Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
#61
Citat:quote:

Originally posted by GT
[brSå tror jeg vi har langt større problemer at "overfalde", f.eks skydning til vildt i bevægelse!
Her er virkelig mulighed for at lave en anskydning.

Personligt skyder jeg meget sjældent til vildt i bevægelse.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jeg kan ikke være mere enig.

Strøm påstår godt nok, at han vil kunne lære mig at skyde til løbende vildt, men det må stå for hans egen regning[Wink].

Jeg var i Sverige på jagt i sidste uge. Der blev afgivet 4 skud til vildt, der ikke var i bevægelse. Skud afgivet af alt fra begyndere til sådan nogen som mig selv. 4 dyr leveret. Den der gik længst var min med en lungekugle og fundet 50 meter inde i et nyt stykke skov.
Alt andet fundet dødt tæt på.
Der var også situationer hvor skytten afstod fra at skyde, da han ikke magtede situationen.
Undertegnede afstod fra et skud til en rå på 265 meter, fordi der var 30-50% risiko for at ramme en af de små grene lige foran dyret. Min skydestilling var liggende med anlæg på skuldertaske og beanbag under kolben, jeg kender kuglebanen og der var ingen vind.
Altså altsammen skydning eller ikke skydning udfra velovervejede situationer.

2 skud afgivet til samme dyr i bevægelse helt uden træf, men det kunne lige så godt være endt som billedet af ræven oven over.

Læren af denne lille uvidenskabelige database er sikker nok.

Skyd når du er sikker i din sag, ellers øges risikoen for anskydninger.

Jeg kan godt forstå bekymringen for at GT´s billeder kan virke forargende i vores Disney verden. Derfor havde jeg nok heller ikke selv posted dem. Men hånden på hjertet tror I ikke, at drivjagtsbilleder med grise, der løber rundt med overskudte lemmer virker lige så provokerende på Disney folket ?

Anskydninger ved hovedskud bliver ikke retfærdigt gjort ved at nogen skyder dårligere på en drivjagt. Men jeg er sten sikker på at GT heller ikke vælger hovedskud, hvis der er andre muligheder eller han ikke føler sig sikker.

Bare andre vil kunne føle sig lige så sikker når de sender deres projektiler afsted.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ja lad os få slagtet tråden så ingen kan se de slemme slemme billeder[xx(][xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Billederne forsvinder vel ikke af at tråden deles op i to så de hver især indeholder deres relevante diskussion. Og skulle de forsvinde ville jeg nok gøre som Tøkk.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#63
Citat:quote:

Anskydninger ved hovedskud bliver ikke retfærdigt gjort ved at nogen skyder dårligere på en drivjagt. Men jeg er sten sikker på at GT heller ikke vælger hovedskud, hvis der er andre muligheder eller han ikke føler sig sikker.


Præcis,

jeg er en stor dreng (på flere måder[:o)]) der er stor nok til at tage vare på egne handlinger, det behøver jeg ingen til at belære mig om.

Grunden til at jeg nævner drivjagt og dårligere skydning er ganske enkelt for at forsøge at illustrere at der er "alment accepteret" at sende 1-2-3-4-5 kugler efter et "højflygtigt" stykke rå- eller kronvildt.....men at anvende hovedskud under forhold med langt flere af skytten kontrollerbare parametre, næh nej.

Jeg forsøger IKKE at retfærdiggøre NOGEN af mine handlinger på jagt eller regulering, det har jeg ganske enkelt ikke behov for!!!

Men nu vi er ved at væmmes over "DØD" så har jeg i mit korte jægerliv set mange dyr der tog sig væsentligt værre ud og nærmest ville være "potientielt farlige" hvis de undslap fangenskaben og kom frem i den farlige offentlighed.

Døden er nu éen gang ikke smuk, hverken i den virkelige verden eller Walt Disneys fantasiverden.

Kan faktisk godt lide Dravis´s pragmatiske forklaring til datteren. Så er der i det mindste éet barn der ikke bliver Disney-forskrækket[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by LOA
Øboer mod øst har en kraftig tendens til at udtale sig om alt som de har "forstand på" og at man nedgør andre gør heller ikke ens mening og holdning mere rigtigt[xx(]



Jeg kan se at det samme i høj grad gælder dig - du har åbenbart "forstand på", hvordan Øboer mod øst er... [Big Grin]

Mvh.
Anders

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Ja LOA har patent på sanheden - ligesom mange andre her [Big Grin][Big Grin] - jeg arbejder sammen med en del af de omtalte "Øboer" - de har det meste i kæften[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg lader lige - igen som mange andre - TSXerne hvile.......

Jeg synes der er blevet trangt ved håndvasken............. Jeg/ vi har aldrig opfordret til hovedskud...... Hovedskud er ikke forbudt....

Moses og stentavlerne sagde ikke noget.....

