Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spidsskud til råvildt
#61
Hej Søren.

Hvad er din maximale skudafstand til et sikkert bladskud på en ladeport - selvfølgelig efter grundig forudgående træning og studier af ladeportes anatomi ?

Jeg spørger bare fordi dine venner siger at du ikke kan ramme en ladeport med bind for øjnene. Dine øjne altså [8)]

Mit gæt er at du kan afgive et forsvarligt skud til omtalte ladeport på betydeligt længere afstand end 600 meter.

Det jeg prøver at sige er at skudafstand osse hænger sammen med målets størrelse. Det der er forsvarligt (for e'n skytte) på et mål af en bestemt størrelse og i ro kan være uforsvarligt for et mindre mål.
Lyset spiller osse en rolle.

Man kan simpelt hen ikke lave et sæt etiske regler så firkantet at under f.eks 150meter er det OK at skyde for Per, Poul og Hans, men over 150 meter bør ingen skyde.

Jeg har netop været på præriehundejagt i South Dakota.
Jeg har skudt på dyr der er på størrelse med en coladåse (unger) i sidevind ud til 400 meter. Min succes rate faldt til under 50%
Er jeg nu et dumt svin fordi jeg forsøgte eller er jeg en helt fordi jeg ramte ca. hver anden gang ?
Jeg valgte selv at indstille skydningen når træfprocenten kom under 50, mest på grund af spild af ammunition. Og så fordi jeg ikke lærte noget ved det.
I stedet valgte jeg mål (læs dyr) på kortere afstande , hvor jeg så gradvis øgede sværhedsgraden ved at skyde i mere direkte sidevind, mens jeg trænede i en diciplin ad gangen. Enten klikkede jeg for sidevind og højde eller jeg prøvede at lære mig selv at bruge Leupold's Varmint sigte hvor der er vandrette streger til holdover og vandrette prikker til sidevind.
For mig fungerede det bedst at klikke, men efter en del træning fik jeg rimeligt styr på at bruge varmintsigtet.

Nu vil jeg gerne have nogen komentarer til om der er forskel på at skyde efter små skadedyr (præriehunde) eller at skyde efter f.eks et stykke råvildt. Og kommer en ræv tættest på en præriehund eller et stykke råvildt i "etisk værdi"

Input modtages [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#62
@M@X. Du har en en god pointe der. Og du har jo så vist, at du kan begrænse dig og holde igen. Håber du iøvrigt havde en god tur.... [Smile]

Jeg fornægter skam ikke, jeg skal på skydebanen en dag. Har ikke selv skudt noget på 500 meter. Havde muligheden for en buk for et par uger siden på omkring 500 meter. Det følte jeg ikke, var forsvarligt. Det er vel ok. Det kommer jo til at lyde som om, jeg er ligeglad med dyrene. Det er jeg så slet ikke. Har sgu tit undladt at skyde, hvis jeg er i tvivl.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#63
Anskydningsprocenter er vel hvad det drejer sig om. Ikke om hvorvidt du kan ramme i 50% af tilfældene.
Svar
#64
@M@X; ja der er forskel[8D]

Skadedyr; http://www.youtube.com/watch?v=OL2YAqTw3BU

Forstil dig en lidt større udgave til bambier [Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand[/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Anskydningsprocenter er vel hvad det drejer sig om. Ikke om hvorvidt du kan ramme i 50% af tilfældene.



Nej. Ikke når det gælder præriehunde. Rammes de yderligt af en 32 grs V-max der har en V-nul på 1200 m/s er der ikke noget der hedder anskydning. Er de ramt er de døde [^]

[Image: P6160144.jpg]

[Image: P6160145.jpg]

[Image: P6180202.jpg]

Men vi kan da godt bruge dit ord for at kunne overføre til andre vildtarter/kalibre [8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

@M@X; ja der er forskel[8D]

Skadedyr; http://www.youtube.com/watch?v=OL2YAqTw3BU

Forstil dig en lidt større udgave til bambier [Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand[/center]



Lidt bøvlet at transportere i større udgave [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#67
Principielt mener jeg ikke man kan skelne mellem gode og dårlige dyr. Det er sådan noget disney agtigt

Men forskellige jagt/reguleringsformer giver forskellige forhold og muligheder. Det positive ved varmintshooting er jo netop at anskydninger nærmest er ikke eksisterende.

Alternativet til varmintshooting er jo også, eller var udlægning af gift, hvilket er forbudt de fleste steder så vidt jeg er orienteret.
Derfor vil selv et betydeligt antal anskydninger være at acceptere efter min opfattelse.

Det jeg opponerede mod var ikke afstand, skydestilling, hals- eller hovedskud ej heller at forholdene i en given situation kan betyder mere for nogen end andre.

Men alene manglende vilje til at tage mod viden fra skytter, som har samlet viden gennem nogen flere års erfaring på både jagt og bane.

Min egen grænse er for såvidt lige gyldig, da den er individuel.

