Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 2011-2012
#81
jeg har ikke prøvet det med opmåling af ræv kan de måles løst op inden man går i gang med og koge og gør ved
Svar
#82
Så fik jeg også ram på Mikkel - faktisk den første jeg kan føje til min jagtjournal, så er rigtig glad for det endelig lykkedes [Smile]
Havde den på skudhold mange gange i løbet af bukkejagten og tænkte jeg vil give det en chance og se om den stadig opholdt sig i det samme område og heldigvis var den ikke flyttet - den havde kun et øre så er ret sikker på det er den samme ræv.
http://i307.photobucket.com/albums/nn302/mollep/IMG_0594.jpg[/IMG]][Image: IMG_0594.jpg]
Svar
#83
Tillykke med ræven, Molle! Men pas på det kan være vanedannende...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#84
Der var i den sidste tid set en skikkelse snige sig rundt i betragtelig nærhed af hønsehuset og da det svandt i både høns og ænder måtte jeg allerede på post og være klar ved solopgang 08.50.

Hønsehuset blev åbnet og straks begyndte de at søge føde.
Efter 6 min hyggelig iagttagen af hønsene var vi pludeselig 2 jægere på jagt.

Der blev nærmest affyret et rødt projektil fra venstre side, fantastisk at en ræv kan accellere så hurtig i så lav, nærmest krybestilling, hvilket også resulterede i forbiskud.[:o)]

Ræven stoppede op et øjeblik, bag plænens eneste træ men hønen var for stor en fristelse og nyt forsøg fra mikkel, denne gang vandt drillingen og det havde nær kostet en høne for han havde den i gabet. [Big Grin]

Rævejagt er kanon.

[Image: hnsetyven.png]

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#85
Søndag eftermiddag var jeg en tur på rævejagt. Satte mig i en stige i udkanten af en stor mose. Der er flere gode moser i nærheden og der er erfaringsmæssigt en god bestand af ræve i området.

Efter at have siddet i stige i 10-15 min uden at have set noget spændende begyndte jeg at kalde med mit Nordik Predator kald. Kort tid efter hørte jeg en fasanhane skræppe langt inde bag mig - måske 500-600 m væk.
Jeg forsatte min kalde-sekvens og hørte lidt efter igen en fasanhane skræppe - denne gang tættere på. Derefter skete der ikke yderligere de næste 15 min, men pludselig hørte jeg en fasan der fløj op under stort postyr. Den var kun 30-40 meter bag mig. Kaldte igen - denne gang med Crit'R Call. Kort tid efter kom ræven ud af mosen kun 20 m væk og løb lige hen mod mig.

Ræven så bevægelsen, da jeg løftede riflen halvvejs til skulderen. Derefter fulgte 20-30 sekunders ulidelig spænding, hvor ræven gloede direkte på mig imens jeg sad fuldstændig stille. Den var lidt utryg ved situationen, så den drejede omkring og prøvede at luske væk.
5 m længere væk stoppede den op og kiggede sig tilbage - det var dumt gjort!! [Wink]

Kuglen - en 60 gr Hornady SP fra min 22-250'er - sendte ræven til de evige jagtmarker [^]

Det var en stor fin hanræv.

[Image: 18122011245.jpg]

Det er første gang det er lykkedes mig at lokke en ræv med hareskrig-kaldet. Det var en rigtig god jagtoplevelse [Smile]

[Image: 18122011246.jpg]

mvh
TFR
Svar
#86
Tillykke med ræven! Den er rigtig flot.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#87
Tillykke med Mikkel
Jeg har selv været ude et par gange med Nordic Predator uden nogen resultater. En enkelt gang kom vores røde kat dog listende ud i mosen!. Jeg håber at rolle-tiden kan gøre rævene lidt mere aktive / bevægelige, så Fruen kan få den pels jeg har lovet hende så mange år!

Mvh Jesper
Svar
#88
@ TFR
Tillykke med lokkesuccesen. Fint rævejern[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#89
søndag d. 11/12 var jeg på jagt på Randers kanten. Jeg stod på en bagpost ved et stort tjørnekrat sammen med min søn, som forinden var blevet instruerert i vigtigheden at stå stille og holde k.ft, hvis man skal skyde ræv. Da drevet havde været igang i 15 min. prikkede han mig i lænden og da jeg vendte mig om pegede han ned til venstre hvor jeg kunne se Mikkel luske af - op med "scattergunnen" og Mikkel blev leveret. Det var en stor han.

[Image: rv-1.jpg]

4 X [Image: drawing_simple_fox001.jpg]
Svar
#90
Tillykke til alle sammen!

@Poulsen Så er du også fri for at svine sofaen til her i juletiden [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#91
@Boldsen: tanken har strejfet mig flere gange!! har ikke set de ræve jeg plejer at se og har gud hjælpe mig også skudt forbi! Sofaen skal IKKE vide sig for sikker endnu!
Svar
#92
Roooolig nu Poulsen – og tillykke med ræven!
[Smile]
Noget kunne tyde på at der er nu ved at blive mere ræve aktivitet.

Jeg havde indtil kl. 10 her til morgen kun set et par rådyr – ingen ræve.

Jeg var så småt ved at opgive håbet og vende snuden hjemefter, da jeg pludselig så en ræv i engen på den modsatte side af åen.

Den var kommet uset bagom mig, og nu krydsede den engen skråt væk fra hvor jeg sad. Jeg fulgte den lidt igennem riffelkikkerten, og ventede på at den skulle gøre et ophold. På en afstand af ca. 100 meter stoppede den op, og jeg lod skuddet gå. Det var en fin lille tæve.

[Image: IMG_2246.jpg]
[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]
Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#93
Jeg sad her til morgen i en stige der står i kanten af krattet som grænser op til ”Skifteren”.

