppen af hjertet var truffet og der var nogle pæne huller i lungerne Smile
Svar
#46
Stort tillykke med bukken J_Bille og tak for en fin beretning, super at kigge en sådan lidt an her på jobbet [Tongue]

Også et stort tillykke til resten af de heldige, og ja standarden er rigtig flot !!

Jeg fik selv en okay 6 ender den første morgen. Jeg så den på naboens to gange i weekenden før, det afgjorde det. Vi har tre fine 2 års bukke gående, men de for nu lov at vente til næste år - særligt en med et rigtig godt anlæg har jeg håb for [Smile] Billederne kommer når kablet bliver udskiftet med et nyt...
Svar
#47
Desværre var det naboen der fik ham, men synes ikke i skal snydes for et billede af den fine buk Wink

[IMG][Image: Iphone3033.jpg][/img]
Svar
#48
Flot buk [:p]
Det hjælper de får lidt alder, de bliver ikke mindre af det.
Nu, inden man falder over mig, det er ikke altid størrelsen der giver den bedste jagt.
En god pürsch på en mindre buk kan også gi spænding. [:p]
Og alt skal ikke gøres op i point.

Så tænk på sovsen, det møre kød og en god flaske vin. [:p]
(man bliver helt sulten ved tanken)

Den her har jeg taget til mig:
Opskrift fra svenske Jakt-journakles recept bilag 2008:
Grillad rådjursstek -> 'under låg' = kuglegrill
2kg kølle udbenet
1 dl raps olie
6 pressed fed hvidløg (jeg snitter nu og huller køllen med flagerne)
½ dl frisk rosmarin
½ dl soya
1 ssk peppermiks

marinande: olie, soya, frik rosmarin -> det er den der gør det !!. Køllen i plastpose emd mariande -> 5t +

kødet skal have stue temp når det kommer på grill. Temp skal være 60grader indeni (brug termometer .. men jeg har nu altid gjort på fornemmeren og det er blevet fremragende). Pak grilled kød i folie og lade trække i 20min

som sagt SUPER.. og nem recept at huske

/wolf_skate
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#49
Vil da lige prøve den lækkere opskrift, dog uden hvidløg, da det efter min mening, tager den dejlige vildtsmag.[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#50
Tillykke til de af jer som har nedlagt buk!

Jeg vil også gerne bidrage til tråden med et par billeder af de to bukke jeg skød 16. maj.
Om morgenen sad jeg i nogle klitter når en klat fyrtræer i Thy. Helt fantastisk morgen med masser af liv og tørvejr. Havde to ræve inde på 10 meters afstand, traner på 100 meters afstand og en spidsbuk i bast på 6 meters afstand. Havde desuden en anden spidsbuk og en lille gaffelbuk i bast på skudhold, men valgte at lade dem gå. Da jeg beslutter mig for at tage hjem rejser jeg mig op og kigger rundt i kikkerten. Jeg får øje på en opsats der stikker op fra en klat græs langt ude. Min rangefinder måler det til 450 meter. Desværre er der helt flat ud til bukken, så regner med at det er umuligt at komme til den, men vælger alligevel at forsøge. Jeg har god vind og bukken ligger heldigvis og kigger i modsatte retning. Så jeg må helt ned på maven og kravle ud til bukken som til alt held ikke aner uråd. Det lykkedes mig faktisk at kravle helt ind på 40 meter fra bukken, hvorefter jeg sætter mig op og gør klar til at bukken rejser sig. Jeg har nu ret meget bukkefeber og da bukken rejser sig, må jeg lige bruge et par minutter på at få styr på mig selv så jeg kan holde sigtet på dyret. Heldigvis har bukken ikke travlt og stiller sig til at esse. Jeg slipper kuglen (hjemmeladet lapua mega 10,1 gram i 6,5x55) og dyret triller rundt på stedet. Super oplevelse selvom bukken rent trofæmæssigt ikke er noget at prale med.
http://i307.photobucket.com/albums/nn302/mollep/IMG_0208.jpg[/IMG]][Image: IMG_0208.jpg]

Om aftenen sad jeg 1 km væk fra stedet om morgenen. Her er terrænet helt anderledes og dyrkes med raps. Rapsene er gået ud i et meget stort U-formet område, der grænser op til grønt græs. Jeg valgte at sætte mig ved yderste kant af dette U. Sad i to timer og så kun 1 enkelt rå. Rapsene var ret høje så det var svært at overskue hvad der skete rundt langs kanten Men 5 min i lukketid valgte jeg at rejse mig op så jeg kunne se hvad der foregik rundt langs rapsene. Til min store overraskelse ser jeg en fin buk gå og esse 40 meter fra mig, sammen med en rå. Nu skulle der handles hurtigt så fik hurtigt skydestokken op, fundet bladet på bukken og BANG. Bukken spurtede fra stedet sammen med råen i høj hastighed. Et kort sekund var jeg bange for jeg havde skudt forbi, men pludselig stoppede bukken op, rullede rundt på ryggen og var stendød. Pyha! Jeg var noget overrasket over bukkens størrelse da jeg kom hen til dyret. En rigtig fin seksender som klart er den største jeg indtil nu har skudt.
http://i307.photobucket.com/albums/nn302/mollep/IMG_0210.jpg[/IMG]][Image: IMG_0210.jpg]
http://i307.photobucket.com/albums/nn302/mollep/IMG_0012.jpg[/IMG]][Image: IMG_0012.jpg]

