Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Farligt Luftgevær Snart I Håndkøb!!
#21
Fuldstændig enig med Yeti's kommentarer.

Det er fuldstændig rigtigt, at vi har et repræsentativt demokrati. Desværre er det efterhånden perverteret af pressekampagner, meningsmålinger, fokusgrupper og levebrødspolitikere [V]

Det værste er, at det er fuldstændigt åbenlyst og legalt efterhånden. Stort set alle tv stationer og blade har politiske kommentator programmer hvor forhåndværende spindoktorer kommenterer på ugens sager, spin og strategier som var det en fodboldkamp. Enhver politiker vil søge mod de populære, nemme beslutninger frem for de tunge, vigtige men desværre upopulære beslutninger... Se blot på den laaaangstrakte debat om efterlønnen, alle vidste, hvor det måtte ende, men beslutningen tages først, når pistolen har gnavet vabler i panden på os af at blive holdt der sålænge.

Kunne noget af den tv tid blive brugt på debat programmer mellem politikere i stedet kunne meget være vundet.

Og fri mig fra folkeafstemninger om emner som f.eks. Luftgeværer - så bliver det først rigtig håbløst. Se blot på det Californiske eksempel: "Three strikes and you are out". Der er en grund til at vi ansætter politikere til at lave lovene og det er ikke kun fordi folkeafstemninger er upraktiske...

Mvh.
Anders
Svar
#22
Selvfølgelig skal vi ikke bruge penge/resourcer på en folkeafstemning, men det jeg vil sige med det er, at vi må acceptere at flertallet (mig selv inclusive) i Danmark helst ser kraftige luftgeværer på tilladelser.

At lave så stor en debat over så simpel en ting er for mig uforstående. Når jeg sammenligner med andre lande, så er jeg glad for at leve i Danmark og jeg kan sagtens acceptere at vi har en regering, der hellere vil lovgive så man undgår ulykker uanset om chancen for ulykker er forsvindende lille.

Og så er det mig en gåde hvad problemet er i at kunne øve med et 4.5mm luftgevær.
Mig bekendt kan man skyde mindst lige præcist med et 4.5mm som med et 9mm eller 12,7mm hagl.

Vil man så skyde med de kraftigere modeller, så er det jo bare at tage et jagttegn .... helt ærligt, hvori er problemet ???

Du må heller ikke køre bil eller motorcykel uden et kørekort.
Vil du køre lastbil kræver det lidt mere uddannelse.

Det samme med luftgeværerne ... de bliver jo ikke bandlyste totalt, man kræver bare at folk tager et jagttegn eller hvad politikerne nu finder ud af.
Personligt finder jeg det fint at man ikke var kriminel og så måske kom på et eftermiddagskursus , hvor man lærte om hvor meget der skulle til for at lave et sikkert skydeterræn.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Selvfølgelig skal vi ikke bruge penge/resourcer på en folkeafstemning, men det jeg vil sige med det er, at vi må acceptere at flertallet (mig selv inclusive) i Danmark helst ser kraftige luftgeværer på tilladelser.

Mvh. Rex / Guns & Powder



Du får det til at lyde som om det er gratis at lave love, men jeg skal love dig for at det er en bekostelig omgang. Der er mange ældre der kunne have hjemmehjælp i lang tid for de penge sådan en lov vil koste. Derfor bør man ikke bare lovgive og dette og hint fordi der er en folkestemning for det. Politikkerne bør sikre at resurserne bruges bedst muligt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#24
Citat:quote:

[i]

Du får det til at lyde som om det er gratis at lave love, men jeg skal love dig for at det er en bekostelig omgang. Der er mange ældre der kunne have hjemmehjælp i lang tid for de penge sådan en lov vil koste. Derfor bør man ikke bare lovgive og dette og hint fordi der er en folkestemning for det. Politikkerne bør sikre at resurserne bruges bedst muligt.

Mvh.

Yeti



OK, skal vi så også stoppe med at få godkendt de fire nye handvåbenkalibre ?
Vi vil også gerne have IPSC riffel godkendt ... skal vi udskyde det 5-10 år til Danmark forhåbentlig er på fode igen.
Det samme med lyddæmpere ... det koster også at få dem tilladt som vi jægere gerne vil have.

Få lovgivet karftige luftgevære kontra tillade lyddæmpere ... hvori er forskellen ?

