Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skyder naboens hund
Nix, jeg kommer heldigvis godt ud af det med naboerne uden at skulle hævde min middelalderlige ret. Jeg "fangede" den oppe i tråden og synes egentlig det dækker sådan en handling meget godt[Big Grin]

Man gør sig til både dømmende og udførende magt og hævder sin ret på bekostning af et kæledyr der MÅSKE er på afveje men ellers ikke har gjort noget der skulle kunne påberåbe "nødværge".

Sådan en gang hundepis på en træstub, det tror jeg såmænd jeg overlever[Big Grin]
Ligedan med hundelortene langs hækken, dem tager plænetraktoren og smider ud på vejen hvor hundelufterne selv skal vade i dem.
Så kan jeg sidde i min stue og grine af deres ansigtsudtryk når deres ballerinasko pludselig bliver besålet i fæces[Big Grin][Big Grin]

Hvad skal man forresten også i haven? kun en tåbe frygter ikke haven[Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ligedan med hundelortene langs hækken, dem tager plænetraktoren og smider ud på vejen hvor hundelufterne selv skal vade i dem.


..............og sådan er det selvfølgelig også i resten af verden [Image: 39-1.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
Man bliver hele tiden klogere "lovlig selvtægt" (Jeg synes nu stadig det har en klang i retning af "lovlig spirituskørsel" men fred være med det...)

Nu er jeg så nysgerrig efter at vide, hvordan de glødende tilhængere af en lovændring så - rent konkret - vil erstatte de eksisterende sanktionsmuligheder (som åbenbart har fungeret i mange år).

Dravis formulerede nogle rimeligt præcise spørgsmål, som kræver praktisk fungerende svar, hvis ikke en lovændring blot skal lovliggøre, at hundeejere lukker Fido ud af havedøren, når han trænger til at blive luftet:

1: Hvordan håndterer en jagtlejer på et revir gentagne besøg af strejfende "rov-kæledyr" der viser sig umulige at "optage" og aflevere hos ejer eller internat.

2: hvordan håndteres denne optagelse af f.eks. en eller flere større og måske aggressive hunde? Skal der være en mulighed for at tilkalde f.eks Falck eller polititet? Så de kan vurdere situationen?

3: Hvilke midler må "de autoriserede" benytte sig af? må DE skyde "kæle-rovdyret" Når de overhovedet frem i tide inden hund eller kat er løbet videre til andres revirer?

4: Skal man eventuelt til at opstille fælder? (efter behørig ansøgning om tilladelser o.s.v.?)

M@x kom tidligere i tråden med et konkret og aktuelt eksempel på en flok grundejere, som lige nu har reelle problemer med omstrejfende hunde, som ikke lader sig opsamle og som ikke har kendte ejere.

Jeg er sikker på, at hvis nogen fremkommer med et fungerende alternativ til de nuværende regler, som ikke går ud over hundene, så bliver det modtaget med kyshånd. Jeg er også sikker på, at muligheden for at få tvangsfjernet en hund / kat ved gentagne overleveringer til myndighederne redder livet på alle de kæledyr som KAN opsamles / indfanges. Jeg tror ikke på at nogen skyder en hund af lyst.

Men så er der de hunde som IKKE umiddelbart kan fanges ind - skal de bare have lov til at rende?

@Halvautomat: Hvorfor mener du, at fremtidens jagthunde sandsynligvis vil være af anden type end de hunde vi har haft gennem de mere end 100 år, hvor loven og mark- og vejfred har været gældende, hvis loven IKKE ændres???

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Nu er det da ved at gå helt i selvsving [Big Grin]

Loven er ok og er revideret efter stentavlerne som Moses bragte.

Der er jo ikke tale om at skyde en hund som liiige stikker snuden gennem hækken een enkelt gang - det tror jeg de fleste har fattet, og at de fleste ville holde sig fra. Men "nabosamarbejdet" [Big Grin] har vist ikke lige båret frugt i dette ene tilfælde. Iøvrigt synes jeg Ole Roed gjorde det ok i "presselogen" på tv2 news Desværre i de sidste 20 min. og jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at spole frem til det - det lykkedes ikke for mig Undecided

http://news.tv2.dk/video/index.php/nodeI...-news.html

Og så lige den der med selvtægt....... aaaarrrrhhhh det er vist ikke lige dt det er.

