Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vekselpiber -fup/fakta
#21
Hejsa Freke

Jeg er maxikylling mht. rekylskræk og skyder brä ud t 300.

Jeg bruger altid høreværn. Hørelsen er vores mest sarte sanseorgan og 2 skrald m .243 er nok t at jeg mukker resten af sæsonen.

Når jeg har fået et hak/skræk i livet tager jeg en runde med .22lr - 100 skud med den fjerner al skræk. desuden tørtræner jeg vildt meget .
Svar
#22
@Freke - Det er sq et lidt alternativt argument for et vekselsæt, men ret kreativt[Wink].

Men hvis sagen er, at du helst vil anvende samme system til alt og synes at 308 hakker lidt for meget (?) - hvorfor køber du så ikke bare en riffel med lidt vægt i 6,5? Det er både billigere, nemmere, gør ikke ondt og løser alle opgaver i DK.

Jeg har selv en 202 med vekselpibe - dog ikke en TD - og der er sq ingen vej udenom kontrolskydning mellem pibeskift. Det har dog aldrig givet anledning til andet end lidt ekstra ture på skydebanen[Wink]. Jeg er iøvrige en bette lort og ikke specielt rekylstærk - men efter at have skudt ca. 300 skud primært på bane med 9,3x62 har jeg ingen gener ved indskydning. Som så meget andet handler det om tilvænning og mental "programmering".

/bundgaard
Svar
#23
@Bundgaard: Ja man kan vel godt sige det er lidt et luksusproblem og jeg prøver da også bare at finde ud af om jeg kan løse det på en fornuftig måde ;-)

En del af mit problem, hvis man da kan kalde det det er jo at jeg gerne ville have det hele. Altså en riffel med en let/fornuftig vægt til når det er pürch der er på programmet men også en riffel med nok kraft til de lidt større dyr. Og kunne man så løse det hele med 1 pakke med en let riffel som man kunne træne med i de mindre kalibere og så sætte "den store" på og bruge på jagten, hvor jeg ikke mærker rekylen, ville det jo være dejligt. Jeg har prøvet løsningen med en tung riffel men der bliver jeg træt af at slæbe rundt på vægten.

@Saxon: Træner du med klikpatroner og tøraftræk eller hvordan ??

Mvh Freke
Svar
#24
Tja - men hvis du er tilfreds med firepoweren i 6,5 er den jo særdeles let at tumle selv i lette rifler. Jeg har en T3 Lite i 6,5 - let og handy og absolut overkommelig rekyl.

Men et enkelt alternativ er jo at finde den riffel, du fungerer bedst med, anskaffe to eks. i de to cal. du ønsker, og sætte dem ens op. Det koster ikke meget mere end de vekselsystemer, hvor man kan undgå kontrolskydning efter pibeskift.

/bundgaard
Svar
#25
Men et enkelt alternativ er jo at finde den riffel, du fungerer bedst med, anskaffe to eks. i de to cal. du ønsker, og sætte dem ens op. Det koster ikke meget mere end de vekselsystemer, hvor man kan undgå kontrolskydning efter pibeskift.

/bundgaard
[/quote]
Nemlig ja og så VED man at de rammer lige nøjagtig der hvor man sigter [Smile]
At stole på sit grej er for mig et must, hermed være ikke sagt at der er vekselsystemer der ikke kan gøre det samme, jeg vil bare ikke have tvivlen i baghovdet når jeg slipper det første skud efter pibeskift [Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Men et enkelt alternativ er jo at finde den riffel, du fungerer bedst med, anskaffe to eks. i de to cal. du ønsker, og sætte dem ens op. Det koster ikke meget mere end de vekselsystemer, hvor man kan undgå kontrolskydning efter pibeskift.

/bundgaard



Nemlig ja og så VED man at de rammer lige nøjagtig der hvor man sigter [Smile]
At stole på sit grej er for mig et must, hermed være ikke sagt at der er vekselsystemer der ikke kan gøre det samme, jeg vil bare ikke have tvivlen i baghovdet når jeg slipper det første skud efter pibeskift [Smile]

Mvh Bjarne
[/quote]
Når jeg ser på min M03'er så vil jeg påstå at man ikke ved noget som helst ekstra ved at have to rifler. Siden sidste skud kan kikkerten have fået et slag, man har måske renset riflen eller den næste patron er underlig. Selv på 300 meters hold jeg i hvertfald ingen problemer med at holde mig indenfor hvad der er jagtlig relevant og forskelle ifht sidste skud vil nærmere kunne tilskrives at jeg renser rifle. Hver gang den har været med ude eller tempratur svingninger.

Med min S&L er der små forskelle, men taler vi jagtlig skydning på 100 meter til en buk er en træfpunktsforskel på 3-4 cm vist ikke det største problem. Og skyder man et skud inden jagten er ændringer måske en cm hvis der da er nogen.

