Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af første riffel
#61
Citat:quote:

Originally posted by Explorer
Er man nu ikke til flere rifler/kalibre så er 30.06 den mest universelle med ladninger fra 110 grain til 220 grain [Smile]

MVH Bjarne



Uden tvivl, men alle der har prøvet hjemmeladningens kunst ved også at det er umanerligt svært at opnå super præcision med så forskellige kuglevægte i samme patron. Ellers var der jo ingen grund til at lave forskellige stigninger efter behov.

Det er korrekt, at 30-06(mit gamle favorit kaliber) kan klare 200 eller tungere bedre end en 308(de kan nemlig ikke), men der er heller ikke nødvendigt i en 308 til på jagt i europa.

Til gengæld har 308 et ry for generelt at være mere præcise(kunne skyde mindre grupper) end 30-06. Det skyldes nok både konstruktion og rekyl.

Eneste fordel jeg reelt kan finde ved 30-06 er at man som hjemmelader sjældent er styret af magasin længden, sådan som man ofte er i en 308.
MEN DET ER IKKE ET ARGUMENT FOR EN NY RIFFELJÆGER OG HANS FØRSTE RIFFEL.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

MEN DET ER IKKE ET ARGUMENT FOR EN NY RIFFELJÆGER OG HANS FØRSTE RIFFEL.


Skal vi nu også til at bruge høreværn herinde [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Uden tvivl, men alle der har prøvet hjemmeladningens kunst ved også at det er umanerligt svært at opnå super præcision med så forskellige kuglevægte i samme patron. Ellers var der jo ingen grund til at lave forskellige stigninger efter behov.



Jeg har en 130 og 168 grain TTSX til at køre godt i min, 130'eren er ladet med Norma 202 og giver næsten ingen rekyl, den er jeg overbevist om at der bliver super som bukkeladning
Men 150 grain Hornady FMJ den driller stadig lidt

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Uden tvivl, men alle der har prøvet hjemmeladningens kunst ved også at det er umanerligt svært at opnå super præcision med så forskellige kuglevægte i samme patron. Ellers var der jo ingen grund til at lave forskellige stigninger efter behov.



Jeg har en 130 og 168 grain TTSX til at køre godt i min, 130'eren er ladet med Norma 202 og giver næsten ingen rekyl, den er jeg overbevist om at der bliver super som bukkeladning
Men 150 grain Hornady FMJ den driller stadig lidt

MVH Bjarne



hvad har det helt ærligt at gøre med en ny riffeljægers valg af kaliber hvad du render rundt og leger med...?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

hvad har det helt ærligt at gøre med en ny riffeljægers valg af kaliber hvad du render rundt og leger med...?


Leger, det er såmænd helt alvorligt da det skal bruges til jagt, at du så ikke kan lide en 30.06'er er jo en helt anden sag...

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

hvad har det helt ærligt at gøre med en ny riffeljægers valg af kaliber hvad du render rundt og leger med...?


Leger, det er såmænd helt alvorligt da det skal bruges til jagt, at du så ikke kan lide en 30.06'er er jo en helt anden sag...

MVH Bjarne



Bjarne du svare ikke på spørgsmålet! Hvad har det med en ny riffeljægers valg af riffel at gøre?

Udover det hvorfor bliver du personlig og anklager mig for ikke at kunne lide 30.06 i stedet for at svare på indholdet i mit indlæg?

Bjarne igennem tråden har du ikke svaret på spørgsmål eller argumenteret sagligt for hvad din holdning er. Jeg savner at du imødegår argumenter, i stedet for at blive personlig eller at begynde at beskrive hvordan du selv gør. Ingen af delene har noget at gøre i denne tråd.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#67
@Christensen

Vend spejlet om [Smile]

Dine indlæg har heller ikke noget at bidrage til tråden med.

Klag til moderator når du er sur.

PS: jeg synes da det er relevant at Explorer har fundet en let kugle der ikke giver meget rekyl [8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@Christensen

Vend spejlet om [Smile]

Dine indlæg har heller ikke noget at bidrage til tråden med.


Prøver generelt at holde min kæft hvis jeg ikke har noget positivt at bidrage med, men useriøs rådgivning vedr. første riffel kan jeg generelt ikke holde min kæft ved, og generelt mener jeg at have bidraget med noget, hvis du er uenig er du velkommen til at have din holdning.

Citat:quote:

Klag til moderator når du er sur.

Jeg reportere regelmæssigt medlemmer der overtræder VFTs reglsæt, men ser på intet sted at Bjarne har gjort dette, og derfor har jeg ikke meldt ham til moderatorne. Dog synes jeg ikke han har holdt sig til god skik for saglige indlæg med relevans til tråden, dette påpeger jeg, og det mener jeg også du selv har gjort i andre tråden, når medlemmer har opført sig lige sådan.

