Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad krudt vile i bruge til 30,06?!?
#21
jeg bruger 57,5grain Rihno22/MRP til en Lapua mega 185 grains, har skud alt fra bæver til vildsvin og er super tilfreds med den. Til bæveren var den nok lige i overkantet, men den gik ikke mange meter :-) hihi
Mvh.
Morten
Svar
#22
@Lillelars - har du selv - eller adgang til en chronograf - så kan du vurdere selv.

Stødte på en bekendt på en skydebane for et par uger siden. Han han havde peppet en 30.06 - 180grs interbond - med så meger MRP at han, da han fik min 375HH i hænderne, mente han den var rekylsvag i forhold til hans egen 30.06.

Ja det tror da f..... - for langsomt krudt er jo ikke færdig med at skubbe, når projektiler har forladt løbet. Hurtigtbrændende krudt bruger mere af energien på at skubbe projektilet i gang.

Når jeg lader til min 300WM bruger jeg MRP/RH22; men selv i min 6.5X55 er jeg kravlet et trin ned fra MRP til N204 - med bedre præcision til følge, uden at have køb på hastighed (lang pibe[:I])

Så istedet for at opsøge mere eller mindre religiøse holdninger[|)], så prøv dig frem henover en chronograf.

Det ville være sjovt hvis man kunne finde et program der kender ens egen pibe. For at få det udviklet, skal man nok være olie-araber; der ofte tale om at den rigtige løsning kan hænge sammen med pibe: eks. længde o.m.a..

Derfor undrer det mig der ikke er nogen deltagere på tråden der spurgt til pibelængde.

Jeg kan iøvrigt også godt lide at kunne høre krudtet rasle når man ryster en 30.06 [^]
mvh
Svar
#23
Der går jeg så lige præcis efter det modsatte.. hvis krudtet rasler ligger det ikke ens hver gang og trykket kan udvikle sig forskelligt afhængig af hvor stor en krudtmængde der mangler..
Med 105% fyldning er mine 30.06 hylstre fyldte ca.
Iøvrigt bruger jeg Rhino 25 i mine patroner, det giver 98% forbrænding i 22" pibe så det er fint med mig. Og noget bedre end med MRP!

Jeg kan lige fortælle hvad jeg selv skyder med, så kan du se om der er noget du kan bruge der..:

CCI 250 hætter, 180 gr. Nosler partition, col. 83,5mm., 58,8 gr. rhino 25.
Det giver med en friflugt på 0,5mm. 107,9% fyldning og 98% forbrænding samt 810 m/s. 3597bar i kammeret.
Afhængig af skytten kan det gøre det med et hul per skive..
Svar
#24
Nu går jeg ikke på nattejagt.........derfor er mundingsflammen lige fedt for min skyld

Mere slid på piben ? Jamen - få har jeg jo en grund til at købe en ny pibe eller riffel, ikke ? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by højen

CCI 250 hætter, 180 gr. Nosler partition, col. 83,5mm., 58,8 gr. rhino 25.
Det giver med en friflugt på 0,5mm. 107,9% fyldning og 98% forbrænding samt 810 m/s. 3597bar i kammeret.
Afhængig af skytten kan det gøre det med et hul per skive..



For at komme frem til dette resultat i Qload har du formodentlig anvendt Alliant RL 25 og og tillagt de 7200 PSI der er anbefalet hvis du kører med 0 mm friflugt, hvad siger din chrono til ladningen?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Nobody

Hvad er der galt i en stor mundingsflamme ?



Man kunne jo uheldigvis komme til at futte en hel plantage af med sådan en flammekaster [8D][8D]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Nu står der ikke............Århusianere på ryggen af mig [}Smile]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by højen

CCI 250 hætter, 180 gr. Nosler partition, col. 83,5mm., 58,8 gr. rhino 25.
Det giver med en friflugt på 0,5mm. 107,9% fyldning og 98% forbrænding samt 810 m/s. 3597bar i kammeret.
Afhængig af skytten kan det gøre det med et hul per skive..



For at komme frem til dette resultat i Qload har du formodentlig anvendt Alliant RL 25 og og tillagt de 7200 PSI der er anbefalet hvis du kører med 0 mm friflugt, hvad siger din chrono til ladningen?

MVH Bjarne



Der er du inde på noget.. rhino 25 og aliant reloader 25 er identisk og jeg har anvendt 450 bar ekstra i initial pressure for at kompensere for den reducerede friflugt. har desværre ingen speedometer til riflen, da jeg er lidt ny i faget..
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by højen

Der er du inde på noget.. rhino 25 og aliant reloader 25 er identisk og jeg har anvendt 450 bar ekstra i initial pressure for at kompensere for den reducerede friflugt. har desværre ingen speedometer til riflen, da jeg er lidt ny i faget..



De 7200 PSI / 496 bar ekstra er når der er kontakt med bommene, men min fornemmelse er også at der begynder at ske en væsentlig trykstigning fra omkring 1 mm og nedefter, dette ud fra chronograferede hastigheder, jeg har endnu til gode at montere trykudstyr på riflen

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#30
Det er også min fornemmelse, derfor har jeg kompenseret med højere initial pressure da min friflugt er 0,5 mm. Har desværre heller ikke alt målegrejet, men hullerne sidder ok i skiven.. men har også modificeret riflen lidt med bedding bla.
Svar
#31
Hej alle ! Som en fortsættelse af denne tråd vil jeg nævne (og meget gerne bede kommenteret) mit ønske om at bruge Norma 203B til cal 30.06 ! Da jeg har gode erfaringer med Interlock-kugler i andre calibre , vil jeg forsøge følgende :
165gr Interbond, Norma hylstre, CCI LR fænghætte, COL 82,0 mm
powder : 48.5-49-49.5-50-50.5-51-51.5-52-52.5 grains (forhåbentligt viser den rigtige kombination sig)
Grunden til , at jeg beder om kommentar er, at mit riffelløb er :
Steyer 48.5 cm (fuldskæftet) stigning 1:10 .

God vind i bjergetaperne , Ramirez

With heart, faith and steel. In the end there can only be one.
With heart, faith and steel. In the end there can only be one.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Ramirez

Hej alle ! Som en fortsættelse af denne tråd vil jeg nævne (og meget gerne bede kommenteret) mit ønske om at bruge Norma 203B til cal 30.06 ! Da jeg har gode erfaringer med Interlock-kugler i andre calibre , vil jeg forsøge følgende :
165gr Interbond, Norma hylstre, CCI LR fænghætte, COL 82,0 mm
powder : 48.5-49-49.5-50-50.5-51-51.5-52-52.5 grains (forhåbentligt viser den rigtige kombination sig)
Grunden til , at jeg beder om kommentar er, at mit riffelløb er :
Steyer 48.5 cm (fuldskæftet) stigning 1:10 .

God vind i bjergetaperne , Ramirez

With heart, faith and steel. In the end there can only be one.



Har ladet fgl. til min SAKO 75 3006 :

Lapua hylster.
203 B 51,5 grains
CCI 200 LR
Lapua Mega 150 grains
COL 78,5 mm

Jeg har før ladet denne patron med N 540 50,5 grains og kronograferet til V0 850 m.
Jeg vil dog gerne væk fra dette krudt og da jeg havde noget 203B ladede jeg nogle testpatroner. Under prøveskydningen viste 51,5 grains god præsision og jeg behøvede ikke at justere på kikkerten, de skød nøjagtig som dem der var ladet med N 540 også ud på 200 m var der ingen forskel.
Jeg har ikke kronograferet denne ladning så jeg ved ikke hvad udgangsfarten er.

[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)