Jeg jubler stadig ved tanken om oplevelserne ved dette års super bukke premiere [Smile]
Svar
#51
Det var noget af en premier dag, du fik dig. Tillykke med dem, den sekser er godtnok flot[:p]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#52
[Image: sommerbuk2011.jpg]

Her er min bededags buk.... :o)
Svar
#53
Så skete det [Sad][xx(] jeg skød til en buk til morgen.
Skudtegn som en hjertekugle, alt perfekt, kommer frem til skudstedet, lungeschweiss og en stump lunge som en tommelfinger.
Jeg følger sporet ca. 50m så stopper det [:0]
Ringer til en schweisshunde fører, der ankommer kl. 11
Han ser sporet og siger "den ligger lige her inde" kl 14 er hans hund kørt træt.
Ny schweisshund kommer til, vi leder til kl. 17 og må opgive [V]
Så sidder nu og er noget ked af det.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#54
det er godt nok trist og høre.

kunne det ikke være en ide og få hunden på igen i dag?

at det har regnet i nat har ikke nogen betydning har jeg hørt!?

jagt er ikke en sport... det er et syn på livet!
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Så skete det [Sad][xx(] jeg skød til en buk til morgen.
Skudtegn som en hjertekugle, alt perfekt, kommer frem til skudstedet, lungeschweiss og en stump lunge som en tommelfinger.
Jeg følger sporet ca. 50m så stopper det [:0]
Ringer til en schweisshunde fører, der ankommer kl. 11
Han ser sporet og siger "den ligger lige her inde" kl 14 er hans hund kørt træt.
Ny schweisshund kommer til, vi leder til kl. 17 og må opgive [V]
Så sidder nu og er noget ked af det.

Kl.8 ringer Schweisshunde førerne at de godt vil prøve igen, vi aftaler kl 12
Håber vi finder den, så man kan blive klogere på skudet.
Kødet er nok ikke anvendeligt mere.

Stykket blev gået igennem igen af Skovfogeden på distriktet og Schweisshunde føre Rune.
Hundene spore ned til Guldborgsund som skiller Lolland fra Falster, der stopper sporet.
Vi må tro på, at den er gået i vandet og sikkert død der og ført med strømmen.
Da vi var færdige viste Rune mig på GPS'en at hunden sådan set havde gennemsøgt hele stykket og havde der været et dyr der var det blevet fundet.

Hilsen Steen


Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#56
Det er sgu trist at høre fisker. Nogen gange forstår de bukke bare ikke at de er døde. Nej det er ikke sikkert at kødet er anvendeligt, men det er da altid godt at få fundet dyret, så den i det mindste kan få en plads på væggen og ikke er død helt forgæves. I må have knæk og bræk med eftersøgningen.

Knæk og bræk
Jonas
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Citat:quote:

Originally posted by fisker

Så skete det [Sad][xx(] jeg skød til en buk til morgen.
Skudtegn som en hjertekugle, alt perfekt, kommer frem til skudstedet, lungeschweiss og en stump lunge som en tommelfinger.
Jeg følger sporet ca. 50m så stopper det [:0]
Ringer til en schweisshunde fører, der ankommer kl. 11
Han ser sporet og siger "den ligger lige her inde" kl 14 er hans hund kørt træt.
Ny schweisshund kommer til, vi leder til kl. 17 og må opgive [V]
Så sidder nu og er noget ked af det.

Kl.8 ringer Schweisshunde førerne at de godt vil prøve igen, vi aftaler kl 12
Håber vi finder den, så man kan blive klogere på skudet.
Kødet er nok ikke anvendeligt mere.

Hilsen Steen





Hvordan gik det?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#58
Så kom bukken til overfladen [V]
Som antaget var bukken gået i fjorden.
Skytten på Pandebjerg havde lugtet sig frem til den, den lå i strandskyldet på Falster.
Han kunne ikke se indgangs hullet, men kunne se udgangs hullet hvor der var overskudt ribben.
Så det blev opklaret, selv om bukkens kød [V] gik til spilde.
Schweisshunde førene blev glade for meldningen, så havde hundene markeret rigtig.
Jeg er desvære i Jylland og arbejde, men jeg vil se om ikke jeg kan tage nogle billeder når jeg komme hjem.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Så kom bukken til overfladen [V]
Som antaget var bukken gået i fjorden.
Skytten på Pandebjerg havde lugtet sig frem til den, den lå i strandskyldet på Falster.
Han kunne ikke se indgangs hullet, men kunne se udgangs hullet hvor der var overskudt ribben.
Så det blev opklaret, selv om bukkens kød [V] gik til spilde.
Schweisshunde førene blev glade for meldningen, så havde hundene markeret rigtig.
Jeg er desvære i Jylland og arbejde, men jeg vil se om ikke jeg kan tage nogle billeder når jeg komme hjem.

Hilsen Steen



Episoden er lidt trist og træls for dig som skytte. Men det er godt at bukken er fundet og trofæet i det mindste kan bevares til evigt minde.
Går bestemt ud fra at du har været uheldig da dine ekspansioner (i den anden tråd) ser fine ud.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#60
Så kom bukken til overfladen [Smile]
Fy for Putgarden hvor den stank [xx(]
Men her er billede af opsatsen, jeg ville skåne jer for billeder inden [xx(]
Jeg nåede ikke at se at den manglede toppen af v.stang
Men han så fin ud da han stod med bredsiden til (højre side) stort dyr.
Så selv om kødet ikke røg i grillen [Sad] fik jeg vished for at kuglen sad som den skulle, men var bare mega uheldig.
[Image: i49983160._szw1280h1280_.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)