Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt
#61
Faktisk bliver der født flere bukkelam end rålam, men inden der er gået et par måneder er det omvendt.
Bukkelam er ligesom drenge - ikke gode til at ligge stille og derfor er de mere udsat for prædatorer.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by Martin BN

Citat:quote:

Jeg har det overordentlig svært når der tidligere på sæssonen ligger lam med pletter på paraden, de er sgu ikke meget større end en god hare.


Uden at puste mere til vægtdebatten vil jeg altid holde på at et lam, der ikke er større end en hare i oktober stadig bør afskydes. Det fordobler jo ikke ligefrem vægten fra oktober til december. På et Skotsk revir, hvor jeg deltog i afskydningen for nogle år siden, steg gennemsnitsvægten på lammene med ca 1½ kg fra afskydningen startede medio oktober til medio december, hvor jeg tog derfra. Man kan selvfølgelig godt argumentere for at selv det dårlige dyr tager på og man derved får mere kød i fryseren, men jeg mener at risikoen for at man ikke senere får det dårlige dyr for, langt opvejer dette. Man bør i min optik altid afskyde et dårligt dyr når chancen byder sig.



Enig.

Dårlige dyr bidrager ikke til noget positivt i bestanden - skyd det eller håb på at "naturen" tager det, jo før jo bedre.

Hvis lammene har pletter på de første fællesjagter, må de være sat sent, eller dårligt udviklede, og jeg ser ikke noget problem i at skyde dem - jeg ser dem aldrig med pletter så sent her på egnen.

Jeg har også tilgode endnu, at skyde dyr med svælgbremser, pelslus eller snabelsko her.

Men som sagt bliver bestanden tættere og tættere og på parolen lyder det stadigt: "skån gammelråen" eller "når der er skudt 2 dyr holder vi" det er meget fint hvis det harmonerer med bestandstætheden og terrænets bæreevne.

På den positive side kan man sige: Der bliver skudt en hel del råvildt med hagl, hvorved bestanden reduceres bredt. Der stadig plads til mere råvildt - omend bestanden snart må stagnere.

På den negative side: 1. stort set alle synes de har "ret" til at skyde en buk - gerne flere..... enkelte mange. 2. meget få gider skyde selektivt med riffel i efteråret.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by mini
på parolen lyder det stadigt: "skån gammelråen"

Det er ved at være længe siden jeg har hørt den bemærkning

På den negative side: 1. stort set alle synes de har "ret" til at skyde en buk - gerne flere..... enkelte mange. 2. meget få gider skyde selektivt med riffel i efteråret.

Vi har lavet en aftale om at hver mand må skyde 1 dyr med riffel, skyder man buk er det jo så den sæson[^], vi er 6 mand og siden vi lavede aftalen for 4 år siden er der skudt 2 bukke, ikke fordi de ikke er der, men fordi de fleste af os ikke gider skyde en hvilkensomhelst buk, så hellere gemme kuglen til efteråret



[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by STROM

har nu stadig en lille rådden tanke i baghovedet, at den megen tale om at skyde dårlige og "overskydende" dyr, er et ønske om at det er etisk korrekt at skyde mere end ens terræn berettiger til [B)]

mvh
Strom, naturgænger



Sådan er det jo hvis man bare har et bette stykke jagt. Har man kun 25 ha mark med lidt remiser bør man vel kun skyde et dyr hvert andet år. Jeg bruger dog aldrig "dårlige dyr" som undskyldning for at skyde. Jeg skyder dog overskydende dyr. Det er yderst sjældent, at der forsvinder dyr der går på mit terræn, uden at det er mig selv, der der har hevet i krogen. Jeg høster naturens overskud så som jeg nu mener at det er rimeligt. Næste år kan jeg regne ud at der nok står 10-12 gode råer på mit terræn, så måske skulle man allerede nu tynde lidt ud?
Svar
#65
Forklar "overskydende dyr"

For mig lyder det lidt som at skyde de dyr terrænnet ikke kan bære i stedet for at lade dem udvandre til naboen. Der beskriver du jo selv at der ikke er nær så meget råvildt.

