Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
#81
Jeg har skudt med 165 grains i 308 180 i 300 RUM effekten har altid været den samme. Gennemskud og dødt vildt på pladsen.

Men jeg har droppet dem pga rengøring. Den rengøring som er nødvendig for at opnå tilfredsstillende præcision med mere end 10 skud.

Der er andre projektiler hvor serierne kan blive væsentligt længere uden jeg skal gøre rent.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#82
8 MMéren hostede en 200 grains Tsx ér ud i Søndags. Kronkalv lå på pletten. Det virker faktisk hver gang med de Barnes.
Renser ikke piben særlig tit, og præsisionen er helt godkendt.
3 Skud 16 mm på 100 meter, så behøver det ikke at være beder.
Synes faktisk ikke at de sviner mere i piben end alle andre kugler.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#83
Har nu skudt 7 bukke med TSX 180 grains i en 300WM - alle 7 lå på stedet - uden store kødskader.
mvh
Svar
#84
Det her er satme god underholdning. [Smile]

@GT du får lige thumbs up herfra. Man kunne vel formode, at man på sådan et forum her, kunne tåle at se den slags.

Har selv lige erhvervet mig nogle TSX, som jeg ser frem til at prøve. Skuder med 270. og den har det med at ødelægge en del, hvis man bruger for bløde kugler. Også det ser grimt ud.
Skød iøvrigt selv et stykke råvildt den anden dag. I hovedet. Det virker sgu. Og for lige at feje enhver tvivl af banen, er jeg stor nok til selv at tage beslutningen.

Nogen der mangler kleenex!!!!!
Svar
#85
Skyder selv vildsvin så tæt på hovedet som muligt når jeg er på anstands jagt og drivjagt.. Man må sige hvad man vil, men det virker fortrineligt.

Jeg vil gøre nøjagtigt det samme når jeg engang får ladt noggen af de 300gr. Barnes TSX. jeg har til at ligge til min 45/70 govt.!

De skud til vildt hvor vildtet blev truffet, som jeg har oplevet blandt de jægere jeg vidste som skød med TSX på efterårets drivjagter, var der generelt meget korte flugt strækninger ved..

-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
Svar
#86
Jeg anbefaler herved varmt Høgh's indlæg om skud til hoved på hjortevildt under 'Team Headshot-tråden'.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=16438&whichpage=1


Deraf fremgår en del nuancer som efter min mening kan være nyttige i forhold til den enkeltes jagtetiske overvejelser.

(Jeg er med på, at nærværende indlæg intet har med effekten af Barnes TSX at gøre, men det er der som bekendt en del andre indlæg i tråden der heller ikke har).

For meget og for lidt fordærver alt.

Glædelig jul.
MVH
Klaasehaans
Svar
#87
Rincon [:I]
Den havde jeg ikke lige spottet. Jeg tillader mig at stramme lidt op omkring den problematiske formulering.
Walnut [:I]
Svar
#88
Uhmmmmm...., Moralens Vogtere er på banen igen......, hvordan har Jeg dog kunnet leve uden..[}Smile]
Svar
#89
@LOA...

De ENESTE der skal "bedømme hvad der hører hjemme på et offentligt tilgængeligt forum" er det enkelte forums "Moderatorer"!!

Jeg mener ikke at det faktum at min 7-årige datter kan håndtere livets barske realiteter, i form af nogle "grimme billeder" har noget som helst at gøre med forum-skribenters selvcensur, eller "hvad der hører hjemme på et "Våben teknisk" forum (For nu lige at gentage mig selv igen...) Dette forum er VTF .. Våben Teknisk Forum, d.v.s ikke et decideret "Jagtforum"
Våbenteknik handler om alle de tekniske og videnskabelige vinkler der er at diskutere omkring våben og teknikken.. altså også f.eks. den ødelæggende effekt af et riffelskud på en levende organisme.

Langt de fleste af de kalibre der anvendes på dansk riffeljagt er langt kraftigere end det reelt er nødvendigt for at dræbe det vildt vi jager på en human måde.

Anvendes en kaliber der laver store interne ødelæggelser i vildtets krop, vil virkningen af denne kaliber i dyrets hoved være endnu mere voldsomme, og det vil se meget "grimt" ud på billleder.

