Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slog schweisshund, anklaget for mishandling
#21
PS: og GPS havde den osse.
En GPS sidder i en lomme på ryggen af en orange vest der dækker forreste halvdel af hunden.
Man kan overhovedet ikke være i tvivl om at det ikke er en omstrejfende hund.

En schweisshunde snor er ca. 10 meter lang og når man slipper hunden til hetz er det først når man har det anskudte dyr inden for synsvidde. Her frikobler man naturligvis hunden så snoren ikke vikler sig ind i buske og krat.
Hetzen kan foregå over adskillige hundrede meter og i et sommerhus område skal de to dyr ikke runde mange hjørner før hundeføreren ikke længere kan se dem. Det er helt normal fremgangsmåde for schweisshundeførere. Derfor er det heller ikke muligt at kalde hunden til sig igen, før man er inden for hørevidde af den.
Hvis man har hunden så tæt på under hele seancen som Happy beskriver, så havde man nok ikke noget at bruge GPS til [Wink]
Jeg har KÆMPE resprkt for dem der bruger massevis af tid og kræfter på at rydde op efter os andre. Det kan ikke være meningen at uvidenhed fra nogen mennesker skal koste en hund førligheden uden at det har konsekvenser for gerningsmændene.
Uvidenhed fritager ikke for straf.
http://www.abcfritid.no/produkt/hundeves...astro-dc30

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Hvilken vest.? Der nævnes "bredt halsbånd".

Citat:quote:

PS: og GPS havde den osse.
En GPS sidder i en lomme på ryggen af en orange vest der dækker forreste halvdel af hunden.
Man kan overhovedet ikke være i tvivl om at det ikke er en omstrejfende hund.


Ikke i tvivl.? Det var sommerhusejerne åbenbart.

Bevares - jeg har også al mulig respekt overfor hundeførere, at de gider træne deres hund til sådanne opgaver og stille sig til rådighed for uheldige jægere/traffikanter som må indmelde sårede dyr som må eftersøges.
Det giver dog stadig ikke særstatus á la Politihund m.v - og manglende omtanke før frigivelse af hund til hetz fritager heller ikke for ansvar.

Er selv født og opvokset i Dk, i '76 - har været med på jagt siden jeg var 5 år (klapper m.v.), har altid haft hund samt ved udemærket hvad jagthunde kan og ikke kan, og har arbejdet en del med jagt, og jaget med hundeførere.
Har gået på jagt siden jeg var 16, indtil jeg flyttede til Grønland i '99.

Det er bestemt ikke for at nedgøre hundeføreren - han er sikkert en fin fyr. Pragtfuldt.
Men jeg kender ikke manden, og har aldrig set ham/hunden arbejde - så kan kun reagere på hvad jeg ser på billedet, og læser.

Derudover ved jeg hvordan folk reagerer på hunde og hvad der for dem ser ud som overfald.

Og deres søde rare puddel som ikke kunne gøre en flue fortræd har altså netop spist min højre læderstøvle og revet mit bukseben i stykker - men eftersom pudlen ikke kunne have gjort det, må jeg have været i karambolage med deres stikkelsbærbusk i baghaven da jeg kom fra indkørslen foran huset til deres brevsprække i fordøren for at aflevere en Kvickly reklame.

Dog skal det lige siges, at én af de hundeførere vi har været så heldige at stifte bekendtskab med - godt nok fandt dyret, men magen til uopdragne og ukontrollerbare bæst af en hund skulle man godt nok lede længe efter.

Så selvom det er sweisshund, er den ikke nødvendigvis trænet lige så godt - eller nødvendigvis trænet præcis ligesom hunden fra artiklen. Og der er himmelvis forskel på hundeførere også, det har vi også måttet sandt.

Personlig erfaring siger pt, at ud over de få gange vi har haft sweisshund på - har 2 af hundeførerene "anklaget" os for at skyde efter solnedgang, og dét før han nogensinde blev tilkaldt.
Årsagen til dét var nok at ingen havde mobil på sig den gang, og vi måtte tilbage til gården, tværs igennem 42 tdr land for at ringe.
Det virkede simpelthen som om at man var til gene for hundeføreren, fordi man ringede om hjælp.
Det er da ikke vores skyld at han måske er ved at duske elskerinden, når han bliver ringet op.

Det rager mig også en papand.