Så er alt jo ok - man kan fortsætte med at skyde "splatterkugler" i hovedet som man har lyst til.

@korthår har fat i noget - det vil vi ikke forholde os til - jeg er også ret sikker på at det var en 4 furet vendeplov - come on hvad tror i ??

Jeg taler ikke for at forbyde hovedskud, eller få det indskrevet i de jagtetiske regler, men jeg kan da heller ikke se at GTs fantastiske billeder og kommentarer som: Hehe nu starter hylekoret, og jeg lavede lige en familiesammenføring, skud i tænketanken, kasketskud mv.

Jeg er ikke i tvivl om at de to dyr døde hurtigt og effektivt, men jegsynes da ikke vi skal sende tråden til DN, DOF og dyrenes beskyttelse - de ser noget helt andet en vi ser!!!!!!!!!!!

Jeg kan kun sige Glædelig Jul.



Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#65
Forstår ikke din kommentar om en håndvask......

Kom så med de henvisninger til det modsatte, det må du da i det mindste kva din kommentar kunne fremføre[Wink]

Får jeg en direkte eller inddirekte beskyldning om at skulle anbefalet hovedskud og jeg ved 100% at jeg aldrig har gjort det så skulle jeg iflg. dig bare lade beskyldningen stå ukommenteret??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by GT

Forstår ikke din kommentar om en håndvask......

Kom så med de henvisninger til det modsatte, det må du da i det mindste kva din kommentar kunne fremføre[Wink]

Får jeg en direkte eller inddirekte beskyldning om at skulle anbefalet hovedskud og jeg ved 100% at jeg aldrig har gjort det så skulle jeg iflg. dig bare lade beskyldningen stå ukommenteret??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Med al respekt - det havde jeg heller ikke regnet med.

Det må være noget jagtfrokost-teoretikersnak[Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#67
Klart[Wink]

Må nok desværre indse at jeg ikke er og nok aldrig bliver indædt teoretiker, men må nøjes med at tilegne mig viden fra lavpraktiske ting som praktisk erfaring, på godt og ondt[B)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by mini

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by LOA
Øboer mod øst har en kraftig tendens til at udtale sig om alt som de har "forstand på" og at man nedgør andre gør heller ikke ens mening og holdning mere rigtigt[xx(]



Jeg kan se at det samme i høj grad gælder dig - du har åbenbart "forstand på", hvordan Øboer mod øst er... [Big Grin]

Mvh.
Anders

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Ja LOA har patent på sanheden - ligesom mange andre her [Big Grin][Big Grin] - jeg arbejder sammen med en del af de omtalte "Øboer" - de har det meste i kæften[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg lader lige - igen som mange andre - TSXerne hvile.......

Jeg synes der er blevet trangt ved håndvasken............. Jeg/ vi har aldrig opfordret til hovedskud...... Hovedskud er ikke forbudt....

Moses og stentavlerne sagde ikke noget.....

Så er alt jo ok - man kan fortsætte med at skyde "splatterkugler" i hovedet som man har lyst til.

@korthår har fat i noget - det vil vi ikke forholde os til - jeg er også ret sikker på at det var en 4 furet vendeplov - come on hvad tror i ??

Jeg taler ikke for at forbyde hovedskud, eller få det indskrevet i de jagtetiske regler, men jeg kan da heller ikke se at GTs fantastiske billeder og kommentarer som: Hehe nu starter hylekoret, og jeg lavede lige en familiesammenføring, skud i tænketanken, kasketskud mv.

Jeg er ikke i tvivl om at de to dyr døde hurtigt og effektivt, men jegsynes da ikke vi skal sende tråden til DN, DOF og dyrenes beskyttelse - de ser noget helt andet en vi ser!!!!!!!!!!!

Jeg kan kun sige Glædelig Jul.



Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Jeg må bare sige - FISK

Jeg fatter ikke hvor håndvask og 4 furet vendeplov kommer ind i billedet [8)][|)]

@mini - du skulle vel ikke arbejde i et ministerium siden du kan tale i tunger så ingen forstår noget [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#69
Vil lige komme med de jagtetiske regler jeg selv efterlever med en riffel.

Er jeg på pürsch, så gælder det at jeg meget sjældent skyder til uskadt vildt i bevægelse.

På drivjagt har jeg "indstillet radaren" på vildt i bevægelse og skyder hvis chancen er til det.

Ved pürsch gælder det for mig om at være så tæt på 100% sikker på at afgive et dræbende skud, altså at kende egen begrænsning.

Det kan nogle levere på over 100 meters hold, direkte i "kasketten", andre skal meget tættere på for at ramme sikkert i motorrummet.

Swift skrev engang noget, som jeg har omskrevet til:

Alle kan levere det perfekte skud, det gælder for mig om ikke at levere et dårligt.

Og så er jeg ligeglad med om folk på deres egen jagt skyder bambi så den ser ud som om den har slugt et blålyn, hvis de selv synes det er i orden. På en fællesjagt mener jeg det ikke er passende. Men igen det er min mening.

