Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildt med hagl?
#21
Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

jeg ville bare dele min mening og efter som der ikke var andre emner om det, ville jeg ikke begynde at skrive om det i en anden, men har ikke nogen ny viden eller erfaring da jeg er ny jæger og ikke er helt tryg ved at skyde råvildt med hagl..
jeg ville også bare høre folks meninger så jeg kunne blive overbevist om at det er i orden at skyde råvildt med hagl Smile



Er du ikke sikker, så lad være. Når du føler du har kontrol på skydningen, fået lidt træning og har haft succesoplevelser så kan du gøre op med dig selv om du vil. Måske finder du først ud af det når dyret kommer - dét er set/hørt mange gange før.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#22
ja det var også det jeg havde regnet med at gøre, men skal også have mig selv overbevist for jeg vil skyde til det..
Svar
#23
Når og hvis du beslutter at du vil skyde råvildt med hagl, så gør dig selv, og rådyret, den "tjeneste" at du når du bliver sat på post udser dig letgenkendelige fikspunkter og overholder kun at skyde råvildt der passerer mellem dig og punkterne, på den måde er der større chancer for at undgå anskydning idet du slipper for at skulle afstandsvurdere når dyret kommer.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

ja jeg har set et stykke råvildt blive truffet med hagl..
men jeg har også seet alt for mange anskydninger med hagl..



Hej Mikael.
Det lyder som om, du er en pænt erfaren jæger. Hvad har du lavet på alle de drivjagter, hvor andre har anskudt råvildt?
Walnut
Svar
#25
personligt glæder jeg mig over at en ny jæger tøver med at kaste hagl efter råvildt [^]
for at tæske løs på en gammel krikke, synes jeg jo at det skulle forbydes ( og jo: der anskydes også med kugle ).
jeg er så naiv at jeg tror selektionen er mere udbredt ved riffeljagt.
på trods af at det optimale haglskud er effektivt, er det min erfaring at når dyret kommer, slækkes der på kravet til afstand og vinkel.
plus at den eventuelle schweisshund har mere at gå efter med et kugleskud

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
I forhold til eftersøgning, så trænes langt de fleste hunde i vore dage på klovfært, og ikke på blod. En erfaren schweisshund kan skelne det påskudte stykke vildt fra ikke påskudte ved den ændring i fært der sker ved stress/angst - populært kaldet angstfært.

Et "ikke-truffet" stykke vildt, kan jo også genfindes og rejses igen, ved eksempelvis en kontroleftersøgning.

Men rigtigt er det da at en dårlig træffer med riffel sårer dyret hårdere end en dårlig træffer med hagl, og det derfor alt andet lige vil være lettere at få dyret i anden omgang...

MVH.
Asbjørn
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

ja jeg har set et stykke råvildt blive truffet med hagl..
men jeg har også seet alt for mange anskydninger med hagl..



[:X][Sad]Hej Mikael.
Det lyder som om, du er en pænt erfaren jæger. Hvad har du lavet på alle de drivjagter, hvor andre har anskudt råvildt?
Walnut



Alo wally! Det ka du da ikke forvente manden skal kunne huske. Det var jo en fællesjagt hvor alle jo altid er pattevisne[8D][8D]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#28
@walnut jeg har været med som driver. Smile
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

@walnut jeg har været med som driver. Smile



[Smile]Se det giver jo mening på din erfaring.Den havde jeg ikke lige tænkt[:I]
Walnut
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

ja jeg har set et stykke råvildt blive truffet med hagl..
men jeg har også seet alt for mange anskydninger med hagl..



[:X][Sad]Hej Mikael.
Det lyder som om, du er en pænt erfaren jæger. Hvad har du lavet på alle de drivjagter, hvor andre har anskudt råvildt?
Walnut