Men jo, respekt til dem der træner hunden, og frem for alt gider stille sig til hjælp.
De har da som oftest også fået en stor erkendtlighed med på vejen for hjælpen, for ingen er jo interesseret i at have et forendt stykke vildt til at ligge på sin jord - hvis nogen skulle finde det, så hører hele Dk det jo i medierne.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Ret intresant debat ud fra det synspunkt at HUNDEN som sådan betraktes som menneskets bedste ven, og Rådyret er et VILDT dyr fra skoven.. men måske Disney har lidt med det at gøre....
Svar
#24
Jeg er fløjtende ligeglad med om hunden er et bæst. Måske det er det, der skal til for at et anskudt dyr, bliver fundet. Det er da igen noget sludder. Uha da jeg har anskudt et dyr. Ringer efter hjælp. Får hjælp. Er det så ikke loge meget hunden er et bæst. Den har gjort sit arbejde.

Der er da heller ingen, der skriver, hunden her skal sidestilles med en politihund...

Og for god ordens skyld. Du kender ikke hundeføreren her. Han sætter en ære i at gøre et ordentlig stykke arbejde med sin hund. Smider hvad han har i hænderne, og giver ikke bare lige op.

Så stop nu med at rygcrawle.... Du vrøvler og må være træt. Der er vel heller ikke megen sol på Grønland på denne tid.....

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#25
Har heller ikke anklaget HAM eller HANS hund for at være et bæst.!!!

Jeg har bare konstateret himmelvis forskel i hvordan hunde/hundeførere er og hvordan de arbejder.
Hvis det er noget de brænder for, kan jeg ikke se hvorfor man møder op til en eftersøgning med en for mig at se elendig hund og bare generelt er utilfreds med situationen.

SELVFØLGELIG er det træls at blive kaldt ud - det er jo ikke nogen heldig situation.
Men det er jo ikke ligefrem med vilje at jægerne har anskudt dyret, og dermed må kalde hjælp - og har man meldt sig som sweisshundefører, må det jo være fordi man vil det bedste.

Apropos "status" :
Det var én af de allerførste kommentarer "Bærer schweisshundene i DK et særligt halsbånd eller andet, som indikerer deres status?"

HVILKEN status.?!?!?

Det er en HUND som vi kalder en SWEISSHUND, fordi den er trænet specielt. Men den HAR ikke særlig status som eks politihunde.!

Det er korrekt, kender ikke hverken hund eller hundefører. - men det er da rart at nogen gør og kan stå inde for ham.

Nix, er ikke træt, er 4 timer "efter" Dk, så den er kun 15.55 her nu. Stadig frisk som en havørn.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by støver

Helt enig med Max..Kender hundeføreren. Hunden havde foruden gps, et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.
Happy... Hvor lang snor synes du en schweisshund der hetzer et stykke hjortevildt med en kugle gennem begge bagkøller skal have..

Støver.



@Happy
Puds brillerne [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0


@Happy
Puds brillerne [Big Grin]


Right back at you....

Citat:quote:

Hvilken vest.? Der nævnes "bredt halsbånd".

quoteTongueS: og GPS havde den osse.
En GPS sidder i en lomme på ryggen af en orange vest der dækker forreste halvdel af hunden.
Man kan overhovedet ikke være i tvivl om at det ikke er en omstrejfende hund.

Ikke i tvivl.? Det var sommerhusejerne åbenbart.


Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#28
Du rygkrawler stadig.

GPSen monteres i den vest som jeg linkede til tidligere. Du kan se på billedet at der er en lomme oppe på ryggen så antennen har frit udsyn til sattelitterne.
Den er for stor til at sidde i halsbåndet.

Vest og GPS sælges igennem schweisshundeforeningen til medlemmerne.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Nope i henviser selv til Støver...

Citat:quote:

Hunden havde foruden gps, et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.


Hvorfor ikke selv læse hvad han skriver.... han kender jo hundeføreren.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by støver

Helt enig med Max..Kender hundeføreren. Hunden havde foruden gps,komma et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.
Happy... Hvor lang snor synes du en schweisshund der hetzer et stykke hjortevildt med en kugle gennem begge bagkøller skal have..

Støver.



Altså havde den både GPS og bredt halsbånd [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
...................... og altså vest.!

hvorfor så ikke skrive dét, når de øvrige ting pinnes ud.????

