Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Patroner klemmer i 308 Win
#21
tak for oplysningerne
hilsen basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Bornholmer Bjørnen

Blot et lille og alt for sent tip. Slib af din die og ikke din hylsterholder for den kan du bruge til andre kalibre det kan du ikke med din die og det er den der er lige et nummer for lang Smile

Mvh Michael



Jeg er uenig.

Slib af hylsterholderen. Den koster under 100 kr og skal så kun bruges til den ene riffel.

Sliber du af die'en har du ødelagt den til andre rifler.

Hvad er billigst at have 2 af. Hylsterholder eller sizingdie ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Nu er det jo ikke et problem at slibe 1 til 2 tiendedele af dien hvis den er for lang og skulle man pludselig lave patroner til en riffel med større kammer så drejer man den en ottendedel tilbage og spænder den fast, så er den i vinkel og intet er svækket. Hvis man tager af hylsterholderen er den svækket og den kan iøvrigt også bruges til andre kalibre der måske passer helt nøjagtig. Men svaret på problemet er løst, hvadenten den ene eller anden løsning anvendes, men jeg vælger altså at slibe af min die og 243 er de værste Smile

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#24
Det er jo dit valg at slibe af dit dieset, men at skrue den et eller andet tilbage for at lade til andre gør jo at du ikke har en skid styr på headspace.

At slibe af din hylsterholder svækker den ikke det mindste. 1. Den trækker randen af hylsteret inden den knækker .2.Hvis en shellholder knækker sker det inde i sporet til hylsterranden - ikke oppe oven på shellholderen.

Køb nu den xtra shellholder og gem den i æsken med dit dieset.

Har du allerede dummet dig og slebet af din die så ville jeg ikke prale med det offentligt [Wink][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Jeg sliber altid af dien. Har prøvet at slibe af hylsterholderen, hvor den blev svækket og knækkede af, da jeg skulle trække hylster ud.

Normalt vil man slibe nogle få tiende dele eller lignende. Den nederste del af dien har alligevel ikke kontakt til hylsteret. Hylster udvider sig ikke nede ved webbwn, og bliver ikke kalibreret der alligevel.

Jeg kan ikke se, hvordan man skule kunne ødelægge en die ved at slibe lidt af den.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg sliber altid af dien. Har prøvet at slibe af hylsterholderen, hvor den blev svækket og knækkede af, da jeg skulle trække hylster ud.

Jeg kan ikke se, hvordan man skule kunne ødelægge en die ved at slibe lidt af den.

/Buba

Dubravko



Du er heller ikke metaldoktor [Wink]
Svar
#27
Hey F-body!

Jeg kunne måske lokke dig til at belære mig i, hvordan min die tager skade af slibe par-tre tiende dele af dens bund.

På forhånd tak

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#28
Bliver også helt nervøs over min fejl, anede slet ikke at jeg havde øvelagt min die!
Den kunne slet ikke lave patroner til .243 før jeg sleb lidt af den og nu er den så helt ødelagt?? Så ødelagt at alle de .243 jeg laver passer som Hans i Grethe ?? Øv, hvis jeg bare havde været klogere.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Bornholmer Bjørnen

Bliver også helt nervøs over min fejl, anede slet ikke at jeg havde øvelagt min die!
Den kunne slet ikke lave patroner til .243 før jeg sleb lidt af den og nu er den så helt ødelagt?? Så ødelagt at alle de .243 jeg laver passer som Hans i Grethe ?? Øv, hvis jeg bare havde været klogere.

Mvh Michael



Sarkasme, ja tak.[Big Grin]

Hvis dig og doktor Buba kigger lidt højere oppe så står svaret der jo allerede. Men for de tungnemme - sliber du af die'en har du en 300 kroners die der kun kan bruges til den ene riffel. Hvis du vil bruge den til en anden har du ikke en skid styr på headspace.
Dernæst er die'es indsatshærdede og du sliber sandsynligvis næsten igennem hærdningen. Buba skriver at die'en ikke rør hylsteret i den nederste ende. MEN der fjerner du jo rundingen der skal lette hylsteret i af fange hullet og hvis du sliber 0,2mm af så opstår der en kant der muligvis kan skrabe messing af hylsteret.

