Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
Jeg fik heller ikke samling på dem i 53 grains med min 22-250.

Måske TFR kan byde ind med noget positivt?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har testet TSX i 53 grs i min 22-250, men jeg kunne ikke få dem til at skyde så tæt som jeg kræver. 5 cm er sikkert fint nok til jagt, men ikke tilfredsstillende for mig som hjemmelader. Jeg endte derfor med TBBC 55 grs.

Mvh.

Yeti



Ja 5 cm er ikke tilstrækkeligt når man ved at det kan blive meget bedre. Jeg må sige at jeg aldrig har været så langt oppe, med noget af det jeg tidligere har puttet i den - dog tror jeg at det er lettere at finde en ladning/kugle til 223 som er superpræcis.

Jeg har hørt TSXen rost for sin præcision på langt hold i 308W.

Præcision er meget meget vigtigt - ikke mindst psykologisk - når man sidder/ligger/står i en skudsituation.

Kuglens effekt er dog lige så vigtig - også psykologisk. Når man har skudt (præcist) men oplever en tendens til at "medicinen" ikke virker tilstrækkeligt bliver det jo hurtigt en øv-dag [Sad]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
Efter at have set en undersøgelse med bly i blodet hos Svenske jægere, har jeg besluttet at jeg så vidt muligt vil holde mig til blyfri alternativer som jagtammo fremover. Der er nogen af mine kalibre hvor det bliver for bøvlet, men i min 308win og 7mm RM ryger der hhv. 150 og 160 grains TSX i fremadrettet. Mine øvrige kalibre bruges alligevel primært til sjov og måske ræv, så der vil jeg fortsat bruge bly.

Ved godt at det med mit indtag af vildt nok ikke betyder alverden, men hvis jeg kan redde systemet fra bare en lille smule bly ved at bruge en anden kugle og den samtidig har god præcision og virkning i vildtet, så gør jeg gerne det.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
Min .300wm er svært glad for T-TSX og skyder grupper på under 3 cm på 300 meter med dem. Og min 9,3x62 skyder også rigtigt tæt med de TSXer jeg fodre den med. Så det er kun ifht min 22-250 at jeg har haft udfordringer med de fine kobbersøm.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
Hej yeti, jeg vil så gerne se en der skyder så godt som dig, du siger du kan sætte 3 skud på 300 meter på under 30mm, det er så flot gjort, at jeg vil gerne at der er en som kan vise mig det, for det har jeg aldrig set i virkeligheden. yeti kan du ikke lave en lille film om hvordan du gør det, eller vise mig det på en skydebane.
Jeg har hørt mange fortælle om de kan, men jeg har aldrig set det, du skal ikke forstå det sådan at jeg ikke tror på dig, for det gør jeg, men vil bare så gerne se det med mine egne øjne.

Når jeg har prøvet at skyde på 300 meter så har jeg svært ved at se midten af skiven, med den kikkert jeg har, så det vil jeg aldrig komme op på at kunne. Det går bedre med de 30mm på 100 meter for mig og så 70 til 100mm på 300 meter.

Håber du laver en lille film om hvordan du gør.

PS. Det er ikke nemt at forstå at der er nogle der kan ramme forbi på vildt, men øvelse gør mester, har jeg hørt. Jeg skal til at øve

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej yeti, jeg vil så gerne se en der skyder så godt som dig, du siger du kan sætte 3 skud på 300 meter på under 30mm, det er så flot gjort, at jeg vil gerne at der er en som kan vise mig det, for det har jeg aldrig set i virkeligheden. yeti kan du ikke lave en lille film om hvordan du gør det, eller vise mig det på en skydebane.
Jeg har hørt mange fortælle om de kan, men jeg har aldrig set det, du skal ikke forstå det sådan at jeg ikke tror på dig, for det gør jeg, men vil bare så gerne se det med mine egne øjne.

Når jeg har prøvet at skyde på 300 meter så har jeg svært ved at se midten af skiven, med den kikkert jeg har, så det vil jeg aldrig komme op på at kunne. Det går bedre med de 30mm på 100 meter for mig og så 70 til 100mm på 300 meter.

Håber du laver en lille film om hvordan du gør.