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#32
Jeg tror at man skal passe på med at drage for endegyldige konklutioner i denne ret ulykkelige sag.
På den ene side er der helt klart tale om en schweisshund, som relativt uforskyldt er kommet i en utilsigtet situation.

Før man nu lyncher den her stakkels sommerhusejer, forsøg så at forestil situationen som han i nuuet oplevede det.

Et rådyr bliver jagtet af en "køter" som inde på græsplænen får held til at fange det stakkels dyr. Derefter forsøger "køteren" af al magt at skambidde det stakkels dyr.
Hvad gør så den stakkels sommerhusejer, der heldigvis ikke kender noget til schweisshunde.
Ja han tager naturligvis det første og bedste redskab for at få stoppet "køteren" i at læmlæste rådyret.
"køteren" vil ikke slippe rådyret, hvorfor sommerhusejeren øger sin magtanvendelse. Stadig uden det ønskede resultat.

Hvis man tænker tilbage på en sag hvor en "muskelhund" angreb og skambed en hund, her var det accepteret at en nabo skar halsen over på "kamphunden" for at få stoppet udyret.

Jeg har anvendt "popudtryk" med vilje for at forstærke billedet af det som sommerhusejeren har kunnet opfatte. Det er ikke ensbetydende med at jeg synes at han ubetinget gjorde det rigtige. Dog kan man i nuuet måske godt forstå hans reaktion
Svar
#33
Happy prøv og læse lidt her

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx...70417-full

jeg læser det som Schweisshunden har lov at gå på fremmed mands jord i forb med med eftersøg Dvs særstatus da andre hunde der ikke står i passet ikke må komme med på søg
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by n a

Det er ikke ensbetydende med at jeg synes at han ubetinget gjorde det rigtige. Dog kan man i nuuet måske godt forstå hans reaktion



Selvom han i en ophidset situation overreagerer, fritager det ikke for straf.

"Jeg følte mig presset af den bil der kørte for tæt på mig og satte farten op, så derfor, kære dommer vil jeg ikke acceptere den fartbøde"

Ironi kan forekomme [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
De fleste danske schweisshunde bærer vist GPS af denne type: http://hike.dk/-915 Det er hvertfald dem der kan fåes lidt % på gennem schweisshundeforeningen. Jeg synes personligt at det er til at få øje på, og ikke ligner noget man forventer at se på en almindelig "strejfkøter". Derudover bære schweisshunde også navn og tlf. på ejermanden. Hvis man er så tæt på hunden, at man kan nå den med en stige eller et bræt, så kan man sgu også se, at det ikke er en almindelig hund...

Loven giver schweisshundeføreren bemyndigelse til at eftersøge nødstedt vildt og aflive det, herunder også at hunden hetzer nødstedt vildt. Hvad politihunde må og ikke må, er irrelevant i denne sammenhæng...

Når hunden slippes til hetz, kan man ikke forvente at hundeføreren hele tiden skal kunne se hvad der foregår. Netop derfor anvendes der også gps. I tidligere tider lærte hunde at halse over vildtet i stedet for - så kunne man gå efter lyden.

Lydighedsniveauet hos en schweisshund er ikke nødvendigvis på det niveau som man almindeligvis forbinder med jagthunde(nogen jagthunde i det mindste[}Smile]). Der kræves en meget større selvstændighed og et noget større mod end hos den almindelige jagthund, hvorfor klassisk lydighedsdressur nok ikke står højt på listen. En schweisshund der hetzer skal ikke sådan lige kunne stoppes - så får man jo ikke dyret.

Når dette så er sagt, så synes jeg da egentlig også at schweisshundene skulle være endnu lettere identificerbare, og almindelige mennesker skulle gøres endnu mere opmærksom på hvad schweisshunde er og hvad de laver.

MVH. Asbjørn
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by n a

Det er ikke ensbetydende med at jeg synes at han ubetinget gjorde det rigtige. Dog kan man i nuuet måske godt forstå hans reaktion



Selvom han i en ophidset situation overreagerer, fritager det ikke for straf.

