Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtjagt
#81
Jeg holder med, lammene vejer mere i Dec. end i Okt. det har det gjort i alle de år jeg har gået på jagt, min fader skød helst lam i Dec. for så var der lidt mere vægt på dem.
Det er jo næsten logik for burhøns

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by D93

TheDarkSide - skal jeg forstå det på den måde, at du underkender fakta fra den refererede undersøgelse af Strandgård?

D93



Nej, men jeg tror ikke man kan overføre de fakta til andre steder end Strandgård. Det er der simpelthen for meget forskel på revirene rundt om i landet.

Man kan jo heller ikke overføre de data fra Kalø, da man bortskød bestanden. I følge de undersøgelser skulle et lam jo veje 11-12 kg (kan ikke huske det helt nøjagtigt) i gennemsnit. De lave vægte som man registrede skyldes jo formentlig en alt for tæt bestand..
Svar
#83
den omtalte strandgård er vidst ikke et sted, bare så darkside kan følge med

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#84
Citat:quote:

Originally posted by Anton

den omtalte strandgård er vidst ikke et sted, bare så darkside kan følge med

Knæk og bræk
Mvh
Anton



Nå nå, men det er stadig kun østjyske dyr der er tale om, så vidt jeg kan læse her i tråden?!
Svar
#85
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by Anton

den omtalte strandgård er vidst ikke et sted, bare så darkside kan følge med

Knæk og bræk
Mvh
Anton



Nå nå, men det er stadig kun østjyske dyr der er tale om, så vidt jeg kan læse her i tråden?!


Helmuth Strandgård, undersøgte udover kaløråvildtet, også råvildt fra Borris. så nu bliver det nok ikke mere Vestjydsk.

Den mere generelle opfattelse var i mange år, at råvildtet ofte var større i øst, end i Vestdanmark. primært fordi, fødegrundlaget i Østdanmark var bedre.
Svar
#86
Hvis man er lidt fræk og LÆSER teksten til figur 2 på side 58 i JÆGER 10/2013, fremgår det, at figuren viser optrækket vægt for rå- og bukkelam fra Kalø fordelt hen over jagtsæsonen.
Endvidere fremgår det, at nedlagte lam bør veje mindst 9-10 kg (rå/buk) i oktober og 10-11 kg (rå/buk) i resten af sæsonen.

Ud fra figuren eller teksten kan jeg ikke umiddelbart afgøre, hvordan kurserne er fremkommet. Det kan være et gennemsnit, men det kan også bero på en biolog/dyrlæges vurdering af de enkelte dyrs sundhedstilstand. Det fremgår ikke.

Derfor kan TheDarkSide m.fl. godt have ret i, at deres lam vejer mindst 13-14-15 kg brækket. Det kan blot ikke siges at være et generelt krav ud fra de foreliggende data.

Ved systematisk at indsamle data fra alle de nedlagte efterårsdyr, som man selv får i hænderne, kan man efter en årrække få et godt fingerpeg om sundhedstilstanden i det lokale råvildt.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#87
Måske er dette lidt for meget, men kunne vi "VTF" ikke lave vores egen statistik.
Med den viden og medlems fordelning i Danmark, ville det være simpelt for os at tilfører data til et enkelt system og med simpel matematik lave vores egen udregning.

Ville foretrække at dette system ikke er tilgængeligt for "uvildige" indtil at et statistisk resultat forelægger.

/Rolin

PS: Mener der er en del faktorer der er vigtige for at man kan lave statestik.

1. Levende vægt (vægt inden dyret bliver brækket)
2. Brækket vægt
3. Slagtet vægt, dvs. flået uden hovede.
4. Biotop
5. Landsdel
6. Dato for nedlæggelse af dyret
7. Alder ?
8. Ærlighed

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#88
Ideen er god rolin, men hvis man afskyder selektivt vil man ikke få et retvisende billede, da man kun vil se størrelsen på små dyr, hvis det er sådan man afskyder.
Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Ideen er god rolin, men hvis man afskyder selektivt vil man ikke få et retvisende billede, da man kun vil se størrelsen på små dyr, hvis det er sådan man afskyder.



Jo, for over tid vil mindstevægten stige. Det er jo hele pointen med den selektive afskydning ;-)
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#90
Jeg har læst med underves, og med det areal Darkside råder over, og med det antal små dyr han refererer til, er jeg bange for, han skyder revl og krat.

Hvad mon naboerne synes ?

mvh
mvh
Svar
#91
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Jeg har læst med underves, og med det areal Darkside råder over, og med det antal små dyr han refererer til, er jeg bange for, han skyder revl og krat.

