Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
#21
Netop der tager du fuldstændig fejl GT. Som mangeårig jagtfrokostteoretiker af de virkelig skrappe, er jeg tværtimod helt enig [}Smile] !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Var det virkeligt nødvendigt med de billeder. Jeg vil helst mindes vildtet i dets naturligt form og udseende.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#23
skønne billeder af få ud på nettet ,, forbandet svineri´´
Svar
#24
Hvad er forskellen på et stort udgangs hul på bladet og så i kraniet ??? Døden har aldrig været smuk, det er kun på film.....

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#25
He he, jeg vidste hylekoret ville starte.....

Folk har lov at have deres mening præcis som jeg har min.
Det kan jeg ikke tage anstød af.

Kan man ikke lide billederne så kan man trods alt lade være med at stirre på dem[Wink]
Billederne giver sig ikke ud for at være andet end de er, netop billedet af døde dyr, præcis som alle andre billeder af døde dyr der postes.
Det eneste der er sket er en billedliggørelse af udfaldet af en reguleringsjagt.

Jeg personligt finder det f.eks forkasteligt at man må opdrætte tusindvis af fasaner med det ene formål at slå dem ihjel for sin fornøjelses skyld, jeg finder det virkeligt perverst.
Af den grund "sviner" jeg sku da ikke en hver "poster" der lægger billeder af fasaner på nettet.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Jeg vil godt melde mig til hylekoret! Der er med sikkerhed 2-3 gode skytter på dette forum, men de skydninger jeg har deltaget i ved ulfborg melder historien om noget andet om noget ganske andet for forumet generelt. Synes ikke det er korrekt at vise billeder af råvildt, hvor det i dette tilfælde gik godt! Men synes lad os få billeder af rådyr som ikke er skudt korrekt, men derimod sultet ihjel fordi kæben er skudt i stykker. Skam Jer og hold sådan noget svineri for Jer selv! Det er noget svineri - synd at jagttegnet ikke kan inddrages pga. sådan noget svineri! Vildt skal skydes med størst mulig chance for succes - på bladet - hvis nye jægere er i tvivl. Fik jeg en jæger med på jagt som gjorde noget lignende var det sidste gang vi var på jagt sammen!
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvad er forskellen på et stort udgangs hul på bladet og så i kraniet ???



Ingen, men for mig er det ikke sønderligt respektfuldt at udstille vildtet på den måde. Respekt for det man jager og det man har skudt er for mig en del af jagten.

Og den der - jeg synes heldigvis, at andres jagt er pervers, så ingen må skal komme her og sige noget om mine billeder. Det er en retorik, som min 5 årige søn kan være med på. Det kedelige ved den er, at der ikke er nogen, der tager GT's ellers udmærkede pointe om sportsskydning til levende mål, der også efter min mening er bragt ud på overdrevet i nogle situationer (bestemt ikke alle udsætninger skal medregnes her), alvorligt.

I det hele taget er der en kedelig tildens til at vi graver skyttegrave så snart der er nogle der bringer kritik til torvs, og ikke forholder os til den men begynder at kaste med mudder. Særligt når etiske emner kommer på banen, men det er selvfølgeligt også de sværeste at diskutere uden at blodet kommer lidt i kog.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#28
Ja, det er heldigvis et frit land Yeti[Wink]

@Yeti, ang. retorikken om din søn så må jeg sige at jeg det samme gælder for de hylende moralprædikanter[Wink]

@Sako75, klart man kan sammenligne opdigtede situationer hvor baneplanlæggeren bestemmer situationen med en situation hvor man selv styrer langt flere af parametrene. Year right[B)][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Det er helt sikkert at man ikke 100% kan sammenligne jagt og træning. Det er dog kun de få som skyder rigtig godt, og der er rigtig mange som ikke kender sine begrænsninger. Det er vildtet tarv det handler om, og synes ikke om de få fjolser som potentielt kan ødelægge det for resten af jægerne. Hvem kan da få vildtet til at stå stille med hovedet ved skudafgivelse? Er det en af de parametre som adskille jagt og træning?
Svar
#30
At billederne ikke er æstetiske gør vel ikke selve handlingen til noget svineri?

Man kan jo vælge at forholde sig til det manden skriver - at der er nedlagt ialt 23 dyr i 23 skud. Det er vel ikke uetisk?