Citat:quote:

PS: jeg synes da det er relevant at Explorer har fundet en let kugle der ikke giver meget rekyl [8)]



Enkelt kugler/ladninger eller hvad vi sidder og ruller hjemme i vores baglokaler ændre ikke på den generalle karakterstik af et given kaliber, og derfor har jeg svært ved at se nogen relevans vedr. valg af kaliber til første riffel. Jeg har ej heller set en argumentation for hvorfor enkelt ladning skulle have nogen betydning for kaliber valg.

I øvrigt klær person fnidder ingen og hvis du har noget at sige vedr. mig er var det så ikke en ide at tage det over pm? Min pm aktiveret og du er velkommen til at skrive, og jeg giver som altid et sobert svar.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

hvis du er uenig er du velkommen til at have din holdning.



Det er da rart at M@x har lov at have en anden holdning, det er åbenbart ikke tilfældet for mit vedkommende? Men det overlever jeg nu nok aligevel [Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Enkelt kugler/ladninger eller hvad vi sidder og ruller hjemme i vores baglokaler ændre ikke på den generalle karakterstik af et given kaliber, og derfor har jeg svært ved at se nogen relevans vedr. valg af kaliber til første riffel.



Du behøver ikke nødvendigvis et baglokale for at få fingre i sådanne patroner med lette kugler

http://www.federalpremium.com/products/d...spx?id=875

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

I øvrigt klær person fnidder ingen og hvis du har noget at sige vedr. mig er var det så ikke en ide at tage det over pm? Min pm aktiveret og du er velkommen til at skrive, og jeg giver som altid et sobert svar.


I hvilket indlæg har jeg lavet person fnidder? Noget sådan bør du absolut klage til moderator over

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Bjarne du svare ikke på spørgsmålet! Hvad har det med en ny riffeljægers valg af riffel at gøre?


Jeg svarer kun på relevante og ikke ledende spørgsmål, og med ledende mener jeg de som kan lede til person fnidder [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#71
Quote Christensen:

Prøver generelt at holde min kæft hvis jeg ikke har noget positivt at bidrage med, men useriøs rådgivning vedr. første riffel kan jeg generelt ikke holde min kæft ved, og generelt mener jeg at have bidraget med noget, hvis du er uenig er du velkommen til at have din holdning.

Der kommer vist ikke ret meget mere positivt fra din side og siden hvornår er det dig der afgør om andres rådgivning er useriøs.

Det er vist ikke dit bord.[:o)]

og ja, jeg er uenig med dig [Big Grin]

PS: det er da rart at vide at du indrapporterer regelbrud. Sladrehanke fik gerne buksevand i skolen [}Smile][Big Grin]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by kystfisker

jo, .308 er lidt af et krum-bane våben; lidt i stil med en mortèr...

[Big Grin]



I forhold til hvad[?]
Ifølge Normas ballistikprogram ser det sådan ud med en indskydningsafstand på 150 m.

6,5x55 Nosler Partition 9,1g
100m = +28, 755m/s, 2591j
300m = -381, 635m/s, 1834j

270win Oryx 9,7g
100m = +25, 786m/s, 2994j
300m = -358, 634m/s, 1947j

308win Nosler BST 9,7g
100m = +25, 788m/s, 3011j
300m = -349, 656m/s, 2087j

3006 Nosler BST 9,7g
100m = +22, 819m/s, 3252j
300m = -321, 679m/s, 2236j

Den eneste fordel jeg umiddelbart kan se ved 3006 er at den kan lades ned, hvorimod det kniber med at lade en 308 op.[Wink]



Nej kuglebanen er der ikke det store at hente i, forskellen er større hvis man sammenligner således:

308 Oryx 180 11,7g
V0 = 796m/s E0 = 3708joule

30.06 Oryx 13g
V0 = 800m/s E0 = 4162joule

35whelen Oryx 16,2g
V0 = 740m/s E0 = 4438joule

9,3x62 Oryx 15g
V0 = 800m/s E0 = 4802joule

Det spolerer jo behovet for 9,3 og .35 lidt men da ikke helt [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#73
Min 35 Whelen leverer 4878 juole V0 med 225grs Barnes TSX 818 m/s

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#74
Lige et lille "indspark" her fra en der ikke gider anskaffe en 30-06...

(Da jeg har en .308... hydr.. hydr..gnæk...[:p][:p])

Langt de fleste 30-06 rifler kan ikke matche tilsvarende rifler i .308 m.h.t. præcision... "out of the box"

Jeg har efterhånden ladet til et par håndfulde rifler af mange fabrikater, i begge kalibre, og stort set over en kam har .308 riflerne været mere præcise, eller lettere at lave en præcis ladning til...

Jeg kan dog ikke ud fra mine erfaringer kategorisk afgøre om det udelukkende skyldes kaliberet...