Du omtaler 25 Ha som en bette mark men råder selv kun over 100 Ha. Det er så lille et areal at det ikke har sin egen bestand. Du fortæller selv at dyrene er 90% af tiden på din mark og at du har den tætteste bestand på 10-15 dyr. Hvis du regnede naboens mark med kom I tilsammen ned 3-5 dyr/100Ha
Altså må du se ud over din egen næsetip og forstå at de dyr du ser ikke er dine alene. Du betragter dem åbenbart som dine egne siden du bruger ordet "overskudsdyr"

De dyr der udvandrer er dem naboen skal have på sin jord. Noget tyder på at du har den bedste biotop og at dyrene foretrækker at stå på din jord. Jeg vil vende den om og sige til dig at hvis du undlader at skyde så mange, så vil bestanden på naboens revir stige.

Det grænser til egoisme at bare fordi man råder over sølle 100 Ha god biotop, så kan man tillade sig at skyde tilvæksten så der ikke udvandrer noget til naboens lidt dårligere biotop.
Takket være store jagtfoeninger er der stadig områder med en sund og naturlig bestand. Der er alt for mange jægere i Danmark der sidder og holder fest på deres små frimærker. Stod det til mig var mindste areal man kan gå på jagt på mindst 200 Ha. Det ville tvinge jægere til at gå sammen og lægge en afskudsplan der tilgodeser råvildtet mere end deres egen fryseboks.
Om jeg har noget at have det i - jeg har set rigeligt når jeg har været henne ved nogen af de lokale bukkehoverafkogere og set de 1 år gamle pindede bukke der skydes i Danmark. Jeg mener at kunne huske en artikel i Jæger der beskrev gennemsnitsalderen til 1½ år.
Det er fordi der er så mange egoistiske jægere på for små arealer der ikke kan tåle at naboen har mulighed for at skyde bukken den dag den er ovre på hans side.
Havde revirerne været lidt større ville der være lidt større velvilje til at lade bukken gå et år eller 2 mere. Når jægerstanden ikke kan administrere det selv er der kun 1 ting at gøre - at lovgive om det. Og ved Gud jeg hader flere regler, men jeg ser ingen anden udvej på dette område.
Så kære Darkside - hvad med om du tog inititiv til at starte en lille jagtforening sammen med dine naboer. Så kunne du lade dem få de såkaldte overskydende dyr til at starte med. Senere vil de få en større bestand og du vil stadig kunne høste så mange som du gør nu.
Jeg er i samme situation som dine naboer. Jeg har jagt op til en økolog og hele efteråret står råvildtet ovre hos ham. Ham der har jagten der på de 60 Ha skyder alle de bukke som han finder for godt (det er der ingen lov mod) Jeg har et 3dobbelt så stort areal og har skudt en enkelt buk ialt de sidste 6 år. De bukke jeg gemmer bliver skudt så snart han ser dem og han har ingen skrupler med at skyde et par stykker hvert år. Jeg har prøvet at komme i dialog med ham, men det er endnu ikke lykkedes. Han forstår heller ikke at de bukke der færdes på hans jagtmark ikke er hans alene, men vores allesammens.

Som modstykke bliver jeg hvert år inviteret på bukkekjagt i Tyskland hos en mand der har 700 Ha. Han er med i et Hegegemeinshaft på adskillige tusinde Ha og de har en samlet afskudsplan. Lovene 1 års bukke skydes først når de er over 4 år gamle. Skravlede og ulige bukke skydes uanset alder. Kønsfordelingen er 40/60 i råernes favør.
Bestanden er langt højere end i DK, men på et meget større areal. Ikke kun et lille frimærke hist og her.
Næsten årligt falder der en medaljebuk af, hvilket ikke sker for hver 700 Ha i DK.