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#25
Der er vel ikke den store forskel, og det er vel også derfor det at få godkendt eller endeligt lagt sagen om lyddæmpere i graven, ikke er en process, der går specielt hurtigt. Og den kommer ikke til at gå hurtigere fordi, der er nogen, der får gjort luftvåben til noget nær en pandemi. Det er de samme mennesker der skal udforme lovgivningen, og for tiden bliver der kun færre hænder i centraladministrationen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Rex
Selvfølgelig skal vi ikke bruge penge/resourcer på en folkeafstemning, men det jeg vil sige med det er, at vi må acceptere at flertallet (mig selv inclusive) i Danmark helst ser kraftige luftgeværer på tilladelser.



Rettelse : Flertallet af danskere ser helt våben generelt FORBUDT.!!!

Der er decideret folk i dagens danmark som helst ser at jagt og skytteforeninger m.v. bliver lukket - for så er de ikke kilde til forsvundne våben der dukker op de forkerte steder.

Dem har jeg snakket med flere gange - og fortalt dem mange gange om opbevaringsregler m.v.
Hvilke foranstaltninger der er på plads for at nogen i det hele taget kan få et våben af én eller anden slags.

Dét er totalt ligegyldigt for hovedparten af danskere - våben er noget snavs og ønskes hen hvor peberet gror.

Flere er totalt udenfor pædagogisk rækkevidde på området, men bare alene ideen at hvis alle våben var forbudt - så ville man være tryggere.

Det er en "Her og nu"-tilfredsstillelse - okay, hvis våben var forbudt... ER man så tryggere.?

Ja måske - indtil der sker noget NYT med våben.

Så forbyder vi import af våben - folk må slet ikke have dem med igennem landet.!

Så er vi trygge til der sker noget igen.

Problemet må ligge ET eller andet sted.... det er bare umuligt at diskutere med sådanne mennesker.

Hvis Jacob Haugaard eller en anden totalt ukendt stillede op med ét eneste valgløfte - at han ville arbejde for at våben blev forbudt.!

Tror i han ville blive valgt.?

Set fra hele danmarks side af.?

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#27
Overskriften kun vel ogsa have varet" Nyt luftgevar snart i handkob ! Kan som alle andre vaben vare farligt i de forkerte hander" Men nej det kunne den venstreorienterede journalist tankegang, aldrig have dromt om som realitet.
Alle kigger kun pa ordet "farligt" er sa er den sag stemplet som alt muligt andet, der iovrigt ogsa kraver indsigt og ansvarlighed.
Fandens til flertals diktatur ikke....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#28
Hmm.. mit Hatsan 125 skyder et 6,35mm ca. 1" ind i en bjælke på 100m. Det fik jeg per postordre og gav lidt for en kikkert til det, der kom samme dag. Fungerer fint til rotte regulering i stalden, men jeg vil da mene at det er på vippen til at være dødeligt på behørig afstand. Godt at jeg i teorien må gå en tur med min jagtbue op ad strøget med spitfire jagtblade på endnu i al fald. Den er sgu absolut dødelig på den afstand.... men det håber jeg da ikke at der ligefrem kommer en lovgivning om heller. Det er nok nærmere ansvar der kræves. Om det så er i form af at der skal en tilladelse til whatever er sådan set mig ligemeget.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#29
En skonne dag skal man have tilladelse til ansvar.....Godt nok en farlig holdning.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#30
Lige præcis denne sætning er et godt eksempel på den tankegang der på sigt kan skabe grobund for et totalitært samfund.. ("Big Mother"[Sad])

Citat:quote:

At lave så stor en debat over så simpel en ting er for mig uforstående. Når jeg sammenligner med andre lande, så er jeg glad for at leve i Danmark og jeg kan sagtens acceptere at vi har en regering, der hellere vil lovgive så man undgår ulykker uanset om chancen for ulykker er forsvindende lille.



Hvis man blot accepterer at man kan lovgive sig ud af alle ulykker (Naturligvis omsonst, det er jo logisk) og at den regering man har siddende til alle tider lovgiver uselvisk og ud fra "almenvældets tarv" så ofrer man samfundets "rummelighed" overfor "anderledes tænkende" på "tryghedens alter"[V]

"tryghed" er blevet den nye samfunds-religion, en religion der lever højt på "projekt-forældres" frygt for deres "projektbørns" ve og vel, en frygt der næres af en presse og medierne, der tjener penge på at fodre "tryghedsnarkomanerne" med "dagens gys" ....[xx(]

Derfor er det vigtigt at man "råber vagt i gevær" hver gang medierne starter på deres "fear-mongering" og maner til besindighed og "at klappe hesten" INDEN lovgivnings-skruen bliver "strammet endnu en tand"

I dette tilfælde er en fornuftig og besindig angrebsvinkel påkrævet, Lovgiverne skal have rådgivning og fred og ro til at lave en simpel rettelse af den eksisterende våbenlov, så trykluftvåben over et vist energiniveau ganske enkelt bliver omfattet af samme regler som haglgeværer.