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Man bliver hele tiden klogere "lovlig selvtægt"......................


Lad os lige få det på det rene, begrebet "lovlig selvtægt" findes ikke - selvtægt er pr. difenition ulovligt.
"lovlig selvtægt" er noget sludder (opfundet af aleksander)..........det svarer lidt til at tale om lovligt røveri.

[Image: bueskytte.png]
Svar
Citat:quote:

selvtægt, det, at nogen tager retten i egen hånd og foretager noget aktivt for at skaffe sig sin ret, fx tager en stjålen ting tilbage.

Det er lovligt at forsvare sin ret over for en angriber, fx er det lovligt nødværge at forhindre en tyv i at stjæle ens ting. Grænsen mellem lovlig selvtægt og selvtægt, der er strafbar efter Straffeloven § 294, kan næppe angives præcist.

Den, der på gaden finder sin stjålne cykel, kan tage den med sig, men hvis den stjålne cykel fx står i en aflåst kælder, kan cyklens ejer ikke bryde ind i kælderen for at tage cyklen, men må søge hjælp hos myndighederne.

Der er i Danmark meget få sager om ulovlig selvtægt. Den krænkede skal som regel selv anlægge sag, men anklagemyndigheden kan rejse sagen, hvis almene hensyn kræver det


Efter den store Danske, er der intet ulovligt i selve begrebet selvtægt. Man skelner faktisk imellem lovlig selvtægt, og ulovlig selvtægt.
Såvidt jeg kan tolke, er det måden man konkret udfører selvtægten på, som afgør om det er lovligt eller ulovligt
Svar
Den Store Danske min bare........

At udøve selvtægt er at tage loven i egen hånd. Eksempelvis udøves selvtægt af folk, der finder en lov eller straf utilstrækkelig, og selv påtager sig rollen som både dommer og bøddel.

Ordet bliver ofte brugt til at beskrive folk, der selv (med vold) straffer formodede gerningsmænd i straffesager, hvis de føler, at der er givet en for mild straf.

Selvtægt er ulovlig i Danmark, som den i øvrigt er det i alle retssamfund, fordi selvtægt ødelægger retssikkerheden i sit grundlag: at kun de særligt betroede har ret til at forfølge på forhånd definerede brud på retfærdigheden.

Det som Den Store Danske med et nyopfundet begreb kalder "lovlig selvtægt" er nødværge og har intet med selvtægt at gøre!



[Image: bueskytte.png]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nix, jeg kommer heldigvis godt ud af det med naboerne uden at skulle hævde min middelalderlige ret. Jeg "fangede" den oppe i tråden og synes egentlig det dækker sådan en handling meget godt[Big Grin]

Man gør sig til både dømmende og udførende magt og hævder sin ret på bekostning af et kæledyr der MÅSKE er på afveje men ellers ikke har gjort noget der skulle kunne påberåbe "nødværge".

Sådan en gang hundepis på en træstub, det tror jeg såmænd jeg overlever[Big Grin]
Ligedan med hundelortene langs hækken, dem tager plænetraktoren og smider ud på vejen hvor hundelufterne selv skal vade i dem.
Føj for sata* ikke blot udøver du selvtægt. Men samtidigt smider du affald på offentlig vej. (det kan i visse tilfælde udløse en bøde på op til 8000kr) Hvad med at du tænkte lidt på de uskyldige ofre uden hund som må lide med at forcere disse bunker af ildelugtende bæ[Wink][:I]
Så kan jeg sidde i min stue og grine af deres ansigtsudtryk når deres ballerinasko pludselig bliver besålet i fæces
Er dette ikke udtryk for noget så middelalderligt som skadefryd[Wink]
Måske ud fra devicen "ens egen lykke er godt, meen andres ulykke er absolut ikke at foragte"[Big Grin][Big Grin]

Hvad skal man forresten også i haven? kun en tåbe frygter ikke haven[Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
Nu er begreberne åbenbart flydende på begge "sider", nu sammenlignes "Balder sagen" med fritløbende vilde hunde.....ok, bevares....