PS: du svarede aldrig på om din vægt er kalibreret [Wink]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Sakonezer - det er et fair argument. Men det fungere for mig at se kun, hvis afskydningen af råvåldt på terrænet er beskeden (hvilket den jo skal være på mange arealer). Men skal der nedlægges mange dyr, så mener jeg, at 1. okt er lige så god en dag som 31. januar - det tager tid at få skudt mange af de rette dyr!

Glædelig jul

D93



Jeg tror nu aldrig afskydning af råvildt bliver en pligt for mit vedkommende.

Skulle der overleve et skravlet dyr kan jeg godt leve med at det ryger i en rævemave eller to.

For en del år siden kom jeg sammen med den lokale jagtforening på jagt på et Norddjursk gods og skytten sluttede altid parolen med at sige at der fandtes ikke noget vildt der skulle skydes, men der fandtes vildt der kunne skydes.

Kloge ord.

[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#67
@zero
Jeg plejer at veje råvildt ved at stille mig op på en badevægt sammen med dyret og så veje mig selv og trække de to tal fra hinanden. Jeg har lige prøvet med en håndvægt der skulle veje 15 kg og derved kom jeg frem til at håndvægten vejede 15 kg[Wink]

Ingen ejer vildtet, heller ikke os allesammen. Hvis naboerne ville have mere råvildt på deres terræn kunne de jo lade være med at banke alle råer og 1. års bukke ned. Jeg gider ikke lave naboaftaler med dem, fordi det i sidste ende er dem det går ud over. Den ene nabojæger er helt uden for pædagogisk rækkevidde og omringer alle hans såter med mange mænd og (an)skyder alt der kommer for. Det er dog sjældent at de får noget ud af det alligevel (pga. deres "forvaltningsplan" om at nedskyde alt). Men jeg har ingen problemer med at fylde fryseren med det kød jeg skal bruge.
For at få en god råvildtbestand skal der være sovekammer, spisekammer og, næsten vigtigst af alt, ro.
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Ingen ejer vildtet, heller ikke os allesammen. Hvis naboerne ville have mere råvildt på deres terræn kunne de jo lade være med at banke alle råer og 1. års bukke ned.
Det er dog sjældent at de får noget ud af det alligevel (pga. deres "forvaltningsplan" om at nedskyde alt).

For at få en god råvildtbestand skal der være sovekammer, spisekammer og, næsten vigtigst af alt, ro.



Undskzyld mig Darkside - men du har tidligere agiteret for at skyde haardt paa bestanden med; "Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små"

Hvad mener du egentlig[?]

mvh
Korthaar
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Ingen ejer vildtet, heller ikke os allesammen. Hvis naboerne ville have mere råvildt på deres terræn kunne de jo lade være med at banke alle råer og 1. års bukke ned.
Det er dog sjældent at de får noget ud af det alligevel (pga. deres "forvaltningsplan" om at nedskyde alt).

For at få en god råvildtbestand skal der være sovekammer, spisekammer og, næsten vigtigst af alt, ro.



Undskzyld mig Darkside - men du har tidligere agiteret for at skyde haardt paa bestanden med; "Se da at få skudt noget mere råvildt, de er alt for små"

Hvad mener du egentlig[?]

mvh
Korthaar



Hvis dyrene er små pga. en for tæt råvildt bestand skal man skyde noget mere end man plejer.
Har man for få stykker råvildt må man sørge for mere ro på reviret og holde pegefingeren i ro.
Det er ingen magisk, universal afskydningsmodel[Wink]
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Hvis dyrene er små pga. en for tæt råvildt bestand skal man skyde noget mere end man plejer.
Har man for få stykker råvildt må man sørge for mere ro på reviret og holde pegefingeren i ro.
Det er ingen magisk, universal afskydningsmodel[Wink]



Se - nu begynder vi at være enige[Smile]
Dine tidligere udmeldinger har bare været for unuancerede.
Et postulat om "bare at skyde noget mere" bør, efter min mening, aldrig stå alene, men begrundes.

