Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle skal jeg vælge til Skotland
#21
Det var bestemt ikke planen at skyde meget mere end 200 m. Det var mest pga. skotternes ønske om små kalibre.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Det var bestemt ikke planen at skyde meget mere end 200 m. Det var mest pga. skotternes ønske om små kalibre.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js



I bragtning af hvad jeg vil gætte på du betaler for en tur til Skotland hvis det er med et dansk jagtrejse firma, så ville jeg være ret kold over for hvad skotterne mener om store kalibre, så vælge den kaliber og den kugle jeg selv var tryk ved. Specielt i betragtning af hvad skotterne får for en en velskudt kronhjort når de sælger den... Mener at huske det er noget med 1000 kr eller sådan noget.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#23
Citat:quote:

Det var bestemt ikke planen at skyde meget mere end 200 m. Det var mest pga. skotternes ønske om små kalibre.


Hvis du ikke skal skyde over 200m så tjener en 150 grains kugle intet formål i elefantkanonen[Big Grin]
Om du bruger en 12 g Mega eller en roundnose eller hvad som helst er ligegyldigt.

Hvis skotterne har en tendens til at råde til mindre kalibre mener jeg du bør lytte til dem.
Måske de har set at klienter med de lidt mindre generelt skyder bedre?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Det var bestemt ikke planen at skyde meget mere end 200 m. Det var mest pga. skotternes ønske om små kalibre.


Hvis du ikke skal skyde over 200m så tjener en 150 grains kugle intet formål i elefantkanonen[Big Grin]
Om du bruger en 12 g Mega eller en roundnose eller hvad som helst er ligegyldigt.

Hvis skotterne har en tendens til at råde til mindre kalibre mener jeg du bør lytte til dem.Måske de har set at klienter med de lidt mindre generelt skyder bedre?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Har vi hørt noget om hvad Skotterne mener[?]

Mig bekendt er der ingen Skotter der har ytret mening i denne tråd[Big Grin][Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#25
Nåhh - jeg har også Skotsk blod i årerne, dog fortyndet med lidt Fransk [Wink]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Nobody

Nåhh - jeg har også Skotsk blod i årerne, dog fortyndet med lidt Fransk [Wink]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.



Så vil enhver Skotte være fornærmet hvis du siger du er Skotte, når der er Franskmand i dig[Wink], så pas på med det.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by Nobody

Nåhh - jeg har også Skotsk blod i årerne, dog fortyndet med lidt Fransk [Wink]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.



Så vil enhver Skotte være fornærmet hvis du siger du er Skotte, når der er Franskmand i dig[Wink], så pas på med det.



Qui ?

Begge sprog kan være lige svære at forstå, men lidt væske til den tørre hals løsner da lidt op, har jeg oplevet [Wink]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#28
Tak for de mange svar og meninger. Jeg tror at jeg holder migt til 165 grains GMX som jeg bruger nu.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#29
Hej drenge.

Jeg synes altid kuglevalget er svært. Giver Barneskuglerne ikke kraftige aflejringer i riffelgangene??

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by GT

At skyde 3006 i skotland er der ganske enkelt ikke grund til[Wink] glem nu artilleriet til de store bulgarske hjorte[Big Grin]


Hvad så med 308, er det også overkill i det skotske?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#31
Ja, det er det faktisk!

Selv bruger jeg 308 fordi det snart er det eneste jagtkaliber jeg har tilbage. Jeg har to reelle jagtrifler og min "banesvælle", som snart skal under kniven da den ganske enkelt er for tung....
Jeg har indset at større kalibre ikke gavner noget som helst i europa.

Men for at svare på det oprindeilgt stillede spørgsmål, så JA, 243win er så rigeligt nok til både sika og kronvildt i skotland[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Jae den rigtige kugle, rigtig placeret osv. men jeg oplevede at en 308W ikke havde tilstrækkelig kickdown effekt - pga. en for dårlig og blød hornady 165 gr. . . . . hvad skal man vælge så bæstet dør, og man evt skal have lidt tilbage til at spise selv??

Lars

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Ja, som overskriften antyder, så kunne jeg godt bruge lidt hjælp til kuglevalg. Vi skal til Skotland for at jage hjorte samt buk. Jeg har tænkt mig at bruge min 243 win. Kom endelig med alle jeres erfaringer.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js



Hvad med at tage din 6,5x55 med i stedet, hvis ellers din signatur passer.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#34
Citat:quote:

men jeg oplevede at en 308W ikke havde tilstrækkelig kickdown effekt


Med mellem 3500 og 4000 Joule???

