Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hunløve jagt (kaliber)
#21
Citat:quote:

Originally posted by ran

Vissevasse... en jagtbue med en passende energiudladning og en til formålet passende pil med skarp od er lige så effektiv som en riffel... hvis man skyder på forsvarlig afstand...
Den slår bare ihjel på en anden måde.... og stresser i de fleste tilfælde dyret mindre end riffelskuddet, da skuddet larmer..... = længere flugtdistancer...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej Ran.

Hvad bygger du den udtalelse på?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ran

Vissevasse... en jagtbue med en passende energiudladning og en til formålet passende pil med skarp od er lige så effektiv som en riffel... hvis man skyder på forsvarlig afstand...
Den slår bare ihjel på en anden måde.... og stresser i de fleste tilfælde dyret mindre end riffelskuddet, da skuddet larmer..... = længere flugtdistancer...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



(på en anden måde) ja langsom!

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by ran

Vissevasse... en jagtbue med en passende energiudladning og en til formålet passende pil med skarp od er lige så effektiv som en riffel... hvis man skyder på forsvarlig afstand...
Den slår bare ihjel på en anden måde.... og stresser i de fleste tilfælde dyret mindre end riffelskuddet, da skuddet larmer..... = længere flugtdistancer...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej Ran.

Hvad bygger du den udtalelse på?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Ja det vil jeg også rigtig gerne høre!

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#24
Du skal da ikke skyde den, så ødelægger du jo trofæet !! Der bliver jo hul i skindet.

Kniven du´r heller ikke, du skærer bare fingerne...

Hvis det er løvejagt i SA, så er det nok en gammel cirkusløve, eller
en der er opdættet til formålet ! Den er ikke bange for mennesker, smid en luns kød hen til den , og mens den æder kødet lister du skydestokken ind under halsbåndet og drejer rundt et par gange. Når den er blå på læberne og tungen hænger ud, er den lige til at hive op bag på toyotaen. [Wink]

God tur. Max [Smile]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by max9200

Du skal da ikke skyde den, så ødelægger du jo trofæet !! Der bliver jo hul i skindet.

Kniven du´r heller ikke, du skærer bare fingerne...

Hvis det er løvejagt i SA, så er det nok en gammel cirkusløve, eller
en der er opdættet til formålet ! Den er ikke bange for mennesker, smid en luns kød hen til den , og mens den æder kødet lister du skydestokken ind under halsbåndet og drejer rundt et par gange. Når den er blå på læberne og tungen hænger ud, er den lige til at hive op bag på toyotaen. [Wink]

God tur. Max [Smile]



har snakke med rigtig mange jagtrejse selskaber om løvejagt i sydafrika og de siger alle sammen det samme at løve jagten er ikke som det var få 5 til 10 år siden, idag kan man få en kanon opblevese med løve jagt i sydafrika til billig penge, og jagten foregår på 5.000 til 17.000 ha ca. som sagt er alle ikk født med en gul ske i røven! (alt jagt i sydafrika er hegns jagt)

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#26
K Jensen. Er der flere brugere af samme alias?

Att. Bue og pil dræber ikke langsommere men anderledes.
Svar
#27
Jeg er heller ikke født med "en sølvske i munden" !

Ja, jagt under hegn kan godt være spændende, og hvis hegnet er
tilpas stort, opdager man det kun ved, at man skal køre gennem en
stor gitterlåge.
Jeg har selv jagtet i SA under hegn, og også jagtet steder i SA
hvor der ikke var hegnet. Nogle arter er nemme at holde under hegn, andre springer over hegn på 2 meter uden tilløb !

Det er helt normalt at jagtfarme handler med "vildt" i SA, det har bla. den
fordel, at når du kommer for at skyde en bestemt art, så er man
rimeligt sikker på at den er hjemme.

Jeg kan bedst lide at jage hvor der ikke er hegnet, det har så
den ulempe, at jeg kan ikke være sikker på at få noget vildt for.

Jeg er heller ikke så vild med at skyde fra bil, det er der en kudotyr i Zim. der er glad for...

Man har sågar hørt om Elefanter der er blevet skudt med bedøvende pil, fotograferet sammen med jægeren, for så at blive "skudt" igen i næste uge af en anden...[:0]

Nogle kan bedst lide at skyde krikænder når det er næsten mørkt og blæser en halv pelikan...
Andre vil helst på storvildtjagt under en brændende sol, langt hjemmefra.
Sådan er vi forskellige, heldigvis !

