Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss ASV eller Swarovski BT ?
#21
Skal du have Zeiss med dagslysindstilling, så skal du over i Varipoint modellen, men den er jo begrænset til 3-12x56. Har en jagtkammerat som har købt den (lyspkt i 2.billedplan og kors i 1.plan). Udmærket til jagt men ikke optimal til felt
Svar
#22
Citat:quote:

Swarovskis Z6 linje har fået 6xzoom på bekostning af ganske meget lys.

Er det noget du har set på tryk Jamo ? Jeg synes nemlig ikke jeg har set anmeldelser som i alvorlig grad har påpeget handicap ved Z6 linien på grund af det store zoom område. Zeiss har godtnok flouridglasset og Lotu-tec behandlingen, men jeg synes ikke at have set, at det skulle gøre zeiss mere end marginalt bedre om natten.

Hvis Swarovski er mærkbart ringere er beslutningen nem, så køber jeg en Zeiss, men det synes jeg bare ikke at have set dokumenteret, og jeg har heller ikke hørt brugere der har erfaret det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Jeg har testet Z6 og Zeiss Victory ved siden af hinanden i en skumrings/nat test og kunne ikke se at Zeiss skulle være bedre....

Målinger i Tyskland viste kun 0 - 1 % forskel i lysgennemgang ved de bølgelængder der dominerer ved skumring og nat brug, det kan næppe opfatts i praksis..

I den test blev både Swaro og Zeiss slået med 2- 3 % af Nikon og vistnok Fujinon.

Leica var desværre ikke med... men i min egen "uvidenskabelige test" kunne min 2,5 -10 x 42 Leica fint følge med min 2,5-15 x 56 Z6 i skumringstesten, som ganske enkelt gik ud på at kunne skelne hvor mange sprosser der var på nogle bukke-opsatse på 50 m's afstand...

Selv en Bushnell Elite 6500 kunne følge med til et stykke efter "lukketid"

I øvrigt er jeg yderst tilfreds med Z6 ballistik tårnet.. Klikkene er tydelige, og kan stadig bruges med en tabel, og derfor har jeg sat ringene på 200, 300 og 350 .. derefter klikker jeg...[:I] stoppet angiver 100 m

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Så er kikkerten bestilt hos Clunys.

Zeiss Diavari FL 6-24 X 56 med belyst sigte 43 (mil dots). Der er ASV tårn på højdeindstillingen, men ikke på siden. Den klikker i 0,1 milirad, altså 1 cm/100 m. Sigtets dots har en afstand på 1 milirad eller det samme som 10 cm på 100 m ved 12 X forstørrelse. Det halve ved 24 X.

Jeg er helt sikker på, at med de rigtige data i iPhonen, skal afstandsjusteringen nok komme på plads. Så bliver det sjovt at træne korrektion for vinden med mil-dots´ene.

Og så glæder jeg mig som et barn juleaften til at kigge på svenske grise om natten gennem det glas [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Det lyder sørme spændende med det valg [:p]

Christian
Svar
#26
Hej Lasse

Den bliver du glad for, godt valg. Super fed kikkert. Den får du jo nok imorgen eller torsdag, ham Robin plejer at være hurtig, jeg fik min dagen den var bestilt.
Svar
#27
6-24+56 er en dejlig kikkert men til natjagt er den ikke egnet i mine øjne[B)][B)]

Den gir op alt for tidligt, jeg føler at der er for meget glas pga den er variabel.
Har tidligere brugt Z6i 2-12+50 med meget bedre resultat hvis vi bliver i variabel udgave.

PT er min foretrukne 8+56 S-B. Den har for mig de bedste skumring/nategenskaber. Og så finder man en brugt til 2-3 kilo.

Men knæk og bræk Lasse og vi hører gerne om dine erfaringer

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#28
Hæ hæ.

jeg kan sige allerede nu, at jeg bliver eddermame skuffet, hvis ikke denne kikkert er den bedste til natjagt jeg endnu har prøvet !

Men jeg har også set, at der kan være individuelle forskelle fra mand til mand på, hvad han mener er bedst. Jeg tillægger det, at de forskellige fabrikanter bruger forskellige glastyper og coating. Det giver en lille forskel i, hvilke bølgelængder der trænger bedst igennem, og hvis de bølgelængder opfattes bedre af dig end af mig, vil vi foretrække forskellige kikkerter. Der er jo forskel på fordelingen mellem nethindens tapper og stave, og blandt de farvefølsomme, er der forskel på hvilke farver man opfatter bedst.

Angående fast forstørrelse, så var det bare ikke en mulighed jeg overvejede. Jeg vil have variabel.

Jeg har også taget mit eget temperament med i overvejelserne. Jeg er ikke den type jæger, der skyder vildsvinet i et hastigt snupskud på et smalt skovspor. Det svin vinder over mig til hver en tid, fred med det. Men at sidde i en hochsitz eller på et dige og tage et velovervejet skud ved stor forstørrelse, det er lige mig.

Så alt i alt tror jeg, at valget er det rigtige for mig, selvom du ville have valgt anderledes.

Det har også talt med, at jeg tror denne kikkert bliver rigtig sjov på banerne. Og selvom jeg altid vil påstå, at jeg bruger skydebanerne som træning for at blive en bedre jæger, så gør det jo ikke noget, at grejet egner sig godt til banen. Det er jo der jeg skyder 99,9% af alle skud.

P.S. Kikkerten ankom i dag onsdag. Bestilte den mandag. FEEEEDT !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#29
Tillykke med kikkerten.
Mit personlige vald vil altid falde ud til fordel for det mest optimale i forhold til jagten. En jagtfeltskydning er trods alt for sjov, for mig. Mens jagt nogen gange kun indbyder til 1 chance. Og så vil jeg være ked af at have truffet et forkert jagtmæssigt valg. Det være sig kalibermæssigt, grejmæssigt eller optisk.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

P.S. Kikkerten ankom i dag onsdag. Bestilte den mandag. FEEEEDT !



Så er det i aften at du skal sidde fuldstændig nøgen indsmurt i geværolie og montere kikkert?

Tillykke med valget - du bliver IKKE skuffet.

Mvh

Otterup
Svar
#31
Jeg tror heller ikke du bliver skuffet Lasse.
Jeg har også sådan en, og er vildt glad for den. Har sammenlignet den med en 3-12x56 Victory, og jeg kan ikke se forskel under dårlige lysforhol.

Virkeligt dejlig kikkert.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Den er allerede monteret og indskudt. Der var ihvertfald ingen problemer med at se hullerne i skiven [Big Grin]

Heldigvis har min 50 mm Leupold siddet lidt højt, så der var fint plads til 56 mm optikken i de samme ringe. Men montagen stjal 25 opad klik, så nu har jeg kun 30 tilbage. Det bringer mig ud på 400 meter, og det er jo rigeligt til jagt. Men til 600 m Ulfborg er det for lidt, så jeg må gå over til en canted rail istedet for S&L montagen.

Skal lige have regnet lidt på, hvad vinklen skal være, så jeg kan få flest mulige klik til rådighed opad.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Hej Lasse,tillykke med det nye rør,det bliver spændende at komme igang med at bruge den[Smile] Iøvrigt findes der et udemærket alternativ til den vinklede rail...........

[Image: plastkile.jpg]
[Big Grin][Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)