Men efter sidste feltskydning er den da under 50 meter med bipod, indtil jeg har fundet formen igen.
PT stoler jeg ikke på noget af mit grej, og det stoler nok heller ikke på mig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#68
@BigDane - det er mange indlæg siden jeg advarede dig om videre udstilling - du valgte en anden rute - den følger du helt fint [xx(]
mvh
Svar
#69
Slettet pga. fuldstændig overflødigt og personligrelateret indhold


Et indlæg til af den slags og du ryger til afkøling

Modereret af Kima/moderator
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#70
Citat:quote:

Men efter sidste feltskydning er den da under 50 meter med bipod, indtil jeg har fundet formen igen.
PT stoler jeg ikke på noget af mit grej, og det stoler nok heller ikke på mig.



Søren-du har da vist brug for en coach,til at få din selvtillid tilbage.... Prøv evt at høre om BigDane kan hjælpe med dét....!![Big Grin][Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#71
Der er stor forskel på dumhed og selvtillid.
MVH
LØVIG
Svar
#72
En god skytt med en bra rifle kan skjuta säkra skott på betydligt längre håll än dom anbefalda etiska reglerna. Men att skjuta säkra jaktskott på 500m är omöjligt. Saker som vindhastighet,temperatur,avstånd(endast 20-30m fel är för mycket) vapnets mao och skyttens förmåga är omöjliga att hantera på dessa avstånd. Upp till 300m kan en god skytt med bra rifle under vissa omständigheter skjuta säkert men där går gränsen. Den som skjuter på 300+ är kanske en väldigt duktig skytt men en dålig jägare då han inte klarar att komma närmare.
Svar
#73
Sikke noget vrøvl. Mattias, du burde kigge paa Varminthunters hjemmeside hvor der er folk der skyder præriehunde paa op til 1500 yds.
Iøvrigt kan jeg fortælle dig at en Canadisk finskytte fra Princess Patricia regimentet har skudt og dræbt en Taliban paa over 2400 meter. Kun et spørgsmaal om udstyr og træning.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#74
@Matthias,

Citat:quote:

Den som skjuter på 300+ är kanske en väldigt duktig skytt men en dålig jägare då han inte klarar att komma närmare.


Det er så DIN holdning, men det gør den hverken til lov eller sandhed!!!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Kun et spørgsmaal om udstyr og træning.



Så sandt som det er sagt...

Mvh

Otterup
Svar
#76
Att kunna träffa ibland är inte samma som att skjuta ett säkert jaktskott. Att skjuta säkra skott under jakt på över 300m är nästan omöjligt. Om man har en rifle och en skytt som klarar det och tillräckligt bra optik och avstånds mätare kan det låta sig göras om det är totalt vindstilla. Men om vindhastigheten 300m bort är 2m/s annorlunda än vid skjutplatsen hur kan man ha en utrustning som klarar det ? Från att du trycker av tar det mellan 1/2-1 sek innan kulan träffar målet hur kan man försäkra sig om att djuret inte flyttar sig på den tiden. Dessutom har man ofta ganska dålig anslags energi vilket ger mindre marginaler vid ett dåligt skott.
Har själv sysslat mycket med varmint skytte på framförallt kråkor. Redan vid 200m börjar det bli svårt missbedömningar av vind och avstånd ger direkt ett bomskott. Vid 300m är det nästan omöjligt att bedömma sånt så man träffar. Har när jag var yngre skjutit en del skott på klövvilt runt 300m dock blev där en allt för stor del skadeskjutningar orsakade av missbedömningar av vind och avstånd. Idag avstår jag liknande skjutövningar på levande klövvilt. Står fast vid vad jag tidigare skrivit en riktigt duktig skytt kan avlossa säkra skott uppemot 300m vi vanliga skyttar bör nog hålla oss på max 200.
Svar
#77
Måske der var nogen der skulle prøve og Google nogle af brugerne herinde og se hvordan de blir omtalt til skyde stævner og lign...
Bare taget fra den første artikel jeg lige kunne finde med skydning.
"Sidste års suveræne mester til Danmarks Jægerforbunds jagtfeltskydning i Ulfborg, HXXXXX GXXXXXXXXX, deltog naturligvis også i år."
Kan søges på jægerforbundets hjemmeside.
Man vinder sjældent ved held...

Men som Hogmeister skriver "Udstyr og træning"

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#78
@Mattias,

det er stadig kun din holdning og ikke den endegyldige sandhed.

Du ved intet om hvordan jeg og andre skyder, vores grej, vores træning, vores forberedelser til en tur etc. etc.

At stille afstande op som du gør er fint nok, så længe du overholder dine egne begrænsninger. Jeg tolker dine udtalelser som dine egne begrænsninger fældet ned på papir og intet andet.

Så længe du ikke kender andres forudsætninger kan du ikke udtale dig på deres vegne, så at sige!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#79
@Løvig. Du taler vel af erfaring.......... Og det er ikke selvtilliden, jeg hentyder til..........

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#80
Netop har selv prøvet at være for dumsmart som du har været i dette topic og det gav bagslag.
Og med hensyn til selvtillid tror jeg sgu heller ikke du kan lære mig noget[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)