Jeg vil bare gerne på jagt, og det behøver ikke være lige eksotisk altid.

Knæk og bræk. Max
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by max9200

Jeg er heller ikke født med "en sølvske i munden" !

Ja, jagt under hegn kan godt være spændende, og hvis hegnet er
tilpas stort, opdager man det kun ved, at man skal køre gennem en
stor gitterlåge.
Jeg har selv jagtet i SA under hegn, og også jagtet steder i SA
hvor der ikke var hegnet. Nogle arter er nemme at holde under hegn, andre springer over hegn på 2 meter uden tilløb !

Det er helt normalt at jagtfarme handler med "vildt" i SA, det har bla. den
fordel, at når du kommer for at skyde en bestemt art, så er man
rimeligt sikker på at den er hjemme.

Jeg kan bedst lide at jage hvor der ikke er hegnet, det har så
den ulempe, at jeg kan ikke være sikker på at få noget vildt for.

Jeg er heller ikke så vild med at skyde fra bil, det er der en kudotyr i Zim. der er glad for...

Man har sågar hørt om Elefanter der er blevet skudt med bedøvende pil, fotograferet sammen med jægeren, for så at blive "skudt" igen i næste uge af en anden...[:0]

Nogle kan bedst lide at skyde krikænder når det er næsten mørkt og blæser en halv pelikan...
Andre vil helst på storvildtjagt under en brændende sol, langt hjemmefra.
Sådan er vi forskellige, heldigvis !

Jeg vil bare gerne på jagt, og det behøver ikke være lige eksotisk altid.

Knæk og bræk. Max



hej igen max har det på samme måde som dig med hegen har selv været i namibia en gang og zimbabwe en gang og der kommer du ikk til at de hegen, har altid holdt mig væk fra syd-a fordi det er næsten hegen over alt men det er det eneste sted hvor man kan komme til at jage en hunløve få under 100.000.- og (syndes heller ikk at det har noget med jagt at gøre når man skyder fra bil af)

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by K Jensen

Citat:quote:

Originally posted by max9200

Du skal da ikke skyde den, så ødelægger du jo trofæet !! Der bliver jo hul i skindet.

Kniven du´r heller ikke, du skærer bare fingerne...

Hvis det er løvejagt i SA, så er det nok en gammel cirkusløve, eller
en der er opdættet til formålet ! Den er ikke bange for mennesker, smid en luns kød hen til den , og mens den æder kødet lister du skydestokken ind under halsbåndet og drejer rundt et par gange. Når den er blå på læberne og tungen hænger ud, er den lige til at hive op bag på toyotaen. [Wink]

God tur. Max [Smile]



har snakke med rigtig mange jagtrejse selskaber om løvejagt i sydafrika og de siger alle sammen det samme at løve jagten er ikke som det var få 5 til 10 år siden, idag kan man få en kanon opblevese med løve jagt i sydafrika til billig penge, og jagten foregår på 5.000 til 17.000 ha ca. som sagt er alle ikk født med en gul ske i røven! (alt jagt i sydafrika er hegns jagt)

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy



Hej Jensen
Hvor mange storvildt jægere er der på Thy ? [8D][Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

Citat:quote:

Originally posted by K Jensen

Citat:quote:

Originally posted by max9200

Du skal da ikke skyde den, så ødelægger du jo trofæet !! Der bliver jo hul i skindet.

Kniven du´r heller ikke, du skærer bare fingerne...

Hvis det er løvejagt i SA, så er det nok en gammel cirkusløve, eller
en der er opdættet til formålet ! Den er ikke bange for mennesker, smid en luns kød hen til den , og mens den æder kødet lister du skydestokken ind under halsbåndet og drejer rundt et par gange. Når den er blå på læberne og tungen hænger ud, er den lige til at hive op bag på toyotaen. [Wink]

God tur. Max [Smile]



har snakke med rigtig mange jagtrejse selskaber om løvejagt i sydafrika og de siger alle sammen det samme at løve jagten er ikke som det var få 5 til 10 år siden, idag kan man få en kanon opblevese med løve jagt i sydafrika til billig penge, og jagten foregår på 5.000 til 17.000 ha ca. som sagt er alle ikk født med en gul ske i røven! (alt jagt i sydafrika er hegns jagt)

