Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
Skal du ikke snart i seng. I morgen aften har du jo travlt når du skal rundt med kanen til alle de artige børn.......not

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Hvad siger dyreværnsloven egentligt om aflivning.
Jeg mener at huske noget om at den kræver at aflivningen foregår så HURTIGT og SMERTEFRIT som muligt.
Hvordan går det egentligt i spænd med forargelsen over hoved/halsskud, eller de såkaldte jagtetiske regler, der egentligt plædere for en skudplacering,hjerte/lunge, der i forhold til de forargelige hoved/hals som regel ikke kan konkurere på kriteriet om grundreglen om så hurtig og smertefrit.

Citat:quote:

Personligt synes jeg næsten det er lidt "kedeligt" når eller hvis dyret går ned i knaldet.
Nu har jeg som regel også altid en hund med, så om ikke andet, så er den da glad for et lille nemt spor at udrede.


hvordan står en udtalelse som det citerede i forhold til dyreværnsloven.
Jeg mener at huske en ret opblæst diskusion omkring hallalslagtning, hvor der var forargelse om det i forhold til dyreværnsloven. Her er ellers tale om en meget hurtig og effektiv afblødningsteknik, som umddelbart fjerner enhver blodtilførsel til hjernen, med momentan blodtryksfalt i hjernen.
Dette set lidt i perspektiv til en lav hjertekugle, der kan tage op til ½ minut før dyret er passivt. Eller en lungekugle, der kan tage over 1 minut for dyret er passivt. For slet ikke at tale om "Robin Hood" teknikken med flitsbue, hvor man kan finde filmklip af hjortevildt ramt perfekt i hjertet, med ekstrem tydelig afblødning. Hvor dyret dog alligevel var aktivt kæmpende med en rival i 2 minutter og 15 sekunder efter træffet
Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by mini

[quote][i]dette var min sidste kommentar i denne tråd - Glædelig Jul til jer.



Og så undgik du behændigt at svare på mit spørgsmål om du arbejder i et ministerium, men det er jo osse lettere at snige sig uden om [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Har ingen relevans for hverken TSX eller visse personers behov for at hævde sig [Wink]

Happy newyear [Wink]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvad siger dyreværnsloven egentligt om aflivning.
Jeg mener at huske noget om at den kræver at aflivningen foregår så HURTIGT og SMERTEFRIT som muligt.
Hvordan går det egentligt i spænd med forargelsen over hoved/halsskud, eller de såkaldte jagtetiske regler, der egentligt plædere for en skudplacering,hjerte/lunge, der i forhold til de forargelige hoved/hals som regel ikke kan konkurere på kriteriet om grundreglen om så hurtig og smertefrit.


Følgende er sakset fra

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...=2714#Kap2

§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om aflivning af dyr, herunder regler om slagtning og om forbud mod visse aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun må foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret person.


Så hvis man afholder sig fra drukning, så er der vist ikke noget at komme efter [Wink]

Christian
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Personligt synes jeg næsten det er lidt "kedeligt" når eller hvis dyret går ned i knaldet.
Nu har jeg som regel også altid en hund med, så om ikke andet, så er den da glad for et lille nemt spor at udrede.


hvordan står en udtalelse som det citerede i forhold til dyreværnsloven.
Jeg mener at huske en ret opblæst diskusion omkring hallalslagtning, hvor der var forargelse om det i forhold til dyreværnsloven. Her er ellers tale om en meget hurtig og effektiv afblødningsteknik, som umddelbart fjerner enhver blodtilførsel til hjernen, med momentan blodtryksfalt i hjernen.
Dette set lidt i perspektiv til en lav hjertekugle, der kan tage op til ½ minut før dyret er passivt. Eller en lungekugle, der kan tage over 1 minut for dyret er passivt. For slet ikke at tale om "Robin Hood" teknikken med flitsbue, hvor man kan finde filmklip af hjortevildt ramt perfekt i hjertet, med ekstrem tydelig afblødning. Hvor dyret dog alligevel var aktivt kæmpende med en rival i 2 minutter og 15 sekunder efter træffet



Kære n a -

nu skuffer du mig[Big Grin]

bortset fra skud i hjernen - som du selv nævner - så tror du vel ikke for alvor på, at et dyr der går ned i knaldet også er dødt i knaldet.
Døden indtræder jo ikke hurtigere fordi begge skulderblade også er gennemskudte og centralnervesystemet montal bliver lammet.
Hvis du hurtigt er fremme ved et sådant dyr, er jeg sikker på, at du også har oplevet, at det både ånder (forsøger på det), hjertet slår og øjnene stadig blinker. Altså dør det præcist lige så hurtigt eller langsomt, som hvis det var løbet fra stedet med kugleplacering lige bag skulderbladet.
Det værste eksempel jeg kender, er faktisk en buk som lige før solnedgang "forsvandt" i skuddet. Jægeren var meget forsigtig, og i stedet for at gå til skudstedet kontaktede han en schweisshundefører, som pga. tidspres først kunne komme følgende morgen.
Følgende morgen fandt de bukken på stedet, stadig med blinkende øjne og i live, men lammet af en meget høj kugle.

