Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omformning af 30-06-hylstre til 9,3x62
#21
Ja og så får man næsten med garanti "donuts" når man former om fra 3006 til 9,3...[xx(]
Godstykkelsen i det koniske stykke inden halsen er typisk uens i godstykkelsen, så resultatet er at man får problemer med at kamre når man har sat kuglen dybere end "halsen" så at sige.

Men selvfølgelig, hvis man ikke har andet fornuftigt at foretage sig kan det da også være meget spændende[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Hej GT.

Indtil videre har jeg ikke haft problemer med at kamre - tværtimod....! Det store problem er headspace, som jeg forsøger at løse ved .416-udvidelse først, som beskrevet tidligere.

Nu er det sådan at et par af mine nærmeste har sagt at projektet er umuligt og at det ikke kan lade sig gøre, men dét er jeg ikke selv overbevist om - [8D] - hvorfor jeg gør endnu et forsøg. [8)]

Mange hilsner - Per
Svar
#23
Jeg tror vi skal ha' 375Ras ind i kampen, for jeg mener at kunne huske at han havde lavet en speciel konisk expander til netop 9,3x62
fra 30.06.

Derefter blev hylsteret sizet i et diesæt.

Men det er mange år siden, så jeg kan huske forkert.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#24
@rydstrøm

RWS træningammo fik jeg ved Waffen Mario i Stadum (det er i Tyskland, hvis du ikke kender det), til 120€ for 300. Det var nogen hun havde bestilt hjem til en kunde, som ikke var blevet afhentet.
Det var en del af en større portion udstyr jeg købte, så du skal ikke lige uden vidre regne med at kunne få dem til den pris, medmindre du køber en masse andre ting, jeg mener hun normalt tager 17-18€ for en pakke med 20. Min erfaring ved hende er at hun altid er til at handle med når man køber lidt større mængder.

@ na du ser på randen af udtrækkerrillen, jeg ser på bunden af krudtkammer.
30-06 er 11,96mm, og 9,3X62 er 12,1mm.
Det betyder at 9,3ern er 0,14mm tykkere der hvor det virkeligt betyder noget.
Jeg er værktøjsmager, og for mig er 0,14mm, eller 14 hundrededele, som vi siger, et meget groft mål.
Hvis det bare var forskellen på udtrækkerrillen ville jeg være fløjtende ligeglad, også med 0,14mm.

Jeg har i dag samme mening som GT, det er ikke umage værd, og så mener jeg som sagt at de fireformede hylstre er dårligere.

Sonny
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by bobo

@rydstrøm

RWS træningammo fik jeg ved Waffen Mario i Stadum (det er i Tyskland, hvis du ikke kender det), til 120€ for 300. Det var nogen hun havde bestilt hjem til en kunde, som ikke var blevet afhentet.
Det var en del af en større portion udstyr jeg købte, så du skal ikke lige uden vidre regne med at kunne få dem til den pris, medmindre du køber en masse andre ting, jeg mener hun normalt tager 17-18€ for en pakke med 20. Min erfaring ved hende er at hun altid er til at handle med når man køber lidt større mængder.

@ na du ser på randen af udtrækkerrillen, jeg ser på bunden af krudtkammer.
30-06 er 11,96mm, og 9,3X62 er 12,1mm.
Det betyder at 9,3ern er 0,14mm tykkere der hvor det virkeligt betyder noget.
Jeg er værktøjsmager, og for mig er 0,14mm, eller 14 hundrededele, som vi siger, et meget groft mål.
Hvis det bare var forskellen på udtrækkerrillen ville jeg være fløjtende ligeglad, også med 0,14mm.

Jeg har i dag samme mening som GT, det er ikke umage værd, og så mener jeg som sagt at de fireformede hylstre er dårligere.

Sonny


Do har da ret, Do ska hænges, jeg trænger til nye intelegensproteser[V]

Men rent sikkerhedsmæssigt, med hensyn til at klare et overtryk, er det mere vigtigt med diametren på udtrækkerrillen. Da det er den del som ikke vil opnå egentlig støtte indenfor messingens umiddelbare deformationsevne.
Den del du taler om bliver indenfor en relativ lille deformation umiddelbart støttet af kammervæggen, som indenfor cip målene kan være fra 0.1mm til 0,3mm større end hylstret. Den nævnte del af hylstret har på dette område næsten ingen indvendig udboring. Udboringen på dette sted er ca 1 mm.Hvilket giver en radial godstykkelse på op mod 5,5mm, i modsætning til den radiale godstykkelse på niveau med udtrækkerrillen, som er ned mod 2-3mm på grund af udboringen til fænghætten.
For en almindelig "roekuleklapper" er det af større betydende.