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy



Hej Jensen
Hvor mange storvildt jægere er der på Thy ? [8D][Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]



kender kun mig, men er sikker på at der nok skal være en mere bare ikk i den unge aller jeg var da jeg skød mit første stykke storvildt [8]

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by K Jensen
kender kun mig, men er sikker på at der nok skal være en mere bare ikk i den unge aller jeg var da jeg skød mit første stykke storvildt [8]

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy



.....Tænkte bare "I" måtte være en hel masse eftersom du underskriver dig i flertal

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by ran

Vissevasse... en jagtbue med en passende energiudladning og en til formålet passende pil med skarp od er lige så effektiv som en riffel... hvis man skyder på forsvarlig afstand...
Den slår bare ihjel på en anden måde.... og stresser i de fleste tilfælde dyret mindre end riffelskuddet, da skuddet larmer..... = længere flugtdistancer...

Du kan læse kapitlerne om fysiologi og pilens virkemåde i lærebogen om buejagt...

Pilens dræbendeeffekt er lige stor som riffelkuglens - den gør det bare på en anden måde...

Nu behandler bogen ikke løvejagt med bue og pil - men umiddelbart vil jeg formode, at de væsentligste kropsfunktioner er de samme - så som lungerne trækker vejret og fungerer på samme måde, hjertet transporterer blod rundt - blandt andet i pulsårer og hvis man overskærer en pulsåre, så forbløder dyret...

Omkring flugtdistance... Hvis jeg skal gengive noget af indholdet buejagt-lærebogen (Som godt nok ikke omhandler løver - men bruger råvildt som illustrativt eksempel) så vil et lungeskud med pil medføre lungekollaps og dyret dør hurtigt pga. manglende evne til at trække vejret. Dette forstærkes i øvrigt ved blødning, da der bliver mindre blod til at transportere ilt. Det samme gør sig sådan set gældende med en riffelkugle...men:

En riffelkugle "slår" sig igennem vævet - og efterlader noget man lidt frit kan kalde "en flosset sårkanal". En "flosset" sårkanal lukker hurtigere for blodtabet pga. af flere forskellige fysiologiske reaktioner (proteinstoffer der frigives til blodpropdannelse,arteriespasmer mm.), hvorimod snitsåret fra en skarp od ikke lukkes - så der er fri "afgang" for blodet...

Adrenalin, der kommer af at blive skræmt (f.eks. fra skudstøjen) giver dyret længere flugtdistance, da adrenalinen blandt andet påvirker blodårer og blodstrømme i dyret - og dermed kan reducere blodtabet... Med en pil (hvis ellers buejægeren kan tie stille og forholde sig lige så roligt efter skuddet som før skuddet), er der store chancer for at dyret (f.eks. råvildtet) slet ikke viser skudtegn og bare fortsætter det, den var i gang med i de 10-15 sek. det tager for blodet at løbe ud/luften at løbe ind i lungesækkene, hvilket medfører hhv forblødning og lungekollaps...)

Der er selvfølgelig væsentlig mere anslagsenergi i en jagtriffel end i en pil. Men denne energi går til at banke kuglen igennem - hvorefter det meste i øvrigt forsætter i kuglens flugt ud på bagsiden af dyret... En skarp od behøver ikke så meget anslagsenergi for at gennemskyde et dyr som en stump riffelkugle...

Med mindre man vil skyde rygraden i smadder på et større dyr for at få det til at lægge sig på stedet - er en pil lige så effektivt dræbende, forudsat den er velplaceret (ligesom riffelskuddet også bør være), har skarp od og buejægeren forholder sig roligt.

Nuvel - der kan selvfølgelig være fysiologiske forskelle på hunløver og rådyr.. men eftersom alt vildt kan jages med bue og pil - helt op til elefant - og selv store dyr kan lægges død med en velrettet pil med en flugtdistance, der minder om et stykke riffelskudt råvildt...
(længere flugtdistancer kan forekomme både med riffel og pil - alt afhængig af skudplacering... (Se blot på antallet af eftersøgninger under bukkejagten, hvor der primært jages med riffel)

Et effektivt pileskud kan nemt sidestilles med et riffelskud... man er såmænd bare afhængig af at være god til at pursche - for man skal ind på 20 meter af dyret og afgive skud uden at blive opdaget - og hvis det er en løve eller andet større og farligt vildt - er man måske også afhængig af store n*sser eller et par ekstra underbukser... [Big Grin]

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej Ran.

