Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny håndkikkert
#21
Jeg havde på et tidspunkt en Swarovski 15x56 SLC sammen med min nuværende Zeiss Victory FL 10x42 LT, jeg skulle ud på noget der ligner 300 m for virkelig at kunne se flere detaljer i SLC’en, og blev vejret bare det mindste diset fornemmedes det føst uklart i SLC'en hvor det stadig stod skarpt i FL’en, om det er forstørrelsesgraden der er skyld i dette ved jeg ikke

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#22
Kikkert om natten, virker mærkeligt i min lille verden.
Når jeg sidder i vakkojan efter vildsvin, så kan jeg ikke bruge en håndkikkert til noget som helst. Lyset tænder automatisk, når svinene kommer ind på pladsen, også er det da riffel kikkerten jeg kikker i....[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#23
Sjovt nok Jeg har også prøvet øvelsen med en god kvalitets håndkikkert og billig håndkikkert og ditto god kontra mindre gode riffelkikkerter - og der er altså en væsentlig forskel når det bliver mørkt....

Så jeg er meget træt i låget af at høre, at det er lidt lige meget - det er det ikke...... og når man så samtidig kan være heldig at finde en brugt kvalitetskikkert til gode penge i stedet for en ny i billigere fabrikat...

Jo... bruger man lys - eller er der sne så er det lidt lige meget [8D]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#24
Hvis man checkker hvilke kikkerter jeg har testet, så er der jo ingen af dem der ligger meget under 7000 - 8000

En ting er helt sikkert, jeg HAR kigget gennem en brugt 15 år gammel Zeiss, og den kommer ikke i nærheden af en helt ny Minox ....

Der er sket MEGET m.h.t. glas-kvalitet og coating på de sidste 15 år---

og som regel så er sælgere af ældre Zeiss kikkerter helt overbeviste om at det de sælger er rent guld, og bliver voldsomt fornærmede når man byder dem lidt under halvdelen af hvad de oprindeligt gav for kikkerten for 10 - 15 år siden...

(F.eks. er der en der har sat en Carl Zeiss 15x60 fra 1970[:0] til salg for lidt over 8000,- på DBA ...[Big Grin] )

Sjovt nok så var der ingen af kikkert-leverandørerne der ville udlåne kikkerter til en rigtig blindtest og kontrolleret optisk måling af lystab og opløsning, dengang jeg stadig havde mulighed for at lave målinger på århus Universitet....[Sad!]

Der er helt sikkert penge i at bevare en nærmest religiøs preference på det marked...[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Ja jeg er nu også hoppet fra Sheiss....[:o)][Big Grin]

Citat:quote:

den Leica Geovid 10 x 42 FL jeg selv bruger til al jagt nu

@Dravis,
har samme kikkert som eneste kikkert MEN jeg har dog bemærket en ting ved den og jeg ved ikke om det bare er mig der indstiller fokuseringen forkert, om man overhovedet kan det....
Det er at jeg synes jeg hele tiden skal justere fokus, specielt i skumringen.
Er det ens egne øjne der er "træge" til at fokusere eller er det et "kikkert parameter".
Har også fået testet synet og heller ikke det gav anledning til at det skulle være årsagen.

Jeg synes ikke jeg havde de problemer i min gamle SLC 7x42.
Den fokuserede jeg éen gang og det ændrede sig kun hvis jeg fik stillet på den ved et uheld.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Hej GT.

Jeg havde tidligere en SLC 7x42 og i min pre30års alder gjorde jeg som du. Stillede skarpt på ca.100 meter og så kunne jeg se alt fra 10 meter til uendeligt.

Sådan er det ikke længere. Uanset om det er min Swarovski eller en lånt tysker eller østriger, så skal jeg nu i +50års alderen stille skarpt på næsten enhver afstand.
Hvis jeg lige har kigget på noget på 100meter og så kigger på noget på 200m. så skal jeg lige hen over fokuseringen [xx(]

D.K.M.A.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hej GT.

Jeg havde tidligere en SLC 7x42 og i min pre30års alder gjorde jeg som du. Stillede skarpt på ca.100 meter og så kunne jeg se alt fra 10 meter til uendeligt.

Sådan er det ikke længere. Uanset om det er min Swarovski eller en lånt tysker eller østriger, så skal jeg nu i +50års alderen stille skarpt på næsten enhver afstand.
Hvis jeg lige har kigget på noget på 100meter og så kigger på noget på 200m. så skal jeg lige hen over fokuseringen [xx(]

D.K.M.A.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Lyder som om du skal have en Steiner [8D]

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#28
@yeti

Jeg tvivler på at Steiner er bedre på det punkt.

Begge min eSwarovskier havde evnen da jeg var yngre, men nu har mine øjne ændret sig.

Det kan en Steiner vel ikke lave om på.

Det er vel noget med manglende elasticitet i mine linser. Hvis Steineren magter den opgave må der næsten være noget mekanik der flytter sig inde i kikkerten........

Men jeg overfalder da en Steiner næste gang jeg ser en af dem [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Steiner har ikke nogen fokuseringsrulle, men man stiller dem skarpt på 30 meter - individuelt for hvert øje, og så står den skarpt fra 15-uendeligt. Man kan ikke få den til at være skarp på helt korte afstande. så til fuglekiggeri er den ikke optimal.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Steiner har ikke nogen fokuseringsrulle, men man stiller dem skarpt på 30 meter - individuelt for hvert øje, og så står den skarpt fra 15-uendeligt. Man kan ikke få den til at være skarp på helt korte afstande. så til fuglekiggeri er den ikke optimal.

Mvh.

Yeti



HMM,stiller du så skarpt på hvert okular ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Steiner har ikke nogen fokuseringsrulle, men man stiller dem skarpt på 30 meter - individuelt for hvert øje, og så står den skarpt fra 15-uendeligt. Man kan ikke få den til at være skarp på helt korte afstande. så til fuglekiggeri er den ikke optimal.

Mvh.

Yeti



HMM,stiller du så skarpt på hvert okular ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Det er på hvert okular man kan indstille en Steiner, som yeti også skriver [Wink]

Jeg er "vindueskigger" af profession, og jeg kigger godt nok meget gennem en Steiner 7x50. Det er rigtig god natteoptik, men der findes bedre og mere handy kikkerter til dagslys. Når det så er sagt, så har jeg aldrig prøvet nogen Zeiss, Svarowski eller andet kvalitetsmærke herude midt om natten. Men vores behov er naturligvis lidt anderledes end når man er på jagt, det er jo sjældent at vi ligefrem skal vurdere størrelse på et svin, eller andre små detaljer. Men til at spotte andre skibe og andet flydende materiel, er det en god kikkert.

Det er den her model vi bruger:

http://www.steiner-binoculars.com/binocu...e/575.html

Christian
Svar
#32
Det lyder umiddelbart meget plausibelt, men fænomenet udebliver hvis jeg benytter den gamle kikkert.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
@GT ...

Der er en meget simplere forklaring på det fænomen: 10X forstørrelse mod 7X ...

Jo større forstørrelse og "skarpere" glas (og Leica FL er noget af det skarpeste der kan købes for penge, ganske enkelt!!!!) jo mere bruger man fokuseringen, fordi det gør en forskel... man KAN se flere detaljer...

Naturligvis forstærkes fænomenet af at ens linseri øjnene bliver hårdere med alderen, som M@x skriver...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#34
Ok, det er altså en slags kombination....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)