Hvis doktor Buba sliber 0,2mm af en shellholder og den efterfølgende er brækket, så havde den nok brækket alligevel for det beviser da bare at der har været smurt for lidt.
Ved KORREKT brug kan man ikke ødelægge en shellholder, slebet eller ej.

Ved at slibe af shellholderen er die'en intakt og fungerer 100% til andre rifler og en shellholder der er ændret koster altså ikke nær så meget at erstatte som en ny die.

Det næste jeg gerne vil vide er, hvordan bærer I jer ad med at slibe af shellholder/die og samtidig sikre jer at delere er i vinkel ?
Forhåbentlig ikke på en vinkelsliber [xx(]

Og nok så vigtigt. Hvis man har et for kort kammer og der er behov for at korrigere på sit ladeværktøj, så er 0,2mm LANGT ud over hvad der er forsvarligt. Headspace ifølge CIP normer ligger for de fleste kalibre omkring 0,1mm. Derfor bør man kun slibe 0,05mm af sin SHELLHOLDER ad gangen. Hvis 0,1mm ikke løser problemet så er der 2 muligheder.
Die'en overholder ikke normen og bør skiftes.
Kammeret er for kort og bør skæres dybere.

Alt andet er KLYT

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
Du M@x!

Forkert!

Mine slibede dies kan fint bruges til at lade til hvem som helst. Headspace som styres ved at skrue ca kvart omgang frem og tilbage over hylsterholderen er noget lappeløsning i forevejen.

Hvordan styrer man nemmere headspace ved at have en die, som er 0.3mm længere fordi den ikke er slibet ned?

Grunden til, at jeg fint kan styre headspace er, at jeg måler det i hvert kammer jeg kalibrerer hylstre til. Jeg kalibrerer et hylster kortere og kortere indtil det har det rigtige headspace(ca knap et stykke tape kortere end kammer = ca 0.01mm). Jeg skruer dien længere og længere ned, indtil jeg har den ønskede headspace og er fulstandigt ligeglad med, hvor langt er der til hylsterholderen.
Til min riffel skal der f. eks. helt ned til hylsterholdeter, til anden måske 0.5mm over.

Der er masse af styr på headspacen fordi jeg måler det, skal nok vise det dig, når vi mødes ved lejligheden.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#31
@M@x
Glem det. Både Reservesvenskeren og Dok2eren er uden for rækkevidde[Big Grin].Måske de har haft en del mere med værktøjer at gøre end vi 2 tilsammen nogensinde kommer til!!!!

SS Spare-German
"Once upon a time in the West"
Svar
#32
jeg skal da gerne hjælpe med lasersvejseren.
der skal da bare lægges 0,1mm på den ene af delene og slibes 0,1 af den anden så er de lige defekte..[^]

Høker
Svar
#33
Ha ha, ja man kunne sagtens være blevet fornærmet, men så skulle man jo have været indfødt. Nå men det oprindelige problem er løst i det øjeblik der er forsvundet en afstand på sådan rundt regnet 0,1 mm i afstanden mellem die og shellholder, så kan man undre sig over om der er nogen der har drillet ingenøren hos de forskellige fabrikanter, for der er godt nok mange der har det lille problem.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by haito

Vis jeg husker rigtigt fra mit kursus var det lige præsis skulder og hals man skulle sørge for at smøre grundigt da det er det sted hylsteret bliver bearbejdet mest.... HUSK TRIM LÆNGDEN... ville ikke være sjovt vis hylsteret kommer for lang frem og begynder at spænde din kugle fast... der skal være lidt plads til at udvide sig på... tjek dine ladedata for trimlængde.