Hvad bygger du den udtalelse på?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#33
Hej Ran.
Jeg har med stor interesse læst dit indlæg, og det er nogle meget interessante teorier du fremfører her.

Indledningsvis vil jeg gerne sige, at jeg ikke har personlig erfaring med buejagt, men et par film har jeg da set om emnet, og i øvrigt har jeg stor respekt for de jægere der udøver denne ædle jagtform. Selve drabet anser jeg for at være lige så humant så når der bruges jagtriffel.

At dyret stresses mere ved et riffelskud forstår jeg ganske enkelt ikke. Projektilet rammer dyret før det hører knaldet, så det kan ikke være grunden til at dyret har adrenalin i blodet inden det rammes.
Hvorvidt adrenalin kan sendes rundt i blodet når hjerte og lunger er gennemskud med en pil eller med et projektil ved jeg ikke.
Jeg har, derimod på film set, at dyr reagerer inden pilen rammer. Om det skyldes at den hører pilen i luften, eller den hører svirpet fra strengen, kan jeg ikke afgøre.

For ganske nyligt var der i dansk TV, en udsendelse om buejagt på råvildt, hvor jægeren havde skudt et stykke råvildt. Desværre kom jeg så sent ind i udsendelsen, at jeg ikke så selve skudafgivelsen. Det jeg derimod så var, at først fandt han pilen, og efterfølgende fulgte schweisssporet frem til det forendte dyr. Hvor lang flugtdistancen var, kunne jeg ikke afgøre. Der kunne godt være klippet i den del af filmen.

Netop denne eftersøgning på schweisssporet minder i utrolig grad om de par film jeg har set om buejagt i Afrika. Jeg husker ikke, om et eller flere af dyrene fortsatte deres gøren uanfægtet efter pilen havde truffet, for så efter kort tid, at kollapse. Som jeg husker de to film, så blev alt nedlagt vildt fundet ved at følge det tydelige schweissspor fra påskudsstedet frem til det forendte vildt.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at alle i der dyrker buejagt kom frem med jeres erfaringer.

Med hensyn til riffeljagt, så har jeg lidt erfaring omkring skudvirkning og flugtdistancer.

Når talen falder på råvildt, så har jeg to foretrukne ladninger. Desværre er den ene ikke muligt at genskabe, da Nosler ikke producerer deres gode gamle Solid Base 224/60 grains.
I en del år var den mit foretrukne valg, og med den ladet i kaliber 22-250 har jeg nedlagt mere end 30 stykker råvildt. Af disse er kun en enkelt løbet fra påskudsstedet. Alle med gennemskud, uden store huller på bagsiden, men blodudtrækninger var et kendt fænomen.

Min anden klare favorit er også fra Nosler, nemlig en Ballistic Tip 120 grans i min 6,5x55. Her er erfaringerne de samme. Mere end 40 stykker nedlagt råvildt, og alle på nær 1 er blevet på stedet. I modsætning til 22-250- eren, så har jeg stort set ingen blodudtrækninger, end ikke når begge bove er gennemskudt. Udgangshullerne er generelt på størrelse med en tokrone.

Sidste år var jeg på en hundyrsjagt i Namibia, hvor jeg havde medbragt min 280 R, ladet med en 140 grains Barnes TTSX.
Med den nedlagde jeg
4 springbukke hvoraf 1 løb 40 meter, en løb 20 meter, og 2 blev på stedet.
1 vortesvin som blev på stedet.
2 Red Hartebeest hvoraf en gik 50 meter, og en faldt på stedet.
3 Oryx, hvoraf en gik 100 meter og 2 faldt på stedet.
4 Blue Wildebeest, hvoraf 1 gik 10 meter og 3 gik ned på stedet.

Springbukke har en slagtevægt på ca. 20 kg. Altså lidt større end råvildt.
Reed Hartebeest, Oryx og Blue Wildebeest havde en slagtevægt mellem 70 og 95 kg. Størrelse som kronvildt.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#34
I en situation, hvor dyret lægger sig på stedet, f.eks. nerverne i rygraden beskadiges pga. slaget fra kuglen i et højt placeret skud, hører dyret muligvis ikke braget. Men... For alle rådyr, der flytter sig mere end 2 meter fra skudstedet, gælder, at det hører skuddet. Selvom kuglen kommer før lyden pga. 2½ gang lydens hastighed, så bevæger lyden sig alligevel med ca. 330-340 m/s - lidt afhængig af luftfugtighed... Dvs. i en normal skudsituation på råvildt - f.eks. 100 m. afstand med riffel, vil dyret høre skuddet efter ca. 2-3/10 sekund... Så hvis ikke de lægger sig i knaldet - f.eks. pga. overskudt rygrad/brudte nerver - så bliver de skræmt af skuddet...