Det er da i hvert fald lang bedre statistik end den gennemsnitlige danske deltager på drivjagter i det tyske/polske kan præstere (og guderne må vide, hvilke skader deres "forbiere" udretter). Disse jægeres evner kender jeg alt til - jeg tilbringer 12-13 arbejdsdage om året bag kontrolpulten, der sender pap-elgen afsted og kan år efter år "når det er sæson" bevidne, når de fyrer de 12 (årlige) træningsskud til løbende vildt af [Sad]

Hvis man kender sine egne begrænsninger og holder sig til dem burde man vel være på den grønne gren sådan rent etisk, eller? Og med 1 skud pr. Dyr er der vel intet der tyder på andet i dette tilfælde.

Mvh.
Anders
Svar
#31
@Sako75, nu gider jeg ikke synke til din retorik og kalde dig øgenavne!!

Èen ting er dog stensikkert og det er at hverken du eller andre vil/kan få mig til at skamme mig over at bedrive regulering som jeg ved særlige tilfælde gør!
En form for skydning jeg udelukkende praktiserer når jeg er af den overbevisning at jeg kender så mange parametre så jeg mener det er forsvarligt. Det kan der på forhånd aldrig gives noget facit på. Det vurderes i den specifikke situation.
Sjovt du aldrig i din iver på at svine har spurgt hvor mange chancer jeg bevidst passerer fordi jeg ikke mener situationen er til det....

Endvidere har jeg f.eks ALDRIG anbefalet nogen at skyde hovedskud.

Og ja, hvis denne parameter om bevægelse skulle indgå ligevægtigt i alle situationer skulle vi nok ændre vores opfattelse af om vi overhovedet skal skyde på levende vildt da det jo kan bevæge sig.
Nu ved jeg da godt at det oftere bevæger hovedet.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
For lige at fjerne den del af ligningen, så mener jeg at vi skytter har vidt forskellige niveau for vores evner. Det der er uansvarligt for nogen er det ikke for andre. Jeg mener hverken at der er en magisk grænse på 100 meter for hvad der er et forsvarligt skud eller at hovedskud pr definition er uansvarlige.

Når jeg skrev "Var det virkeligt nødvendigt med de billeder. Jeg vil helst mindes vildtet i dets naturligt form og udseende." var det således ikke fordi jeg havde nogen holdning til de forudgående skud, men af helt andre grunde. Dels synes jeg som jeg allerede har skrevet ikke det er at vise vildtet respekt. Dels kan jeg ikke se hvordan det bidrager til debatten om knald/fald ved benyttelse TSX projektiler. Og når GT så samtidigt skriver "He he, jeg vidste hylekoret ville starte....." ja så synes jeg at det virker som om billederne er bragt for at provokerer, eller sagt på anden måde bevidst afspore tråden. Det højner ikke kvaliteten af debatten hvis man spørger mig.

Det gør det heller ikke at grave skyttegrave i debatten. Jeg forsøgte at undgå det ved at skrive "vi" og "os" i mit tidligere indlæg, fordi der uden tvivl også er eksempler på at jeg bliver ivrig og forfalder til angreb i stedet for at forholde mig til det den anden skriver. Men det gør det jo ikke mere hensigtsmæssigt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#33
jeg kan nu heller ikke skamme mig over en velovervejet kugle på hoved/hals.

kan også godt lide at et nedlagt stykke vildt ser pænt ud, men er også tilfreds med knald og fald effekten, plus at det røde arbejde bliver en fornøjelse når kuglen ikke har lavet den mindste ravage indeni dyret.

at skytten så skal være 100 % sikker er en anden sag: personligt er jeg mindre sikker på resultatet når vi taler om alm jagt,end hvor jeg på hundyrjagt er i en situation hvor jeg har vurderet at et hovedskud er relevant

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#34
Citat:quote:

Ingen, men for mig er det ikke sønderligt respektfuldt at udstille vildtet på den måde. Respekt for det man jager og det man har skudt er for mig en del af jagten.



Jeg respektere din holdning.