Jeg vil ikke kloge mig i GT's motiver for at lægge billederne ind her på våbenteknisk forum, men man kunne få den tanke at han gerne ville vise hvor omfattende skade en normal riffelkugle faktisk laver på et rådyrs hoved, og at der med en forholdsvis let-expanderende kugle, vil opstå skader med omgående dødelig udgang, også selvom skuddet ikke træffer 100% centralt i dyrets hjerne/hoved.

Tilbage til trådens egentlige emne, nemlig "Barnes TSX knald og fald effekt"

Det er vel efterhånden diskuteret til hudløshed, og der er vel generel enighed om at trægt expanderende kugler med meget høj restvægt (d.v.s. meget få omkringfarende fragmenter i dyrets krop) ikke er det mest effektive hvis det er en "død i knaldet" effekt man søger.
Dermed placerer Barnes TSX sig solidt i den anden ende af spektret, hvad angår dette ønske.. TSX kuglerne er for mig at se en af de mest gennemførte 100% restvægt kugler, også i praksis, samtlige af de barnes TSX kugler jeg har haft i hænderne efter at de har nedlagt vildt, har været over 99% restvægt og enten perfekt eller næsten perfekt expanderet.
Det mindste vildt jeg har hørt eller set kugler fra, hvor der ikke var gennemskud, var en elgkalv på ca 90kg brækket vægt... her havde kuglen gennemskudt skulderknogler i begge sider...

Dette var i øvrigt et tilfælde af "knald og Fald" ligesom de 5 vildsvin jeg selv har skudt med TSX, hvis man definerer mindre end 5 meters flugtstrækning som "knald og fald" ...

Måske skal man tænke langt mere på skud-placering end kugletype hvis man vil have vildtet til at falde på stedet[?]

Efter min mening er jeg mere interesseret i at være sikker på at min velplacerede kugle rent faktisk så godt som altid når frem til vitale dele i dyrets krop, og ødelægger dem, også selvom skudvinklen måske ikke altid er 100% ideel.. På det punkt er TSX kuglerne så tæt på perfektion som man kan komme med en rimeligt simpel konstruktion.

I øvrigt er der meget der tyder på at mantraet om "gennemskud" = bedre og mere schweiss ikke rigtigt holder... der skal også være et passende stort hul før det virker pålideligt. og udgangshullet skal sidde et sted hvor der er schweiss til rådighed!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#90
Jeg har fjernet et indlæg, samt et quote af samme.
Fjernelsen af indlægget skal betragtes som en moderering, fjernelsen af quotet var blot for at fjerne henvisninger.
Den næste der direkte går efter manden istedet for bolden får en uges juleferie og tråden låses.
Som Dravis skriver er det moderatorerne der tager stilling til om en tråd/billeder er "for meget" og ikke de enkelte brugere, føler nogen sig stødt kan de rette henvendelse til en af os, istedet for enten at kaste sig ud i "slagsmål" eller begynde at optræde som "minimoderatorer".

Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#91
Dele af indlægget fjernet i henhold til regel26a.
Citat:quote:

Enhver form for diskussion omkring moderering eller moderatorernes arbejde (både positiv og negativ) vil blive slettet uden forudgående varsel. I disse situationer bliver der ingen personlige henvendelser via PM, mail eller anden form for kommunikation "bag linierne".
Kritik af moderering vil ikke blive kommenteret.
Vi har i moderatorgruppen fra tid til anden oplevet private meddelelser fra modererede brugere (og i nogle tilfælde også fra andre brugere), som har karakter af mere eller mindre ”personlig angreb” og tilsvining. Opstår den slags tilfælde igen, vil den pågældende afsender blive sat ”til afkøling” I en periode på 1-2 uger – dvs. få profilen låst – indtil man er faldet ned, og kommet til fornuft. Sådanne henvendelser vil ikke blive besvaret – da vi ikke længere vil bruge tid på at kommentere modereringer.



Jeg logger selv af med et ønske om en

Glædelig Jul og et Godt Nytår.

Walnut

I lige måde

Modereret af Kima/moderator
Svar
#92
@river

Vedr. dit billede af udgangshullets placering - så mener jeg at kuglen sidder godt, men du kan ikke forvente "knald og fald" effekt med denne placering. At dyret løber 30 - 50 meter er efter min mening både forventeligt og helt OK.

