Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Standard eller magnum hætter til 7 mm Rem Mag
#21
Hej igen Anders.
Hvor stejl er din riffelstigning?
Dét kan have stor betydning for præcisionen.

Det kan også være at netop DIN riffel ikke kan li' at "spise" netop Accubond. [xx(]
Jeg havde (med den gamle pibe) så store problemer med Hornady Interbond i 154 grains at jeg opgav kuglen. Jeg lavede 30-40 forskellige ladninger, og ingen af disse samlede bedre end et A4-ark!
Én af mine jagtkammerater med riffel i samme kaliber kunne sætte de fleste af ladningerne med en egenspredning på 15-30 mm.
Med den nye pibe samler/spreder de indenfor 35 mm med den ladning som var "bedst" (læs: mindst dårlig) i den gamle pibe. Jeg kunne bare ikke lade være med at prøve, da jeg havde en "sjat" projektiler tilbage, selvom jeg har rigeligt af andre kugler, som jeg bruger.

M.h.t. Speer Deep Curl, så har jeg prøvet og testet dem i 175 grains, og de samler indenfor 15 mm på 100 meters afstand. Har skudt en enkelt buk (25 meters afstand) med kuglen, og den laver hul, men dét gør de fleste kugler (ingen nævnt - ingen glemt) der rammer knogler med hastigheder over 800 m/s.

Fredagshilsner - Per
Svar
#22
Hej igen

Tror ikke jeg har problemer med stigningen, det er en Sako 75 jeg mener at stigningen er 9,5"

Den gnasker i øvrigt løs af Accubond'en også. Var en tur på banen idag for at prøve Deepcurl og Accubond "head to head". Jeg havde rullet 5 af hver, desværre var forholdene ikke så gode (det blæste en del), men det blev alligevel til et par, for mig i hvert fald, udemærkede 5 skuds grupper.

DeepCurl 34 mm
Accubond 39 mm

For mig er det = ingen forskel... Der er sikkert de skytter for hvem det er en kæmpe forskel, men jeg kan ikke påstå at skyde så godt, at det ikke ligeså godt kan være et rent tilfælde med de 5 mm forskel.

Det bliver en af dem jeg tager med til Skotland til efteråret. Deepcurl fiser afsted med 850 m/s, mens Accubond tager sin afsked med 890 m/s.

Terrænet byder på både skov og højland med mulighed for lange skud... Jeg skyder dog ikke længere (max 300 m - på en god dag med perfekte forhold) end at den ballistiske koefficient er ligegyldig for mit valg.

Hvilken skal jeg vælge?

Jeg er fristet af at DeepCurl koster det halve af Accubonden, på den anden side har Accubonden aldrig svigtet mig, mens jeg ingen erfaringer har med DeepCurl. Gode dyr er rådne - hjælp [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#23
Lad nu være med at gå så meget op i kuglernes BC... Deepcurl har en BC på .455 og Accubon .531...du skal skyde meget langt og godt for opnå nogen form for fordel af Accubondens marginalt bedre flyveegenskaber. Uanset ændrer det ikke på, at du skal kende ordinaterne på den kugle du vælger - om det så er en rundnæset kugle der mest af alt ligner et rugbrød...[Smile] Med andre ord - vælg Deepcurl - den er jo både mere præcis i din riffel og tilmed langt billigere!

J.
Svar
#24
5 svin til Jamo for at udtrykke det så dejligt klart :-)
Svar
#25
Hej Jamo

Jeg føler et behov for at citere mit eget indlæg:

"Terrænet byder på både skov og højland med mulighed for lange skud... Jeg skyder dog ikke længere (max 300 m - på en god dag med perfekte forhold) end at den ballistiske koefficient er ligegyldig for mit valg."

Så på det punkt er vi fuldstændigt enige [8D]

Så det var egentligt erfaringer med terminalbalistikken for de to projektiler ved de givne hastigheder jeg var efter [Smile]

Jeg kender og er glad for Accubonds performance, mens jeg ingen erfaring har med DeepCurl og derfor ville jeg gerne til andres erfaringer (på vildt) med den kugle - anyway jeg tror jeg følger dit råd og prøver DeepCurl...

