Der vil ALTID være en "afstand" mellem "Moral" og "Lov"..
Problemet i en sag som denne er hvordan man opfører sig rent Moralsk i forhold til "handlen" og lovens bogstav.
Der vil altid være personer med en "anløben moral", både købere og sælgere...
I "postordre-firmaernes fødeland" USA er det tydeligt at de firmaer der helt fra starten havde en "no bullshit" retur-politik (Cabelas, Roebucks + et par stykker mere), de er vokset til gigantiske firmaer med virkelig slagkraft, og var allerede på plads da web-handlen eksploderede.
Det er også tydeligt at de firmaer der ikke tager "retur-politikken" alvorligt, og giver ders web-kunder FULD service... D.v.s ikke bare overholder loven, men også sørger for at det er nemt og bekvemt for den webhandlende at returnere varen, og få fat i den rette person, i forbindelse med returnering/klagesager, de firmaer får den "spidse ende" af de umoralske købere...
Mange web-butikker kunne lære meget af at studere f.eks. Cabelas eller Sears-Roebucks "retursystemer"
Når man modtager en vare fra f.eks. Cabelas, så er der allerede en præfrankeret retur-slip med... Er du utilfreds eller er der fejl på varen, ryger den bare retur... Du kan ikke ringe til Cabelas og diskutere nedslag i prisen... eller andre "haggles" omkring den leverede vare.
Tilsyneladende kunne Cabelas overleve, (endda rigtigt godt!!) på trods af en "no bullshit" retur-politik (som de dengang ikke engang var tvinget til af nogen lovgivning) Så de må jo ganske enkelt have indkalkuleret et vist tab i forbindelse med deres "postordre" forretning.
De sidste "tests" af webhandlende i DK har vist at branchen stadig har problemer med at overholde både lov, moral og god forretningsskik, og stadig ligger over disse tal for den almindelige handel.
Angående "almindelige forretningsdrivendes" "moral" har jeg en lille historie...
En god bekendt købte et Sony fladskærms TV hos et større firma med speciale i EL --- Da han pakker fjernsynet ud af en kasse der ser lidt "skramlet ud" konstaterer han at plastrammen omkring fjernsynet er "bøjet/krumt" i den ene side..
Han mærker kassen med en spritpen, og sætter et lille hvidt klistermærke (1 cm hvid dymostrimmel med et tilfældigt tal på ) på bagsiden af fjernsynet. Til slut fotograferer han både fjernsynets "krumme side" klistermærket + serienummeret, og kassen udvendigt. Derefter kører han til forretningen og går gennem en meget bøvlet procedure med at returnere fjernsynet. Han får en tilgodeseddel, som han skal gå til kassen med, for at få et nyt fjernsyn af samme slags. Han får så en ny kvittering og kan så afhente et nyt fjernsyn i "udleveringen" Som sagt så gjort... Han afhenter et ny fjernsyn, men denne gang vil han ikke løbe nogen risiko, for også denne kasse ser lidt "skramlet ud" ... Det nye fjernsyn har ved udpakningen præcis samme "problem" Det er skævt i rammen.....[V] Så må han turen igennem igen... Vente i en lang kø, få en ny tilgodeseddel, men denne gang vil han så ikke have samme model igen (Han har nok luret at det er et "generelt problem"[?][xx(]
Det er OK med forretningen, han finder et nyt fjernsyn, lægger lidt flere penge og chekker det nye fjernsyn, som er helt ok, og han tager glad hjem... Lykkelig slutning[?][:I]
Æhhhh ... Nogle måneder senere skal jeg have mig et nyt fjernsyn, køber et i samme biks, kassen ser godt nok lidt skramlet ud, men jeg har lidt travlt, og da jeg dagen efter får tid til at sætte fjernsynet op... gæt engang hvad jeg ser??? fjernsynet er skævt/krumt i rammen i den ene side... Jeg kigger en gang til på kassen, og kan se at den er tapet over mindst 3 gange ( der er 4 lag klar pakketape på kassen ved nærmere eftersyn [}
] )
Helt tilfældigt kommer min bekendte forbi, medens jeg skumler over at skulle ud og bytte fjernsynet, han kigger på det, går om bag ved det og skraldgriner højt--- bag på mit fine NYE Full-HD 46" sidder en lille hvid dymostrimmel.....[:0][B)][V][xx(]
Lad mig bare udtrykke det sådan her: Det kom ikke til at gå stille af sig da jeg troppede op for at bytte mit "NYE" fjernsyn ....
Enden på det blev at jeg fik mine penge tilbage, og købte et mindre fjernsyn... og fik så det til nedsat pris... DET MANGLEDE DA OGSÅ BARE!!! Det der irriterede mig mest var at der ikke var en eneste person i biksen der havde bare den mindste smule røde ører!!!!
Moralen ER: Uanset hvor mange "umoralske" kunder man har, så er man som erhvervsdrivende nødt til at have sin egen moral i orden, og overholde loven til punkt og prikke, og er der ekstra-udgifter og "bøvl" forbundet med det, må man overveje, ganske som Rex har gjort, om man skal forhandle produktet på nettet, eller lade nogen andre bøvle med det....[8D]
Man bliver ALDRIG en "Cabelas" ved at være besværlig at danse med overfor kunderne, og "bøje" lovgivningen til forretningens fordel, eller være "ligeglad" med de "besværlige kunder"
Desværre er vi her i Danmark som regel så fokuserede på prisen, at vi ofte gerne løber risikoen for en dårlig service eller forsinket/manglende levering, i stedet for at betale lidt for kvalitet, både i produkt og levering.
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"