Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 2011-2012
#61
okay takker for hjælpen
så må jeg jo bare håbe på at hen er hjemmeSmile
7.62 er vejen frem
Svar
#62
Jeg vil så sige str. 2 hagl (og det vil jeg til næsten alt vildt)
2'er er det hagl der har den største indtrængning - pga. massefylde/diameter/hastighed og en hel masse andre faktorer hvor også dækning er taget med som en væsentlig faktor.
Prøv at søge og se om du kan finde en artikkel at en meget anerkendt Amerikansk jagt/våben/haglballastik ekspert, Tom Rooster (er ikke sikker på stavemåden)Han har skrevet en MEGET udførlig artikkel om netop 2'er hagl.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#63
Jeg er meget glad for mine hjemmelavede 3-ere, der går godt 520m/s V2.
Jeg bruger 28g-ladning til alt med hår og fjer, der må skydes med hagl.

Men der er praktisk set heller ikke så voldsom forskel på 2-ere og 3-ere. Især da mine hjemmelavede patroner har en hastigheds fordel i forhold til fabriks ammo. De sidste 30-40 m/s gør nok, at man kan gå en størrelse ned i hagl, og stadigvæk have nogenlunde samme terminalballistisk samenlignelig haglpatron.

Men den diskussion egner sig nok bedst til en anden tråd.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#64
Enig - Toms artikkel stammer også fra den tid hvor vi max. kørte 400 m/s
Også enig i ny tråd - nogen der flytter?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#65
Endelig lykkes det!

Jeg havde i går overvejelser om, hvorvidt jeg skulle tage ud og lave en testskydning af nogle nye ladninger, eller om jeg skulle tage ud og kigge efter ræv. Jeg blev enig med mig selv om, at det måtte være godt vejr til at kigge efter ræv, så jeg drog af sted. Med mig havde jeg, min nyindkøbte ”Mojo Critter” som jeg skulle se om den kunne hjælpe mig med årets første ræv. De har godt nok drevet gæk med mig tidligere på året, nu skulle det være.

Jeg fik sat snurrebassen op på en tue, og satte mig tilrette og ventede. Da solen stod op, begyndte jeg at kalde med mit C3 kald. Et kald som jeg før har haft gode erfaringer med. Efter små 10 minutter, kom der en ræv frem, tydeligt fokuseret på snurrebassen. Den kom selvfølgelig ikke der hvor jeg havde håbet på den ville komme, så jeg skulle dreje mig 90 grader. I det jeg drejer mig, fryser ræven og kigger på mig. Jeg sidder i fuld camouflage, dog er ikke hele ansigtet dækket. Gudskelov, så syntes den snurrebassen er mere interessant end mig, så den fortsætter i roligt tempo, dog i en retning væk fra mig. Det er tydeligt, at den vil kigge nærmere på snurrebassen, den skal bare udnytte terrænet til at komme uset frem. Mens jeg afsikrer rifler, ryger sløringen af ansigtet fra min hovedbeklædning ned foran mit udsyn, og jeg når at tænke, at der røg den chance. Jeg får det kørt bagover igen, og ræven er stadig på væk. Den stopper på et tidspunkt, små 100 meter ude, og det blev dens endeligt. Den fik en Remington 45 grs. UMC hollowpoint, fra min Tikka T3 kal 22-250R og den lagde sig i knaldet. Den var en rigtig fin tæveræv med en rigtig flot vinterpels, så jeg tror jeg gemmer bælgen.

Jeg må nok indrømme, at jeg var imponeret over snurrebassens evne til at fjerne fokus fra mig, og samtidigt at indgyde at der virkelig var et dyr i nød. Jeg er ret sikker på, at dette ikke er det nye mirakelmiddel mod ræve, men jeg er omvendt næsten sikker på, at det i dag var det der gjorde forskellen. Så det er vist ikke sidste gang den har været med.

Jeg beklager billedernes kvalitet, jeg havde kun fået min mobil med, og den har altså ikke verdens bedste kamera.

[Image: IMAG0185.jpg]

Snurrebassen i funktion.

[Image: IMAG0187.jpg]

Ræven som hun lå da jeg kom frem.

