Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lidt glad for Schultz & Larsen igen !
#21
det er sku blevet en ret fed riffel [Smile]
knæk og bræk[Big Grin]
og la os så lige høre hvordan det er gået
når du kommer hjem igen

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Nu mangler jeg kun at få piben afkortet til 52 cm, flutet og forsynet med gevind til lyddæmper. Men hvis jeg gør det, slår Anders mig ihjel, så jeg ved ikke rigtig om jeg tør [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Hold nu riverne fra den riffel, den er fin som den er,
og så kan den skyde... Det er idioter der reparerer på
noget der virker...[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#23
Damn! Jeg synes den riffel er super flot.
Hvad har det kostet alt i alt at lave den som den står på billederne? Uden kikkert vel og mærket. Hvis du vil svare, og stille min nysgerrighed, så bare send en PM.

Knæk og bræk.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#24
Jeg kan se på det første billede, at der er gevind for enden af din pibe og du skriver det er en 308. Derfor dette lille "indspark" på tråden.
På den bane jeg er instruktør på, har vi oplevet 3 S&L riffler - alle 308 - som skød "godkendt til jagt brug". Fælles for dem alle 3, er at de havde fået skåret gevind for enden af piben. Derimod har vi oplevet mange andre S&L riffler som skyder suverænt.

Det seneste tilfælde er fra den forgangne uge. Jeg har en kammerat som køber en victory i 308. Den har han med på banen og jeg hjælpe ham med indskydningen. Den skyder forrygende !!! Han synes dog den slå lidt for hårdt og MOD min anbefaling får han drejet gevind i piben. ( Det skal siges, at den pågældende våbensmed oplever jeg som proffisionlet og meget kompetent ).

Nu skyder den "godkendt til jagtbrug" men slet ikke som før. Vi - på banen den dag - følger vi fik bekræftet vores mistanke gennem denne sag.
Der blev afprøvet meget forskellig ammo i forsøg på at finde tilbage til rifflens gamle "jeg". Og der blev skudt både med og uden mundingsbremse.
Det blev konstateret at mundingsbremsen var en fornøjelse at skyde med og at riflen måske var blevet mere varmefølsom i piben.
Men vores oplevelse er, at den er slet ikke på samme højde som før "indgrebet".

Jeg kunne skyde bedre eller lige så gode serier med min S&L 6,5 med aimpoint(uden forstørrelse på 100 mtr), som jeg kunne med hans S&L 308 ( med gevind ) og en god kikkert. !!

OBS ! Dette er ikke en videnskabelig undersøgelse. Men foretaget af flere instruktører på banen, samt det er basseret på de oplevelser vi har haft på banen - ikke i et laboratorium. Det er samtidig IKKE med henblik på at hænge nogen ud, da jeg føler mig overbevist om at alt er foregået håndværksmessigt helt i top.

Min forrige riffel var en S&L - det er min nye også. Og det bliver der aldrig ændret på !! Men der kommer ALDRIG gevind på nogle af mine piber !!

Håber det kan bruge
Mvh
Morten
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hæ hæ. Nej det er vel egentlig kun låsestolen der er den originale. Jeg betalte prisforskellen på jagtpiben og jagtmatchpiben, så det er O.K. Jeg har ikke været på natjagt med sættet endnu, men det kommer i næste uge. Bukkejagt om dagen og vildsvin om natten. Det bliver et hårdt job, men nogen skal jo gøre det [:p].

Her er det seneste billede jeg har. Det er med ny kikkert, men uden rail og matchpibe.

[Image: IMG_46821.jpg]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Hej Lassescout kanon flot skyder du har fået dig [Wink] men hvor har du ikk fået et GRS skæfte i stedet for?? [Smile]

Custom Schultz&Larsen 97dl 458 win mag (leopold vx2 1-5x20)
Custom Schultz&Larsen 97dl 243 win 308 win 9,3x62 (bushnell elit 6500 2,5-16x50)
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#26
Spændende indspark fra Fiskemanden - gad vide hvad om andre har gjort lign. iagttagelser:
Hvad siger N/A?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Citat:quote:

Min forrige riffel var en S&L - det er min nye også. Og det bliver der aldrig ændret på !! Men der kommer ALDRIG gevind på nogle af mine piber !!

Jeg bor og jagter i Norge og er af den grund glad for lyddæmpere. Alle mine løp har gevind og bruges med dæmper på jagt og stort set med dæmper på bane (enkelte ganger med bremse når jeg skal skyde veldig meget; det tager lang tid at skyde 200 skud uden at koge dæmperen).

Jeg har en Schultz Classic i 6,5x55 som har gevind fra fabrik. Den skyder perfekt med gevind; både med og uden dæmper. Jeg selv kan ikke lave grupper under 10mm specielt ofte; men det kan jeg ikke med nogen riffel. Schultz'en med gevind er i hvert fald ikke dårligere end nogen anden riffel jeg har prøvet. Jeg har også en Sauer 202 med en neddrejet pipe fra en 200STR; kappet til 55cm og med gevind. Denne skyder akkurat lige så godt som Schultz'en (og der er ingen forskel på precisionen før/efter jeg fik lavet gevind).