Personligt synes jeg heller ikke at det er et kønt billede, men det er sådan virkligheden ser ud. Jeg ser det ikke som noget uetisk, men jeg er måske også blevet lidt tykhudet når det kommer til splatter [B)]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#35
Citat:quote:

Jeg vil godt melde mig til hylekoret! Der er med sikkerhed 2-3 gode skytter på dette forum, men de skydninger jeg har deltaget i ved ulfborg melder historien om noget andet om noget ganske andet for forumet generelt. Synes ikke det er korrekt at vise billeder af råvildt, hvor det i dette tilfælde gik godt! Men synes lad os få billeder af rådyr som ikke er skudt korrekt, men derimod sultet ihjel fordi kæben er skudt i stykker. Skam Jer og hold sådan noget svineri for Jer selv! Det er noget svineri - synd at jagttegnet ikke kan inddrages pga. sådan noget svineri! Vildt skal skydes med størst mulig chance for succes - på bladet - hvis nye jægere er i tvivl. Fik jeg en jæger med på jagt som gjorde noget lignende var det sidste gang vi var på jagt sammen!


Citat:quote:

Det er helt sikkert at man ikke 100% kan sammenligne jagt og træning. Det er dog kun de få som skyder rigtig godt, og der er rigtig mange som ikke kender sine begrænsninger. Det er vildtet tarv det handler om, og synes ikke om de få fjolser som potentielt kan ødelægge det for resten af jægerne. Hvem kan da få vildtet til at stå stille med hovedet ved skudafgivelse? Er det en af de parametre som adskille jagt og træning?


Sako75 prøv nu lige at trække vejret og få lidt ilt til hjernen, har du fuldstændig tabt sutten eller hvad ?????

Det er svært at læse ud af dit indlæg om du er imod hovedskud generelt eller om du så mener at de 2-3 gode skytter der kun er blandt dette forums over tusinde medlemmer, godt må skyde hovedskud ???

Det er da utroligt som du kloger dig på hvor godt medlemmerne her skyder!!! Men det er måske fordi du har mødt og holdt øje med dem alle ??

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#36
Nu tabte jeg sgu sutten :-)

Jeg beklager jeg kom op i det røde felt over billederne og skrev svineri/fjolser.

Jeg har været markør 3 år under ulfborg skydningerne med stilling jagtforening, hvor størstedelen var fra VTF, og der var kun 1-2 mand pr. gang som virkelig skød imponerende. Nok om evnerne, da jeg ikke har det statiske grundlag i orden til at dømme alle VTF's tusind medlemmmer.

Dette forum besøges af mange nye jægere som ønsker at få viden omkring skydning, og mener billeder som fremlagt i denne tråd kun bidrager til "lovgørelse" af hovedskud. Hovedskud bliver helt korrekt ikke direkte anbefalet, men bevirker at det bliver mere legalt at når udsagn bliver fremført flere gange. Det er helt op til folk hvordan de placere kuglen, men kan kun opfordre til at holde disse erfaringer til skurvognen!

Jeg er meget imod skud i hals- og hovedregion, hvis det ikke fremgår tydeligt nok.
Svar
#37
Tjaaaa..

Jeg må indrømme at jeg heller ikke synes at billederne er "pæne", men kigger man nærmere på dem kan man faktisk fint se hvor lille en margen man har ved sådan et hovedskud til et rålam / en rå..

Det kræver ganske enkelt at man stoler 100% på sit udstyr og sig selv (det burde vel være en selvfølge i ALLE skudsituationer, ellers slipper man vel ikke kuglen afsted?????)
Derudover skal man kende sine egne begrænsninger/evner, for man skal på den givne afstand være så sikker som man overhovedet KAN være på at sætte skuddet indenfor en cirkel på omkring 5 cm ...

I situationen er det jo nemt at vurdere for en rutineret og trænet riffelskytte med et præcist våben og kandskab til kuglebanen i forhold til sigtelinjen... Man ser såmænd bare på hvor meget man pendler, eventuelt på et passende "mål" som f.eks. et blad eller en ca 5 cm tyk gren... kan man holde trådkorset helt i ro i midten af dette mål på den givne afstand og er man i kraft af træningen dermed selvsikker nok til at stole på at kuglen så også træffer der, så er man præcis lige så "sikker" på sit skud på hoved og hals, som man ville være på bladet af dyret, hvis man pendler 20 cm .. .f.eks. fritstående med skydestok, på 200 m som man ofte ser og hører bukkejægere berette om ....