Skylder måske svar til både GT og M@X2,0

@ GT

Når du skriver

@Korthår,

det tager du fuldstændigt fejl,

du kan ikke genfinde ÉET eneste sted hvor jeg taler for det!!!
Jeg gør "det" præcis så ofte det er påkrævet og ønsker ikke på nogen måde at lave om på det!

er det muligt du har ret – jeg orker ikke lige at læse alle dine 4382 posts igennem [Big Grin] - men måden du skriver på virker, for mig, som en indirekte opfordring – sådan har jeg i hvert fald opfattet det, og mon enkelte andre så ikke også har.

Igen må jeg skrive, at jeg som sådan ikke har noget imod at man i enkeltstående tilfælde kan finde et headshot anvendeligt, hvis særlige forhold taler for det (herunder regner jeg ikke alm. begærlighed og trofæhysteri).

Det der får mig helt op i det ”røde felt” når vi snakker headshot, er min fortid som reg. Schweisshundefører.
INTET var mere bedrøveligt end at komme ud til et kæbeskud. Vi fandt dem stort set aldrig – jo måske en uge efter, når man kunne lugte kadaveret, som oftest lå i nærheden af vand.
ALLE andre anskydninger er der faktisk en fornuftig god mulighed for at finde (måske lige bortset fra meget overlige tapskud). Ikke at det i sig selv skal animere nogen til at tage chancer med bladskud, men blot som en konstatering af, at hvis ”headshot” går galt – så går det altså rigtig galt (kæbeskud). Den er næsten umulig at finde, men resultatet er 100% givet på forhånd; en langsom, men sikker, død af tørst.

Igen uden at jeg har gennemlæst alle dine posts, er jeg sikker på, at du har skrevet noget om, "at alle før eller siden skyder forbi".
Det er vi fuldstændig enige om.

@ M@X

@Korthår

Du er den anden der bruger termen "at legalisere hovedskud". Skal vi nu ikke slå fast at hovedskud ikke er forbudt i nogen jagtlov.

At hovedskud er nævnt i nogen jagtetiske regler er da helt fint. Lidt ligesom de 10 bud - er det en kladde for dem der ikke har fantasi til at kende deres egne begrænsninger. Overholder du alle de 10 bud ? (de gælder ikke for mig da jeg ikke er medlem af folkekirken )

Når jeg bruger udtrykket at "legalisere hovedskud" er det fordi jeg fortsat er så håbløs gammeldags indstillet, at jeg tror der er mange unge og nye jægere, som læser med på dette ellers udemærkede forum.
Så selv om jeg ikke er meget for at rose Jer[8D], tror jeg alligevel at der er nogle som opfatter Jer som "rollemodeller" og med Jeres beretninger m.v. i baghovedet, måske på et eller andet tidspunkt synes, at "nu kan de da lige prøve et sådant "headshot"".

Som jeg også tidligere har agiteret for, så mener jeg de jagtetiske regler skal tages meget alvorligt, og bl.a. Danmarks Naturfredningsforening har som målsætning at de skal gøres til lov.
Det synes jeg vi jægere - gennem gode eksempler - skal vise dem, at det er der ingen som helst grund til; for vi lever allerede op til dem.

Damm - det blev langt[B)], men det er så (nok)også sidste indlæg i denne debat.