Når dyret reagerer på pilen er det (som du skriver) typisk fordi de hører pilen og buestrengen - eller måske opdager buejægeren bevæge sig. Buen/strengen kan dæmpes meget (jeps! Lyddæmpning tilladt :-). Valg af faner og jagtspidser har også stor indflydelse på pilens lyddannelse gennem luften. Det er en de væsentligste årsager til, at man skal ind på 20 meter før skudafgivelse. Pilen flyver nemlig ikke hurtigere end lyden.... Når du ser videoer på nettet af pileskud, opg du kan se at dyret skræmmes, skyldes det for det meste, at der bliver skudt på afstande, der er helt uacceptable i Danmark.. Dyret når at reagere inden pilen rammer - og det giver ofte dårlig skudplacering og lang flugtdistance...Tiden fra blødning starter til dyret forender afhænger klart af hvor store pulsårer du overskyder - jo større jo hurtigere (helt logisk..)... Deraf - jo mindre blodårer du rammer - jo længere tid til forblødning... og jo længere flugtdistance... Derfor er skudplaceringen vigtig! Helt optimalt er dobbelt lungeskud med overskåret hjertepulsårer.

De to sidste vintre har jeg skudt råvildt med hhv 308 og 30-06 (Lapua Mega 165 gr. hhv. 180 gr.). Begge dyr skudt på afstande mellem 60 og 80 meter. På trods af perfekt bladskud løb dyrene fra stedet. Det ene løb omkring 40 meter ind i en grantykning og faldt/lagde sig sig der. Det andet løb ca. 50-60 meter - inkl. forcering af en grusvej med 2 meter skrænt på hver side, før den lagde sig - her foregik flugten over åben mark, så det var nemt at se, hvad der skete fra stigen... Det var en spektakulær dødsscene. Nu var det ret nemt at følge blodspor i sneen... Men jeg tvivler på de var "løvet" længere, hvis de havde fået et godt velplaceret pileskud. Jeg har selvfølgeig også skudt en del råvildt med riffel, der bare har lagt sig på stedet. Men det har altid forbundet med enten højt placeret skud (skade på rygsøjle/nerver) eller meget letekspanderende kugle - f.eks. Hornady interbond eller Hornady spirepoint - der laver så meget ravage, at alt inde i dyret er en blodig grød... og med udgangshuller man næsten kan stikke en knytnæve ind i... I sådanne situationer er riffelskuddet utvivlsom mere hurtigt virkende end pileskuddet... men ikke mere dræbende. Begge dele er lige dræbende - men som sagt med forskellig virkemåde.

Deraf kan udledes, at man også med riffel af og til bliver nødt til at følge blodspor for at finde dyret. Men det at buejægeren (hvis han opfører sig hensigtsmæssigt) ikke larmer særlig meget gør, at dyrets flugt ofte foregår i roligere tempo og den sætter sig ofte tidligere - end hvis det styrter afsted efter det er påskudt med riffel - netop pga. den lavere stresspåvirkning ved bueskuddet.

Her er et eksempel på en film, hvor man kan se pilen virkemåde ret tydeligt. Der går 22-23 sek. fra pilen rammer til dyret forender. Godt nok spurter den her afsted... men filmen illustrerer ret godt, hvordan pilen virker ved et hjerteskud. Bemærk at den effektive blodudladning sker både på indgangssiden og udgangssiden... Dyret er en whitetail - jeg er ikke 100% sikker på størrelsen af dyret, men tror det er nogenlunde sammenligneligt med dåhjort...

Der findes mange film på youtube med buejagt - og det er ikke ment som en konkurrence om hvem der kan finde flest film. Linket er kun med for at vise pilens virkning, da denne filmsekvens viser det ret tydeligt. Flugtdistancen er ikke længere, end man kan opleve med et riffelskud...

http://www.youtube.com/watch?v=yqoWowozupY

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#35
Hej Ran.

Jeg vil gerne holde fast i, at din teori måske er rigtig, men at jeg mangler eksempler, og der er derfor jeg opfordrer alle buejæger her på foraet om at beskrive situationerne.

