Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naturstyrelsen vil kontrollere patroner
#21
Bly er tilladt her til det vi kalder upland game. M.a. alt jagt undtagen vade og andefugle.
H
Hogmeister
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Bly er tilladt her til det vi kalder upland game. M.a. alt jagt undtagen vade og andefugle.
H



Det er også det som giver mest mening.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Yeti - du kan have ret i at blybelastningen ikke vil være af stor betydning alle steder. Jeg forestiller mig bare at det ville være endnu mere "svært for svage sjæle" at begrænse bruget der hvor det så var et problem - det går jo åbenbart ikke for godt nu [V] Nu er bly forbudt i bla. benzin og i fiskeredskaber osv, så er det vel også rimeligt at vi bruger jern overalt hvor der ikke skal bruges skovpatroner. Den svenske undersøgelse du henviser til kender jeg ikke, og hvis der sammenlignes med de første jernhaglspatroner som var på det danske marked er den jo ikke retvisende i dag - men det ved jeg som sagt ikke. jernhaglspatronerne idag er gode og i mange tilfælde testede og udgangshastigheden er høj og der er mange flere jernhagl en der var blyhagl i, pga. den lavere vægtfylde.

En af mine gamle jagtkammerater på 70+ siger at vi aldrig i hans tid har haft så gode patroner.

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#24
Man kan med blyhagl fortsat lave væsentligt bedre patroner end med stål. Og ja de er langt bedre end hvad de fleste brugt engang.

Undersøgelsen er den de svenske myndigheder lavede for at have et grundlag for at træffe en beslutning om evt forbud mod blyhagl. I Danmark traf man bare en beslutning baseret på (over)tro.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#25
Det er klart at den større vægtfylde vil have en betydning ved brug af bly, ja. muligvis vil haglenes deformering også gøre at der afsættes mere energi i vildtet. "I gamle dage" havde man bare de blypatroner som man nu engang havde, og anskydningsproblematikken kendte kun jægerne. Mange jægere havde en utrolig evne til at "glemme" det som de havde anskudt - og det var ikke noget man snakkede om.

Så kom blyforbudet, og dert var ingen græser for de problemer der var med jernhaglene: højt gastryk, ødelagte løb, poser, buler osv. i løbene, sammenrustede haglladninger osv. og det hele var jernhaglene skyld - også anskydningerne.

Hvis man dengang havde ofret blyhaglspatronerne og anskydningerne den samme opmærksomhed som patronerne får idag - ja så har du givet ret Yeti.

Du har også ret i at undersægelsen af bly vs. jern i Danmark dengang var temmelig mangelfuld.
Det ændre dog ikke ved at bly idag er forbudt, og ud over den højere vægt fylde er der vel ikke meget godt at sige om det - i et andet topic diskuteres blyholdige projektiler vs. homogene, og bly i maden er vel aldrig af det gode, selvom mængden af vildt i min gryde, næppe udgør så stor en kilde at jeg mister orienteringssansen [Big Grin]

Jeg kan godt frygte at hvis vi jægere ikke selv kan finde ud af det, så kan næste skridt blive at man undersøger vildtet for indhold af blyhagl.[V]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#26
Nu er der næppe helt samme problematik med at blyhagl taber større dele af deres vægt når de træffer vildtet. De er så små at de bremses meget hurtigere og derfor ikke har samme vandring igennem vildtets krop. Så her handler det nok mere om risikoen for at indtage hele hagl. Og de er trods alt lettere at finde og sortere fra end de blyfragmenter der opstår efter træf med blyholdige projektiler.

Der ud over er det mere sandsynligt at man får opløse de små fragmenter så de kan optages af kroppen end at man får opløst hele haglet. Det betyder at det ikke er hele det indtagne hagls vægt der skal medregnes når man ser på hvor meget bly der optages.

Men bly i kroppen er ikke godt, men som med alt andet skal risikoen sættes i forhold til de øvrige faktorer og ikke behandles i absolutter.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#27
Nu fandt jeg forleden 2 stk. 5 hagl i nakken af en buk som jeg var ved at montere. Nogen der ved om jeg kan analysere om der er tale om tin, bismuth, tungsten el. evt. bly ?

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#28
Med lidt erfaring med de forskellige materialer er det nemt at se/mærke.

Uden erfaring er den enkleste fremgangsmåde at måle dem med mikrometer og veje dem på en fintfølende laboratorievægt. Det er kun tungsten-hagl, som kan nærme sig vægtfylden af bly.

Sidste test foretager du med en gasbrænder på en ildfast sten. Et blyhagl smelter hurtigt og homogent i modsætning til tungsten.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#29
Jeg tog straks en tang for at forsøge at klemme haglene. Der er ikke tale om jern da det lod sig gøre - rimelig let. Jeg må ty til gasbrænderen. der findes ikke andre (kemiske ?) fiksfaxerier som kan afgøre materialet ?

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)