Hvis man får pisket en stemning op (frygt og bæven i forstads-rækkehusene[xx(]) så vil man fra lovgivernes primære rådgivere (ordensmagten) se at de vil stramme kravene så meget som de overhovedet kan.. Det ligger i "ordensmagtens natur" at gå den vej, derfor har et ægte demokrati en "magtens tredeling" så den udøvende magt ikke laver lovene!!!!

Netop derfor er det et af de absolut vigtigste principper i et reelt demokrati, at "nogen" protesterer og påpeger nødvendigheden af saglig begrundelser og tilbageholdenhed med hensyn til "ny og strammere lovgivning"
Disse "nogen" vil oftest være "part i sagen", men ikke altid.
Mine protester mod mere (våben)lovgivning er rent principielle.

Flere, og mere specifikke love giver et mere ufrit og mindre demokratisk samfund, det er en logisk selvfølge...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#31
Jeg ser gerne at der skal tilladelse til at skaffe børn, unge piger skal have prevention inplanteret til de og "manden" har opnået godkendt alder og har gennengået et "forældre" kursus og bestået forældre eksamen.
Der alt for mange børn som fødes til forældre som skader dem, med garanti flere en der skades med luftgevær alle typer inkluderet.
Hvornår skal vi forstå at det jo slet ikke drejer sig om VÅBNET hvad det end er, en stor sten, en brødkniv eller et haglgevær men helt og holdent drejer sig om den mentale instilling hos individet, personligt har jeg haft tilgang til FARLIGE våben i mere end 60 år og har ikke skadet eller slået nogen ihjel endnu, og jeg anser ikke at der er brug for fler restriktioner, men derimod frihed under ansvar i ordets bogstavelige mening, ANSVAR, altså hvis du gør nuget du ikke skulle have gjordt så skal du stilles til ansvar og straffes, det samme gælder den idiodiske knivlov som blev indført for nogle år tilbage hvor flere håndværkere blev straffet fordi de havde glemt en kniv, det er noget helt andet med en kniv i nattemiljøet, brug dog den indvendige side af hovedet, men nej det drejer sig om følelser igen, de kan lave alle de love de vil men indtil de kan ændre folks mentalitet og få dem til ikke at slå hinanden ihjel eller skade hinanden er intet vundet, og var det op til mig vil 1000 vis af love blive sløjfede og hele lovsystemet forenklet, for så vidt jeg engang lærte mig kom Moses ned fra bjerget med 10 bud og et af dem var at du må ikke slå ihjel, og så enkelt er det egentlig.
Svar
#32
Jeg savner tiden hvor det var politisk korrekt at vise ultra-voldelige Tom&Jerry-film - vise ulven blive sprængt i stykker, kørt over, falde fra høje steder i sin søgen på Hjulben.

Tiden dengang hvor børn kunne tænke sig til, .... ".... Det ser meget sjov ud, men det er sku nok for farligt at prøve selv".

Dengang vidste man også at skydevåben var noget man ikke legede med.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#33
Det allervarste er nar disse krav om opstramninger kommer fra egne rakker. Specielt nar disse er de forste til at pive, nar det rammer dem selv.
Det er vel nemt at forstille sig, at man f.eks. ikke bekymre sig om nye regler for rifler, hvis man selv kun ejer pistoler, og overhovedet ingen interesse har for hverken jagt eller riffelkonkurrencer osv.
Problemet er bare det i bund og grund slet ikke drejer sig om nye regler for brug eller eje af rifler. Det drejer sig istedet om retten til frihed og ansvar.
Hvis man ikke forholder sig kritisk til utopisk lovgivningstaktik, bruges denne blot i endu storre omfang, for at tilfredsstille den del af befolkningen, som ingen indsigt har i emnet, men som blot mener der burde gores noget ved "problemet"
Man skaber en losning overfor et problem, der faktisk slet ikke eksistere i forste omgang, og tjener herved lidt politiske points og bliver popular.
Gud ved hvad lovgivningen bliver mht. eje af lastbiler, den dag en Scania kores ned af Stroget en fredag eftermiddag med 70km. i timen.
Just saying.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#34
Der er rent faktisk statistikker for skader forvoldet af skydevåben i DK. Søg på nettet og du skal finde.
Den dag de små drenge, der i dag frekventerer skadestuerne fordi ikke kan styre sig med 4,5 mm kinøjserpuster kommer til at skyde hinanden med de større og kraftigere kalibre, som de har lånt af far uden at spørge, så skal I bare se hylekoret fra berlingomødrene... I har intet hørt endnu...!!