Alo wally! Det ka du da ikke forvente manden skal kunne huske. Det var jo en fællesjagt hvor alle jo altid er pattevisne[8D][8D]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Walnut
Svar
#31
er der nogle der har skudt noget råvildt her i sæsonen? Smile
Svar
#32
2 styk med 3'er hagl, begge slog en koldbøtte og så skete der ikke mere Wink
Svar
#33
Jeg har skudt 4 stykker med hagl og de 3 døde i knaldet og den sidste gik jeg over og stak, men den løb ikke videre..
Jeg gør det samme som tidligere skrevet med når jeg får udleveret posten, danner jeg mig nogle punkter (træer, stier osv.) der danner min grænse for hvornår jeg vil skyde og denne grænse laver jeg typisk på ca. 15m..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#34
okay, men det kræver jo også at man er godt skydene Smile
det der med at udvælge nogle steder man skyder inden for er en god ide som jeg ikke havde hørt om får, så det bliver nok også det jeg gør hvis jeg kommer til at skulle skyde til råvildt med hagl Smile
Svar
#35
Jeg har skudt 23 stykker råvildt med hagl og kun 1 blev aldrig fundet. Ved den efterfølgende eftersøgning havde sweisshundeføreren sat nøjagtigt en ½ time af til hver af dagens 3 eftersøgninger, og meldingen jeg fik var: Hunden havde markeret tydeligt, han havde fundet både sweiss og bensplinter men da den ½ time var gået havde han opgivet [}Smile] Han havde jo 2 eftersøgninger mere ....(hvor han heller ikke leverede pga udløbet tid..!!!) [xx(]
Aldrig har jeg savnet en af mine bedste venner mere end denne dag [V] Han havde på daværende tidspunkt øens bedste sweisshund, men var på sit civile job på en boreplatform i Nordsøen. Jeg er stadig overbevist om at dyret var blevet fundet og leveret hvis han havde været hjemme .....

Et enkelt har jeg måttet stikke og et mere blev først leveret 2 timer senere. Resten er røget rundt i skuddet ...

Jeg vil helst have dem indenfor 15 meter og gerne lidt mindre så der evt er tid til skud nr 2 indenfor en rimelig skudafstand. Så nej, heller ikke jeg har nogle problemer med at skyde råvildt med hagl [Smile]
Jeg har forøvrigt altid gjort som Kima anbefaler, at udse mig bestemte fikspunkter indenfor hvilke jeg vil skyde hvis chancen byder sig, og ellers så lader jeg være .... helt enkelt [Smile]
Og så har jeg ALDRIG mindre end hagl nr 3 i kammeret .... gerne 1`ere hvis jeg ved at det hovedsaligt er et revir med meget råvildt.

Mvh Farmor/Annelise [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#36
hvad er det da også for noget med den sweisshundefører, han skal da blive der enten til dyret er fundet eller vis han har gået sporet et par gange og så stadig ikke fundet det Sad
Svar
#37
Angående "anskydninger med hagl" så kender jeg faktisk ikke mindre end 3 MENNESKER der er blevet anskudt med hagl..[V]

Fælles for de tre er at de alle har berettet at det var en yderst ubehagelig, men trods alt overkommelig oplevelse at blive skudt med hagl..

2 af dem går stadig med hagl i kroppen, da haglene sidder på steder hvor lægerne har bedømt at det var for risikabelt at fjerne dem, i forhold til bare at lade dem sidde. Begge disse personer blev ramt for en del år siden, og har ikke haft gener af haglene...selvom de rent faktisk er af BLY [:0][^]

Man må formode at råvildt har samme modstandsdygtighed mod sådanne "fremmedlegemer" i kroppen, og at de hvis de umiddelbart overlever anskydningen og er i stand til at fortsætte deres naturlige liv, ikke har de store gener af haglene...

Det undrer mig derfor lidt hvorfor det opfattes som et meget stort problem at dyr (ikke kun råvildt, også fuglevildt, gæs f.eks.) findes med hagl i kroppen, når de endelig nedlægges...

Jo, det ER et tegn på anskydning, altså en (eller flere[xx(]) jægere har afgivet et skud der ikke "traf godt nok" men det sker jo.. ingen er fuldkommen, og ingen der skyder nok vildt, undgår en anskydning, på et eller andet tidspunkt.

Hvad er "en grim anskydning" ? Findes der "pæne anskydninger"?

