Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spidsskud til råvildt
#21
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Føler du for det så skyd. Der er vel ingen der bevidst vil anskyde. Jeg skød min tredje buk for nogle år siden på +250 mtr. og det er jo så ikke jagtetisk. Bukken var ligeglad. Jeg var glad. Havde jaget ham 4 måneder. [Smile] Med det mener jeg, man sommetider må tage de chancer der byder sig.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....



Hvor mange gange har du skudt ''forbi''[?]
mvh
Svar
#22
Hvilken chance tog du?? 250 m er fint. Det er kun TSX der ikke forstaar det. Og som du siger:Bukken er ligeglad. Skud paa under 200 m er ingen udfordring.
H
Hogmeister
Svar
#23
Netop - her er der ikke tale om prærie hunde - no varmint ! - så medmindre man evner udover det almindelige virker et skud med Blaser på den afstand som manglende respekt for vildtet [^]
mvh
Svar
#24
Hogmeister: Jeg tror vi er mange jægere der kan finde andre udfordringer i jagten end alene skudafstanden. Hvis man udelukkende er til afstandsmæssige udfordringer, kan man vel ligeså godt henligge sine aktiviteter til skydebanen.

BigDane og andre: lange skud og specielle vinkler er fint for mig, men husk nu at lade være med kun at fortælle succeshistorierne. Prøv at spørg jeres lokale schweisshundefører hvad han mener om spidsskud og 200+ meter skud. Og lad nu for guds skyld være med at skrive at i rammer hver gang, for det kan kun betyde 2 ting: Enten går i aldrig(for lidt) på jagt, og ellers lyver i...

MVH. Asbjørn
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Netop - her er der ikke tale om prærie hunde - no varmint ! - så medmindre man evner udover det almindelige virker et skud med Blaser på den afstand som manglende respekt for vildtet [^]



Det kommer vel i høj grad an på skyttens evner. Det her skæren alle over en kam er jeg ikke ret imponeret over. Jeg kan ikke se at der skulle være en eller anden magisk grænse for hvilken afstand man kan skyde på. Jeg har det selv sådan at kan jeg på dagen, i situationen holde pendlingen indenfor træfområdet, så kan jeg skyde. Nogle dage i nogle skydestillinger er det ikke særlig lang afstand og andre dage i mere stabile skydestillinger kan det godt blive til en del meters hold.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#26
Citat:quote:

Det her skæren alle over en kam er jeg ikke ret imponeret over.


Nej det er helt hul i hovedet.....

[Image: little_piggy.jpg]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Helt hul i hovedet er vel mest at skyde dem mens de stadigt har pyjamas på - det giver ikke meget kød i fryseren.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#28
@TSX har endnu ikke skudt forbi. Har også kun skudt 9 bukke i min 3 årige karriere som riffeljæger. Ud over det omkring 20 stykker vildt med riffel. Bukken på +250 blev skudt med en Sauer 202. Ville sagtens kunne gøre det med blaseren. Også selvom jeg aldrig skyder på bane. Sigt og tryk på knappen så bukken en på frakken.

@Hogmeister. Husker du skrev du havde confirmed kill på over 500 meter. Thumbs up.

@GT. Det er noget der virker. Super [Smile] Vil nu gerne se bukken...!!!!

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#29
Jeg gentager: Og lad nu for guds skyld v�re med at skrive at i rammer hver gang, for det kan kun betyde 2 ting: Enten g�r i aldrig(for lidt) p� jagt, og ellers lyver i...

Spidsskud er lige som hovedskud(og lange skud)... Dem der g�r det med succes er nogen fandens karle - Dem det ikke fungerer for h�rer vi aldrig om...

... Der kommer en f�rste anskydningen for enhver der g�r meget p� jagt. DERFOR b�r man g�re alt hvad man kan for at g�re den anskydning s� god s� muligt. Bladskud/sideskud har bare en st�rre fejlmargin end hovedskud o.lign., det kan vi vel alle blive enige om...

Og, ja - Hvis afstanden er tilpas lav og anl�gget godt(eller ved slagtning), og jeg er 120% sikker, vil jeg da heller ikke selv holde mig tilbage fra hoved/halsskud. Men jeg ville aldrig, aldrig fremh�ve det som en fornuftig m�de at g�re tingene p� p� den almindelige jagt.

Confirmed kill p� over 500 m.... Ved ikke hvad jeg skal sige - Du m� jo skyde godt og have noget godt udstyr. Jeg spekulerer lige på hvad egenspredningen er på 500 m... H�ber du ogs� har nosser/tid nok til at kontrollere ALLE de gange hvor du "ikke rammer"...