Hvad mon naboerne synes ?

mvh



Jeg har aldrig snakket med mine nærmeste jagtnaboer, men jeg snakkede med en af storbønderne der har et trecifret hektar stort areal i nærområdet. Han synes det var godt, at jeg skød nogle lam og hundyr, da han havde kendskab til at de fleste riffeljægere i området kun skød bukke. Bestanden er også eksploderet i området. Jeg har aldrig set så mange rådyr pr. areal andre steder jeg har været på jagt (jeg har kun været på jagt i midt og vestjylland, så jeg har ikke selv erfaret hvordan bestandtætheden er andre steder).
Lige i tiden ser jeg hver morgen og aften mellem 10 og 15 dyr på den samme mark på 20 ha. For 15 år siden var det virkelig stort hvis man så et enkelt stykke råvildt.

Så nej, jeg skyder ikke revl og krat.

Jeg har bemærket en ny tendens, som egentlig er meget god og alligevel... "Skån gammelråen" bliver ikke nævnt de fleste steder, hvilket er godt nok. Men her først i oktober har råerne jo stadig mælk i patterne og det er ikke for sjov. Lammene er afhængige af råen i oktober. Hvis råen bliver skudt først i oktober så synes jeg tit lammenes udvikling stagnere og de bliver aldrig lige så store som de andre. De sidste to fællesjagter jeg har været på blev der skudt 4 gammelråer og to lam. Det er jo helt skævt..
Svar
#92
Jeg har bemærket en ny tendens, som egentlig er meget god og alligevel... "Skån gammelråen" bliver ikke nævnt de fleste steder, hvilket er godt nok. Men her først i oktober har råerne jo stadig mælk i patterne og det er ikke for sjov. Lammene er afhængige af råen i oktober. Hvis råen bliver skudt først i oktober så synes jeg tit lammenes udvikling stagnere og de bliver aldrig lige så store som de andre. De sidste to fællesjagter jeg har været på blev der skudt 4 gammelråer og to lam. Det er jo helt skævt..

tror du får ret af de fleste herinde, men det sker jo hver dag, så i min optik er der kun en jagttidsændring der hjælper.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg har bemærket en ny tendens, som egentlig er meget god og alligevel... "Skån gammelråen" bliver ikke nævnt de fleste steder, hvilket er godt nok. Men her først i oktober har råerne jo stadig mælk i patterne og det er ikke for sjov. Lammene er afhængige af råen i oktober. Hvis råen bliver skudt først i oktober så synes jeg tit lammenes udvikling stagnere og de bliver aldrig lige så store som de andre. De sidste to fællesjagter jeg har været på blev der skudt 4 gammelråer og to lam. Det er jo helt skævt..

tror du får ret af de fleste herinde, men det sker jo hver dag, så i min optik er der kun en jagttidsændring der hjælper.

mvh
Strom, naturgænger



Den er jeg med på "Råen fredet i oktober"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#94
[/quote]
Den er jeg med på "Råen fredet i oktober"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
[/quote]
Problemstillingen er vel lidt den samme som med skovduen, som påstås at have yngel i rederne i oktober måned. Derfor fredningen.
Naturligvis kan vi opfordre til at skåne råen i oktober, men vi ved jo godt, at der sker fejltagelser.

Jeg plæderer ikke for at vi skal have råvildtet fredet i oktober, men for at vi holder fingeren stiv, med mindre vi er helt sikre på, at der er tale om en buk eller et lam.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#95
Måske var det en ide med at der kun måtte bruges kugle til råvildt i okt. I Tyskland kan de finde ud af at have jagttid på smaldyr i sommermånederne . Mon ikke vi kan finde ud af at kun skyde lam og buk i okt .
Svar
#96
I syd Sverige, er det tilladt at skyde lam fra 1 Sep.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#97
I mine øjne kunne man fint frede både buk og rå i oktober evt mod at udvide jagttiden på lam. Der bliver allerede skudt mere end rigeligt med bukke i sommermånederne og ved at frede dem i oktober er der da en chance for, at de når at kaste stængerne og dermed ikke friste "knoglesyge" jægere. Ved at begynde afskydningen af lammene tidligere bliver flere råer enlige og dermed nemmere at få skudt som "enlige hundyr" når jagttiden på råer så startede fx 1/11.