Under de rette forhold, d.v.s. med fast støtte, bipod og sandsæk under kolben bagtil, ingen eller meget svag vind og normale forhold, d.v.s. pænt vejr... så ved jeg at jeg med min 22-250AI kan ramme en golfbold på 250 meters afstand.... det betyder ikke at jeg kan vinde hver eneste feltskydning jeg deltager i eller skyder hovedskud hver gang jeg ser et rålam... Jeg skyder ganske hæderligt når "moder jord" får lov til at være riffelholder (med lidt mellemlæg, men når jeg selv skal holde skyderen uden anlæg er det noget helt andet...[:I]
På feltskydninger er der mange flere forhold, der ikke er under skyttens kontrol eller kan ændres på af skytten, du står jo aldrig ude i dit jagtrevir med en mand der råber "klaaaaar... skyd" og fortæller dig at du ikke må lægge dig ned og bruge din bipod eller et træ som fast anlæg...[Big Grin]

det er jo mere noget som f.eks. Stående skydestilling med 1-benet stok og en ræv på 90 meters afstand... [:I] 5 eller 6 skud på tid....

det der med at vildt "pludseligt kan bevæge sig" og at "hoved og hals" bevæger sig meget mere end resten, det kompenserer man jo for ved at vælge IKKE at skyde hvis der er for meget bevægelse i dyrene....

Jeg vil jo mene at vi uden at kæfte op om svineri o.s.v. tager meget større chancer når vi går på driv og trykjagter... det er MEGET sværere at være sikker på at ramme vildt i bevægelse...

Man lægger jo ikke billederne af de vomskudte hjorte eller svin, med tarmene hængende ud, på nettet.... [V] Gad vide om der ikke er flere af dem end der er råvildt med afskudte kæber?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
For sa*** Dravis, det er spot on!!

"På feltskydninger er der mange flere forhold, der ikke er under skyttens kontrol eller kan ændres på af skytten, du står jo aldrig ude i dit jagtrevir med en mand der råber "klaaaaar... skyd" og fortæller dig at du ikke må lægge dig ned og bruge din bipod eller et træ som fast anlæg..."

Præcis!!!

Ikke éen eneste af hylerne har f.eks spurgt ind til skudsituationen fra nævnte billede.
Men uopfordret så er de skudt på knap 30m fra knælende stilling med støtte til et træ[Wink]. Riflen i skydestokken og skulderen mod træet[Wink]

Kunne, som du beskriver, heller aldrig drømme om at skyde hovedskud på f.eks 200m på råvildt.

Men har da set endda erfarne skytter brænde fuldstændigt igennem på trykjagter og levere 1 stk vildt pr ca 4-5-skud. Som du skriver, fuldstændigt acceptabelt med denne noble jagtform[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

og mener billeder som fremlagt i denne tråd kun bidrager til "lovgørelse" af hovedskud. Hovedskud bliver helt korrekt ikke direkte anbefalet, men bevirker at det bliver mere legalt at når udsagn bliver fremført flere gange. Det er helt op til folk hvordan de placere kuglen, men kan kun opfordre til at holde disse erfaringer til skurvognen!

@Sako75, det skal imidlertid bemærkes at man ikke kan "lovliggøre" noget det i forvejen er lovligt.
Det er iøvrigt et af praktisk erfaring hurtigere drab når det endelig kommer dertil.
At sammenligne jagt med træning kan man præcis som Dravis skriver ikke gøre da parametrene ikke kan sammenlignes!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Her er så et eksempel på en der ikke havde styr på det http://www.youtube.com/watch?v=DmPar3kRfTQ

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad andre gør, men jeg vil som regel gå ret langt for at undgå dette. Endda så langt som til at lade være med at prøve ;-)

Her er én til: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=S2VZSedWb8s&feature=endscreen

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#40
Ja, billeder siger alt.
For satan hvor de stakkels dyr lider.
Tænk hvis man selv fik skudt det halve af hoved af......

I skyder godt, men en dag smutter den og så er dyret meget mobil og over alle bjerge inden en schweisshund får redt trådene ud. Hvis den kan....

Så gør jer selv den tjeneste, at skyde som minimum på den bredeste del af halsen, der skal hals og ryg alligevel deles.
Og det er et større mål at ramme og plads til en lille fejl.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)