Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæfteolie
#21
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Jeg har selv prøvet det... og købt en ½ liter Schaftol i mørk farve til 200.-. Det er jeg glad for ..http://www.schaftol.de/

Husk at Google også kan være din fjende [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



købte du schaftol fordi du ikke var tilfreds med den hjemmelavede olie, eller ?

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#22
Jeg kunne nok godt bruge det, men det lugter fælt. Schaftol schaftöl er også tykkere end Klever/Ballistol´s schaftöl og giver en mere blank finish syntes jeg.
Det føles som om der er mere olie i og er næsten lugtfrit.
Når man så bruger veg.terpentin til oliemaling, er jeg godt med på hvor ordet "malerhjerne" stammer fra...[xx(]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#23
Vi er vist inde på lidt af en videnskab her [8D]

Jeg har gennem længere tid brugt ALCANAROD blandet med linolie og terpentin. Det giver en rigtig god glød i træet og trækker de mørkere områder i træet yderligere frem - samtidig kommer der mere spil i træet.
Jeg har så brugt Tru-oil som efterbehandling på min Kongsberg og det har givet et flot resultat - skæftet får så en mere blank overflade.

På min "nye" brugt S&L har jeg ligeledes brugt blandingen med ALCANAROD, og det har også virket efter hensigten. Som en test har jeg så brugt Danish Oil som efterbehandling. Det giver en mere silkemat overfalde som måske er mere autentisk, og ganske flot - så man kan dyrke dette område en hel del. Sakoen er jeg nu i gang med også [Big Grin]

Ja dem med plast går glip af en masse ..... tænk hvilken tid man i vintermånederne kan bruge med korn 320 + 1200 og diverse olieblandinger [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#24
jamen jeg kan vel lige så godt bruge resten af min skæfteolie og få en flot glød og farve på mit McMillanskæfte ( den silkeglatte overflade har jeg automatisk )[Wink]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Bådvoks er ret godt til glasfiberskæfter[Big Grin]

Det er også fint på Epoxy-bondet Carbon og Kevlar....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Nyt liv i en gammel tråd !

Jeg har lige snakket med Naturgalleriet i Holte, han gør opmærksom på at den hjemmelavede linolie/terpentin/Alcarnarod blanding hærder indefra, hvor imod Danish oil hærder udefra. Man skal derfor vente mindst 3-4 uger med at efterbehandler med danish oil. den underliggende linoile vil ellers ikke være "hærdet/tørret"
Et alternativ til efterbehandling med olier kunne være canaubervoks, er der nogle der har erfaringer med det ?

Lauge

PS. Ujensen tak for roden, det er superflot, jeg sender dig billeder når jeg er i mål

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Vi er vist inde på lidt af en videnskab her [8D]

Jeg har gennem længere tid brugt ALCANAROD blandet med linolie og terpentin. Det giver en rigtig god glød i træet og trækker de mørkere områder i træet yderligere frem - samtidig kommer der mere spil i træet.
Jeg har så brugt Tru-oil som efterbehandling på min Kongsberg og det har givet et flot resultat - skæftet får så en mere blank overflade.

På min "nye" brugt S&L har jeg ligeledes brugt blandingen med ALCANAROD, og det har også virket efter hensigten. Som en test har jeg så brugt Danish Oil som efterbehandling. Det giver en mere silkemat overfalde som måske er mere autentisk, og ganske flot - så man kan dyrke dette område en hel del. Sakoen er jeg nu i gang med også [Big Grin]



Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#27
canaubervoks bruges til piber og giver en flot blank overflade, men den er ikke særlig vejrbestandig, den tåler ikke vand særlig godt.
En blanding af linolie og vegetabilsk terpentin 1-3 trænger godt ind i skæftet, lad det evt.ligge i blød indtil det ikke suger mere.Brug evt.vacum hvis du har mulighed for det.Derefter giv skæftet en blandig af linolie-linoliefernis og veg. terpentin.Dette hærder op og skal derfor aftørres.Læg de splinter ned som vil rejse sig med ståluld opblødt i olie og bliv ved indtil der ingen slibespor er. Lad skæftet tørre/hærde og poler derefter med polervoks til træ.Det er kun et spørgsmål om "knofedt" hvor silkeblød du vil have skæftet.
Denne behandling kan så gentages hvis skæftet trænger til opfriskning efter hårdhændet brug.
Et andet fif til at give en ellers død pind en smule liv er at give det rå emne sort narvsværte slibe med ståluld (det bløde træ i årringene suger mere)indtil det fjernet fra overfladen og derefter give brun narvsværte i den farve man synes om og gentage slibe processen og derefter oliebehandling det vil nu give en dybdevirkning som for træet til at virke meget mere spændende og mindre livløst.Men det er en lang procedure.Og undlad at give sort i netskæringer brug vatpinde til denne fase.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#28
Hej Tonny

hvor meget linoliefernis skal man bruge? jeg har blandet linoilie og veg. terpentin 3/1

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#29
Ja det glemte jeg i farten.
Jeg har blandet det i lige dele. Men bland ikke mere end du skal bruge for der dannes låg på efter nogen tid.
God fornøjelse.Og husk at aftørre efter behandling, og vær specielt påpasselig i netskæringerne, de bliver ikke kønne hvis der sidder indtørret lak tilbage.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#30
Så er jeg færdig....

mange timer og en hel del vådslibepapir senere. og jeg må sige at jeg er ret godt tilfreds med resultatet.
jeg overvejede at give skæftet mere glans. men jeg er kommet frem til polering af Alcarna olien giver et rigtig godt resultat når den er hærdet. men det er jo bare min meníng.

[Image: P1010319.jpg]

[Image: P1010317.jpg]

[Image: P1010316.jpg]

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#31
Ja det ser rigtig nydelig ud.
Tilykke med resultatet.[Smile]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#32
Her er et par eksempler

S&L har fået alcarnarodblandingen (mange behandlinger x2[8D] ), og er så efterbehandlet med Danish Oil.
Kongsberg er også grundbehandlet med alcarnarodblandingen (mange behandlinger x2[8D]), og har så fået true Oil som giver en meget blank overflade
I forløbet er der anvendt våd korn 320 og 1200 når der har nogle ujævnheder jeg så mig gal på [Wink]

Der er tale om standskæfter - men som det fremgår er de årer som er i træet trukket ganske fint frem efter behandlingen [Big Grin]
NB: var nødt til at tage billedet med blitz on...[Sad]
[Image: skafter%20upload.jpg]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#33
Danish oil giver en super flot finish. men jeg har ladet min fortælle at det indehlder syre, så jeg ved ikke hvor godt metallet på skyderen syntes om det.

har du haft nogle problemer i den retning

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#34
halløj Lauge
er det en 1900 ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Lauge
er det en 1900 ?

mvh
Strom



nej det er en Anschütz 1415. Og nu hvor jeg har det i fingerene så er jeg gået i gang med min SHR 970. det skal nok blive rigtig flot, den er lidt mere spændende i træet

Lauge

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)