"Confirmed Kill" er for mig en glose der h�rer hjemme i amerikanske film og ikke p� jagt. Det - og jeres generelle omgang med vildt, som var det skydeskiver - tyder for mig p� at I/du ikke rigtig har fundet frem til "jagtens �nd". Hvis jeg sk�d p� 500 meters afstand, ville jeg f�le jeg gik glip af en masse.

MVH.
Asbj�rn
Svar
#30
Sad og så en jagt film om sortråvildt.
Der var det lige ham her der har skudt over 1000 bukke
Han tager fast anlæg op af et træ og skyder forbi [:0][:0]
Men et andet sted kan man læse at han fortrinsvis skyder bukkene på halsen [xx(]
Ja, der er sikkert en del man ikke hører så meget om [xx(][xx(]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#31
Om det är etiskt riktigt eller ej låter jag någon annan bestämma. Men om du skjuter spisskud på råvilt med 6,5 är risken stor att kulan går igenom hela djuret och ödelägger allt kött. Men om du sitter högt och skjuter neråt på kort avstånd går det fint om man håller lågt. Då går kulan in mellan bladen genom hjärtat och ut innan vomen. Annars är nog halsskott att rekomendera på råvilt framifrån eller ännu bättre vänta till dom vänder sig. Jag skjuter ofta spisskud på hjort,älg och gris(större) men inte på råvilt då det ofta ödelägger för mycket kött.
Svar
#32
Citat:quote:

Helt hul i hovedet er vel mest at skyde dem mens de stadigt har pyjamas på - det giver ikke meget kød i fryseren.


Ja det er helt hul i hovedet....[Big Grin]

[Image: little_piggy.jpg]

Spurgte min makker om han ville have en webergris og svaret var "Ja, aber Kopfschuss!"

Done deal:-)

Iøvrigt helt normalt i relation til bestandsregulering i den tidlige sommerperiode i Tyskland i modsætning til beskydning af møddingsgrise i Sverige året rundt[Wink].

@Hogmeister, jeg har skam også confirmed kill (doublé) på over 0,5km på klovbærende[Wink]

@Big Dane, mener du virgelig du vil se bukken fra i år???
Neckshot på 170m[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Tror jeg vil skåne de sarte sjæles tårekanaler og nøjes med at vise dig billedet "off the record" ved lejlighed[8D]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Det er rigtig flot med jeres lange skud.

Lige et par spørgsmål: Hvad er egenspredningen på jeres rifler?(MOA)
Hvilke afstande indskydes der på?
Hvor mange skud skyder i på skydebanen hvert år, og på hvilke afstande?

Synes i selv jeres kvallificerede svar på disse spørgsmål berettiger jer til skud på vildt på over 0,5 km, så synes jeg i skal læse lidt mere teori omkring skydning og udfordre jer selv mere på skydebanen. Så lange skud bliver ALDRIG forsvarligt i jagtlig sammenhæng, hvor det handler om at slå ihjel så humant og effektivt som overhovedet muligt - og det er FAKTA der kan regnes ud på en lommeregner.

Ang. billeder af "specielt" skudt vildt, så er jagt jo ikke en konkurrence i at afsjæle vildt på den mest makabre måde, for efterfølgende at prale af det, så behold du bare billederne for dig selv. Og for god ordens skyld, jeg kan sagtens tåle at se blod og døde dyr, men sønderskudt vildt bliver i mine øjne aldrig noget pænt syn der skal deles med andre... Smag og behag er forskellig!

MVH. Asbjørn
Svar
#34
@GT. Den tager vi in private. Selvfølgelig vil jeg se billedet.

@Asbjørn. Hold nu op med dit hylen. Du gør hvad, du mener er korrekt, hvilket vi andre også gør. Et er teori andet praksis. Jeg går mest op i praksis. Flest skyder vel på bladet. Alligevel er der mange anskydninger. Det handler om at slappe af og få det overstået. Min hjerne går på autokill, og det virker fint.
Har skudt i alt 10 skud på bane i år. 5 med hver riffel. Ingen anskydninger. Fint med mig. Og lad nu være med at komme med en prædiken om man skal skyde x antal skud på bane. Bedre dem der er usikre bliver hjemme fra jagt.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#35
Har skudt i alt 10 skud på bane i år. 5 med hver riffel. Ingen anskydninger. Fint med mig. Og lad nu være med at komme med en prædiken om man skal skyde x antal skud på bane. Bedre dem der er usikre bliver hjemme fra jagt.