mvh
Korthår
Svar
Hvis man vil undgå kødødelæggelse, dræbe dyret relativt hurtigt og samtidigt at en hvis fejlmargen, kan man da bare skyde lige bag boven, altså ind i "tremmekassen", jeg skød selv men første buk sådan og et ribben brækkede og det andet fik slået en flig af, begge luger havde et fint hul. Han rendte 30 meter, hvilket da er fornuftigt. Mit andet stykke råvildt (bukkelam) skød jeg ryggen over på, så den var færdig i skudet, men kødet havde taget skade. Så sent som i går skød jeg mit 3. stykke råvildt (ung buk der havde smidt) i et temmeligt spidst skud, hvor jeg ramte forrest på boven og kuglen gik ud lidt længere bagude. Han rendte/kravlede 15 meter. Begge bove har taget skade (ser det ud til, har ikke fået skindet af endnu).
Jeg synes det er fint hvis i skyder råvildt i hovedskud, jeg gør det ikke, da jeg ikke er en særlig dygtig skytte, men på afstnde ud til 150 meter tør jeg gerne skyde, da jeg har bipod monteret. Jeg skyder iøvrigt med 6,5træls og lapua mega 10,1 grams. Største udgangshul var på det sidste stykke råvildt og det var lidt større end en femmer.
Svar
En af miner bekendte, der er en ganske habil skytte, var for en måneds tid siden i Sverige for at skyde dåvildt i indhegning til slagtning.
Han fik den skøre ide at skyde dem med i hovedet med en .17HMR.
Det gik også rigtigt fint ind til sidst på eftermiddagen.
Han skød efter et dyr og var sikker på han ramte.
Men dyret løb derfra uden tegn på at det var blevet ramt.
De fandt den 3 dage efter med kæben skudt væk [xx(][xx(][xx(]

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Rex

En af miner bekendte, der er en ganske habil skytte, var for en måneds tid siden i Sverige for at skyde dåvildt i indhegning til slagtning.
Han fik den skøre ide at skyde dem med i hovedet med en .17HMR.
Det gik også rigtigt fint ind til sidst på eftermiddagen.
Han skød efter et dyr og var sikker på han ramte.
Men dyret løb derfra uden tegn på at det var blevet ramt.
De fandt den 3 dage efter med kæben skudt væk [xx(][xx(][xx(]

Mvh. Rex / Guns & Powder



Jeg havde også valgt en lille kaliber til afskydning af hjortevildt under hegn, men at dyret kan rende væk efter den uheldige episode forstår jeg ikke. Det lyder til at der er skudt på større afstand.. Det er hvis normal praksis på hjortefarme at bruge .22lr på tæt hold til at slukke for dyrene, her snakker vi nok <20 meter.
Svar
Hej @ Max.
Vedr. De ti bud, tror jeg også Du er omfattet af mindst et af dem.
Det 5. eller 6. Bud lyder noget i retning af:
"Du må ikke slå ihjel" eller "Du må ikke begå drab"
og det gælder også for dig i denne civile verden.
Slå ihjel/begå drab, der tænker man ikke på jagt.

Mons[8D]
Svar
Hej Mons
Da du begyndte at citere fra de ti bud over for Max, troede jeg det var den med: " du må ikke bedrive hor"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Rex

En af miner bekendte, der er en ganske habil skytte, var for en måneds tid siden i Sverige for at skyde dåvildt i indhegning til slagtning.
Han fik den skøre ide at skyde dem med i hovedet med en .17HMR.
Det gik også rigtigt fint ind til sidst på eftermiddagen.
Han skød efter et dyr og var sikker på han ramte.
Men dyret løb derfra uden tegn på at det var blevet ramt.
De fandt den 3 dage efter med kæben skudt væk [xx(][xx(][xx(]

Mvh. Rex / Guns & Powder



"Synes godt om" (dette indlæg - ikke kæbeskudet)

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by mini

Citat:quote:

Originally posted by STROM

også helt på linie med Clax

mvh
Strom, naturgænger



Jeg er også enig [^] og jeg har også lavet nogle jagtetiske regler som jeg kan følge[xx(] - det er snart værre end fagforeningspamperne - vi har sejret ad helvedes til [:o)]

Nå til sagen - jae TSXerne hviler stadig.

@GT: Får jeg en direkte eller inddirekte beskyldning om at skulle anbefalet hovedskud og jeg ved 100% at jeg aldrig har gjort det så skulle jeg iflg. dig bare lade beskyldningen stå ukommenteret??

Som jeg (og andre?) tidligere har anført er du, med en MEGET kontant mening og 4300 indlæg rollemodel for novicer - og repræsentativ (i udenforståendes øjne) for jægerstanden.

Det du har præsteret i div skydekonkurencer gør dig ligeledes til rollemodel - om du så verbalt opfordrer eller ej.

Jeg har vist dine fotos til ældre jægere, forhenværende jægere mm. - de vækker som forventet afsky - det kunne både du og jeg forudse tror jeg.

