Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lystfiskeren.: Hatsan SB65W med ridser.
#21
@Delta

Jeg står egentligt med et ben i hver lejr i diskussionen. Jeg kan sagtens sætte mig ind i både dit og forhandlers synspunkt. Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvorfor geværet fra forhandlerens synspunkt nu ikke længere er i væsentligt samme stand og jeg kan på den anden side også sætte mig ind i at 20 skud ikke er meget og at man naturligvis skal kunne prøve varen.

Har du sat dig ind i om det er meningen, at den skal tabe så meget tryk ved 20 skud? Hvis ikke er det jo i hvert fald en reklamation du kan bede lystfiskeren udbedre og så måske alligevel blive glad for geværet på trods af ridsen... Den dårlige finish på geværet er også en mangel du kan kræve udbedret.

Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor du ikke klager til forbrugerklagenævnet og får en afgørelse på disputsen - det er efter min fair for begge parter. Det holder ikke at sige, at lystfiskeren ikke vil overholde loven! De har, naturligt nok, bare et andet syn på, hvorvidt du lever op til betingelserne for at kunne kræve varen tilbageleveret. Hvis afgørelsen går dem imod skal de nok leve op til den...

Mvh.
Anders
Svar
#22
Øh........Jeg er jo ikke ude på at lave splid på dette forum, og indledningsvist beskrev jeg jo også bare situationen som jeg ser den og konkluderede at jeg nok ikke fremover ville handle der.

Vedr. tryktabet fik jeg den rimelige forklaring, at riflen ikke skyder med de 200bar men regulerer selv ned til mindre. Hvormeget vides ikke men der garanteres 30 skud på fuld power, hvilket så også passer rimeligt med manometerets trykfald indenfor det grønne felt. Så jer er tilfreds med teknikken, og power og træfsikkerheden var da også OK.

Vedr. ridser mv. og min returret, så ender jeg - måske - med at anlægge sagen for forbrugerklagenævnet, for at få den aktuelle sag afklaret. Jeg henvendte mig til forretningen indenfor er par timer efter levringen. Mon ikke det er hurtigt nok. I forbindelse hermed tror og håber jeg da på at Rex har ret i sin antagelse, at selv 2.000 skud ikke kan ses på riflen. Det kan jo kun tale for at der ikke er sket en væsentlig forringelse ved 20 prøveskud.

Tilbage på dette forum er så kun den rent principelle debat om forbrugeres retstilling i forbindelse med retur ret ved nethandel, hvor der pt. ses en klar forskel på holdninger hvorvidt man står med et ben på forhandlerside eller forbrugersiden.

Loven syntes klart at farvorisere forbrugerne og giver dem de tidligere nævnte retur rettigheder på forhandlernes bekostning, idet forbrugerne jo ikke har haft lejlighed til at vurdere varen før køb.

Uanset dette kan misbruges, syntes uretfærdigt, og kan koste forhandleren penge, ja - så er loven egentligt rimelig klar og giver forbrugeren RET til returneringen - også af brugte varer - når det blot sker på i §20 nævnte vilkår, indenfor den nævnte tidsfrist.(se tidligere indlæg)

Og det er så det jeg syntes enhver forhandler bør forholde sig til - og efterleve, uanset om han syntes det er rimeligt eller ej.
JJ.
Svar
#23
Citat:quote:

[i]

Og det er så det jeg syntes enhver forhandler bør forholde sig til - og efterleve, uanset om han syntes det er rimeligt eller ej.
JJ.



Det gør enhver forhandler også og tager i den forbindelse drastiske tiltag.
I dag har man på min webshop ikke mere muligheden for at kunne vælge mellem mange hundrede spændende våbenbøger.
Vil man købe en af dem, må man nu forbi min fysiske butik for at se i dem og måske købe dem.
Et tiltag, der er taget fordi nogle absolut skal misbruge deres returret på en webshop.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#24
Der vil ALTID være en "afstand" mellem "Moral" og "Lov"..

Problemet i en sag som denne er hvordan man opfører sig rent Moralsk i forhold til "handlen" og lovens bogstav.

Der vil altid være personer med en "anløben moral", både købere og sælgere...

I "postordre-firmaernes fødeland" USA er det tydeligt at de firmaer der helt fra starten havde en "no bullshit" retur-politik (Cabelas, Roebucks + et par stykker mere), de er vokset til gigantiske firmaer med virkelig slagkraft, og var allerede på plads da web-handlen eksploderede.

Det er også tydeligt at de firmaer der ikke tager "retur-politikken" alvorligt, og giver ders web-kunder FULD service... D.v.s ikke bare overholder loven, men også sørger for at det er nemt og bekvemt for den webhandlende at returnere varen, og få fat i den rette person, i forbindelse med returnering/klagesager, de firmaer får den "spidse ende" af de umoralske købere...

Mange web-butikker kunne lære meget af at studere f.eks. Cabelas eller Sears-Roebucks "retursystemer"

Når man modtager en vare fra f.eks. Cabelas, så er der allerede en præfrankeret retur-slip med... Er du utilfreds eller er der fejl på varen, ryger den bare retur... Du kan ikke ringe til Cabelas og diskutere nedslag i prisen... eller andre "haggles" omkring den leverede vare.

