Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle skal jeg vælge til Skotland
#41
Nej selvfølgelig Kugler - ikke gugler %)

Hvad med stabiliteten - de må have lidt lavere vægtfylde og dermed være lidt større ved samme vægt - giver det ikke stabilitetsproblemer?

Kan man undgå/minimere kobberaflejringer ved evt. at molycoate dem??

Lars

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#42
Stabilitetsproblemer har jeg ikke bemærket noget af i hverken 243w, 30.06 eller 300wm

Jeg har aldrig prøvet molycoat, men TSX/TTSX er ikke nær så slem som den gamle X, men det afhænger meget af din pibes indvendige finish, desto mere ru desto værre er det med aflejring

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#43
OK Bjarne.

Men hvordan er de i forhold til traditionelle projejtiler, og hvordan og hvor ofte fjerner du aflejringerne?

MVH

Lars

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#44
Det har jeg ikke umiddelbart nogen præcise tal på men i min Blaser fornemmede jeg med TSX i 243w at det var nødvendig med kemisk rens (bruger KG-12) for hver 50 - 100 skud med TSX og sammenlignet med 6,5x55 med Sierra HPBT var det 100 - 150 skud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#45
Hej hoeg 7274
Når du vil bruge din caliber.243 win. vil jeg foreslå dig at bruge en riffelkugle.
Den skal såmænd sidde i et hylster, hvor der står .243 win. på.
I hylstret skal der være krudt og i bunden af hylstret skal der være en fænghætte.
Så, skulle det ikke kunne gå helt galt, da det største vildt i Scotland er en kronhjort, som i kropsstørrelse er nogenlunde som en spids kronhjort i Danmark.
Og alt det pladder om hvilken kugle der er bedst, er fuldstændig underordnet, blot du rammer dyrene det rigtige sted.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Og alt det pladder om hvilken kugle der er bedst, er fuldstændig underordnet, blot du rammer dyrene det rigtige sted.



Skal det hermed forståes således at det er fuldstændig underordnet hvilken af disse kulgler hoeg vælger?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#47
Lad nu for søren folk diskutere i fred og ro, JPJ. Dette er en inspirerende tråd[Smile], og ikke alle finder kuglevalget underordnet.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#48
Jo da, I må diskutere kugler til .243 win i fred, og det var også bare noget jeg skrev for sjov. Men når spørgeren begynder på at ville stoppe en 165 grains kugle i en .243 win. så mener jeg at tråden ER kørt af sporet for længst.
SÅ, deeeet!
God fornøjelse med kugle debatten.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Men når spørgeren begynder på at ville stoppe en 165 grains kugle i en .243 win. så mener jeg at tråden ER kørt af sporet for længst.



Det må være dine læse øjne der er kørt af sporet [Smile] jeg vil umiddelbart tro at hoeg i sin omtale af 165 grains kugle tænker på sin 30.06'er

Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Jeg har også mulighed for 8x57 samt 30.06.



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#50
Citat:quote:

Og alt det pladder om hvilken kugle der er bedst, er fuldstændig underordnet, blot du rammer dyrene det rigtige sted.
MVH Jens Peter


For helvede hvor er det dog rigtigt!!!

Det er snart nået derhen hvor man ikke kan skyde en mus uden at kuglen skal være raketvidenskab og koste mindst 50kr.

Så er der altså gået for meget teori i en særdeles praktisk orienteret hobby[B)][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#51
Ja det er sq nemmere at gå ind til våbenhandleren og købe en kasse Oryx til 500 bobs ;-/ så er man fri for at tænke (det er også så svært) og bruge tid ved ladepressen - bare fyre skud af - det er skønt.

Eller måske bare begynde at samle frimærker ...... ;-/

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#52
Citat:quote:

Ja det er sq nemmere at gå ind til våbenhandleren og købe en kasse Oryx til 500 bobs ;-/ så er man fri for at tænke (det er også så svært) og bruge tid ved ladepressen - bare fyre skud af - det er skønt.

Eller måske bare begynde at samle frimærker ...... ;-/



Hvorfor dog det???
Det har da intet med fabriksladede patroner at gøre, jeg kan ikke se sammenhængen....