Jeg fatter ikke at man kan diskutere det her til hudløshed med mange (undskyld) halvtåbelige argumenter om at lovgivningsarbejdet koster penge etc... og andre love er vigtigere osv...

Uanset hvilken lovgivning, de indføres i et land som Danmark, vil der altid være en marginal gruppe, der er utilfreds... herunder dem, der taler for frie guns til ungerne på legepladsen...

Lad os få tilladelser eller jagttegnskrav til disse meget kraftige luftvåben - DET KAN KUN GÅ FOR LANGSOMT!

En passende og administrativ nogenlunde håndterbar grænse kunne være de kaliberkrav og energikrav, der danner bundgrænsen for regulering af fugle. Ja - det betyder at de kraftigste 5,5 mm burde høre med. De hurtigste 5,5 mm luftbøsser kan skyde igennem forholdsvist kraftigt krydsfiner... Ergo kan de også anrette skade på personer.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#35
Alle principielle diskussioner om våben, frihed og ansvar til side, så har "RAN" ret...

I realiteten er vi "bagefter" på lovgvningen omkring trykluftvåben i DK, alene ordvalget i lovteksterne stammer tilbage fra en tid hvor man vidste hvad en "fjederbøsse" var [Big Grin]

Kraftige luftrifler har eksisteret siden 1600 - 1700 tallet, så den "våbentekniske udvikling" siden, er ene og alene gået på at de kraftige luftrifler er blevet langt mere let-tilgængelige og masseproducerede, og i realiteten langt billigere end de var for 100 år siden.

Problemet ligger netop i det "RAN" skriver: ""DET KAN KUN GÅ FOR LANGSOMT"" NEJ!!! Det skal IKKE hastes igennem, det skal gøres med omhu og omtanke, så man får en fornuftig og saglig lovgivning, der kan administreres (billigt!) og som ikke kriminaliserer helt almindelige mennesker unødigt.
Det ligger lige til højrebenet at indføre samme regler for "luftvåben over grænsen hvor de er tilladte til jagt og regulering", som allerede findes for haglvåben, helst minus den alligevel unyttige "selvregistrering" via formularer.

Det VIL desværre kriminalisere en mindre gruppe, der har købt det billige kinesergevær i 5,5 mm, uden at have jagttegn eller være i skytteforening, og nogen af dem vil havne i kløerne på poltiet og retsvæsnet, hvor man så må håbe at de kan sætte en fornuftig præcedens for en meget afdæmpet håndtering af denne "grove overtrædelse af våbenloven"[xx(]

Det ville klæde jægerforbundet og Skytteforeningerne hvis de helt officielt "blandede sig" og skrev til ministeren og til JM og forelagde et ådant præcist forslag til en ændring af våbenloven. Det burde JM og ministerne + folketinget ikke kunne ignorere.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Hvad med at lave en prioriteret liste over de ændringer som er nødvendige for at staten kan overleve borgeren?

Ej det mente jeg ikke. Hvad med at lave en liste som er prioriteret efter hvor man gør mest gavn i forhold til at sænke antallet af voldlige overfald, drab, røverier? Det er jo de ting man har snakket om sådan en kinøjserriffel bruges til.

Forresten hvorfor holdt du op med at sælge dem Rex?
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Man skaber en losning overfor et problem, der faktisk slet ikke eksistere i forste omgang, og tjener herved lidt politiske points og bliver popular.
Gud ved hvad lovgivningen bliver mht. eje af lastbiler, den dag en Scania kores ned af Stroget en fredag eftermiddag med 70km. i timen.
Just saying.

Jess Christensen
Master Pistolsmith


Hvorfor ikke sikkerheds-cleare folk der ønsker at køre Toyota HiAce eller andre kassevogne.

Så har vi stoppet Brevik-typer i at sprænge bomber rundt omkring.

(ironi kan forekomme!)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#38
@Happy "sikkerheds-cleare folk der ønsker at køre Toyota HiAce "
det har vi delvis også .. det hedder kørekort..derudover skal bilen have 'linens'/forsikring.. det ER reguleret!

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#39
Men det virker jo ikke, der må stramninger til. Faktisk så så jeg gerne at biler blev blokeret til maks hastighed 130km/t. Der er ingen begrundelse for at kunne køre hurtigere.
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Men det virker jo ikke, der må stramninger til. Faktisk så så jeg gerne at biler blev blokeret til maks hastighed 130km/t. Der er ingen begrundelse for at kunne køre hurtigere.



Der er rent faktisk stadig fri hastighed i Tyskland.....

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)