PS. Det er ikke nemt at forstå at der er nogle der kan ramme forbi på vildt, men øvelse gør mester, har jeg hørt. Jeg skal til at øve

Mvh Maubla Ole



Du skal nok bare vende brudstykket den anden vej... [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Høker
Svar
høker
Det havde jeg da ikke tænkt på, tror du det hjælper, du skal være sikker for jeg skyder med Blaser, tror du også det hjælper på den ?

Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
ja!!! er du vimmer det virker kun på blaser.. :oD

hvis tsxén skal afprøves i cal 0,308 er det så ttsx eller tsx der er det bedste valg.

Mvh Høker
Svar
Nixen bixen,

hovedjægerne har været på rov i Kroatien og skudt 61 svin på 3 dage[Wink]
Enddog flere af dem med hovedskud[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Og der blev afprøvet en hel masse billige kugler til under 4 kr stykket, og de virkede alle sammen.

[^]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej yeti, jeg vil så gerne se en der skyder så godt som dig, du siger du kan sætte 3 skud på 300 meter på under 30mm, det er så flot gjort, at jeg vil gerne at der er en som kan vise mig det, for det har jeg aldrig set i virkeligheden. yeti kan du ikke lave en lille film om hvordan du gør det, eller vise mig det på en skydebane.
Jeg har hørt mange fortælle om de kan, men jeg har aldrig set det, du skal ikke forstå det sådan at jeg ikke tror på dig, for det gør jeg, men vil bare så gerne se det med mine egne øjne.

Når jeg har prøvet at skyde på 300 meter så har jeg svært ved at se midten af skiven, med den kikkert jeg har, så det vil jeg aldrig komme op på at kunne. Det går bedre med de 30mm på 100 meter for mig og så 70 til 100mm på 300 meter.

Håber du laver en lille film om hvordan du gør.

PS. Det er ikke nemt at forstå at der er nogle der kan ramme forbi på vildt, men øvelse gør mester, har jeg hørt. Jeg skal til at øve

Mvh Maubla Ole



Dravis er den lykkelige ejer af en 6,5x55 bygget af Nyström & Krabbe der - uden at jeg kan huske de präcise tal - gjorde noget tilsvarende for år tilbage i en våbentest.

Med en ordentlig kikkert (stor forstörrelsesgrad) og den rigtige ladning i en god riffel med godt anläg på en vindstille dag, er 3-skudsgrupper på under 10 mm (på 100 m) ikke helt så själdne som du gör dem til. Dermed er også de 30 mm (på 300 m) inden for räkkevidde.... men det er näppe noget, som sker hver gang...

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej yeti, jeg vil så gerne se en der skyder så godt som dig, du siger du kan sætte 3 skud på 300 meter på under 30mm, det er så flot gjort, at jeg vil gerne at der er en som kan vise mig det, for det har jeg aldrig set i virkeligheden. yeti kan du ikke lave en lille film om hvordan du gør det, eller vise mig det på en skydebane.
Jeg har hørt mange fortælle om de kan, men jeg har aldrig set det, du skal ikke forstå det sådan at jeg ikke tror på dig, for det gør jeg, men vil bare så gerne se det med mine egne øjne.

Når jeg har prøvet at skyde på 300 meter så har jeg svært ved at se midten af skiven, med den kikkert jeg har, så det vil jeg aldrig komme op på at kunne. Det går bedre med de 30mm på 100 meter for mig og så 70 til 100mm på 300 meter.

Håber du laver en lille film om hvordan du gør.

PS. Det er ikke nemt at forstå at der er nogle der kan ramme forbi på vildt, men øvelse gør mester, har jeg hørt. Jeg skal til at øve

Mvh Maubla Ole



Dravis er den lykkelige ejer af en 6,5x55 bygget af Nyström & Krabbe der - uden at jeg kan huske de präcise tal - gjorde noget tilsvarende for år tilbage i en våbentest.

Med en ordentlig kikkert (stor forstörrelsesgrad) og den rigtige ladning i en god riffel med godt anläg på en vindstille dag, er 3-skudsgrupper på under 10 mm (på 100 m) ikke helt så själdne som du gör dem til. Dermed er også de 30 mm (på 300 m) inden for räkkevidde.... men det er näppe noget, som sker hver gang...

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Så er det vel heller ikke hverdagskost......[Big Grin][Big Grin][Wink]

- medmindre han ikke har forsøgt sig på 300 meter siden....