Det jeg taler om er det at der snart ikke kan skydes noget som helst med en ganske almindelig kugle uden at der går raketvidenskab i den....

Selv lader jeg 500 skrald ad gangen med en prisgunstig kugle der samtidig virker erfaringsmæssigt upåklageligt.

Selv synes jeg da det er sjovt at eksperimentere men helt ærligt, for at skyde en lille kronhjort i skotland......
Der behøver du virkelig ikke dyre kugler for tykhudet vildt, eller whatever.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
en ting hvis man vil skyde for oplevelse/trofæ - men kommer kødet ind, så har diverse røntgenbilleder af standardkuglers blyforstøvning (også godt væk fra sårkanalen) .. fået mig at miste appetiten-- så hellere betale for en dyrere kugle der enten holder helt sammen, eller er kontrolleret fragmeteret i større kobber/messing dele

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#54
Alternativt at lade være med at vælge de aller billigste kugler til kalibre med høje hastigheder.

Jeg fortsætter nu ufortrødent med at anvende gode medium kugler og anvende dem både til jagt og træning.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

en ting hvis man vil skyde for oplevelse/trofæ - men kommer kødet ind, så har diverse røntgenbilleder af standardkuglers blyforstøvning (også godt væk fra sårkanalen) .. fået mig at miste appetiten-- så hellere betale for en dyrere kugle der enten holder helt sammen, eller er kontrolleret fragmeteret i større kobber/messing dele



Jo og så er det jo ikke kun jægeren og hvem der eller måtte få glæde af det nedlagte der må fordøje blyfragmenterne, ved en velplaceret kugle sidder størstedelen af den del af kuglen som er forstøvet jo i det som man efterlader i naturen når man brækker dyret, det er der jo en ådselæder som må fordøje uden egentlig at vide det

I den sammenhæng har jeg ingen problemer i at betale kr 7,50 pr stk for feks Barnes TSX mod kr 7,- pr stk for Nosler Partition
Hornady Interlock 190 grain til kr 2,75 gør helt sikkert også jobbet fint, men jeg spørger så bare mig selv hvor mange jagtkugler er det lige jeg sender af sted om året?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#56
He he, ja så hellere vælge den der fouler mest[Big Grin]

Nej som sagt så lader jeg nogle gange mellem 300 og 500 skrald ad gangen med enten Ballistic Tip eller Accubond og bruger dem til både træning og jagt. Så ser regnestykket ret anderledes ud.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by GT

He he, ja så hellere vælge den der fouler mest[Big Grin]



Mit dovenskab kommer ikke til at gå ud over div ådselædere [Smile]

Nu er det vel også den gamle X’er der fouler mest? Jeg har aldrig prøvet den

Jeg syntes ikke det har været slemt i hverken S&L – Blaser eller min nuværende Tikka

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#58
For mit vedkommende er det økonomien der har afgjort det, da jeg ikke kan se nogen åbenlyse fordele ved at betale, i mit tilfælde, dobbelt så meget for et projektil, da jeg ikke mener det gør jobbet bedre!

Som sagt tidligere så har jeg prøvet "til" i både S&L, Krieger, Lilja og Tikka/Sako.
Jeg ville egentilgt gerne prøve det "real time" bare for at kunne sige jeg havde prøvet det, men jeg nåede aldrig at få de tsx´er til at virke, forstået på den måde at inden jeg fik skudt testen færdig så var der løse fænghætter grundet overtryk kva fouling.
Så jeg opgav....[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#59
Baseret på egne erfaringer med 11 stk. kronvildt nedlagt - både hjort, hind og kalv (og et stk. råvildt)
TRÆN!!! Jeg oplevede en gns. afstand på lige under 200 meter - maks 280. Under gode forhold. Og inden panikken breder sig - uden anskydninger. Intet vildt gik mere end 20 meter.
Kombinationen var 6,5*55, 139 grain Nosler og ca en v0 på 830 m/s. Gennemskud - også på 280 meter til hjort gennem begge bovblade og knust skulderknogle på indgangssiden.
Nr. 1 er og bliver TRÆNING!!!
Svar
#60
Jeg skød en stor hjort med en 100 grains oryx cal. 243w og der var knaldfald

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)