ingen prædiken men hovedrysten og en dårlig smag i munden

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#36
@ STROM.
Vi kan jo ikke gøre for at du skyttemæssigt er svagt begavet, og har svært ved at skyde med mindre du jævnligt er paa banen. For andre er det meget nemmere. Jeg har heller ikke været paa banen i aar, og mit første skud til en ground hog (paa størrelse med en kat) var paa 180 m og ramte uden dikkedarer. Har siden skudt over 80 i aar, og forbi maaske 5 gange. Nogen kan, og andre kan ikke, og dem der ikke kan, skal ikke løfte deres pegefinger over de andre. Blot akceptere at de ikke formaar opgaven. Saa sut paa en Fisherman, saa forsvinder den daarlige smag nok, skal du se.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#37
@BigDane: Jeg hyler ikke. Prøver blot med fornuft at forklare dig at det du foretager dig på jagt er dybt uansvarligt uanset hvad du selv mener... SÅDAN ER DET BARE. Og husk nu hovmod står for fald - du anskyder også en dag.

Hvad du gør i praksis er én ting, en anden ting er at du nærmest virker stolt over ikke at træne og løbe unødige chancer. Taberen er vildtet, og det mener jeg ikke er fair.

Skyd hvordan du vil, men husk nu schweisshunden... Statistikken viser at en pæn del "forbiere" ramte alligevel, men det er vel også bare ligegyldig teori???

MVH. Asbjørn
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoernhj

@BigDane: Jeg hyler ikke. Prøver blot med fornuft at forklare dig at det du foretager dig på jagt er dybt uansvarligt uanset hvad du selv mener... SÅDAN ER DET BARE. Og husk nu hovmod står for fald - du anskyder også en dag.



Jeg vidste ikke at du alene sad med den endegyldige facitliste[Big Grin]

Sådanne udtalelser a'la "jeg alene vide" har jeg ingen respekt for.

Derimod bakker jeg op om et sobert indlæg som "yeti" skrev højere oppe at "på dagen" tilstanden afgør hvad der er forsvarligt.

Og så vil jeg osse lige have dig til at sætte et tal på hvornår vinklen går fra sideskud til spidsskud.

Og husk at vi ha alle ret til at have en mening, osse selv om vi ikke er enige med dig [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
@Hogmeister. Sådan skal det gøres [Smile]

@Asbjørn. Jeg er såmænd ikke hovmodig. Skriver bare hvad jeg gør. Har ikke den store viden indenfor egenspredning og deslige. Klarer mig dog alligevel. Jeg skyder, når jeg føler det er ok. Og det er hidtil gået fint. Nu har jeg heller ikke skudt så meget. Anskydninger kan vi alle komme ud for. Om vi vil eller ej.

@Max. Du har helt ret.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#40
@ MAX 2.0: Nu gik dette mest på skudafstanden. Ang. vinkel samt hoved/hals/spidsskud er jeg vist ret meget på linje med yeti og dig. Hvis man mener det er fornuftigt så gør det, MEN husk at tage konsekvensen de gange hvor det ikke går som tilsigtet... Det er et vanskeligere skud(mindre fejlmargin) end bladskudet, og derfor bør bladskud tilstræbes. Ang. skud over 500 meter, mener jeg at vide at alene riflens egenspredning gør det til en risikabel affære, særligt på vildt i råvildtstørrelse, hvor træfområdet er relativt lille. Noget ikke alene jeg burde vide, og sådan håber jeg da heller ikke det forholder sig...

Lad mig anskueliggøre hvad jeg mener.:
Tidligere har vi fået fortalt om et "neckshot" på en distance af 170 meter. Lad os antage at riflens egenspredning er 1 MOA(det er vist meget standard eller hva?!?), svarende til 3 cm på 100 meter. I runde tal kan vi så sige at riflens egenspredning er 5 cm på de 170 meter. Råvildts halsvirvler, som er træfområdet ved halsskud har en diameter på ikke over 5 cm. Med bare en smule rysten på hånden og en buk der bevæger sig bare nogle få centimeter i skudøjeblikket har du hurtigt en forbier eller alternativt en grim anskydning. Dette er forudsat at man har det rigtige sigtepunkt på halsen af dyret, man kan jo fejlvurdere knoglernes placering inden i kalorius. Hvis du sigter midt på bladet betyder de få centimeter intet. Flytter du bukken ud på 500 meter er bladet blevet noget mindre, og igen mener jeg at vide at der - foruden det rigtige udstyr, en rolig hånd og en god portion selvtillid - skal lidt held til for at bukken lægger sig.

Hvis bukken står spidst på har du et mindre træfområde, hvilket jeg mener gør at man bør mindske skudafstanden for at minimere risikoen for anskydning. Derudover er det en blandet fornøjelse at brække et stykke råvildt der er skudt spidst, så jeg ville selv prøve at lade være...:-)

Ang vinkler:
http://www.jaegerforbundet.dk/page10.asp...rdid10=282

MVH. Asbjørn

MVH. Asbjørn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)