"Jeg følte mig presset af den bil der kørte for tæt på mig og satte farten op, så derfor, kære dommer vil jeg ikke acceptere den fartbøde"

Ironi kan forekomme [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Man kan jo også sige at han anvender den fornødne magt for at få stoppet det forfærdelige angreb på et stakkels rådyr.
I sommerhusejerens billede, kunne hunden jo blot slippe rådyret, og derved undgå yderligere forsøg fra sommerhusejerens side på at redde rådyret
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by langebo

Happy prøv og læse lidt her

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx...70417-full

jeg læser det som Schweisshunden har lov at gå på fremmed mands jord i forb med med eftersøg Dvs særstatus da andre hunde der ikke står i passet ikke må komme med på søg


Korrekt, under omstændighederne må HUNDEFØRER OG HUND de ting, ja.
Men det gør stadig ikke sweisshunden til noget "specielt" og beskyttet i status som eks politihunde.

En sweisshund ........ er ........ en hund.

Og vil man beskytte sin hund, sørger man for det er 100% sikkert at folk ser det er noget specielt - det er åbentlyst ikke sket her, for ellers var hunden ikke blevet angrebet med stige og bræt. (sikkert "forhåndværende midler")

Med "sommerhusområde" må man også tage i betragtning at folk sikkert passer på børn mv.
Så ser man sådan et angreb.... hvad er så vigtigst.?

Stoppe "blodrusen".? eller vente på den har dræbt dyret, og måske ser sig lun på Lille Lise.?

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#38
Eftersøgningen startede med at hunden laver ca. en km. remarbejde først.Dyret som har et overskudt forløb, rejses i kanten af en stor majsmark . Derefter slipper føreren hunden for at hetze dyret som løber ind i majsmarken med hunden lige i hælene. Føreren løber selvfølgelig efter, og bruger gpséren for at følge hund og råvildt, samt for at kunne orintere sig i majsmarken ,men mister hurtigt forbindelsen til hunden.Rækkeviden på en gpsèr er afhænig af flere faktorer bla. hvor kuperet terrænget er.Da hunden kommer ind på skærmen igen viser gpsèren at hunden er 500m væk.Føreren skynder sig selvfølgelig i samme retning og konstaterer kort efter at Gpsèren viser at hunden står stille. Majsmarken ender op til et sommerhus område og derinde i en have finder føreren hunden som stadig hænger i dyret på trods af at to grandvoksne mænd[xx(][xx(][:o)] står og tæsker løs på ham med diverse genstande. Efter meget diskussion der er ved at gå over i slagsmål pga. sommerhus ejerne ikke troede på af Føreren var schweisshundefører,på trods af jakke med skrift , kan Føreren fange dyret af.
Først da Hunden ser føreren slipper den dyret, går lidt derfra og falder om på græsplænen og mister bevidstheden...
Dvs. først en km remarbejde dernæst ca. en kilometer hetz og dyret bliver fastholdt indtil føreren når frem trods svære betingelser...[xx(][xx(]
Jægere der har bare lidt forstand og erfaring med hundearbejde samt jagt på klovbærende vildt, ved at hunden gjorde et fantastisk stykke eftersøgsarbejde.[Smile]
Til Nanok.. Har aldrig selv hørt om nogen schweisshundefører der kunne kalde sin hund af når hunden hetzer et stykke vildt som oser af angstfært og schweiss, og hvis folkene bag schweisshunderegistret havde fundet det relevant var det nok blevet forlangt som en del af optagelse i schweisshunderegistret. For lige at være sikker på om nogen virkelig har kunne stoppe en hund som hetzer , har jeg lige foretaget et par opringninger til nogle erfarne folk jeg kender på dette område , og de havde heller ikke hørt nogen der har kunnet det, så man må sige du har været ydderst heldig eller også har de hunde du hentyder til ikke været sluppet til fri hetz???(eller måske bare haft for lidt jagt i sig)

Støver.
Svar
#39
@na. Du vrøvler da også. Bruger den fornødne magt. Er der legensangreb?? Det er noget sludder.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#40
Det er muligt du eller andre ikke kender fortilfælde på at stemmekommando overtrumfer hetzen - men det kan jeg så sige at jeg kender gode fortilfælde på, og har overværet det, idet de i eftersættelsen havde drevet dyret over i nærheden af jagthytten hvor vi blæste jagten af til pga anskydningen.

Ved ikke hvorfor, men dyret fik lov at gå i dækning i et område med buske i hjørnet af en af de gode såter, måske for at de ikke skulle drøne over vejen.
Men der var kontrol over hunden, selv i eftersættelsen og husker taktikken virkede, for de fik dyret i den klat buske.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)