Jeg synes blot det er pænere med et hul i halsovergangen.

Og resultatet er det samme, Piphans løber ikke ret langt.

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#70
Clax, jeg kan kun glæde mig over at jeg ikke er alene [Smile][^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#71
også helt på linie med Clax

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#72
Clax er ikke helt dum - af en kjøbenhavner at være...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Clax er ikke helt dum - af en kjøbenhavner at være...
vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Tak tak, men hvis jeg er Kjøvenhavner, så må du være Germaner [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#74
Jeg ved godt at mange herfra det europæiske fastland betragter alt øst for Sprogø som københavn, men det holder ikke..................helt.

Dog synes jeg Lars ser mere anglofil ud med Sixpence, han minder mig slet ikke germanere med deres blå marinekasketter. Han er faktisk ganske sympatisk selvom han skyder bedre end mig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg ved godt at mange herfra det europæiske fastland betragter alt øst for Sprogø som københavn, men det holder ikke..................helt.

Dog synes jeg Lars ser mere anglofil ud med Sixpence, han minder mig slet ikke germanere med deres blå marinekasketter. Han er faktisk ganske sympatisk selvom han skyder bedre end mig.
VH Søren

Big Green for ever



Så skyder du godt nok ringe[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nu siger du sympatisk - hvor godt kender du ham[?][Wink]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg ved godt at mange herfra det europæiske fastland betragter alt øst for Sprogø som københavn, men det holder ikke..................helt.

Dog synes jeg Lars ser mere anglofil ud med Sixpence, han minder mig slet ikke germanere med deres blå marinekasketter. Han er faktisk ganske sympatisk selvom han skyder bedre end mig.
VH Søren

Big Green for ever



Så skyder du godt nok ringe[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nu siger du sympatisk - hvor godt kender du ham[?][Wink]

//Bo



Har du nu igen røget hash med eleverne [Wink]?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#77
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg ved godt at mange herfra det europæiske fastland betragter alt øst for Sprogø som københavn, men det holder ikke..................helt.

Dog synes jeg Lars ser mere anglofil ud med Sixpence, han minder mig slet ikke germanere med deres blå marinekasketter. Han er faktisk ganske sympatisk selvom han skyder bedre end mig.
VH Søren

Big Green for ever



Så skyder du godt nok ringe[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nu siger du sympatisk - hvor godt kender du ham[?][Wink]

//Bo



Har du nu igen røget hash med eleverne [Wink]?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Nårh, så fik du puttet ungerne - du var længe om at komme ud af starthullerne..[Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by STROM

også helt på linie med Clax

mvh
Strom, naturgænger



Jeg er også enig [^] og jeg har også lavet nogle jagtetiske regler som jeg kan følge[xx(] - det er snart værre end fagforeningspamperne - vi har sejret ad helvedes til [:o)]

Nå til sagen - jae TSXerne hviler stadig.

@GT: Får jeg en direkte eller inddirekte beskyldning om at skulle anbefalet hovedskud og jeg ved 100% at jeg aldrig har gjort det så skulle jeg iflg. dig bare lade beskyldningen stå ukommenteret??

Som jeg (og andre?) tidligere har anført er du, med en MEGET kontant mening og 4300 indlæg rollemodel for novicer - og repræsentativ (i udenforståendes øjne) for jægerstanden.

Det du har præsteret i div skydekonkurencer gør dig ligeledes til rollemodel - om du så verbalt opfordrer eller ej.

Jeg har vist dine fotos til ældre jægere, forhenværende jægere mm. - de vækker som forventet afsky - det kunne både du og jeg forudse tror jeg.

Jeg har selv billeder af noget af det vildt jeg har skudt i mine 35 år på jagt, men en del heraf er til dokumentationsbrug og erfaringsindsamling til mig, og skal ikke slås op på opslagstavlen i Netto eller på nettet. Jeg forstår stadig ikke du har brug for det.

dette var min sidste kommentar i denne tråd - Glædelig Jul til jer.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by mini

[quote][i]dette var min sidste kommentar i denne tråd - Glædelig Jul til jer.



Og så undgik du behændigt at svare på mit spørgsmål om du arbejder i et ministerium, men det er jo osse lettere at snige sig uden om [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#80
Inden min jagtkammerat René og jeg tog til Polen på hundyrsjagt, ladede jeg nogle 11,6 grams TTSX, til hans 30.06'er.

Præcisionen var ok, så de skulle prøves på kronvildt. Vi kom dog ikke til de mange skudchancer. René skød til én hind, hvor kuglen ramte forbensknoglen midt på kroppen, gik lidt på skrå gennem dyret og ud på modsatte side.

Dyret forendte i skuddet ...

Det samme skete med et rådyr han skød til, så han vil ikke skyde med andet fremover [^]

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)