Det er ikke et reelt argument i forhold til at rådgive en ny riffeljæger, her skal der andre argumenter på bordet...

1. Riflen skal tiltale den nye ejer... hvis han/hun da ellers gerne vil opleve lidt af den "ejerglæde" der kan følge med en dejlig riffel

2. Riflen og den valgte ammo skal ikke genere den nye ejer ved afgivelse af MANGE træningsskud, som skal gøre ejerglæden endnu større, ved at se resultaterne på diverse papskiver forbedres for hver træningstur til skydebanen.[Big Grin]

3. Riflen og den valgte ammo skal "levere varen" d.v.s den gode oplevelse der ligger i at afgive et rigtigt godt skud til et eftertragtet stykke vildt, og have den fornødne "terminale virkning" på dette stykke vildt.

4. For en nybagt riffeljæger er prisen på trænings-ammo et relevant spørgsmål, da der skal bruges mange skud.

Ovennævnte punkter fra 2 og til og med 4. taler entydigt for en gængs kaliber med adgang til "rimelig" trænings-ammo, og en ikke overdreven rekyl.

Skal man "kun" jage i Danmark, dækkes disse punkter på glimrende vis af 6,5x55 eller .308 [Big Grin]

At vælge en "kedelig kaliber" som .308 eller 6,5 x træls, giver også bedre muligheder for at komme af med skydejernet igen, hvis der senere skal "opgraderes" til træk&slip, tyrkisk åndenød, taktisk sort eller lignende [Big Grin]

Punkt 1. overtrumfer alligevel resten af punkterne for mange nye riffelskytter. (og også dem der har haft rifler i årevis[:o)])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#75
enig igen - og desværre havde jeg nær sagt- hvis man ikke har de småperverse tendenser til absolut at skulle nedlægge "farligt" vildt (jeg siger mig ikke fri for ar være lidt småpervers i den henseende), er der absolut ikke nogen grund til at have andre rifler end en .308 win. Behagelig og præcis at skyde med og nedlægger alt vildt kaliberen er lovlig til.

Derfor kan man jo godt have flere rifler og kalibre, men helt objektivt set, har man ikke brug for det.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#76
Lidt sjov læsning det her.. Har I lagt mærke til hvornår trådstarter stod af?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#77
Fantastisk tråd der forsøger at hjælpe kris6901 på 17 år [Big Grin]

I denne tråd er der masser af guldkorn for den kommende riffeljæger - garneret med personfnidder og andet religiøst omkring kalibervalg[Big Grin]

Og hvad med stakkels mig - jeg ejer jo ikke engang en 308w [:I]
Hvad hulen skal jeg nu gøre .....[:o)]

(har haft 2 rifler i 308W og fik dem aldrig til at skyde ordentlig, og det var endda SAKØER) - i stedet valgte jeg at gå op i 30.06 og 9,3x62 [Wink]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

hvis du er uenig er du velkommen til at have din holdning.



Det er da rart at M@x har lov at have en anden holdning, det er åbenbart ikke tilfældet for mit vedkommende? Men det overlever jeg nu nok aligevel [Smile]



Har jeg vist heller ikke udtrykt men så længe du poster på offentligt forum må du forvente at kunne blive stillet til regnskab for det du skrive og bedt om at argumentere for det...

Citat:quote:

Citat:quote:

Originally posted by Christensen

Enkelt kugler/ladninger eller hvad vi sidder og ruller hjemme i vores baglokaler ændre ikke på den generalle karakterstik af et given kaliber, og derfor har jeg svært ved at se nogen relevans vedr. valg af kaliber til første riffel.



Du behøver ikke nødvendigvis et baglokale for at få fingre i sådanne patroner med lette kugler

http://www.federalpremium.com/products/d...spx?id=875



Svar

Citat:quote:

Originally posted by Christensen
Enkelt kugler/ladninger eller hvad vi sidder og ruller hjemme i vores baglokaler ændre ikke på den generalle karakterstik af et given kaliber, og derfor har jeg svært ved at se nogen relevans vedr. valg af kaliber til første riffel. Jeg har ej heller set en argumentation for hvorfor enkelt ladning skulle have nogen betydning for kaliber valg.



Citat:quote:

Originally posted by Explorer
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

I øvrigt klær person fnidder ingen og hvis du har noget at sige vedr. mig er var det så ikke en ide at tage det over pm? Min pm aktiveret og du er velkommen til at skrive, og jeg giver som altid et sobert svar.


I hvilket indlæg har jeg lavet person fnidder? Noget sådan bør du absolut klage til moderator over



Læg venligst mærke til hele det indlæg var stillet til M@x og ikke dig...! Så jeg har ikke anklaget dig for personfnidder.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#79
Skal vi så finde tilbage til tråden[Wink]

Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#80
Hvad med at lukke den i stedet for ? [Wink]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)