Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3
#21
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Barnes MRX har kun een fordel fremfor (T)TSX, og det er at den er kortere for samme vægt, hvilket giver plads til lidt mere krudt i hylstret. Det KAN måske give mulighed for lidt højere hastigheder, men kuglen er ikke relevant i .366 (9,3) da den ikke findes....



TTSX i 9.3 kan vist erhverves i Norge...

http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207747548/1213962320/250gr_tsx_tp

Er der ingen der tager den hjem i DK ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Om en 270'er er over 7mm kommer an på fortolkning. Hvis man baserer reglen/lovgivningen på kalibren - målt i piben mellem riffelgangene (270W) så er den IKKE 7mm fordi: 0,270 x 2,54 = 6,85mm.

Hvis reglerne/lovgivningen er baseret på kuglens fysiske diameter er den god nok: 0,277 x 2,54 = 7,04mm.

Jeg er ret sikker på, at de fleste kaliber-restriktioner er baseret på våbnets kaliberbetegnelse...

Sidst men ikke mindst...hvis ikke du vil bruge din 9,3'er i Afrika - hvornår vil du så og hvorfor???[Smile]

J.


Piben er ikke bestilt endnu, så pt har jeg kun 270'ern som måske også kunne gøre jobbet. Men jeg vil føle mig en del bedre udstyret hvis jeg tager en 9.3'er med.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#23
West,

Jeg har en NP.98'er med 9,3x62 og 270W piber og bruger Nosler Accubond til begge og til Afrika.

Den ladning jeg bruger til 9,3'ern er en 250 grain med en V0 på 800 m/s kuglebanen er ikke krum. Du behøver ikke at lade 285 el 300 grain til plains game, det er jo ikke en bøffel.

Til 270W er en 140 grain kugle - det vil nogle mene er for lidt til Eland, men det kan gøres med rigtig kugle placering og lidt mere jagt(gå din fjende nær, så er dit svær ej for kort[Big Grin]). Den er perfekt til resten.

Personligt, 9,3 til det hele og Afrika - god tur når du når dertil, knæk og bræk.

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

West,

Til 270W er en 140 grain kugle - det vil nogle mene er for lidt til Eland, men det kan gøres med rigtig kugle placering og lidt mere jagt(gå din fjende nær, så er dit svær ej for kort[Big Grin]). Den er perfekt til resten.

Thorlak



Tja - det mener den nye jagtlovgivning i Sydafrika - bl.a. [Big Grin][Big Grin]

Loven er underskrevet af Sydafrikas Miljøminister Bomo Molewa og publiceret i Government Gazette 27. maj 2011 under titlen ”Norms and Standards for Hunting Methods in South Africa” (Normer og standarter for jagtmetoder i Sydafrika).

Heri nævnes blandt meget andet:

4: Minimum kalibre for jagt med riffel* på følgende vildt;

(a) 2,3g (35gr) kugle til jagt på - hårvildt op til og inkluderende størrelse som rock hyrax og alle gnavere og fjervildt-.

(b) 3,3g (50gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som springbok og mountain reedbuck-.

© 6,6g (100gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som impala, vortesvin, blesbuck, common reedbuck samt nyala hun-.

(d) 8,4g (130gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som black wildebeest, tsessebe, nyala tyr og hartebeest-.

(e) 9,9g (150gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som blue wildebeest, kudu, gemsbuck, sable, roan og leopard-.

(f) 11g (175gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som eland men ekskluderende løve og kaffer bøffel-.

(g) 16,2g (250gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende størrelser som løve, kaffer bøffel, og giraf-.

(h) 19,5g (300gr) kugle til jagt på – ovenstående, samt hårvildt op til og inkluderende ”tykhudet vildt” (elefant, næsehorn og flodhest)-.

Ved jagt på tykhudet vildt skal anvendes kugler af typen fuldkappet (FMJ) eller monolithic solid.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#25
Bushman, mange tak, den havde jeg lige glemt.

Ok, hvis 150 grain er minimum for blue wildebeest, kudu, gemsbuck bliver 270W lidt tvivlsom som all around kaliber i SA.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
Det betyder helle ikke så meget, jeg har besluttet at medbringe en good old 9,3x62. Der hersker ingen tvivl om at en 270win sagtens kan gøre jobbet. Men skulle man være uheldig at pladcere en dårligt skud evt forbi en lille gren snittes, eller skydestokken skrider, eller noget andet i den stil hvor kuglen sidder lidt skidt på dyret er man nok lidt bedre stillet med en NKT'er. Piben er iøvrigt bestilt.[Smile]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

En 9,3x62 kan sagtens lades til hastigheder hvor en Barnes TSX 250 grains virker fortrinligt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]



Hvad betragter du som omtrendtlig minimum V0 for en 250 grains TSX i en 9,3x62? Jeg lader selv 250 grain TSX til ca. 770 m/s, og har hidtil ikke haft problemer med hverken overtryk, præcision eller virkning i målet, men jeg har hidtil heller ikke skudt noget større end en dåhjort (tar' til Alaska efter Grizzly til næste år [Smile] ).