Skifteren er et ca. 10 ha stort engstykke som - på den modsatte side af hvor jeg sad, støder op til en skovskråning med høj granbevoksning.

Jeg sad i en lidt dårlig vind, men på min venstre side, og over imod skovskråningen passede den fint.

Ved halv 10 tiden prøvede jeg mit C-2- close range kald. Jeg håbede på at jeg kunne lokke en ræv ud fra skovskråningen, hvor jeg vidste at der var et par rævekomplekser. Efter et par kaldeserier skiftede jeg over til C-3- long range kaldet.

[Image: IMG_2256.jpg]

Jeg havde kaldt 2 gange, da jeg spottede en bevægelse imellem tuerne til venstre for mig. Op med håndkikkerten. Jeg afsøgte engen, men bevoksningen var visse steder så høj, at den sagtens kunne dække f.eks. en ræv.
Efter et kort øjeblik kom ræven atter til syne. Jeg kunne se den i glimt imellem tuerne, imens den luntede på tværs af engen ca. 140 meter til venstre for mig. Kikkerten blev skiftet ud med Swift’en. Jeg fulgte ræven lidt igennem riffelkikkerten, og da den gjorde et lille ophold hvor jeg havde et frit skud, lod jeg kuglen gå.

Det viste sig at være en hanræv.

[Image: IMG_2253.jpg]
[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]
Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#94
Tillykke med rævene Swift. Din ihærdige indsats og det håndværk du udfører, er en evig kilde til inspiration. [Wink]

Jeg må vist snart se om jeg ikke kan komme af sted igen, jeg syntes dog ikke at vejrudsigten ser rigtig god ud for de kommende dage. Men omvendt, hvis man ikke kommer af sted, så skyder man jo noget.

Jeg har i øvrigt to kald magen til dine, og særligt C-3 har jeg en forkærlighed for.

Christian
Svar
#95
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Tillykke med rævene Swift. Din ihærdige indsats og det håndværk du udfører, er en evig kilde til inspiration. [Wink]

Jeg må vist snart se om jeg ikke kan komme af sted igen, jeg syntes dog ikke at vejrudsigten ser rigtig god ud for de kommende dage. Men omvendt, hvis man ikke kommer af sted, så skyder man jo noget.

Jeg har i øvrigt to kald magen til dine, og særligt C-3 har jeg en forkærlighed for.

Christian


Hvad skyder du derhjemme? [Big Grin]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#96
Hej..
En kammerat og jeg har efterhånden været afsted efter ræven mange gange uden held. Vi har brugt Nordik Predator og Nordik Crying Bird.
Er det de forkerte kald til at lokke sådan en mikkel frem?
Jeg kan se at i andre har brugt den der hedder C3. Er det bare det der virker lige nu, eller hvad?
Svar
#97
Citat:quote:

Originally posted by tr0lle

Hej..
En kammerat og jeg har efterhånden været afsted efter ræven mange gange uden held. Vi har brugt Nordik Predator og Nordik Crying Bird.
Er det de forkerte kald til at lokke sådan en mikkel frem?
Jeg kan se at i andre har brugt den der hedder C3. Er det bare det der virker lige nu, eller hvad?



Jeg har ikke selv erfaring med Nordik Predator, men det er vel et udmærket kald. De fire kald Jeg bruger mest er: ”C-3” , Crit’R-Call - ”PeeWee” eller ”standard” og ”Foxcaller”.

Jeg har oplevet at ræven kommer spurtende ind når jeg sidder og kalder, men det er dog sjældent at det foregår på den måde. Man bliver skuffet hvis man tror at ræven kommer, bare man sætter sig ud og blæser i et hareskrig.

De sidste par stykker jeg har skudt, er kommet et godt stykke tid efter at jeg stoppet med at kalde. Jeg kalder 2 – 3 gange hvorefter jeg holder inde. Hvis der er interesserede ræve i nærheden, har de hørt signalet og er på vej imod lyden.

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#98
Okay det lyder spænende.. tak for det.
Hvor kan man købe Crit’R-Call henne på nettet??
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by tr0lle

Okay det lyder spænende.. tak for det.
Hvor kan man købe Crit’R-Call henne på nettet??



http://www.critrcall.com/store/category/...Calls.html

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
Super dejlig morgen.
Vågnede tidligt og åbnede vinduet. Dét vejr lagde op til ræv og råvildt. Vindstille og let frost.
Jeg havde siddet i 30 minutter et sted hvor råvildtet gerne krydser.
Pludselig står en ræv på bakketoppen. Jeg lister mig stille ind på den. Oppe på toppen er der noget inde i hegnet som rører sig, jeg vurderer det til at være en hare.
Jeg kan se 1 ræv på naboens stubmark. Pludselig er der 2 ræve. Jeg begynder at muse og det ender med at den ene ræv lusker sig ind på 10 meter af mig, og først der ser jeg den - og den ser mig [Wink]
Den anden er der stadig og jeg bliver ved med at muse. Efter 5 minutter kommer ræv nummer 3! [:0]
Den anden (nummer 2) ræv er interesseret ìg kommer op til mig, og nu er jeg altså klar! Bom og den ligger hvor den stod.
Den 3. ræv blev stående, men anede dog uråd da jeg prøver og liste mig tættere på, grundet at den har retning imod det yderste hjørne af jagten.
1 stk. fin hanræv skudt på 40 meter med 6,5x55 hjemmerullet norma Oryx. Vægten lød på 7KG.

Er der nogle der vil give mig en hånd med strefning i det nye år? Kører gerne lidt for det, og giver gerne en skærv.

[Image: 01d61ac0.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)