Personligt er jeg f.eks sikker på at der sker rigtigt mange riffel- anskydninger af råvildt, hvor skytten bagefter "undskylder sig" med at "kuglen traf noget græs/korn/urter/grene... lige foran dyret, og det blev ikke ramt...dyret løb bort som om intet var hændt.... DET er noget vås...!!! Hvis man sender alt andet end bittesmå Varmint kugler gennem græs/strå/ kviste indenfor en afstand af op til 3 - 4- 5 meter af dyret, i retning mod dyrets "træfområde" så kan man være 99,9% sikker på at dyret er ramt af adskillige større eller mindre fragmenter af kuglen... måske ikke umiddelbart dødeligt, men helt sikkert "en grim anskydning" som dyret med stor sansynlighed ikke overlever ret længe!!!!!

Jeg har testet dette med 4 forskellige kalibre fra .222 op til .375 og i samtlige tilfælde, var der opstillet noget græsflet eller pileflet ca. 4 meter foran en bukkeskive

Selv 55 grains Ballistic tip og 40 grains Vmax lavede "ravage" på bukkeskiven, efter at have passeret pileflettet...

Sagen stiller sig ganske anderledes hvis "forhindringen" befinder sig tæt på riflen, men langt fra dyret .... så er det direkte afhængigt af afstanden fra "forhindring" til dyr, og afviglserne kan nemt være så store at kuglen/fragmenterne aldrig kommer bare i nærheden af dyret...

Hagl i større størrelser er det samme... 3'er stålhagl laver stort samme dækningsmønster, afskudt fra 20 meters afstand, hvad enten det skal gennem græsmåtten 3 meter foran "dyret" eller ej... Så nej, "græsset tog ikke haglskuddet" ... Du skød forbi... eller anskød dyret....[V]

biiip biiip... Dav, er det schweishundemanden?... duee eøøh, .....

[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
Jeg har oplevet meget grimme eksempler på anskydninger/nedkydninger, hvor der skulle 4-5-6 haglskud til, før end dyret lagde sig - og så derefter alligevel skulle affanges med kniv med involde hængende ud... ikke særlig kønt...og dyrets kødværdi er drastisk reduceret efter allehånde haglskud på kryds og tværs...

Har heldigvis også de fleste gange oplevet råvildt, der falder i knaldet uden problemer...stendøde.

HAr selv skudt 3-4 stykker råvildt med hagl. Men jeg har i de senere år kun skudt dyr med riffel. Det kan jeg nu bedst lide - stille roligt og selektivt. Hvis der kommer et dyr forbi og står stille på 10-15 m afstand vil jeg ikke udelukke, at jeg kunne finde på at skyde med hagl - men jeg lader det nu helst gå - plejer at bevæge mig lidt hvis det kommer i retning af mig, så det opdager mig og løber over til naboskytten, som er "bedre til at stå stille"... ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
Hej

Jeg har nu også set grimme anskydninger med riffel.

Hvis man ikke tager chancer og kun skyder på fornuftigt hold så kan hagl fint bruges. De 3 sidste dyr jeg har skudt er alle skudt med en cal. 20 drilling med hagl str. 5 i tungsten. De er alle rullet i skuddet, stendøde. Men jeg skyder heller ikke på dyr med hagl hvis de er mere end 10-12 meter væk. Der er alle skudt på halsen eller der hvor halsen går over i boven. Der er ikke mere kødspild der end der er med riffel, snarere tvært i mod.

Mvh. Taby
Svar
#40
Jeg har da godt nok efterhånden været på en del jagter hvor der er blevet skudt til råvildt, og hvor man har påstået at man har skudt helt blankt forbi, men hvor en sveiishund har bevist det modsatte.

Det værste ved det er, at den båtnakke der påstår at han har skudt forbi rådyret er den samme som står på flugtskydningsbanen og prøver at overbevise folk om at han altså ramte lerduen og at der røg en splint af duen.

Var iøvrigt på jagt i søndags hvor der blev skudt til fire ( 4 ) stykker råvildt, og kun leveret en ( 1 ) smalrå, og hvor jagtlederen med sin mangeårige erfaring som jæger[xx(] kunne konkludere at der var skudt forbi i de tre tilfælde hvor dyret ikke blev leveret.
Det blev på det kraftigste kommenteret, men uden at det havde nogen effekt. Dagen gik og jeg kommer der ikke mere, jeg gider ikke sådan noget p..[Sad]
For kommentarer, er ikke hjemme de næste par dage [8D]

Per T Nielsen

"Rigtige mænd steger bacon i bar mave"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)