Noget tyder på, at bestanden i dit lokalområde, er langt under områdets bæreevne, og nok burde være større.
I denne situation, bør du nok overhovedet ikke skyde råer - det lader jo til at naboerne snilt klare det for dig.[8D]

Udtalelser som dine om; "bare at skyde noget mere", har, efter min opfattelse, typisk den effekt, at de, som ønsker at skyde meget (kløe i pegefingeren) uden at tænke bæredygtighed og kun, eller oftest, lukrerer på naboens overskudsdyr, bruger sådanne udtalelser som argumentation og alibi for blot at vedblive med deres hensynsfulde nedskydninger. Og påtaler man forholdet, henviser de til; "de siger jo, at vi skal skyde nogle fler rådyr, så de ikke bliver syge"[xx(]

Ja - når nuancerne kommer med, kan det også nogle steder være rigtigt, så vi er vel i bund og grund ret enige[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Hvis dyrene er små pga. en for tæt råvildt bestand skal man skyde noget mere end man plejer.
Har man for få stykker råvildt må man sørge for mere ro på reviret og holde pegefingeren i ro.
Det er ingen magisk, universal afskydningsmodel[Wink]



Se - nu begynder vi at være enige[Smile]
Dine tidligere udmeldinger har bare været for unuancerede.
Et postulat om "bare at skyde noget mere" bør, efter min mening, aldrig stå alene, men begrundes.

Noget tyder på, at bestanden i dit lokalområde, er langt under områdets bæreevne, og nok burde være større.
I denne situation, bør du nok overhovedet ikke skyde råer - det lader jo til at naboerne snilt klare det for dig.[8D]

Udtalelser som dine om; "bare at skyde noget mere", har, efter min opfattelse, typisk den effekt, at de, som ønsker at skyde meget (kløe i pegefingeren) uden at tænke bæredygtighed og kun, eller oftest, lukrerer på naboens overskudsdyr, bruger sådanne udtalelser som argumentation og alibi for blot at vedblive med deres hensynsfulde nedskydninger. Og påtaler man forholdet, henviser de til; "de siger jo, at vi skal skyde nogle fler rådyr, så de ikke bliver syge"[xx(]

Ja - når nuancerne kommer med, kan det også nogle steder være rigtigt, så vi er vel i bund og grund ret enige[Wink]

mvh
Korthår



Min chef fortalte på dagens jagt, at han i år har fundet 4 falddyr på hans 125 ha store revir. De regner med at skyde op imod 20 dyr i år. Reviret ligger i det midtjyske.
På baggrund af denne tråd anbefalede jeg, at han skulle begynde at veje de nedlagte dyr.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Hvis dyrene er små pga. en for tæt råvildt bestand skal man skyde noget mere end man plejer.
Har man for få stykker råvildt må man sørge for mere ro på reviret og holde pegefingeren i ro.
Det er ingen magisk, universal afskydningsmodel[Wink]



Se - nu begynder vi at være enige[Smile]
Dine tidligere udmeldinger har bare været for unuancerede.
Et postulat om "bare at skyde noget mere" bør, efter min mening, aldrig stå alene, men begrundes.

Noget tyder på, at bestanden i dit lokalområde, er langt under områdets bæreevne, og nok burde være større.
I denne situation, bør du nok overhovedet ikke skyde råer - det lader jo til at naboerne snilt klare det for dig.[8D]

Udtalelser som dine om; "bare at skyde noget mere", har, efter min opfattelse, typisk den effekt, at de, som ønsker at skyde meget (kløe i pegefingeren) uden at tænke bæredygtighed og kun, eller oftest, lukrerer på naboens overskudsdyr, bruger sådanne udtalelser som argumentation og alibi for blot at vedblive med deres hensynsfulde nedskydninger. Og påtaler man forholdet, henviser de til; "de siger jo, at vi skal skyde nogle fler rådyr, så de ikke bliver syge"[xx(]