Jeg tillader mig at "quote" Dravis her :

Citat:quote:

Originally posted by Dravis

Tilbage til trådens egentlige emne, nemlig "Barnes TSX knald og fald effekt"

Det er vel efterhånden diskuteret til hudløshed, og der er vel generel enighed om at trægt expanderende kugler med meget høj restvægt (d.v.s. meget få omkringfarende fragmenter i dyrets krop) ikke er det mest effektive hvis det er en "død i knaldet" effekt man søger.
Dermed placerer Barnes TSX sig solidt i den anden ende af spektret, hvad angår dette ønske.. TSX kuglerne er for mig at se en af de mest gennemførte 100% restvægt kugler, også i praksis, samtlige af de barnes TSX kugler jeg har haft i hænderne efter at de har nedlagt vildt, har været over 99% restvægt og enten perfekt eller næsten perfekt expanderet.
Det mindste vildt jeg har hørt eller set kugler fra, hvor der ikke var gennemskud, var en elgkalv på ca 90kg brækket vægt... her havde kuglen gennemskudt skulderknogler i begge sider...

I øvrigt er der meget der tyder på at mantraet om "gennemskud" = bedre og mere schweiss ikke rigtigt holder... der skal også være et passende stort hul før det virker pålideligt. og udgangshullet skal sidde et sted hvor der er schweiss til rådighed!!!

Måske skal man tænke langt mere på skud-placering end kugletype hvis man vil have vildtet til at falde på stedet.



Godt formuleret - jeg er meget enig.

Kun en kugleplacering der umiddelbart lammer centralnervesystemet , dvs rygsøjle, halshvirvler eller hjernen, kan forventes at få vildtet til at falde på stedet.

Jeg har i nogle situationer brugt skud på halsen eller hovedet, men kun i situationer hvor der ikke var andre muligheder.
Her siger de såkaldte "Jagtetiske" regler så, at man ikke skal skyde.
Her må jeg sige, at jeg er helt på linie med bl.a. GT, M@X 2,0, Claxel m. fl.
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2,0

...for jeg har ikke tænkt mig at ændre mine holdninger på grund af andres holdninger. Vi er nu engang ikke ens.



Det er op til den enkelte jæger at træffe sit eget valg, i erkendelse af sine egne begrænsninger, evner og erfaring

At hovedskud bruges til regulering af vildtbestande over hele verden er et faktum, det drejer sig i mange tilfælde om at begrænse kødødelæggelserne mest muligt, med det formål at få det størst mulige økonomiske udbytte. Det ser jeg ikke noget odiøst i, tværtimod opfatter jeg det som sund fornuft.

Min holdning til "Team Headshot" er helt i overensstemmelse med Høgh'en formulering :

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

I denne diskussion er jeg dog usikker på om medlemmerne af "Team Headshot" har tænkt særligt længe over signalværdien i provokationerne?

Kom jeg ind udefra uden personligt kendskab til de enkelte debattører, ville jeg klart opfatte signaturerne om medlemsskab i "Team Headshot" som drengerøv'et praleri og jeg ville sidde tilbage med den opfattelse, at man var mere interesseret i at fremstå som "en helvedes karl" end man var i at levere sober skydning mod levende vildt. Nu kender jeg de fleste af debattørerne og føler mig ret sikker på, at det egentlig ikke er jeres mission. Måske er det i så fald smartere at vælge en let modificeret udtryksform?



Ikke en "forening" jeg vil søge om optagelse i.

At GT er i stand til at fremkalde så mange ophidsede kommentarer undrer mig ikke. Han har jo for vane at komme med temmelig bramfri kommentarer og anvende udtryk, som han formentlig på forhånd er klar over vil afføde netop den reaktion.
Det kan da til tider være ganske underholdende, men jeg havde dog gerne undværet billederne, ikke at jeg på nogen måde er sart, men i dette tilfælde er teksten formentlig nok til at fremkalde den ønskede reaktion.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#93
quote by Bushman:

At GT er i stand til at fremkalde så mange ophidsede kommentarer undrer mig ikke. Han har jo for vane at komme med temmelig bramfri kommentarer og anvende udtryk, som han formentlig på forhånd er klar over vil afføde netop den reaktion.
Det kan da til tider være ganske underholdende, men jeg havde dog gerne undværet billederne, ikke at jeg på nogen måde er sart, men i dette tilfælde er teksten formentlig nok til at fremkalde den ønskede reaktion.