Jeg har selv billeder af noget af det vildt jeg har skudt i mine 35 år på jagt, men en del heraf er til dokumentationsbrug og erfaringsindsamling til mig, og skal ikke slås op på opslagstavlen i Netto eller på nettet. Jeg forstår stadig ikke du har brug for det.

dette var min sidste kommentar i denne tråd - Glædelig Jul til jer.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Mini - hvor er det lige din rygrad er henne?? M@x 2.0 har påtalt det tidligere[Big Grin], var det ikke nok.... (helt bevidst slutter jeg uden et [?], da det jo kunne opfordre/friste dig til endnu et post i tråden)[Wink].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
Der er ikke noget i min personlige - omend begrænsede statistik der indikerer, at Barnes TSX har ringere knald - fald effekt end andre.

Sad lige og kiggede i jagtjournalen i går og kunne konstaere at ud af 19 stykker vildt (fra sjakal over råvildt (13 stk.) til oryx og zebra) har der været knald og fald i 8 tilfælde. I de resterende har der været flugtstrækninger fra 10 til ca. 80m. Alle dyr er skudt på bladet. Ca. halvdelen er skudt med .308 Win og resten med 6.5x55SM.

Jeg er helt overbevist om, at det er skuddets placering mere end kuglekonstruktionen der afgør om man får knald og fald. I de ovenstående 8 tilfælde har der enten været tale om høje bladkugler eller gennemskud af begge skuldre - altså bladskud som er trukket en anelse frem på dyret.

Der har i alle tilfælde været tale om rigtig pænt arbejde med minimal kødødelæggelse. Da de tilmed går rigtig godt i min riffel, gider jeg ikke bruge andet til jagt.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
Hvad gik galt - nu var det lige ved at blive seriøst[?] Hovedjægerne holder stadig juleferie [Big Grin] og vi er langt forbi "glansbillederne" [:o)]

jeg har en 223 en 22-250 en 243 en 6,5X55 og en 308 er der nogen der har erfaring med TSX i disse kalibre.

Og godt nytår forresten[Big Grin]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LOA

jeg har en 223 en 22-250 en 243 en 6,5X55 og en 308 er der nogen der har erfaring med TSX i disse kalibre.



Jo i 243, god knald/fald og ingen kødskade, det var min foretrukne i kaliberet mod tidligere prøvet 100 grain Interlock, 95 grain SST, 85 grain Interbond og 90 grain Speer Hot-Cor

Til 308 har jeg hjulpet en jegt kammerat med 150 grain TSX, meget god knald/fald og ingen kødskade, han brugte tidligere Lapua Mega men vil nu helst have TSX [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by LOA

jeg har en 223 en 22-250 en 243 en 6,5X55 og en 308 er der nogen der har erfaring med TSX i disse kalibre.



Jo i 243, god knald/fald og ingen kødskade, det var min foretrukne i kaliberet mod tidligere prøvet 100 grain Interlock, 95 grain SST, 85 grain Interbond og 90 grain Speer Hot-Cor

Til 308 har jeg hjulpet en jegt kammerat med 150 grain TSX, meget god knald/fald og ingen kødskade, han brugte tidligere Lapua Mega men vil nu helst have TSX [Smile]

MVH Bjarne


Tak Bjarne.

Jeg har aldrig prøvet disse "kobbersøm" aflejrer de meget i piben, er det værre i de små el. hurtige kalibre - har du eller andre erfaringer med det [?]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LOA

Jeg har aldrig prøvet disse "kobbersøm" aflejrer de meget i piben, er det værre i de små el. hurtige kalibre - har du eller andre erfaringer med det [?]



I S&L, Blaser, Tikka og Sauer piber er det for mig ubetydelig mere at de aflejrer i forhold til traditionelle, men har prøvet en Winchester i 30.06 hvor det var noget tydeligere

Så jeg tror det afhænger meget af pibens indre finish

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Jeg har nu skudt et par hundrede TSX'ere igennem min S&L 9,3x62 og ud over at jeg fra tid til anden renser med Barnes kobber solvent, så har jeg ikke haft nogen udfordringer med aflejringer. Det samme gælder min M03 .300WM som har spist lidt 50+ T-TSX'ere. Jeg tror at man skal tilbage til de første Barnes-X for at finde problemer med aflejringer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
OK - Ja på et tidspunkt skal det da prøves - er der nogen der har prøvet dem i 22-250 ?? Eller i anden højhastighedscal. ??

Hvad er jeres erfaring med præcision - jeg har hørt meget godt og eneste dårligt - at de fouler i piben.

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
Jeg har testet TSX i 53 grs i min 22-250, men jeg kunne ikke få dem til at skyde så tæt som jeg kræver. 5 cm er sikkert fint nok til jagt, men ikke tilfredsstillende for mig som hjemmelader. Jeg endte derfor med TBBC 55 grs.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)