Generelt er der MANGE som har gevind på tuden af pipen her i Norge; og jeg har fortsat til gode at høre nogen nævne dårligere precision som følge av gevindet. Klart, hvis gevindet er lavet af nogen som leverer sårligt håndverk og har skadet kroningen under arbejdet så er det en anden sag; men det har i utgangspunkt intet med gevindet at gøre.
Svar
#28
S&L leverer piber med gevind fra fabrik, laver de kroningen efter gevindet til dæmper er drejet? eller er det ALTID senere i processen ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#29
Vel tilbage fra det Svenske. Jeg skød en enkelt buk på en perfekt morgen. Havde nogle skønne dage med gode jagtkammerater. Hvad kan man ønske mere ? Nå tilbage til riflen:

Der bliver spurgt til prisen, og det er da ingen hemmelighed. Alle de stumper der er brugt, annonceres på nettet med prisen oplyst, så her kommer det samlede regnskab:

S&L Victory: kr 13.500,-
+ Matchpibe kr. 1.200,-
KKC Skæfte. kr. 5.000,-
HG Rail...........kr. 595,-
Ialt............kr. 20.295

Nu er det så ikke 20 kilo jeg har hevet op af lommen. Korsholm giver som jeg tit har nævnt, en anstændig pris når man indhandler brugt. Jeg fik 10.000 for min veltjente 10 år gamle Scout riffel, så jeg har alt i alt brugt ca. 10 tusind på projektet i denne omgang. (Så kommer kikkerten ved siden af, men der har jeg også solgt brugt og købt nyt, så det er en anden historie).

Jeg kendte ikke til GRS skæftet da jeg bestilte KKC´en, og jeg tror heller ikke det ville have ændret noget. GRS skæftet er lækkert, men det er endnu mere udpræget baneriffel/jernbanesvelle end KKC. Jeg bliver ved med at insistere på, at det er en jagtriffel, ikke en baneriffel jeg vil have. Hvis jagtpiben havde skudt godt, havde jeg bare beholdt den. Nu synes jeg riflen er blevet næsetung, og selvom det skulle være en fordel for skydningen, bryder jeg mig egentlig ikke om det. Jeg vil dog slå bremsen i og skyde en masse på bane og jagt før jeg beslutter om jeg vil gøre noget ved det. Som Anders skriver, er det klogest ikke at reparere på noget der virker, men en gang imellem skal man jo også turde satse lidt for at opnå det man vil.

Jeg mener, at uanset hvad du gør ved en pibe, om du skærer gevind, afkorter eller fluter, så kan du ikke undgå at ændre det svingningsmønster piben har. Det kan godt give bedre eller dårligere egenspredning, men jeg tror ikke på, at det endegyldigt kan ødelægge en pibe der i forvejen skyder godt. Måske skal man så fjerne en centimeter eller to mere for at komme tilbage til et godt svingningsmønster, men det er man næsten nødt til at forsøge sig lidt frem med.

....tror jeg [Smile].

....og nu jeg har bevæget mig ind på nær-religiøse spørgsmål, så tror jeg også, at kroningens betydning er langt overvurderet. Det påstås i en uendelighed at kroningen har enorm betydning for præcisionen, men hver gang nogen laver praktiske forsøg, kan de ikke påvise nogen effekt af en smadret kroning overhovedet. Selv en pibe afsavet i en 45 grader vinkel skød lige så godt som før indgrebet !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#30
Der er en tendens til at skæv kroning får kuglen til at woble på det første stykke, for så at komme i balance på lidt længere hold.

Har vi ikke alle hørt om rifler der skyder samme gruppestørrelse på 100m og 200 m ?

Adskillige test, bl.a på accurate reloading viser at præcisionen ikke lider nævneværdigt under skæve kroninger. Det gør derimod træfpunktet.
En test jeg læste, fik mundingen et odentligt gok med en dorn. Samlingen var den samme, men middeltræfpunktet flyttede sog et godt stykke. Efter drejning af en ny kroning kom træfpunktet tilbage på samme sted.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
260Rem´s 260'er [Big Grin] var begyndt at sprede ca. 8 cm.
Nyt skæfte - aluforstærket og pillarbedet, hysterisk renset og poleret, kikkert skiftet, montage kontrolleret, intet hjalp - dømt død af en særdeles annerkendt "bøssemager"/riffelspec.
Skulle en dag til Hatting i anden anledning - og tog den med. Han satte den i drejebænken, stak 3 mm af løbet og lavede ny krone (han gjorde det bare - fik ikke engang lov[Big Grin]), nu skyder den (igen) 8 skud på en to-krone.
Jeg har også læst adskillige artikler om kroning og mener egentlig det samme som der står i indlægene fra Lasse og M@x - engang imellem er man bare nødt til at gøre noget[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)