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
Jeg kender en ,ofte udskældt bruger herinde [Big Grin] , der har en Barnard baseret riffel i .308 som kan lave det nummer. Den har flere gange lavet grupper på under 6 cm på 600m.

Er forholdende til det, har man riflen og evnerne, så er det bestemt ikke umuligt.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
@Boryx - det specielle i DET tilfälde var at resultaterne blev publicerede.

@Lani: My point exactly - det er bestemt ikke umuligt og har betydeligt mere med udstyret end med jordforbindelsen at göre. Det er ikke så ufatteligt vanskeligt at skyde godt fra sandsäkke på en betonskydebänk, men der er langt imellem udstyret, som ka'....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nixen bixen,

hovedjægerne har været på rov i Kroatien og skudt 61 svin på 3 dage[Wink]
Enddog flere af dem med hovedskud[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Og der virkede TSXerne[?] Nu trænger vi sørme til nogle billeder[xx(]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
Desværre fungerer mit "photobucket" ikke lige pt... men den omtalte 6,5x55 "jagtfelt-riffel" fra N&K er stadig MEGET præcis... og min "journal" siger at der er gået lige under 2500 skud gennem den rustfaste Shilen pibe...

Jeg har lavet følgendet "stunts" med den riffel:

1: med den rigtige ammunition har den leveret 10 x 3-skuds grupper på under 10 mm spredning (center til center) de mindste grupper har været med mindre end 5 mm spredning.....

2: et væddemål med en "gaaaalf-spiller" resulterede i følgende:
en standard "Titleist" golfkugle truffet på 262 m med skud nr 2.....
(det var så langt ude som han kunne slå golfbolden....)

3: Sidste år i Borris skydetærræn præsterede riflen en 7 cm 5-skuds gruppe på 500 m...

Stort set hver gang jeg kommer på en 100 m bane med riflen skyder jeg et "cold-bore shot" med samme ammunition. 1 skud, som er det første skud fra en kold og tør-trukket pibe (filtpropper) og med kikkerten klikket til 0,0
Indtil nu er den længste afstand fra sigtepunktet til center af skudhul kommet op på 21 mm [:0] der er nu 7 skud i skiven fordelt over 4 år ...

Alle disse skydninger/stunts er gjort enten med sandsæk både under forskæfte og bagskæfte, eller med bipod foran og sandsæk under bagskæftet, enten liggende eller fra en fast bænk.

Det vigtigste er at "jordforbindelsen" er i orden, ellers kan man ikke skyde "hul i hul" [Big Grin]

Når jeg bruger riflen til jagt, skyder jeg med Barnes TSX 120 grains .. De holder ca 1,5 - 2 cm spredning på 100 m. og skyder næsten ens med de 8 grams Scenar der går mest præcist i riflen.
9 ud af 10 stykker råvildt skudt med den kugle har flyttet sig mindre end 5 meter fra skudstedet, kun en enkelt buk udviste kødskader der ikke var "acceptable" Der har altid været gennemskud.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
@LOA,
nix, det var selvfølgelig med Nosler Partition 200 grains, med 890m/s.
Det kan keilerne sku ikke li'[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

@LOA,
nix, det var selvfølgelig med Nosler Partition 200 grains, med 890m/s.
Det kan keilerne sku ikke li'[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



200 Grains med 890 m/s ?
Det skulle vel ikke være sket med en .300WinMag ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
Jeps,
det er den gamle jagtriffel fra turen til Canada i 2007 der fast står med en Aimpoint på mens
308´eren har en forstørrende kikkert monteret.

Det er lidt mere enkelt når der bare står to rifler[Wink]

Og så har jeg stadig muligheden til en måske kommende Alaskatur at sætte en kikkert på 300´en igen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
[Big Grin] @GT.
Nu er .300WinMag jo mit absolutte favoritkaliber til al jagt, så derfor glæder det mig meget, når jeg læser om andre der også bruger den - uden hensyn til, at det er "fuldstændigt unødvendigt med sådan et overdervent voldsomt MACHO kaliber" [Big Grin][Big Grin]
Og endda med "billige kugler til under 4 kr stykket" [Big Grin][Big Grin]

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg kunne simpelthen ikke lade være - det var for oplagt [Wink]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)