Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forkert bundstykke?
#21
Det ville være interessant om vi kunne få oplyst hvilken forretning der har lavet fejlen. Det virker noget uproffesionelt...og vi andre kunne måske undgå lignende fejl hos samme forhandler.
Svar
#22
Hej mvk.

Jeg har en Kongsberg model 393 i cal. 6,5x55 og jeg kan bekræfte at mit bundstykke er helt identisk med den bundstykke der er afbilledet til HØJRE og det er en standard, de andre er som du selv er inde på til magnum.

Hvis det var min ville jeg helt sikkert kræve en ommer over for foretningen.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#23
@Nemo
Tak, så er den da helt stensikker.
Jeg giver lige forretningen en chance for at rette fejlen inden deres navn offentliggøres.
Det er rimeligt nok over for dem.
De har jo ikke decideret prøvet at snyde. Vi får se hvad der sker.
Et brugt bundstykke ligger i omegnen af 1500 Nkr


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#24
Hvis 308 bundstykket alligevel skal under kniven, kan du så ikke smide det over i 22-250'eren og bruge dens bundstykke i .308'eren i stedet?

Så det bliver 22-250 bundstykket komme under kniven?

Så ender du måske med 3 rifler, hvor bundstykkerne passer, som de bør?

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#25
Hvis ellers riflerne er lavet ordentligt, saa er deres headspace tilpasset et bestemt bundstykke. Saa kan det ikke nytte at bytte om paa dem. Det ændrer headspace'en (hvad det saa end hedder paa dansk)
Jeg har F.eks to SAKO rifler med ens bundstykke, og de kan da ogsaa skyde med hvert, men headspacen er forskellig, og det ændrer præcisionen paa riflen, og hylsteret, især hvis man kun necksizer sine hylstre. Bla. derfor at de er serienummereret.(eller burde være det fra fabrikken. Det er ethvert ordentlig fabrikat)
Jeg ville lave et fandens vrøvl hos forhandleren. Det er klamhuggeri af første skuffe. En eller anden ekspedient har haft dem ude, af en eller anden grund, og har ikke været paapasselig nok da han satte dem sammen og stillede dem paa plads.
Rent svineri!!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Hvis 308 bundstykket alligevel skal under kniven, kan du så ikke smide det over i 22-250'eren og bruge dens bundstykke i .308'eren i stedet?
Så det bliver 22-250 bundstykket komme under kniven?
Så ender du måske med 3 rifler, hvor bundstykkerne passer, som de bør?



Hej Jesper,

nu er det mest slagstiften der nok skal ændres lidt ved da 6,5x47 Lapua har small primer.
Magnum bundstykket har svært ved at holde fast på korte hylstre.
Derfor kan jeg ikke bruge det forkerte til hverken "projektet" eller 308'eren.
Har fået et bud på en ny fra Norge i dag for 1500 Nkr.

venligst
Morten


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvis ellers riflerne er lavet ordentligt, saa er deres headspace tilpasset et bestemt bundstykke. Saa kan det ikke nytte at bytte om paa dem. Det ændrer headspace'en (hvad det saa end hedder paa dansk)
Jeg har F.eks to SAKO rifler med ens bundstykke, og de kan da ogsaa skyde med hvert, men headspacen er forskellig, og det ændrer præcisionen paa riflen, og hylsteret, især hvis man kun necksizer sine hylstre. Bla. derfor at de er serienummereret.(eller burde være det fra fabrikken. Det er ethvert ordentlig fabrikat)
Jeg ville lave et fandens vrøvl hos forhandleren. Det er klamhuggeri af første skuffe. En eller anden ekspedient har haft dem ude, af en eller anden grund, og har ikke været paapasselig nok da han satte dem sammen og stillede dem paa plads.
Rent svineri!!
Hogmeister



Ja - det er pissetræls og meget sjusket håndtering af våbenene.
Der bliver også ballade hvis det viser sig at de holder fast på at det er det rigtige bundstykke.... og ikke er til at snakke med.

Men nu får de lige en uges tid til at undersøge sagen nærmere...

venligst,
Morten


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvis ellers riflerne er lavet ordentligt, saa er deres headspace tilpasset et bestemt bundstykke. Saa kan det ikke nytte at bytte om paa dem. Det ændrer headspace'en (hvad det saa end hedder paa dansk)
Jeg har F.eks to SAKO rifler med ens bundstykke, og de kan da ogsaa skyde med hvert, men headspacen er forskellig, og det ændrer præcisionen paa riflen, og hylsteret, især hvis man kun necksizer sine hylstre. Bla. derfor at de er serienummereret.(eller burde være det fra fabrikken. Det er ethvert ordentlig fabrikat)
Jeg ville lave et fandens vrøvl hos forhandleren. Det er klamhuggeri af første skuffe. En eller anden ekspedient har haft dem ude, af en eller anden grund, og har ikke været paapasselig nok da han satte dem sammen og stillede dem paa plads.
Rent svineri!!
Hogmeister



I DK er vi ikke medlem af CIP og S&L nummererer da heller ikke deres bundstykker. Bundstykkerne bliver fremstillet efter små tolerancer og det samme gør lukkeknasterne i piberne, så derfor bliver de ikke parret sammen.
CIP lande forlanger en prøveskydning med overtryk og derfor parres bundstykke og riffel med samme nummer.

Finland, hvor Sako ligger, SKAL prøveskyde og derfor er de nummerens.

Tolerancen på headspace for de almindeligste jagtkalibre er på 0,1mm og det er let at overholde på moderne CNC maskineri.