Men dem der hellere vil have to rifler skal da vælge den løsning, men fri mig fra påstandene om at det skulle være problematisk endsige besværligt med vejkselpiber. Det er ammestuesnak basseret på tro og ideer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#27
@korthår ...

Jeg hører så ikke til i de to grupper du nævner m.h.t. "rekylskræk"[:I]

Jeg har til gengæld "Rekyl-respekt"[Wink] Jeg forbereder mig grundigt når jeg skal skyde med min 458Lott eller min 376Steyr med de tungeste kugler (safari-ladninger - 300 grains..)
Min oplevelse er ganske enkelt at ligningen holder: Alle skyder mere præcist med rifler med "mindre ubehagelig" rekyl...
Det samme gælder afrækket... jo lettere og mere præcist aftræk, jo mere præcist kan man skyde ...

Men .. .Min primære anke mod "vekselsystemer" kan udtrykkes i en "lignelse" [Wink]

Hvor mange golfspillere ville købe og bruge et "køllesystem" hvor man blot skiftede hovederne ud, og altid brugte samme "skaft"[?][Big Grin]

En riffel er enten et "allround værktøj" eller et "specialværktøj"
Allround-værktøjer er begrænset af mere end 1 kompromis ...

"special-værktøj" er kun begrænset af prisen [:p]
(pladsen i våbenskabet er ikke en "lovlig undskyldning" Den svenske våbenlov ER en "lovlig undskyldning"[:I])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by dravis

(pladsen i våbenskabet er ikke en "lovlig undskyldning" Den svenske våbenlov ER en "lovlig undskyldning"[:I])


Nej men det er til gengæld pladsen i en våben kuffert hvis man vil have hele arsenalet med og kunne bære det med en hånd [Smile]

Skal siges at jeg har dog ikke længere dette behov [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#29
Hvor mange golfspillere ville købe og bruge et "køllesystem" hvor man blot skiftede hovederne ud, og altid brugte samme "skaft"

Og derfor har jeg også valgt den dyre løsning med 2 stk rifler med veksel system og lidt "special" til stor og småt

En med 270W og 9,3x62 og den anden med 25-06, 270W og 30-06. Den første har næsten altid 9,3 piben på og den anden kører sådan lidt op og ned i skalaen[Smile]

En riffel med 2 piber er bare for lidt og man har altid den forkerte kaliber på[:o)] En kendt jysk bøssemagers løsning på problemet: Hvis du har 9,3'ern på og der kommer råvildt for, holder du bare lidt længere bagud. Jeg var da også svært tilfreds og det meget længe med en lås og 2 piber, indtil jeg fik problemer med aftræk og sikring lige før en jagtrejse.

mvh Thorlak

NB: Jeg er pt i Texas, her koster en sprit ny Winchester 70 ca, 750 US$ og en Leupold VX-R 3-9x50 ca 470 US$ - ammo sælges i kartoner m. 1,000 skrald og en Remmington 700 bruges som brækjern. HVOR VAR DET LIGE, DET GIK GALT?

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#30
Og krudt sælges vel i mega dunke med en gallon i.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#31
Jeg har både Sauer 202 og Blaser R93. Saueren havde tidligere løb i 6,5x55 og 9,3x62. Den krævede ordentlig indskydning efter løbsskifte (jeg havde separate kikkerter i hurtigmontage). Bevares, jeg kunne vel tage pipen ud og sætte den ind igen med en forandring på max et par eller tre centimeter; men det var jeg ikke tilfreds med. Resultatet er blevet til at jeg solgte 9,3-pipen til Saueren og nu kun bruger den på bane med en 6,5-pipe som sjældent tages ud.

Jeg købte så en Blaser R93 som ren jaktriffel, med foreløbig tre piper i 6,5x55, 308 og 9,3x62. Jeg har separate montager og kikkerter til alle piper. Jeg har testet en del demontering av systemet under skydning, og kan helt enkelt ikke se træfpunktvariation. Grupperne er lige små hvad enten jeg skyder 3-5 skud i træk eller demonterer pipe og kikkert mellom hvert eneste skud; og dette gælder alle tre piper. Dette betyder også at jeg kan gå på haglejagt med Blaseren adskilt og nedpakket i rygsækken, og være klar til rifleskud efter demontering på under et minut - og jeg VED at riflen træffer, hvor den skal.
Svar
#32
Dejligt med praktiske erfaringer - og ingen ammestuesnak og rygter :-) beslutningen er taget :-)
Svar
#33
Har også samme oplevelse som Barks angående præcission på R93 systemet, jeg havde feks en 243w og en 300 wm pibe som havde samme træfpunkt og jeg kunne skifte mellem disse helt uden at klikke [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#34
Jeg må stemme i med koret. Jeg har selv Blaser R93 med .270W og 9,3x62, med hver deres kikkert (incl montage). 270´eren bruger jeg meget all-round, men allermest til bukkejagt. Riflen bliver altid kontrolskud inden bukke-premieren i DK og er altid adskilt og pakket ned, når den ikke bliver anvendt. Det betyder at den let kan blive samlet og adskilt 30 gange i løbet af sæsonen og jeg har endnu ikke registreret træfpunktsændringer undervejs eller når den bliver kontrolskudt inden den svenske premiere!