Jeg er ærligt talt målløs over de fleste medlemmers totale forkastelse er regulær forskning jvf lammevægt-skemaet fra Strandgårds undersøgelse. Man holder sig hellere til lidt lommefilosofi - "logik for burhøns" - i stedet for et reelt statistisk materiale på et par hundrede dyr fra samme sæson. De fleste har ikke engang en fortegnelse over de nedlagte dyr med vægt fra de seneste sæsoner, men man mener sig alligevel i stand til forkaste en internationalt anerkendt forsker. Jeg tror mere den store oplevede forskel i størrelse bunder i den visuelle forskel på lam i sommerpels/begyndende pelsskifte og et lam i fuld vinterpels senere på året.

I en debat som denne tror jeg det er vigtigt at skelne mellem om man skyder et enkelt dyr om året, hvor man fint kan vente til efter jul med at skyde lammet når det er på toppen eller om man passer en afskydning på en bestand af en hvis størrelse. Hvis antallet af dyr der bør nedlægges er stort, er det mindre vigtigt om det enkelte lam når at tage et kg på fra oktober (eller september) til december.
Svar
#98
Jamen så lad mig være den første til at sige nej tak til råen fredet i oktober. Inden jeg bliver rullet i tjære og fjer, så mener jeg ikke at man skal bortskyde råer fra deres lam fra en ende af. Oktober og november er gode til at få fat i gammelråer uden lam, da de ofte er lettere at identificere her end senere på året når de er i fuld vinterpels og samlet i spring. Jeg kan godt se problemet i at der på fællesjagter med hagl bliver bortskudt råer fra lam, men det løses vel enkelt ved at parolen freder råvildt i oktober..eller at fællesjagter udskydes til november, hvis man vil skyde råvildt på disse. Vi behøver ikke flere indskrænkninger af jagttider og metoder, end vi allerede får trukket ned over hovedet. Tænk selv, indfør egne "restriktioner" på jeres jagter ud fra, hvad i mener er rigtigt lokalt. ".....men naboen er sindsyg og der er ikke så meget som en blåmejse der skal stikke hovedet frem før der åbnes ild derinde". Efter egen erfaring, har mange jægere en fejlopfattelse af hvad naboen egentlig foretager sig på jagt, og en fjer har det med at blive til mange høns. Tal med dine naboer(og når jeg skriver tale, mener jeg ikke overfuse med beskyldninger om det ene og andet som man har hørt foregå hos naboen)og fortæl om hvordan i gør/jager, hvis det er fornuftigt kan det være naboen implementerer jeres ideer i sin egen jagt. Er man så uheldig, at være en af de få, der har en nabo som er helt uden for rækkevidde...ja så er det tough shit...ingen indskrænkninger ud over totalt jagtforbud, vil hjælpe på naboens ageren.
Svar
#99
@Martin BN: jeg er lige så målløs som dig! Hvis der er burhøne logik at et lam vokser hele sæsonen, er der så ikke mindst een som vil forklare mig hvorfor ingen producent af slagte kvæg benytter vinteren til opfedning på græs og enge[}Smile]
Strandgaards data er det bedste grundlag som foreligger. Gennemsnitsvægten kan ligge et andet sted på andre lokaliteter, men den biologiske effekt med vægtstagneringen kan man ikke se bortfra!
Personligt så jeg helst en reduktion af bukkens jagttid (i efteråret), men en udvidelse (september) for rå og lam. Men uanset årstid etc, bør man ikke skyde hundyr fra dets afkom! Men jeg synes faktisk temaets pointe med at to lam og en rå skal nedlægges før der kan jages buk er et god bud på en bedre forvaltning.
D93
Svar
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Martin BN: jeg er lige så målløs som dig! Hvis der er burhøne logik at et lam vokser hele sæsonen, er der så ikke mindst een som vil forklare mig hvorfor ingen producent af slagte kvæg benytter vinteren til opfedning på græs og enge[}Smile]
Strandgaards data er det bedste grundlag som foreligger. Gennemsnitsvægten kan ligge et andet sted på andre lokaliteter, men den biologiske effekt med vægtstagneringen kan man ikke se bortfra!
Personligt så jeg helst en reduktion af bukkens jagttid (i efteråret), men en udvidelse (september) for rå og lam. Men uanset årstid etc, bør man ikke skyde hundyr fra dets afkom! Men jeg synes faktisk temaets pointe med at to lam og en rå skal nedlægges før der kan jages buk er et god bud på en bedre forvaltning.
D93



Når vi kommer hen sidst i december og ind i januar har lammene, der hvor jeg har skudt dyr, vejet væsenlig mere end i oktober/november. Jeg ser tit de "normale" lam vejer 11-13 kg i oktober og 14-16 kg sidst på sæsonen alt efter revir.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)