Mvh.
Anders
Svar
#26
Hej Anders! Ja burde nok lige have nærlæst hele tråden først! Min erfaring med Accubond er super præcision, men dårlig restvægt i forhold til andre bondede kugler. Skyder med den i 9.3x62 og 308w hvor den fragmenterer en del - dog stadig med gennemskud og enorm chok effekt! Ud fra de test jeg har læst om DeepCurl, så er den meget hurtig ekspanderende men holder rigtig godt sammen. Mine erfaringer med den i cal.30 er at den er ultra præcis!

J.
Svar
#27
Hej Jamo

Det er netop i 308 og 6,5 jeg har anvendt Accubond - uden nogle klager over decideret dyremishandling fra vildtet [8D] Har også lavet nogle i 9.3 til en kammerat, men de er ikke afprøvet endnu...

Anyway - valget falder på DeepCurl - så må vi se hvad de skotske kronhjorte siger til den.

Mvh.
Anders
Svar
#28
Knæk og bræk med det...og kom endelig med en update på hvordan den virker!!! Erfaringerne er som du jo nok har oplevet meget sparsomme med den kugle...

J.
Svar
#29
Hej
Når man går over 60gr. krudt så brug magnumhætter, så er i sikker på ikke at få efterbrænding på skudene.

Det kan godt være at en standart hætte kan skyde en varm sommerdag, men den vil få problemer, hvis man sidder ude i kulden, så kommer efterbrændingen. Hvis man holder sig til de 60gr. krudt så får man ingen problemer.

En 30-06 kan nemt bruge standart hætter, men de kalibre der ligger over ville jeg bruge magnumhætter.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#30
Er på banen nu med patroner ladet med 56 grains 203b.

De har forsinket tænding ... [xx(]

Edit: Det var nogle patroner jeg ville bruge på elgbanen, hvor der ikke behøves så meget hvæs i. Selv med magnumhætter sagde de klik-bang

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#31
Jeg har ikke personligt oplevet efterbrændere med standardfænghætter i 7 mm Rem Mag ladet med Rhino 22 og 162 gr Hornady interlock. Men som der nævnes flere steder i tråden, så kan magnumhætter være at foretrække i koldt vejr.

En lille detalje jeg hæftede mig ved, da jeg læste omkring 7 mm Rem Mag i Ladeboken er, at de generelt oplevede bedre præcision ved at bruge standard- i forhold til magnumfænghætter.

Mvh,
P.J.
Svar
#32
Hej
Jeg har aldrig prøvet efterbræning på patroner med under 60gr. Krudt. Men jeg har flere gange prøvet.det med over 60gr. i 7mm RM. Derfor mener jeg grænsen ligger ca ved 60gr.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#33
Et lille indspark.

Jeg oplevede aldrig efterbrændere i mine 7mm rem mag. Til gengæld var min oplevelse, at de var meget følsomme over, hvilket hylster jeg brugte. En af riflerne vil kun skyde 30-40mm grupper, uanset hvad jeg prøvede af kugler, krudt og fænghætter. Lige indtil jeg skiftede hylstertype, så var der flere ladninger der lå på ca. 20mm på 100m (SAKO 75)

Mvh Søren
Svar
#34
Hej
I 2009 var jeg i Sverig med min 7mm RM ladet med standart hætter.
Vi havde ca. 10 minus grader og der var efterbrænding ved hver skud.
Jeg havde brugt samme ladning tidligere bare om sommeren og der var der ingen problemer.

Hvis man skal til Syd Afrika ville jeg ikke være bange for at lade med standart hætter, men problemet kommer når det er koldt.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#35
Hvorfor ikka bare lade det hele med Magnum hætter, men det er vel alt for enkelt for autister [Big Grin][Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#36
Hej
Der er kun en grunde til at jeg bruger standart hætter og det er at jeg har mange ladninger som køre super godt til min 6,5x55 og 30-06, det er gamle ladninger som har virket til UG+ og har et stort lager som skal bruges op

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#37
Hejsa

Det blev til det første stykke vildt med DeepCurl i går. En buk der desværre blev truffet direkte på skulderbladet og ud gennem skulderbladet på den anden side - flugtstrækningen var til at overse og det var mængden af spiseligt kød på bovene også [}Smile]

Anyway, det er hvad der måtte forventes med sådant et træf.

Om tre uger drager jeg til Skotland og så må vi se om jeg kan finde en brunsthjort at "teste" på.

Mvh.
Anders
Svar
#38
Til 7mm RM ville jeg gå efter en 175 grains i Deep Curl for at få farten ned, men med Barnes TSX/TTSX hadve der stadig været spiseligt kød på bovene [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)