Jeg tror der foreligger et alt for spinkelt statistisk grundlag til at drage en sådan konklusion.

Man kan ikke garantere noget som helst uanset hvor store macho kalibre man vælger, joh det passer forresten ikke helt....
Man kan næsten med sikkerhed garantere at man skyder ringere med det store kaliber[Wink]

Er selv standset ved 165 grain Accubond. Det har virket fint indtil videre. Et fornuftigt produkt der er så billigt at jeg har har muligheden for at træne med den også, hvis jeg ellers nogensinde kommer i gang med det igen[B)][Wink]

Uanset hvordan du vender det kan du ikke lave omelet uden at slå æg i stykker.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Ja selv med 3500 joule! Jeg er af den overbevisning at det skyldtes det forkerte kuglevalg, at der selv om kuglen var godt placeret og der var gennemskud, var der ikke "rodet nok rundt i pumpehuset." Jeg har derfor indledt en jagt på den ideelle jagtkugle til 223, 22-250, 243, 6,5x55 og 308 er det Accubond? GT

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#36
Mini: Hvis du har placeret kuglen rigtigt (som du jo skriver du har), og havde gennemskud. Så giver det da ikke nogen mening at kigge efter en hårdere kugle, fordi du vil have større skader. (altså mere ravage som du selv kalder det[Smile])

Måske var du bare uheldig.

Mvh. Loft
Svar
#37
Joe noget i den stil..... problemet var at kuglerne ekspanderede for kraftigt, og gik ikke igennem i en lige linie. Derved blev udgangshullet ikke nødvendigvis i "pumpehuset" selvom der var skudt vinkelret ind her, men gik f.eks. ud foran køllen, hvorved blodtryksfaldet og afblødningen blev begrænset. Det værste eksempel var en hind som blev truffet korrekt, måske en kende skråt. Lige efter første skud, inden andet skud kunne afgives, vendte den spejlet til mig og blev stående, mens resten af den store rudel forsvandt ret væk fra mig, bag en hilltop. Jeg frygtede (i 5-10 min) at hinden også ville forsvinde, men efter et stykke tid drejede den sig lidt så andet skud kunne sende den til jorden. Moralen for mig er at nok burde anslagsenergien være tilstrækkelig, men det nytter ikke hvis det bliver afgivet af en elendig kuglekonstruktion.

Ligeledes skød jeg en buk på 45M afst. med en Sierra Gameking 55 grs. i 22-250 rem. Kuglen sad perfekt men der var ingen skudtegn (min riffeljægerkone stod og kiggede mig over skulderen) og ingen schweiss på anskudsstedet - kun lidt afskudte hår. Bukken forsvandt i et spring i fyrrebevoksningen, og schweisshunden blev tilkaldt. Hunden fandt bukken forendt efter 50 M ;-> jeg var glad (men ikke for min nye 22-250 er). Der var ikke antydning af kugle på ribbenene på udgangssiden, da jeg brækkede dyret op :-( Siden har jeg brugt 55grs. Rhino - det duer! Måske hvis man skal være lidt krakilsk, kunne jeg godt ønske lidt mere chokeffekt, men den går lige igennem ALT.

Spørgsmålet er: er der andre gugler der giver lidt chock og samtidig gennemskud - og selvfølgelig uden at smadre alt?

;->

Lars

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by mini

.............Spørgsmålet er: er der andre gugler der giver lidt chock og samtidig gennemskud - og selvfølgelig uden at smadre alt?

;->

Lars

If you cant beat them - eat them!



Ja - Barnes TTSX eller TSX [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by mini

Spørgsmålet er: er der andre gugler der giver lidt chock og samtidig gennemskud - og selvfølgelig uden at smadre alt?



Nok ikke lige "gugler" men kugler ja [Smile] prøv Barnes TSX/TTSX de følger til dels opskriften du giver, men jeg vil nok udtrykke det som meget god chok og samtidig gennemskud, selvfølgelig uden at smadre alt [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#40
Ok Bushman.

er de bare p....gode? Og får man ikke problemer med en hel "kobberkedel," som man skal grave ud af piben???

Lars ;-)

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)