Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildt med hagl?
#41
Haglskud er super effektivt på råvildt.
Noget andet er så om de såkaldte jægere kender deres begrænsning eller bare tager chancer.
Sig på parolen at der må skydes til råvildt en gang pr.mand så kan de lige pludseligt vente på en god chance.
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by max375

Haglskud er super effektivt på råvildt.
Noget andet er så om de såkaldte jægere kender deres begrænsning eller bare tager chancer.
Sig på parolen at der må skydes til råvildt en gang pr.mand så kan de lige pludseligt vente på en god chance.



da jeg startede med at gå på jagt havde jeg den holdning at råvildt ikke var noget jeg ville skyde med hagl. men da jeg begyndte og jage mere og mere steder hvor råvildt var det hovedsagelige mål. så måtte det jo en dag gå galt og jeg skød et stykke råvildt med hagl og det væltede jo lige i skudet.
siden da har jeg skudt en del råvildt med hagl. og må sige hvis jeg ser på mig selv og andre jægere . og kun kigger på de tilfelde hvor vi snakker en ordentlig cance. og inden for en ordentlig afstand så ser jeg lige så lidt anskydnininger med hagl som med kugel.

der er kun to problemer

1 : nogen folk tager en dårlig cance og skyder på for lange hold
2 : der er minimalt swiess efter et hagl skud

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#43
Jeg er selv rimelig "nyjæger" (2. sæson) og har ladet 5 stykker råvildt gå forbi på hagljagt, uden at skyde. Jeg var ikke sikker på mig selv, så jeg lod være. Jeg har dog skudt 2 stykker råvildt med riffel, en buk og et bukkelam. På vores egen jagt vil jeg egentlig ikke skyde råvildt med hagl, da det ikke er så selektivt, det er også meget sjovere at sidde med riflen og være mere en del af naturen, fremfor at "forstyrre". Jeg har også set erfarne jægere dublere råvildt, hvilket ikke ser godt ud, selvom de begge klaskede sammen, dels fordi jeg selv var centimeter fra at blive ramt af haglene, da de to fine RÅER løb mellem mig og ham. Jeg har også set jægere skyde til råvildt på 20-40 meter på råvildt. Det virkede ikke så godt, med en enkelt undtagelse, hvor dyret klaskede sammen i første skud på 25-30 meter.
Jeg vil dog ikke have noget problem med at sende en flok 3'er eller 5'er afsted efter et dyr, da jeg har fået trænet noget mere med bøssen.
Jeg plejer at udpege nogle punkter i tærrænet hvor jeg vil skyde til, ca. 10-15 meter væk, fordi så er jeg sikker på at jeg kan afgive et fornuftigt skud.
Svar
#44
@ Dravis: I så fald kender du 4.

Jeg er blevet skudt på med hagl to gange og skudt efter med riffel to gange. Senest for 8-9 år siden på en jagt hos Aimpoint i Skåne (spansk jagtbladsredaktör anså mig som värende sikkert kuglefang på en jagt efter rå- og dåvildt). Riffelskuddene gik begge (tät) forbi, mens det ene haglskud ramte. Jeg fik en lille håndfuld hagl (bly nummer 5) i ansigtet og pillede dem selv ud af 5-8 mm dybe huller med en pincet. Jeg missede dog et i kinden lige under kindbenet, som kom ud gennem indersiden af kinden nogle år senere. Jeg märkede intet til det i de mellemliggende år.

Jeg er ikke i tvivl om, at haglskud mod råvildt kan väre särdeles effektivt. Jeg gör det dog aldrig selv og jeg tillader det ikke på mine egne jagtmarker. Jeg betragter generelt jägere, som i fuldt alvor påstår, at de har skudt forbi et stykke råvildt med hagl som useriöse, medmindre ekstraordinäre omständigheder foreligger (det er själdent tilfäldet).

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

@ Dravis: I så fald kender du 4.

Jeg er blevet skudt på med hagl to gange og skudt efter med riffel to gange. Senest for 8-9 år siden på en jagt hos Aimpoint i Skåne (spansk jagtbladsredaktör anså mig som värende sikkert kuglefang på en jagt efter rå- og dåvildt). Riffelskuddene gik begge (tät) forbi, mens det ene haglskud ramte. Jeg fik en lille håndfuld hagl (bly nummer 5) i ansigtet og pillede dem selv ud af 5-8 mm dybe huller med en pincet. Jeg missede dog et i kinden lige under kindbenet, som kom ud gennem indersiden af kinden nogle år senere. Jeg märkede intet til det i de mellemliggende år.

Jeg er ikke i tvivl om, at haglskud mod råvildt kan väre särdeles effektivt. Jeg gör det dog aldrig selv og jeg tillader det ikke på mine egne jagtmarker. Jeg betragter generelt jägere, som i fuldt alvor påstår, at de har skudt forbi et stykke råvildt med hagl som useriöse, medmindre ekstraordinäre omständigheder foreligger (det er själdent tilfäldet).

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Modigt skrevet Hr. Høgh.... og jeg er enig og kan godt lide din formulering [Wink]

Per T Nielsen

"Rigtige mænd steger bacon i bar mave"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#46
det var jo også det jeg sagde det der med at mange gange vis man skød til et stykke råvildt vil man næsten altid ramme det.. :-)
Svar
#47
Ja.. Heldigvis da..[Wink]

Støver.
Svar
#48
Jeg er fuldstændig enig med Høgh, kan man eller formår man som jæger at skyde rent forbi til råvildt med hagl, har man som jæger et problem ???????????.

Nothing comes from doing nothing.
Nothing comes from doing nothing.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)