Nu drages jagt ind som adgangsbevis til "lovlig selvtægt"[Big Grin]

For nu at referere til sagen i trådens start så mener jeg stadig det er sygt at skyde naboernes kæledyr når der ikke har været situationer der berettiger nødværge.

Situationen som M@X beskriver hvor han som en anden cowboy jager hunde fra motorcykel det er da meget morsomt og kunne da få en hvis bevågenhed i medierne, MEN situationen kunne basalt komme ind under nødværge hvis hundene havde bidt naboens køer eller børn og så ville sensationsjournalisten nok ikke få meget vind i sejlene.

At hundene jager noget der ikke er nogens ejendom er vel ikke nødvendigvis nødværge men absolut pisse træls, set med jægerens øjne.
Det er da indlysende.

Hvis nu f.eks naboens sønner kører den ene råbuk ned efter den anden skal sønnerne så også skydes fordi de skader den kostbare jagt??[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Føj for sata* ikke blot udøver du selvtægt. Men samtidigt smider du affald på offentlig vej. (det kan i visse tilfælde udløse en bøde på op til 8000kr) Hvad med at du tænkte lidt på de uskyldige ofre uden hund som må lide med at forcere disse bunker af ildelugtende bæ


Jeps, MIG HAR RET, MIG HAR RET, MIG HAR RET

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Den Store Danske min bare........

At udøve selvtægt er at tage loven i egen hånd. Eksempelvis udøves selvtægt af folk, der finder en lov eller straf utilstrækkelig, og selv påtager sig rollen som både dommer og bøddel.

Ordet bliver ofte brugt til at beskrive folk, der selv (med vold) straffer formodede gerningsmænd i straffesager, hvis de føler, at der er givet en for mild straf.

Selvtægt er ulovlig i Danmark, som den i øvrigt er det i alle retssamfund, fordi selvtægt ødelægger retssikkerheden i sit grundlag: at kun de særligt betroede har ret til at forfølge på forhånd definerede brud på retfærdigheden.

Det som Den Store Danske med et nyopfundet begreb kalder "lovlig selvtægt" er nødværge og har intet med selvtægt at gøre!



[Image: bueskytte.png]



Et godt kendt kneb, er at når argumenterne er lidt tynde, SÅ HÆV STEMMEN[Wink]
Jeg er ikke enig i at det du beskriver som "lovlig selvtægt" er lig med nødværge.
Nødværge, er at værge for sig af nød.
Som jo langt fra er tilfældet hvis man finder sin stjålne cykkel , og uden anvendelse af magt eller indtrængen kan tage den med hjem.

At du karakterisere Danmark retssamfund, er efter min erfarring en total misopfattelse.
Det Danske retssystem, arbejder eftet tesen. "For at få ret, skal du have råd"(økonomi)
Det Danske restsystem er indrettet således at det på alle tænkelige måder beskytter forbryderen, og lægger alle tænkelige hindringer (både tidsmæssige og økononiske) i vejen for den forurettede
Svar
Hey for S****, der må sku´være nogle hidtil uforudsete indtjeningsmuligheder for jagtforretningerne når nu alle ligustervigilianterne skal ud og baske køtere[Big Grin][Big Grin]

"Køterpakken"

- Køterbasker i valgfrit kaliber pris kun 4995,-
- Canvas opsamlingspose til halsbånd.
- Incl. 2 sæt gummihandsker og en lille feltspade.

Den burde kunne sælge godt i de små ligusterforstæder, hos forbitrede landmænd og hos jægeren med den store udsætning[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Jeg synes egentligt at den klynkende familie, hvor faderen pjækker på det offentliges regning ved at "sygemelde" sig. Burde meldes til miliømyndighedrene for ulovlig nedgravning af kadaveret.