Og kære hogmeister, nu får du kaffen galt i halsen. I Danmark må våbenforretninger ikke længere lade bundstykket blive i riflen. De skal opbevares under lås og slå og alle våben er låst fast med en bøjle eller en wire igennem aftrækkerbøjlen.

Hvis du vil kigge nærmere på et specifikt våben, tilkalder du en diskenspringer som henter bundstykket og låser våbnet fri. Når du har kigget på det, blivet delene låst væk igen. Så derfor er det let at forbytte bundstykker uden nummer (og med nummer)

Men nu gider vi snart ikke høre mere om Morten MVK's bundstykke. Nu vil vi først høre om det når skidtet kommer tilbage fra den fede "Grosse Tumbe" [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
I bor sgu i det forkerte land! M@X 2.0 du har da i det mindste set lyset herovre...............næsten selvbetjening.
H
Hogmeister
Svar
#30
Yep - sagen er opklaret - forkert bundstykke med forkert udtrækker - Tak for jeres input.
Update når der er svar fra våbenbutikken.


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Og kære hogmeister, nu får du kaffen galt i halsen. I Danmark må våbenforretninger ikke længere lade bundstykket blive i riflen. De skal opbevares under lås og slå og alle våben er låst fast med en bøjle eller en wire igennem aftrækkerbøjlen.

Hvis du vil kigge nærmere på et specifikt våben, tilkalder du en diskenspringer som henter bundstykket og låser våbnet fri. Når du har kigget på det, blivet delene låst væk igen. Så derfor er det let at forbytte bundstykker uden nummer (og med nummer)



Jeg har ingen anelse om det er korrekt [:I] [Big Grin] Men hvis det er tilfældet så er der nogen der har glemt at oplyse Hunters House om reglerne, der står adskillige hyldemeter - alle sammen med bundstykke i. Eller slutstykke for at blive i trådens jargon...

Mvh.
Anders
Svar
#32
Det startede i Jylland.

Korsholm, Skov, Østjysk og alle de lokale små våbenhandlere som jeg kigger ind til jævnligt har fået det pålagt inden for det sidste års tid eller lidt mere.

Så turen kommer osse til Hundehuset....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Happy endning [Smile]

Jeg skrev efter nogle dage, en mail til sælgeren med kopi til deres direktør, indeholdt dokumenation fra Kongsberg Small arms omkring det forkerte bundstykke. Jeg listede 3 scenarier op jeg ville være tilfreds med.

- de finder et bundstykke
- jeg finder selv et bundstykke og får pæn dekort
- handlen går retur inkl. udgift til våbentill.

Der kom omgpående svar fra direktøren, at vi nok skulle finde en løsning, men at sælgeren først var tilbage om nogle dage. Hvis jeg ikke ville vente skulle denne nok tage en beslutning.

Jeg svarede at jeg naturligvis godt kunne vente.

Sælgeren ringede i dag, at de gerne ville tilbyde en pæn dekort på våbnet hvis jeg selv kunne sørge for at finde et nyt bundstykke.
Det forkerte bundstykke skulle bare afleveres ved lejlighed.
Det sagde jeg ja til og skal nu i kontakt med Kongsberg, der kan hjælpe med dette.

Det endte lykkeligt og der var intet bøvlt med det - super fint rettet op fra våbenforretningen.

[Smile]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#34
Det var da godt[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det startede i Jylland.

Korsholm, Skov, Østjysk og alle de lokale små våbenhandlere som jeg kigger ind til jævnligt har fået det pålagt inden for det sidste års tid eller lidt mere.

Så turen kommer osse til Hundehuset....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jeg var ved Skov i går og pille rode rage, og de 5-7 stk jeg havde fingerne i havde alle bundstykket siddende i.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#36
Men sådan er vi mennesker jo. Vi sløser mere og mere og pludselig får vi et rap over fingrene og besked på at stramme op.
Det virker så et stykke tid og langsomt slækker vi på kravene for "det går jo nok" og "de er sgu latterlige, de regler".

Jeg vil da lige sige at det er egne observationer og ikke noget jeg vil klandre Skov for. Jeg har ikke været i butikken det sidste års tid.

Mit gæt er at bundstykkerne bliver låst inde efter fyraften.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Men sådan er vi mennesker jo. Vi sløser mere og mere og pludselig får vi et rap over fingrene og besked på at stramme op.
Det virker så et stykke tid og langsomt slækker vi på kravene for "det går jo nok" og "de er sgu latterlige, de regler".

Jeg vil da lige sige at det er egne observationer og ikke noget jeg vil klandre Skov for. Jeg har ikke været i butikken det sidste års tid.

Mit gæt er at bundstykkerne bliver låst inde efter fyraften.

--

mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Det er meget muligt. lyder ikke urealistisk. (Godt det ikke er mig der skal rende og pille dem ud)

Sidst jeg var i ØV var der ikke nogen på første salen med bundstykker i. Kiggede ikke efter nedenunder.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#38
De piller sku ikke alle de bundstykker til fyraften.og i mange våben,kan man ikke bare tage låsen ud.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#39
i Århus - N&K - er alle bundstykker udtaget og i box 24/7

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Winman

De piller sku ikke alle de bundstykker til fyraften.og i mange våben,kan man ikke bare tage låsen ud.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.



Det er muligt, men det SKAL de.

Og hvilke våben kan man ikke tage låsen ud af.....bortset far walles knækløb og så lige Ruger #1 men det er vist under 1% af de våben der står på hylderne rundt ved pusherne [8)]--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)