Fuldstændig og total aldeles enig.

Glædelig jul og godt nytår ! ;-)

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by GT

He he,

lavede i tyskland en familiesammenføring:-)
Jeg skulle hos min kammerat regulere lidt råvildt og jeg går rundt om stykket kaldt "Kiefernbusch". Det er sådan et stykke der altid har været sådan lidt interessant både med hensyn til grise og kronvildt, men så sandelig også efter råvildt. Det er et lille bitte stykke skov på mellem 60 og 70 ha der ligger midt i jagtområdet.
Jeg har altid reguleret efter en simpel regel og det er: kommer der en rå med to store lam eller kun et enkelt bukkelam lader jeg dem alle gå, kommer der en enkelt rå med kun et rålam skyder jeg ALTID råen først og dernæst lammet. I de snart ti år jeg har jaget der er det altid lykkedes.(skyder mellem 20 og 30 stykker på 2-3 dage).
Nå men jeg kommer rundt om stykket i god vind og ser små 30 længere fremme at der ligger to dyr.
Her venter jeg så lidt tid indtil jeg får set at det drejer sig om rå med rålam.
Rålammet rejser sig og esser lidt, lægger sig igen.
Nå men det er jo muligheden for at "fylde kvoten" for dette år.
Så råen får en Accubond i tænketanken og lammet kikker i min retning men bliver liggende, alt imens jeg får repeteret og hilser af med hende også.
Resultatet, en fyldt kvote med 23 dyr i 23 skud plus den store fordel, INTET kødspild[Big Grin]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Er det egentligt ikke ulovligt at drive jagt på den måde[?]
I danmark er det mig bekendt ulovligt at anvende kunstig skjul i forbindelse med jagt på råvildt.
Efter at have iagtaget gammelnoks luskede teknikker, er jeg kommet frem til at det virker som at anvende kunstigt skjul.
Efter observationer har man konstateret at årsagen til at Gammelnok kan komme tæt nok på, til at anvende hovedpillerne, er at han lægger sig på ryggen og skubber sig frem. De stakkels dyr opfatter så den væsentlige forhøjning som en del af landskabet, på linje med gravhøje og lignende.
Når så endelig han har fået sig møvet tilstrækkelig tæt nok på, så virker dyrene nærmest paralyserede, og ude af stand til at forstå hvad denne iøjnefaldende del af landskabet egentligt er. Denne delvise paralysering medfører oftest at dyrene ikke rører sig i op til flere minutter. Derfor må det vurderes som rimeligt sikkert at han så skyder på det diskuterede sted. Hvis man så kombinere denne paralysering af vildtet, med at han er aldeled for doven til at ryste, er det nok en af de mest effektive og sikre skudplaceringer.

Men som ved alle ekstremprestationer, må man måske sige "Dont do this at home"
Svar
#95
Det er vel ikke mere forbudt end at drive jagt fra sit køretøj [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#96
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det er vel ikke mere forbudt end at drive jagt fra sit køretøj [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Omfatter denne regel ikke udelukkende motordrevet køretøj. Selvom visse mener at det lyder lidt damplokomotivagtigt[}Smile]
Svar
#97
Ekvipagen er tidligere set sammenkoblet med ATV og bevæbnet.

Gad vide om du handler i god tro [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#98
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Ekvipagen er tidligere set sammenkoblet med ATV og bevæbnet.

Gad vide om du handler i god tro [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Det var da rent optrækkeri.
Hvordan skal man forøvrigt handle når man ingen penge har
Svar
#99
Du handler da som en socialkammeret - for andre folks penge og på kredit [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Du handler da som en socialkammeret - for andre folks penge og på kredit [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Nu bliver du grov[Wink]
Godtnok hader jeg at betale skat, og forsøger for enhver pris at minimere dette uvæsen. Men det er jo ikke ensbetydende med at jeg stiller op som formand for socialkammeraterne
edit: Nårr forskellen er at jeg står ved at jeg ikke bryder mig om det. Og ærlighed er vel en direkte vej til fortabelse i den verden[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)