Desuden anvender du helt utilgivelige udtryk som åben barer en total mangel for forståelse for genladningens ædle kunst.
Heri indgår ALDRIG termer som "umagen værd" "fornuft" eller "dårligere" i forbindelse med egenindsats[Smile][:I]
Svar
#26
@na
Æ må jo nok boj me for nau a det do saje, hel neje i æ bun a æ hylste, dæ vo æ mål æ 12,1, æ æ messing jo richte nok moje tyk.

Der hvor jeg virkelig kan se en udvidelse af hylstret er Ca. 5-7mm over udtrækkerrillen.
Jeg finder lige et par af omtalte hylstre her i weekenden og vedlægger fotogafisk ilustation af hvor grimt det egentligt ser ud.

Minimum godstykkelsen ved fænghætten på 30-06= (10,39-5,2)/2= 2,595mm
Minimum godtykkelse ved samme sted på 9,3ern= (10,5-5,2)/2=2,65mm
Så her er 9,3ern faktisk også lidt kraftgere konstrueret.

Så bliver jeg naturligvis også nødt til at undskylde brugen de Tidligere nævnte utilgivelige udtryk, i forbindelse med en tråd om genladning.

Sonny
Svar
#27
Har ellers set "værktøjssmadrer" bruge enddog mange timer pr. 0,001mm så mon ikke de har en fordel ud i genladningens ædle tidsfordriv[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Jeg kender ikke til omformning af 3006 til 9,3x62.

Men jeg mener denne diskussion burde have været indstillet for længst, da "moderhylsteret" til de to kalibre ikke er ens.

Det, at der er forskel i bundens diameter, uanset hvor lille den er, burde vel få enhver ansvarlig genlader til at indstille yderligere eksperimentering.
[?][?][?]

Mvh Søren
Svar
#29
Den forskel er altså akademisk, i sammenhængen omformning.
Forstået på den måde at det INTET har med "ansvarlig genladning" at gøre men derimod at det nok er spild af tid samt at man har overhængende risiko for at få "donuts". Har ihvertfald haft en stak af "Marrion Morrisons" gamle omformede hylstre liggende og der var "donuts" i mange af dem!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Hvis messingen bliver skør og revner, udgløder du dem bare.. gjorde jeg med .308/.243 så er det til en side og der har aldrig været en revne siden.
Svar
#31
Citat:quote:

Hvis messingen bliver skør og revner, udgløder du dem bare.. gjorde jeg med .308/.243 så er det til en side og der har aldrig været en revne siden


Det er bedst at udgløde før de revner [8D]

mvh
hjemmeladeren

PS: Kunne ikke lade være - den lå lige til højrebenet...
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg tror vi skal ha' 375Ras ind i kampen, for jeg mener at kunne huske at han havde lavet en speciel konisk expander til netop 9,3x62
fra 30.06.

Derefter blev hylsteret sizet i et diesæt.

Men det er mange år siden, så jeg kan huske forkert.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Hej Claxel.

Nej, jeg har ikke noget specialfremstillet ekspander fra 30 til 9,3, hvorimod min 35 Whelen er udstyret med det fra frabrikken.

I øvrigt synes jeg det er en rigtig dårlig løsning at omforme 30.06 hylstre til 9,3x62 da diameteren lige over udtrækkerrillen er 0,14 mm større. Dette medfører at hysltret får en udbulning ned i den hårde/ stærke del.
Af bitter erfaring ved jeg, at denne udbulning desværre ikke bliver jævnt fordelt hele vejen rundt på hylstret, hvilket medfører at hylstret efterfølgende ikke centrerer i kammeret.

Mit råd skal derfor være, at man på anden vis skaffer sig hylstre med det rette stempel i bunden.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#33
..Hvis man udgløder dem senest når det første er revnet, så redder man jo ihvertfald resten og så ved man det er nødvendigt også!
Svar
#34
@ 375 Ras

Var det så 35 Wheelen du lavede på omformningskurset i safariklubben for snart mange år siden?

Du viste 243 fra 308, hvor du bl.a. "opfandt" en 24-special, med rullekraveskuldre, da den blev udglødet før omformningen.

Og så viste du også "up-sizing" med åbning af hylsterhals til større kaliber, fra 30.06.

Godt kursus, hvis man da ellers kunne huske noget derfra[:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)