Tilsyneladende kunne Cabelas overleve, (endda rigtigt godt!!) på trods af en "no bullshit" retur-politik (som de dengang ikke engang var tvinget til af nogen lovgivning) Så de må jo ganske enkelt have indkalkuleret et vist tab i forbindelse med deres "postordre" forretning.

De sidste "tests" af webhandlende i DK har vist at branchen stadig har problemer med at overholde både lov, moral og god forretningsskik, og stadig ligger over disse tal for den almindelige handel.

Angående "almindelige forretningsdrivendes" "moral" har jeg en lille historie...

En god bekendt købte et Sony fladskærms TV hos et større firma med speciale i EL --- Da han pakker fjernsynet ud af en kasse der ser lidt "skramlet ud" konstaterer han at plastrammen omkring fjernsynet er "bøjet/krumt" i den ene side..
Han mærker kassen med en spritpen, og sætter et lille hvidt klistermærke (1 cm hvid dymostrimmel med et tilfældigt tal på ) på bagsiden af fjernsynet. Til slut fotograferer han både fjernsynets "krumme side" klistermærket + serienummeret, og kassen udvendigt. Derefter kører han til forretningen og går gennem en meget bøvlet procedure med at returnere fjernsynet. Han får en tilgodeseddel, som han skal gå til kassen med, for at få et nyt fjernsyn af samme slags. Han får så en ny kvittering og kan så afhente et nyt fjernsyn i "udleveringen" Som sagt så gjort... Han afhenter et ny fjernsyn, men denne gang vil han ikke løbe nogen risiko, for også denne kasse ser lidt "skramlet ud" ... Det nye fjernsyn har ved udpakningen præcis samme "problem" Det er skævt i rammen.....[V] Så må han turen igennem igen... Vente i en lang kø, få en ny tilgodeseddel, men denne gang vil han så ikke have samme model igen (Han har nok luret at det er et "generelt problem"[?][xx(]

Det er OK med forretningen, han finder et nyt fjernsyn, lægger lidt flere penge og chekker det nye fjernsyn, som er helt ok, og han tager glad hjem... Lykkelig slutning[?][:I]

Æhhhh ... Nogle måneder senere skal jeg have mig et nyt fjernsyn, køber et i samme biks, kassen ser godt nok lidt skramlet ud, men jeg har lidt travlt, og da jeg dagen efter får tid til at sætte fjernsynet op... gæt engang hvad jeg ser??? fjernsynet er skævt/krumt i rammen i den ene side... Jeg kigger en gang til på kassen, og kan se at den er tapet over mindst 3 gange ( der er 4 lag klar pakketape på kassen ved nærmere eftersyn [}Smile] )

Helt tilfældigt kommer min bekendte forbi, medens jeg skumler over at skulle ud og bytte fjernsynet, han kigger på det, går om bag ved det og skraldgriner højt--- bag på mit fine NYE Full-HD 46" sidder en lille hvid dymostrimmel.....[:0][B)][V][xx(]

Lad mig bare udtrykke det sådan her: Det kom ikke til at gå stille af sig da jeg troppede op for at bytte mit "NYE" fjernsyn ....

Enden på det blev at jeg fik mine penge tilbage, og købte et mindre fjernsyn... og fik så det til nedsat pris... DET MANGLEDE DA OGSÅ BARE!!! Det der irriterede mig mest var at der ikke var en eneste person i biksen der havde bare den mindste smule røde ører!!!!

Moralen ER: Uanset hvor mange "umoralske" kunder man har, så er man som erhvervsdrivende nødt til at have sin egen moral i orden, og overholde loven til punkt og prikke, og er der ekstra-udgifter og "bøvl" forbundet med det, må man overveje, ganske som Rex har gjort, om man skal forhandle produktet på nettet, eller lade nogen andre bøvle med det....[8D]
Man bliver ALDRIG en "Cabelas" ved at være besværlig at danse med overfor kunderne, og "bøje" lovgivningen til forretningens fordel, eller være "ligeglad" med de "besværlige kunder"
Desværre er vi her i Danmark som regel så fokuserede på prisen, at vi ofte gerne løber risikoen for en dårlig service eller forsinket/manglende levering, i stedet for at betale lidt for kvalitet, både i produkt og levering.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Sagen afklaret.
Det hører med til historien at jeg efter at have modtaget riflen Torsdag og havde ringet osv., også fremsendte en formel skriftlig klage Fredag, med henblik på - som der også blev skrevet -at indbringe sagen for forbrugerklagenævnet.

Dette medførte at jeg mandag fik en mail der fastslog at man STADIG ikke ville erkende min ret til returnering, men dog gerne ville yde en rimelig kompensation, hvis jeg ville komme med et oplæg hertil.

Jeg meddelte dem så hvad jeg anså som en rimelig kompensation for de omtalte skønhedsfejl, hvilket de accepterede. Kompensationen er dd. modtaget og sagen med Lystfiskeren lukkes så hermed. Havde de blot været så imødekommende fra start, kunne den negative omtale fra min side have være undgået.

Tilbage er så kun at ønske, at Lystfiskeren og andre ville genopfriske loven og tage ved lære af ovenstående "Cabelas". Det ville være rart hvis fremtidige tests af Web-forhandlere ville vise positiv fremgang.
JJ.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)