BEMÆRK: Der kan være forskel på de spor i piben hvori montagen fæstes, det betyder i praksis, at man ikke kan tage én kikkert, med tilhørende montage og flytte fra én pibe til en anden, -uden at stille på montagen. Hvis jeg skulle råde til noget, ville jeg kræve hos forhandleren at piberne i veksel-sættet har samme tolerence. De kan flytte uden at stille på dem og "vinge-låsen" kører lige stramt på alle piber. Dette giver fleksibilitet for at anvende samme kikkert (husk dog at der højst sandsynligt er klik-forskel)
Held og lykke med det.

/RAW
Svar
#35
Nu er det ikke jo ikke fordi jeg ikke kan lide Blaser som saadan (har selv en fra 1968), men...

Det vi taler om er at skifte et lob med indskudt kikkert ud med en anden dito (ogsaa indskudt) af anden kaliber paa samme laas - og saa flytter sigte punktet sig ikke, nej det tror da fanden, det er jo 2 forskellige og indskudte rifler.

For denne uovertruffende teknologiske fordel betaler man saa: 25,000 kr for en Blaser 93, 2 stk kikkerter af ca. 15,000 kr pr stk, 2 stk montager a 3,500 kr pr stk og en veksel lob til 6,000 kr eller smaat 68,000 kr totalt, dette naturligvis kun hvis bundstykke og magasiner passer samme ellers bliver det endnu dyrere[:0][:o)][:o)].

Hvad med 2 ens rifler med et budget paa ca. 34,000 kr pr stk (og her kommer man lang), altid indkudt og klar til brug.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Det vi taler om er at skifte et lob med indskudt kikkert ud med en anden dito (ogsaa indskudt) af anden kaliber paa samme laas - og saa flytter sigte punktet sig ikke, nej det tror da fanden, det er jo 2 forskellige og indskudte rifler.

For denne uovertruffende teknologiske fordel betaler man saa: 25,000 kr for en Blaser 93, 2 stk kikkerter af ca. 15,000 kr pr stk, 2 stk montager a 3,500 kr pr stk og en veksel lob til 6,000 kr eller smaat 68,000 kr totalt, dette naturligvis kun hvis bundstykke og magasiner passer samme ellers bliver det endnu dyrere[:0][:o)][:o)].

Hvad med 2 ens rifler med et budget paa ca. 34,000 kr pr stk (og her kommer man lang), altid indkudt og klar til brug.



Jeg ved sgu ikke hvad du og fanden tror [Smile] men for mit vedkommende var det et skæfte/system, en kikkert m montage der kunne håndtere min 243w og 300 wm pibe uden at klikke

Men men, jeg får sikkert svært ved at gå ud og finde sådan et sæt igen

Jeg er ikke til lux lux træ og graveringer mm så jeg kan nøjedes med en R93 til godt 17 kilo og så stoler jeg 100% på min kikkert, kliktabel og de endestop jeg har markeret på tårnene

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#37
Jeg kan som sagt gøre det samme med min M03 og der sidder kikkerten ikke fast på løbet, men sidder ovenpå låsestolen. Jeg har dog også mindst en kikkert pr pibe og skifter imellem dem alt efter hvad jeg har brug for.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#38
Som det meste andet her i livet handler "den perfekte løsning" jo en en skønsom blanding af behov, muligheder, valg, interesse og en smule "tro".

Pt. har jeg en 202 med 6,5 og 9,3 snader og et par kikkerter + en billig 6,5'er med en fornuftig optik i baghånden (+ en kombi). 9,3 piben er typisk på hele efterår/vinter og så har jeg "back up'en" til det, der kræver mindre kaliber. Det dækker fuldt ud mit behov lige nu, og jeg vil tro at den sml. investering (minus kombi) har været ca. 45 tkr.

/bundgaard
Svar
#39
Jeg havde på et tidspunkt en B***** R93.

Til den havde jeg en 243w og en 8x57JS. Jeg havde kun en kikkert, og en montage til systemet.

Jeg kunne skifte mellem piberne og flytte kikkerten mellem dem, uden træfpunktsændringer.

Troede jeg var den "heldigiste i verden"[Big Grin], men kan nu høre at der er andre der har været lige så heldig.

Har i dag en M03, har aldrig testet til bunds hvordan den skyder efter afmontering. Men umiddelbart er jeg af samme opfattelse som Yeti.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#40
Explorer,

Du bruger systemet[Big Grin]. En kikkert per løb, er da at gå over åen efter vand.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)