Jeg skal ikke på nogen måde foregive, at jeg ved hvad og hvorfor ting sker, men jeg har da oplevet at skyde over et stykke råvildt, hvor den ikke har reageret på braget. Det er noget andet hvis man skyder under, fordi dyret hører kuglen gå i jorden forholdsvis tæt på.
Hvorvidt et dyr reagerer på knaldet brøkdele af sekunder efter at trykket i brysthulen har været op i det røde felt, ved jeg heller ikke. Det kunne måske være på grund af smerte at dyret flygter. Det kender vi godt fra os selv. Kommer vi til at sætte hånden på en varm kogeplade, så rykker vi automatisk hånden væk fra smerten.

Med hensyn til de eksempler jeg har nævnt, er kun medtaget de dyr der er skudt i hjerte - lungeregionen. Træffere i centralnervesystemet, så som hoved-, hals- og ryg er ikke medregnet.

Jeg gad nok vide hvor du køber Lapua Mega i kaliber 308 W med en vægt på 165 grains. Mig bekent findes de i følgende vægte. 9,7 g, 12,0 g og 13 gram.

Det er ikke min erfaring, at Hornady Spirepoint Interlock er speciel blød, men kuglevægten skal naturligvis tilpasse patronen. Et dårligt valg vil for eksempel være 300 WM med 150 grains kugle. Hvis samme kugle lades i en 308 W, giver den såmænd ikke stort udgangshul med mindre man rammer i kraftige knogler. (Kan der være kraftige knogler i et rådyr?)

Jeg ser, med spænding frem til, at der kommer erfaringer på banen, hvor der er skudt råvildt med bue.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#36
Ifølge de nye sydafrikanske kaliberregler, der blev offentliggjort i Government Gazette 27. maj 2011, er minimumskravet til løve en 250grain (16,2gram) kugle. Disse nye regler stiller ingen direkte krav om kaliber, men udelukkende til kuglevægten.
Svar
#37
Hej Ras

Du har ret angående kuglevægt - fik lige byttet rundt på data... 165 gr. kuglen var en interbond... Min pointe var egentlig bare omkring kuglen, at det ikke var hårde premium kugler, jeg havde anvendt...

En lille detalje, jeg er kommet til at overveje efterfølgende vi har sat debatten i gang... Det kan tænkes, at den efterfølgende genladning af riflen - dvs. lyden fra patronhylstret, der bliver trukket ud og falder, samtidig med at magasinet klikker, og den næste patron skubbes i kammeret, også kan have indflydelse på dyrets flugt.... Om det er slaget eller lyden gør i øvrigt ikke den store forskel... Det er klart, at en kugle med 2½ gange lydens hastighed, der bankes gennem dyret, alt andet lige skal medføre en reaktion. Hvis man sammenligner det med en skarp od (uden at jeg selv har prøvet at lægge krop til og mærket efter) kunne jeg godt forestille mig, at følelsen af den umiddelbare smerte er meget forskellig... om dyret får et hammerslag i brystet og splittet indvoldene ad eller om du får et snit fra noget ekstremt skarpt og spidst...

Og ja - det kunne være spændende, om alle os, der jager med bue evt. begyndte at føre en form for logbog over dyrenes reaktioner i forbindelse med skudplacering, anvendt spids og skudafstand m.m., så man fik et tilstrækkeligt stort datagrundlag til at udlede evt. konklusioner. Amerikanske bueskud på meget lange afstande (op til 50-60 meter) hvor dyrene kan nå at reagere på lyden af pilen mm. burde ikke forekomme herhjemme grundet buejægeruddannelsen - og kan som sådan derfor ikke danne grundlag for vurderingen af danske rådyrs skudtegn...

Diskussionen er vist ved at blive off-topic... så hvis vi begynder at diskutere buejagt m.m. dybere synes jeg vi skal åbne en ny tråd til formålet.... :-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

Ifølge de nye sydafrikanske kaliberregler, der blev offentliggjort i Government Gazette 27. maj 2011, er minimumskravet til løve en 250grain (16,2gram) kugle. Disse nye regler stiller ingen direkte krav om kaliber, men udelukkende til kuglevægten.



Mange tak endlig det svar jeg spurget om [Wink]

Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#39
Så kan du fint bruge din 9,3x62´er

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by ran

Så kan du fint bruge din 9,3x62´er

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



ja den kan lige gå [Smile]

Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)