Jeg deltog i et kursus i maj/2011 hos Rex, og husker hvordan vi blev foreslået at vippe hylstrene "op på halsen" på smørebrættet med venstre hånds pegefinger, for netop kun at smøre hals og skuldrer.

Har læst i flere bøger hvordan neck sizing ikke behøver smøring i det hele taget og så ser man dog

Ladeboken v6 s.66:

".......Mange bryr sig ikke om å smøre halsen utvendig i det hele tatt, men da hylsehalsen alltid er litt sotet, vil det i det lange løp slite mindre på dien om den får litt smøring."

Go figure......

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by WSM

@M@x
Glem det. Både Reservesvenskeren og Dok2eren er uden for rækkevidde[Big Grin].Måske de har haft en del mere med værktøjer at gøre end vi 2 tilsammen nogensinde kommer til!!!!



Hi hi, jeg ved at M@x elsker at blive drillet.

Udenfor rækkeviden...naturligvis, der er langt op til Nordjylland.

Spøg til siden, jeg er nu overbevidst, at begge metoder er lige anvendelige, og er kun spørgsmål om ens personlige præferencer. Min virker godt for mig, Jeres for Jer.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Citat:quote:

Originally posted by WSM

@M@x
Glem det. Både Reservesvenskeren og Dok2eren er uden for rækkevidde[Big Grin].Måske de har haft en del mere med værktøjer at gøre end vi 2 tilsammen nogensinde kommer til!!!!



Hi hi, jeg ved at M@x elsker at blive drillet.

Udenfor rækkeviden...naturligvis, der er langt op til Nordjylland.

Spøg til siden, jeg er nu overbevidst, at begge metoder er lige anvendelige, og er kun spørgsmål om ens personlige præferencer. Min virker godt for mig, Jeres for Jer.

/Buba

Dubravko



Hæ hæ.
Det er muligt at begge metoder er anvendelige men det er nu kun en der er korrekt. Din sizerdie er ligesom din master. Det er den der (forhåbenligt)overholder CIP normen og det er den du bruger som udgangspunkt til at kalibrere dine hylstre. Det er din private "normalmeter som ellers ligger i en kælder i Paris" og den ændrer man bare ikke på.
Så kan du ændre så meget du vil på din shellholder. Den er bare et stykke tilbehør man skal have for at kalibrere sine hylstre.

At du styrer dit headspace ved at skrue 1/8 omgang eller 0,5mm op fortæller mere om det headspace du har i styrehuset [Big Grin][}Smile]
Hvis du skruer die'en så meget op laver du kan en halskalibrering. Du styrer ikke dit headspace en skid.
Havde du nu skrevet at du bruge et bestemt søgerblad som mellemlæg mellem shellholder og die, så er der lidt systematik i det. Så kan du nemlig dublikere kalibreringen i en anden presse med samme die.

Men du mangler lige at svare på hvordan du sliber af din [xx(]die[xx(]

Men noget helt andet, Buba.

Når jeg opererer et museknæ, så starter jeg med et snit ned mellem de 2 hvide strenge der ligger på hver side af den der plade foran på knæet. Så tager jeg en spidstang og fisker nervebanen ud og binder et pælestik på den. Så bruger jeg en dejskraber til at rense i hjørnerne og jeg slutter af med at sætte en musefælde ladet med nutella.
Lidt sekundlim (hurtigtørrende) til sidst og et lille klap og wupti, så er det knæ fixet. Ambulant og næsten smertefrit.
Tag 2 panodiler hvis der mod forventning kommer gener.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Ad det med dien... den er slibet ved hjælp af et eller andet maskine, hvor dien spændes op i og planslibes af min maskinarbejder svigerfar. Det ser nogenlunde lige og nydeligt ud.

Det museteknik du bruger lyder meget som om det er kopieret fra Ortopædkirurgien. Ligner vores forløb på en prik. Det eneste er, at panodil måske skulle tages efter vægt i stedet for sådan på slump. Men hvad faen, levet til eller fra, vi køber bare nyt i Indien, skulle den originale, mod forventning, gå i stykker.