[Image: IMAG0190.jpg]

Min dejlige ræveskyder, det var i øvrigt første stykke vildt med den, desværre ikke med hjemmerullet ammo, da der mildest talt er gået lidt ged i en bestilling. Men snart skal der skydes med BlitzKing, så må vi håbe at rævene vil komme frem der.

Christian
Svar
#66
Det er godt nok en flot ræv, så bliver de ikke pænere.
Har du vejet hende..?

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#67
Tillykke med ræven CFR.

C3 kaldet har jeg også haft givet mig et par ræve.

Nu begynder de forhåbentligt snart at ”rolle”. [:p]

mvh. Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#68
Tillykke med mikkel
"Snurrebassen" kan jeg spore, men jeg har ikke tidligere hørt C3 kaldet omtalt. Hvor / hvem forhandler dem?

Mvh Jesper
Svar
#69
tillykke med ræven!

dejlig reguleringskæp forøvrigt [:p]
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Jesper Madsen

har ikke tidligere hørt C3 kaldet omtalt. Hvor / hvem forhandler dem?


http://www.burnhambrothers.com/product.a...ctID=18639 [Wink]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#71
Lidt OT: Jeg troede ikke, at elektriske instrumenter var tilladt til jagt?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#72
Jo, det er lovligt så vidt jeg husker. ligeledes må man jo også anvende en duekarussel.

Men man må ikke anvende et elektrisk kald.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#73
Jeg takker for alle lykønskningerne. Det var en pragtfuld morgen, som udover ræven også bød på smuk solopgang, råvildt, harer, fasaner og en masse andre oplevelser med mange forskellige fugle. Det er et stort privilegium at være jæger og opleve morgener som denne.

@rkn – Jeg har ikke fået vejet eller undersøgt hende nærmere. Det er en meget flot pels og en flot tyk hale. Selv min elskede hustru, syntes den er rigtig flot! Hun er rimelig tung(altså ræven og ikke min elskede…[:I])jeg skal se om jeg har en god vægt, min vanlige vægt er ikke hjemme.

@Poulsen - Ja det er en dejlig reguleringskæb. Jeg har dog kun haft den siden i sommers, og jeg har kun nået at brænde 150 skud af med den, men jeg må indrømme, indtil videre er jeg svært fornøjet med den.

@Jesper Madsen – Det er helt korrekt som Swift skriver, det er det kald fra Burnham Brothers. Af uransagelige årsager er det lykkes dem at lave et kald, som tonedøve mig, kan lokke lidt ræve med. [:o)]

@Lars M. L. – Jeg opfatter også loven som Boryx nævner det. Jf. ”
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber” hvor man kan læse følgende:

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
1) mynder eller hunde af mynderacen,
2) båndoptagere,
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller
4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet.

Så det tolker jeg således at sådan en lille snurrebasse ikke skulle være ulovlig.[Wink]

Christian
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Jeg takker for alle lykønskningerne. Det var en pragtfuld morgen, som udover ræven også bød på smuk solopgang, råvildt, harer, fasaner og en masse andre oplevelser med mange forskellige fugle. Det er et stort privilegium at være jæger og opleve morgener som denne.

@rkn – Jeg har ikke fået vejet eller undersøgt hende nærmere. Det er en meget flot pels og en flot tyk hale. Selv min elskede hustru, syntes den er rigtig flot! Hun er rimelig tung(altså ræven og ikke min elskede…[:I])jeg skal se om jeg har en god vægt, min vanlige vægt er ikke hjemme.

@Poulsen - Ja det er en dejlig reguleringskæb. Jeg har dog kun haft den siden i sommers, og jeg har kun nået at brænde 150 skud af med den, men jeg må indrømme, indtil videre er jeg svært fornøjet med den.

@Jesper Madsen – Det er helt korrekt som Swift skriver, det er det kald fra Burnham Brothers. Af uransagelige årsager er det lykkes dem at lave et kald, som tonedøve mig, kan lokke lidt ræve med. [:o)]

@Lars M. L. – Jeg opfatter også loven som Boryx nævner det. Jf. ”
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber” hvor man kan læse følgende:

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
1) mynder eller hunde af mynderacen,
2) båndoptagere,
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller
4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet.