Man hører jo om mange, der lader 250 grain projektiler i en 9,3'er til 800 m/s, men så er man langt inde i QL's røde zone, og jeg ser ingen grund til at bevæge sig derind, hvis en erfaren genlader kunne give et bud på et V0 lavere end det.

Iøvrigt mange tak for din hjemmeside, den er super!
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Mannlicher og mig
Hvad betragter du som omtrendtlig minimum V0 for en 250 grains TSX i en 9,3x62? Jeg lader selv 250 grain TSX til ca. 770 m/s, og har hidtil ikke haft problemer med hverken overtryk, præcision eller virkning i målet, men jeg har hidtil heller ikke skudt noget større end en dåhjort (tar' til Alaska efter Grizzly til næste år [Smile] ).

Man hører jo om mange, der lader 250 grain projektiler i en 9,3'er til 800 m/s, men så er man langt inde i QL's røde zone, og jeg ser ingen grund til at bevæge sig derind, hvis en erfaren genlader kunne give et bud på et V0 lavere end det.

Iøvrigt mange tak for din hjemmeside, den er super!



Hej.
Jeg ville nok ikke gå længere ned i hastighed end omkring 740m/s,
men din ladning med 770m/s uden tryktegn lyder godt - hvis præcisionen er i orden, ser jeg ingen grund til at ændre på det.
Hvis du ønsker lidt mere hastighed, kan du jo prøve at gå opad i små trin med din ladning - og bakke igen så snart du ser tryktegn.

Tak for roserne - der er stadig meget arbejde at lave på den, men der kommer løbende små opdateringer efterhånden som tiden og lysten er der.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#29
Hvilken ladning ville ellers være ideelt til min 9,3. Regner med at proppe omkring 57gr norma 202 ned i hylstret. Så er det også godt fyldt. Mon ikke det giver en hastighed på omkring 750-775 M/S med en 250 gr Nosler Accubond. Den burde give et pænt smæk på normale afstande.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#30
57grain Norma 202 giver iflg QL et V0 på 779 m/s med 250 grain Accubond (COL 83,59mm, pibelængde 58cm) og er lige oppe at røre det røde felt. I en moderne kvalitetsriffel bør det ikke være problemer (se efter tryktegn), men der er efter min mening ingen grund til at gå højere, og ansvaret er under alle omstændigheder dit eget.
Svar
#31
Jeg kører med 58 grains N202 og 250gr Accubond uden overtrykstegn (på eget ansvar). Min oplevelse med Accubond er uhyggelig terminal effekt, hvilket skyldes at kuglen fragmenterer en del. Jeg har skudt 3 grise og i alle har vi fundet fragmenter fra kuglen. Dog har der i alle tilfælde været gennemskud med masser af scweiss til følje... virker lidt som en RWS KS bare med gennemskud [Big Grin]

J.
Svar
#32
Ja det kunne være interessant og vide hvilken anslagsenergi den afgiver V0 og evt på 100m. Kan man måle sig frem til den slags på en eller anden teknisk smart måde.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#33
Det er ikke mere teknisk end at smide det ind i et ballistikprogram[Smile]:

cal. 366 (9,3mm)
250gr Accubond
Vo 780ms

Eo = 4928 Joule
E100 = 4223 Joule
E200 = 3595 Joule
E300 = 3045 Joule

J.
Svar
#34
Og for regnenørden kan man bruge denne formel: E=½*m*V2

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Det er ikke mere teknisk end at smide det ind i et ballistikprogram[Smile]:

cal. 366 (9,3mm)
250gr Accubond
Vo 780ms

Eo = 4928 Joule
E100 = 4223 Joule
E200 = 3595 Joule
E300 = 3045 Joule

J.



Nu er jeg hverken regnenørd, eller besidder et ballistikprogram. Men hvad angår de tal, så er det jo ganske fine talværdier kombinationen har.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#36
En 270`er ER over 7mm...
Diam er .277" = 7,04 mm og den er tilladt i Zimbabwe som mindste i "mellemklassen" hvor netop 7mm er grænsen...
Svar
#37
NKT???
Har checket DRALF ordbogen og er kommet ud med en nitte[Sad]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#38
NKT = Nordisk Kartoffel Kaster

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#39
NKT = Ni Komma Tre

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Nul Komma To..........

(fra at være en 375 = 9,5)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)