Citat:quote:

At du styrer dit headspace ved at skrue 1/8 omgang eller 0,5mm op fortæller mere om det headspace du har i styrehuset
Hvis du skruer die'en så meget op laver du kan en halskalibrering. Du styrer ikke dit headspace en skid.


Jeg fornemmer ellers en vis grovhed i din tone, hvilket jeg ikke helt forstår nødvendigheden af. Men hvad søren, sjovt er det da.

Og for søren da...det er netop det jeg skrev var en "lappeløsning". Hvis du læste mit indlæg grundigt så du at jeg skrev, at jeg måler headspace ved at jeg kalibrerer hylsteret kortere ved at satte dien gradvist NED, og ikke 1/8 omgang OP!
Jeg satter dien længere og længere NED, indtil hylsteret er de 0.01mm kortere end kammer. Det kontrollerer jeg ved at tage slagstift ud af bundstykket, og satter et stykke tynd tape på hylsterets bund. Det hylster med tape bag på må ikke kunne lukkes i pågældende kammer(en slags NO-GO gauge). Så vil jeg mene man har et rimeligt sikkert setup med rimeligt styr på headspace.Jeg har aldrig haft hylsterseparation, og mange af mine hylstre er genladede over 30 gange. Der er faktisk nok styr på headspace til, at mange af de hylstre er kun trimmet 3 gange, selv om de er afskudt mange gange, hvilket siger en smule om, hvor lidt de forlænges efter affyring.
Såå..det er da i hvert fald lidt mere end en skid, selv om jeg ikke bruger et bestemt søgerblad og har ikke haft så meget med verktøjer at gøre som hverken dig M@x eller WSM.
Udover det er det setup altid med den samme presse, hylsterholder som holdes meget grundigt ren og samme dies.

Se den her, det er eksempel på en modificeret die:

[Image: Die.jpg]

Hvis du kigger godt efter, så vil du se, at den die har en afrundet kant, som svarer til den eller nederste del af dien, både indvendig og udvendig.

Det jeg har forsøgt at forklare i mine tidligere indlæg er, at den del af dien har ingen kontakt til hylster alligevel, og kan fint gøres de få tiende dele kortere, uden at man ændrer om på sin "master", som består kun i den del af dien, som har kontakt til hylsteret.

Det er årsagen til, at jeg ikke synes at man ændrer på en dies master ved at slibe en anelse af den, og at det ikke er så vigtigt at den er bearbejdet på en avanceret maskine.

Det er simpelt fordi den del af dien runder og har større diameter end hylsteret, hvorfor den ikke deltager i kalibreringen af hylsteret.

Man kan lige så godt slibe smule af det af, som man kan slibe af toppen af dien, uden at der sker noget ved det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#38
@Buba

Den med headspace i styrehuset skal selvfølgelig læses med en masse [Wink][Big Grin][Wink][Big Grin][Smile][8D]

I MIN verden er det absolut forbudt at ændre på min master. Det svarer til at slibe af mine måleklodser eller slibe af min micrometerskrue. Det er nemlig die'en der er det eneste jeg har at forholde mig til med hensyn til hylsteret. Og så er jeg ret ligeglad med om der er en runding på kanten eller ej.

Om du justerer op eller ned er ikke pointen. Det vi snakker om er at du har luft imellem die og shellholder. Der skal du lige have styr på dit komma. Jeg går ud fra at den tape du bruger er 0,1mm og ikke 0,01mm. Tape på 0,01mm er ikke tilgængelig i almindelig handel.