Ja - når nuancerne kommer med, kan det også nogle steder være rigtigt, så vi er vel i bund og grund ret enige[Wink]

mvh
Korthår



Min chef fortalte på dagens jagt, at han i år har fundet 4 falddyr på hans 125 ha store revir. De regner med at skyde op imod 20 dyr i år. Reviret ligger i det midtjyske.
På baggrund af denne tråd anbefalede jeg, at han skulle begynde at veje de nedlagte dyr.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"



Det lyder som en god idé Lars ML. Det der med at holde øje med dyrenes vægt er en "gammel hemmelighed." Som jæger holder man vel altid øje med vildtets velbefindende. Det er lettere her i efterårs- og vintermånederne, både pga. tærrenets overskuelighed og pga. af at det er letter at vurdere dyrene når de går i spring. Svage dyr vil skille sig ud fra de andre i et spring.

Det er vel også naturligt at vurdere skudte dyrs sundhedstilstand. Her tænker jeg på svælgbremselarver, pelslus, snabelsko, "fynsk tyndskid" og pæne og sunde indre organer.

Det er også noget med at man er jæger hver dag hele året, holder øje, har en kikkert lige ved hånden osv.

Hvis man bare tager grønt tøj på 4 lørdag i jagtsæsonen vil det aldrig blive det samme - heller ikke selv om man har gjort det i 25 år [Wink]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#73
Et bukkelam - eller en meget lille buk?

Jeg havde været ude flere gange her i juledagene på anstandsjagt og af og til set både ræve og råvildt i engene, men ikke inden for skudhold.
Nu er det så sidste dag før jeg skal til Emiraterne, drengene var taget på skiferie og Lisbeth var taget på arbejde, så jeg satte mig ud 20 min før solopgang. Det var stille og diset, så jeg kunne se langt ud i engene, men det virkede som om det var tomt. Efter ½ time fik jeg pludselig øje på et dyr ude langs én af grøfterne, og det havde den rigtige retning til at det blev fri af anden vegetation. I løbet af få minutter kunne jeg konstatere at der var 3 dyr i alt, og på størrelsen virkede det som en rå med 2 lam (pæn størrelse men dog mindre en råen).

Jeg sad jo i en hochsitz, og jeg ved ikke om det var pga træet det støttede sig imod (en lille eg) eller min tiltagende ”bukke-feber” men da jeg tog riffelen op, ”hoppede og dansede” trådkorset så meget at det ville være uforsvarligt at skyde. Der var ingen vind og dyrene virkede meget rolige, så jeg tog chancen og kravlede ned fra hochsitzen og tog anlæg op ad en hegnspæl. Jeg vurdere afstanden til at være godt 150 meter, og der var stadig for meget uro i trådkorset, så jeg begyndte at indstille mig på blot at nyde synet af dyrene og så sige på gensyn næste sæson, da jeg pludselig lagde mærke til at der var en mindre forhøjning lige ved siden af hegnspælen.
Jeg fik nu lagt mig til rette på denne forhøjning – og det virkede! Det var næste som at have riffelen i indskydningsbænken på skydebanen oppe i Ulbjerg. Det ene af lammene (eller én af dem der tydeligt var mindre) havde nu vendt sig og stod roligt med siden til og essede på et sted med kort grønt græs.

Afstanden var som nævnt min 150 meter, så jeg holdt en anelse højt på bladet og lod skuddet gå. Dyret faldt på stedet og de 2 andre løb noget frem og tilbage før de fandt ud af, hvilken retning de skulle i.
Selv om dyret var sunket sammen på stedet, sad jeg og nød stemningen i ca. 5 min. før jeg gik derud.
Det viste sig faktisk at der var næsten 200 meter og dyret var ramt højt fremme på bladet.