Så det tolker jeg således at sådan en lille snurrebasse ikke skulle være ulovlig.[Wink]

Christian



Også mit tillykke [Big Grin]

Fin ræv og fin skyder - det er bare ufattelig spændende jagt som du også beskriver [Big Grin] Snurrebassen - hvad er det for een ? er den homemade ?[Big Grin]

MVH

Lars

Jagt - Det mest naturlige du kal foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by CFR

@Lars M. L. – Jeg opfatter også loven som Boryx nævner det. Jf. ”
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber” hvor man kan læse følgende:

§ 11. Til jagt må der ikke anvendes
1) mynder eller hunde af mynderacen,
2) båndoptagere,
3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller
4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet.

Så det tolker jeg således at sådan en lille snurrebasse ikke skulle være ulovlig.[Wink]

Christian



Alletiders! Så er det jo bare at klø på.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by mini
Snurrebassen - hvad er det for een ? er den homemade ?[Big Grin]

MVH

Lars

Jagt - Det mest naturlige du kal foretage dig med bukser på!



Den er ikke hjemmelavet, jeg havde faktisk overvejet, at lave en anordning selv, men endte med originalen. Du kan se mere om den her:

http://www.mojooutdoors.com/prod_HW5121_...ritter.htm

Christian
Svar
#77
Tilykke Tilykke super fin historie/oplevelse der findes næppe noget mere spændende end rævejagt [Big Grin][Big Grin] og din ræveskyder ja den er bare [8D] og kommer vist på ønskesedlen [:p][:p][Smile]
Svar
#78
Søndag var var jeg på jagt efter kronvildt så en hind som ikke lige vil med hjem da den var ude før tid og sener kom så en ræv langs skel 270 meter op med skydren men den hade hvis en plan og syndes ikke lige jeg vil skyde på den så langt ude når den ikke stor stille men så vender den 180 rundt og løber tilbag hvor den kom fra nå ja så skul den jo ikke pumbes luften ud af..men 15 min sener kommer den igen og den gang lige i mod mig ude fra skel og på 170 meter stopper den op og vender siden til og bum død i knaldet fedt

[Image: rv.jpg]
Svar
#79
Jeg havde været på min favoritplads i Nørrekæret flere gange i efteråret, men jeg havde ikke set ræv her siden jeg skød en den 10.. sept.

Stigen - jeg sidder i - står i et skovhjørne således at jeg har udsigtsradius på 400 - 600 meter ud over kæret. Ca. 30 meter til højre for mig snor åen sig.

Som altid når det er rævene det gælder, havde jeg mit ”Long Range” udstyr med. Denne morgen skulle det vise sig at det ikke lige var det bedste valg.

Det var kokken der afslørede ham.
Ved 9 tiden var der pludselig en fasankok der buldrede op fra skovkanten mindre end 30 meter til højre fra mig. Det var da underligt – hvad mon har skræmt ham? tænkte jeg. Jeg fik hurtigt svaret. Nede fra krattet – præcis fra det punkt hvor kokken var fløjet op - kom ”Mikkel”. Han havde kurs ret op imod mig, så jeg forsøgte at få mig drejet rundt i stigen uden at støje. Da jeg fik min riffel i anslag, var ræven under 20 meter fra mig, men jeg kunne jeg ikke en sk.. i kikkerten som stod på 20 gange forstørrelse, og var ude af fokus.
Ræven fortsatte hen imod mig. Nu skulle der handles hurtigt. Ned på laveste forstørrelse, og stillet nogenlunde i fokus fangede jeg endelig ræven i trådkorset. To meter længere, og han ville få min fodfært - Det skulle være nu!

Bagefter målte jeg skudafstanden med min Rangefinder – 8 meter!!

[Image: 5rv-1.jpg]
Dette billede er taget fra den position hvorfra ræven blev skudt!

[Image: 5rv2.jpg]

Spændende oplevelse, men jeg kan nu bedre lide at ha’ dem på lidt længere afstand.

[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]

mvh. Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#80
Sådan, det var da en sjov oplevelse.
Jeg er åbenbart kommet til et punkt i mit jæger liv, hvor at alle rævene bare IKKE vil være hvor jeg sidder[Sad!]
Men jeg har da heldigvis min "Sølv" mikkel fra sidste sæson, som jeg kan sidde og glo på.... ( Trænger virkelig til at skyde, bare en enkelt lille bitte mikkel[Big Grin])

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)