Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg?
#21
Jeg kan godt se at vi er mange individualister her, du nævner det at kunne skyde elg med en 9 grams kule som lykken hvis jeg opfatter det rigtigt. Selv ville jeg aldrig være intreseret i at skyde større vildt med det mindst mulige tilladte kaliber, jeg vil meget gerne have marginalerne på min side, så til elg bruger jeg ofte 375 HH, ikke fordi at det er nødvendigt, har da skudt meget med 9,3x62 og 30-06 og selvfølgelig 308 Win. 8x58IS og 7x57 Mauser er også fine, elge er jo ikke så svære at få til at vælte, jeg har set mange skudt med 6,5x55 men har aldrig selv brugt 6,5x55 til elg, men jeg må vel nok erkende at jeg idag gerne skyder med noget der holder sig fra den nedre grænse og man ved jo aldrig måske kommer der en gris forbi og så sider en tung kugle ret godt i min bog.
Svar
#22
Forskellen på 9 og 10 g. kugler i 6,5 mm. er primært at udvalget er væsentligt større i 9 g. kun enkelte laver 10 g. Og den omtalte kaliber er designet til og stabilisere projektiler på 120 til 140 gr. optimalt. Iøvrigt vil en 9 g. kobberkugle med en restvægt på 95% jo veje 8,55g mens en 10 g. alm. blykugle med kobberkappe (og det er det eneste man stort set kan få i 10 g.)og en restvægt på 80% vil veje 8 g. Efter den har truffet. Derudover mener jeg som så mange andre at forskellen primært ligger i træning, dermed præcision og skudplacering. Det er jo let og få med en kaliber der er behagelig at skyde med, samt billig i drift. Og 6,5 er et af de kalibre med stort udvalg af projektiler. dvs. under 10 g.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Ja, jeg ved det godt. Et skamredet topic. Men nu står jeg i den situation, at våbenskabet er tømt, og at jeg inden d. 16/5 skal have købt ny riffel. Jeg har i mange år svoret til en 308W, som kan klare det meste her i norden. Meeen jeg har også hørt meget godt om 6.5. Mindre rekyl og stadig lovlig til kronvildt (som løber rundt i baghaven). 90% vil være jagt på råvildt og ræv. Men hvis chancen er der, vil jeg også tage en hind eller kalv. Så spørgsmålet er: 6.5 eller 308?
/Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum



Nu er det ved at være op over med bukkejagten. Vil du afsløre, hvad du har købt?

Husk billeder [:p]

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#24
ja, hvis jeg havde købt noget. Men jeg forhandler stadig med forsikringen, som lige syntes de skulle ha' et nedslag på 20 %[Sad!] Forhåbentlig kommer det i orden til weekenden, og så skal der powershoppes [:I]

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#25
Så gav forsikringen sig (det gav lige knap 8.000). Så nu er jeg på udkik efter en flot Tikka/Sako/S&L i .308 (hint hint).

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#26
Så er der blevet powershoppet. Det blev til en ny Mauser MO3 i .308 med original montage og en ny Leupold VX-R 3-9x50, en ny Winchester Wildcat (samme som en Toz 78) med en no name kikkert, samt en brugt Antonio Zoli Kronos med opgraderet skæftetræ.
Nu mangler jeg bare nogle våbentilladelser.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Så er der blevet powershoppet. Det blev til en ny Mauser MO3 i .308 med original montage og en ny Leupold VX-R 3-9x50, en ny Winchester Wildcat (samme som en Toz 78) med en no name kikkert, samt en brugt Antonio Zoli Kronos med opgraderet skæftetræ.
Nu mangler jeg bare nogle våbentilladelser.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum



Tillykke med det! Nu håber jeg, at våbenkontoret arbejder hurtigt, aå du kan komme på bukkejagt [:p]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)