Det var et bukkelam – eller? Ja, det var tydeligt, det var et handyr, men det havde en slags opsats på ca ½ cm, som absolut ikke var i bast. Så spørgsmålet er, om det er et lam fra 2012 eller en buk fra 2011, i så fald med en ekstrem lille opsats (og som det så er mærkeligt at den ikke har smidt her i begyndelsen af januar). Den vejede 15 kg brækket, så dette tyder jo også på et lam fra denne sæson.

Men under alle omstændigheder en fik afslutning på jagtsæsonen – og nu er der kun ca. 4 måneder til den 16. maj!

Mvj Jesper
Svar
#74
Netop hjemkommet efter en lille tur med riflen. Det gav et fint bukkelam på 14,5 kg. Dyret var tydeligt mindre end råen. Sidste weekend gav et smaldyr på 17,5 kg.
Det er en meget normal størrelse for vores råvildt her på Østfyn.[Smile]

Jesper-Du kan nemt se om det er et lam fra i år,eller om det et ældre dyr.Kender du til aldersbestemmelse ved hjælp af "mælketanden" -Den tredelte tand de unge dyr har.?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#75
Den sikreste måde at bestemme alderen (når det er i den aldersklasse) er tænderne. Roden på 3. tand vil være tredelt på et lam og todelt på et dyr på 1 1/2 år.

Det er almindelig at lammene fejer deres "opsats" sent, inden de kaster, og begynder at sætte ny opsats op. Lammeopsatsen ligner typisk et par små cigaretskod.

Mvh

Ole
Svar
#76
Det nye Jæger har et tema om råvildt. Synes faktisk det bør kunne sætte lidt liv i denne debat igen? (meget andet sker der jo alligevel ikke herinde[:I]).
Synes ihvertfald at det kommer med nogle gode pointer, som understøtter flere af synspunkter som kom frem sidste år.
D93
Svar
#77
Jeg synes i hvert fald at figuren på side 58 so viser Strandgårds opgørelse over brækket vægt på lam er relevant for den ovenfor stående debat. Figuren kommer med to intéressant informationer. For det første at meget få lam i det østlige DK vil have de vægte som theDarkSide øsker. For det andet at lammene jo ikke vokser voldsomt fra nu af! Det udhuler jo mange af de argumenter som flere brugte for at vente med jagten til senere på sæsonen.

D93
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by D93

Jeg synes i hvert fald at figuren på side 58 so viser Strandgårds opgørelse over brækket vægt på lam er relevant for den ovenfor stående debat. Figuren kommer med to intéressant informationer. For det første at meget få lam i det østlige DK vil have de vægte som theDarkSide øsker. For det andet at lammene jo ikke vokser voldsomt fra nu af! Det udhuler jo mange af de argumenter som flere brugte for at vente med jagten til senere på sæsonen.

D93



Jeg synes nu lammene vokser meget fra oktober og til december. Først i oktober vejer de fleste lam ca. 12-13 kg og til sidst i december vejer de gerne 15-16 kg. Man kan især se det på maven og bovene, som får noget mere fylde og kroppen ligner mere et voksent dyr. Hovedet er dog stadig kort i det.

Jeg kan godt forestille mig at lammene er mindre i østjylland, da der nok er tættere bestande og højere jagttryk (mere stress). Der hvor jeg har revir er der ro, da der ikke bliver holdt fællesjagter (og jagt i det hele taget) på mange af arealerne. Råvildt der jages forbruger enormt meget energi og de optager ikke nok føde, hvilket faktisk kan være fatalt i de kolde måneder, hvis det sker ofte.
Svar
#79
TheDarkSide - skal jeg forstå det på den måde, at du underkender fakta fra den refererede undersøgelse af Strandgård?

D93
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by D93

TheDarkSide - skal jeg forstå det på den måde, at du underkender fakta fra den refererede undersøgelse af Strandgård?

D93


Det tror jeg vi er mange der vil gøre.
Jeg vil påstå at her i det midtjyske, vejer et lam betydeligt mere i december end i begyndelsen af oktober.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)