Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtteknik i forhold til dåvildt
#21
Allerførst kan du glæde dig til nogle spændende oplevelser med dåvildtet.

ad 1) Hvis du ser spor fra dåvildtet, ved du jo allerede, hvor de færdes... Uden at kende dit revir vil jeg gætte på, at der kun er få relevante steder at placere en stige ved en given vindretning. Det er min erfaring, at dåvildet gerne vil ud på eng med kløver, vinterraps eller hvorfor ikke hestebønner. Du kan dermed forbedre dine odds for at få vildt for ved at anlægge en vildtager.

ad 2) Jeg har i nogle år jaget dåvildt i Sverige. Jeg har skudt ca 40 stk med min 6,5x55 uden på noget tidspunkt at føle mig underbevæbnet. Til gengæld har jeg af og til sat pris på mit magasin, idet jeg af og til har skudt flere dyr fra samme rudel.

ad 3) Der er lige meget om du jager morgen eller aften. Vejr og vind har større betydning. Hvis dyrene kan komme ud af skoven til en solvendt frodig eng med læ uden nævneværdige forstyrrelser, kan du sågar være heldig, at de kommer indenfor lovlig skydetid [Wink]. Hvis jagttrykket bliver for højt kommer dyrene kun ud om natten.

knæk & bræk
Lars

Citat:quote:

Originally posted by barebow

Så er jeg ved at være klar til at jage dåvildtet der vandrer fra skoven ud på min 8ha eng. I den forbindelse har jeg som nyjæger et par praktiske spørgsmål:

1. Jeg har set vildtet af og til samt set spor fra dem, men vil det optimale være at placere et vildt kamera på mit areal for at sikre mig bedst muligt hvordan de vandrer, så jeg kan få bedst mulig skud hold ?
2. Angående kalibervalg, så har jeg både en 6.5x55 som jeg bruger 9.1gram RWS dobbeltkern til samt min dejlige Ruger no. 1 cal 458 hvor jeg har fået lavet custom patroner med 22.1 grams istedet for 32.4 grams projektiler. Da jeg selvfølgelig gerne vil sikre mig at en forholdsvis stor dåhjort så vidt muligt lægger sig med et korrekt placeret skud, hælder jeg til min 458. Den er slet ikke så slem at skyde med som mange siger, men man skal naturligvis ikke lide af rekylskræk [Smile]
3. Er tidlig morgen eller aften bedst til jagt på dåvildt ? Jeg har flere lokationer hvor jeg har etableret treestands i ca. 4-5m højde hvor jeg forventer at foretage jagten fra. Indtil videre er jeg sneget derover tidligt om morgenen, ca. 1 time før solen står op, men hvis dyrene også er aftenaktive, kunne det også være en mulighed, så erfaringer søges omkring den slags.

Nå, men det var en ordenligt omgang og jeg håber at nogen her på forum har input til det [Wink]

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#22
Super. Det var perfekt at få det input.

Jeg har imellemtiden sat min 6.5 til salg da jeg ikke har lyst til at ha mere en end riffel stående og så har valgt at beholde min cal. 458. Denne er også under en heftig upgrade for tiden. Havde lige sat en spritny optisan mamba kikkert på samt montage. Begge dele er blevet skudt helt i smadder af rekylen da jeg indskød den, så nu kommer der mundingsbremse på samt en leopold og så ser vi hvad der sker [Big Grin] Den kommer i al fald til at fungere til whatever

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)