Man må iøvrigt håbe på at den pjækkende klynkers arbejdsgiver umiddelbart opsiger ham pga ulovlig fravær. Især da det er på skatteborgernes regning
Svar
Citat:quote:

Jeg synes egentligt at den klynkende familie, hvor faderen pjækker på det offentliges regning ved at "sygemelde" sig. Burde meldes til miliømyndighedrene for ulovlig nedgravning af kadaveret.

Man må iøvrigt håbe på at den pjækkende klynkers arbejdsgiver umiddelbart opsiger ham pga ulovlig fravær. Især da det er på skatteborgernes regning

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nå kan i hygge jer. Jeg vil tage ud de næste par dage og kikke på noget nyt jagt hvor der er masser af fritløbende vilde hunde. Så er der da i det mindste altid noget at plaffe ned når nu alt vildtet er blevet ædt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by ID

Den Store Danske min bare........

At udøve selvtægt er at tage loven i egen hånd. Eksempelvis udøves selvtægt af folk, der finder en lov eller straf utilstrækkelig, og selv påtager sig rollen som både dommer og bøddel.

Ordet bliver ofte brugt til at beskrive folk, der selv (med vold) straffer formodede gerningsmænd i straffesager, hvis de føler, at der er givet en for mild straf.

Selvtægt er ulovlig i Danmark, som den i øvrigt er det i alle retssamfund, fordi selvtægt ødelægger retssikkerheden i sit grundlag: at kun de særligt betroede har ret til at forfølge på forhånd definerede brud på retfærdigheden.

Det som Den Store Danske med et nyopfundet begreb kalder "lovlig selvtægt" er nødværge og har intet med selvtægt at gøre!



[Image: bueskytte.png]



Et godt kendt kneb, er at når argumenterne er lidt tynde, SÅ HÆV STEMMEN[Wink]
Jeg er ikke enig i at det du beskriver som "lovlig selvtægt" er lig med nødværge.
Nødværge, er at værge for sig af nød.
Som jo langt fra er tilfældet hvis man finder sin stjålne cykkel , og uden anvendelse af magt eller indtrængen kan tage den med hjem.

At du karakterisere Danmark retssamfund, er efter min erfarring en total misopfattelse.
Det Danske retssystem, arbejder eftet tesen. "For at få ret, skal du have råd"(økonomi)
Det Danske restsystem er indrettet således at det på alle tænkelige måder beskytter forbryderen, og lægger alle tænkelige hindringer (både tidsmæssige og økononiske) i vejen for den forurettede



Ok, det bliver så for dybt til mig...........(i denne her sammenhæng i hvertfald)

[Image: bueskytte.png]
Svar
Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ikke var noget, der var tænkt så frygteligt meget over...[Big Grin]

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Vi, med kun een celle tilbage, må jo prioritere...........[Image: 07.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar
Jeg så 22-nyhederne i aftes. Der brugte Natasja Crone udtrykket: lovligt selvtægt[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink][Wink][:o)]

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
Nu er TV-mediernes seman- og gramatik ikke retvisende for hvad der er rigtigt og forkert (det er f.eks. i TV-mediet man ser flest ejestedords-fejl).

Juridisk Ordbog:

Selvtægt: Den uberettigede anvendelse af egenmagt med det formål at håndhæve en virkelig eller påstået ret, jfr. straffelovens § 294


D.v.s. at selvtægt pr. definition er uberettiget - ALTID. Det giver derfor ingen mening at tale om ulovlig eller lovlig selvtægt.


[Image: bueskytte.png]
Svar
Jeg er helt enig med dig ID - rolig nu.....[Wink]

Hvis du kigger lidt på alle smileys, vil du også kunne se min ironi. Jeg lagde bare mærke til "hendes brøler", qua denne tråd.

Så for lige at slå tingene fast - der findes ikke lovlig selvtægt.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
Ok, så er jeg mere rolig [Image: 03.gif]

[Image: bueskytte.png]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)