Quote Buba:Jeg satter dien længere og længere NED, indtil hylsteret er de 0.01mm kortere end kammer.
Der findes til netop dit brug et sæt fra Redding som springer 0,05mm

http://www.redding-reloading.com/index.p...older-sets

Men, nu er jeg for alvor forvirret.
Starter du med at slibe af din die for derefter at skrue den NED trinvis, således at du ender med at have luft imellem die og shellholder ?
Hvorfor sliber du ikke bare 0,02mm af shellholderen ad gangen og afprøver den mellem hver slibning. Så får du et perfekt tilpasset sæt til netop din riffel.
Hvis du så på et senere tidspunkt skal lade samme kaliber til en anden riffel, så er dit dieset intakt. Og dermed er udgangspunktet intakt.
Og hvis hylstret skal være længere, så bruger du Redding sættet linket højere oppe.
Skal hylsteret være kortere, så køber du en ny shellholder og sliber af den 0,02mm ad gangen. (Redding synes det er ok at springe 0,05mm ad gangen, men lad os bare nørde lidt)

PS: standard headspace er 0,1mm ved de fleste kalibre
PPS: jeg købte mit Redding competition sæt hos Rex-Gunsandpowder

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
Mine sidste par riffeler er med meget korte kammre, og det dieset jeg fik ødelagt er den Hornady, som du fik lavet for mig. Den die passede slet ikke til den kammer, som var i Tikke-en. Jeg var nødt til at slibe så meget af hylsterholder for at kunne kamre patroner, at den var så tynd til sidst at den knækkede ved almindelig brug.

Derfor begyndte jeg at slibe af dien i stedet for, hvilket i virkeligheden fungerer fint. Måske fordi jeg ikke er "miljøskadet" som dig, og tillader mig at ændre en lille smule på min master(men kun kosmetisk). Men jeg kan sagtens følge dig i hvad du skriver.

Den tape jeg har er målt med micrometerskruen, og måler ca. 0.03mm(3 hunrededele, har også nogle, der måler 0.05mm. Med det hylster i kammer, der er en tape-længde forlænget, kan bundstykkegreb lukkes engang halvvejs. Derfor vil jeg mene at headspace er under 0.02mm. Men ingen hylstre nogensinde klemmer, og det virker til, at de trives med det.

Ad det med luft mellem dien og holder. Jo sometider kommer der luft mellem die og holder, men mest hvis jeg skal lade for andre, da jeg er nødt til at skrue dien oftest tilbage for at tilpasse hedspace til deres kammer. Dien bliver ikke kortet rigeligt op så bare så der er nok. Vi prøver at tage kun netop det. der er nødvendigt at hylstre kan kalibreres. Det er lidt bøvlet, da svigerfars maskiner er et stykke væk, og der er ingen mulighed for at tage lidt ad gangen og prøve sig frem. Men det gør jo heller ikke noget, jeg har i forhold til de hylsterholdere jag har ændret en rimelig mål på, hvor meget der handler om (som du hører, jeg har også høvlet på hylstreholdere før). Det passer som regel at de lige rør hylsterholder.
Men jeg lader sjældent til andre, og mine låseringe bliver normalt ikke rørt.

Men nu har jeg fået ny riffel, og det hele starter forfra. Den die på billedet er Redding, og den passer noget bedre til det match kammer.

Men jo ingen tvivl din hylsterholder løsning virker(næsten) lige så godt som min die-modifikation-teknik[Big Grin].

Men du kan bare se, dit valg at slibe hylsterholder er i virkeligheden farvet af, at du professionelt arbejder med værktøj og har affektion mod at ændre matricer.

Mit valg er farvet af, at jeg jeg engang har haft matrice, som ikke passede til mit kammer, hvor jeg havde nært ødelagt den ved at slibe af hylsterholder, der til sidst knækkede.

Men helt ærligt, resultatet er den samme, bare andre veje dertil. Og jeg kan bestemt se nogle fordele ved den metode du bruger men vil stadigvæk mene, at man ikke ødelægger en die ved at modificere den på denne måde. Den kan også fint bruges til at lade til andre end sig selv.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#40
Forresten F-body!

Jeg savner stadigvæk lidt guldkorn fra dig.......er du da metaldoktor? Jeg vil meget gerne have nogle tips, du må da ligge inde med nogen, når du skriver sådan??

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)