Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300WM ammo fra Østjysk
#21
Det var en sjov udvikling af denne tråd.
Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er en begynder kaliber.
Jeg har skudt med riffel før, bæde herhjemme, i sverige og Skotland - har haft en 6.5x55 i 4 år, og den skal opgraderes nu. Og det blev så med en 300wm, som er en kaliber jeg synes pisse godt om.
Den vil selvfølgelig blive rengjort, så det behøver I ikke græde snot over [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#22
Har du solgt din 6,5 og så kun vil bruge en 300 wm[:0]
Jeg kan forstå det hvis du stadig har din 6,5 til dansk jagt, træning og baneskydning generelt ( 300'en kan du så bruge på bane hvis du skal skyde lidt 1200 - 1500 meter[8D])
Men at bruge en 300 wm til dansk jagt er da total overkill.
Der ligger faktisk en video et eller andet sted der netop omhandler overkill: et stykke råvildt der nærmest eksploderer i skuddet (filmet "live") - netop med 300wm.

jeg tror tråden har taget en drejning, fordi folk i begyndelsen troede 300'en skulle bruges som "special" riffel til specielle situationer, hvad den er egnet til.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#23
Egentlig mærkeligt at skulle disses på et våbenforum for at vælge en rigtig god all round kaliber.
En anelse kraftigere end den alle anbefaler til al europæisk vildt. 3006 og 308.
Selv om jeg bruger 90% af min jagttid i danmark, så nedlægges jeg 95% af mit vildt i udlandet. Faktisk har jeg skudt mere i Sverige end danmark. Måske andre har det på samme måde?
Svar
#24
Citat:quote:

Faktisk har jeg skudt mere i Sverige end danmark


Og det kan man selvfølgelig ikke med en 6,5´er[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
@rekylling ... I do beg to differ here!!!

Der er vist ingen der "disser" den gode Boldsen, han har jo valgt sin gift[Big Grin] og bliver sikkert glad for den, men:

Der er IMHO intet "allround" ved en 300WM, det er og bliver en rigtig "magnum-kaliber" med hvad deraf følger af "egenskaber", ønskede såvel som uønskede...[:I]

En "allround" kaliber må vel først og fremmest være karakteriseret ved følgende egenskaber:

Ikke for kraftig rekyl og støjniveau, selv i en "standard størrelse riffel"

Nem adgang til både god kvalitets jagtammo og rimeligt billig træningsammo.

Anvendelig på så stor en variation af vildtarter som muligt, uden for store negative "egenskaber" på hverken de letteste og tungeste arter i "puljen"

Netop i kategorierne "uheldige egenskaber på de letteste vildtarter" og "rekyl og støjniveau" udmærker 300WM sig ved både at anrette langt mere skade på vildtet end det reelt er nødvendigt for et sikkert drab, samt unødig stor rekyl og støj under afgivelsen af skuddet.

Læser man lidt i den gamle riffel-litteratur fra starten af 60-erne hvor .300Winmag kom frem, så bliver den netop konstant betegnet som en "long range game getter" "delivers the same or more energy at 300 yds, than the 30-06 at 100 yds" "Flatter trajectory" og så videre.
Altså helt fra starten en "langholdspatron" og ikke en "allround"

At den er blevet så populær og udråbt til "allround-kaliber" i Dk, siger vel mere om Danske jægeres forhold til kalibre end det den oprindeligt blev udviklet til, nemlig vildtarter der er noget større end råvildt, og på længere hold end vi gennemsnitligt skyder på i DK.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Faktisk har jeg skudt mere i Sverige end danmark


Og det kan man selvfølgelig ikke med en 6,5´er[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Analogien til Sverige var såmænd blot fordi jeg selv skyder mere i Sverige end i Danmark, hvad jeg selv har skudt i Sverige er dåvildt og bukke med 6,5, bukke med 300wsm, råvildt og bukke med 330winmag, råvildt med hagl, gris med 6,5
I danmark, har jeg skudt råvildt med hagl 222, 22-250, 243, 6,5, 300wsm, 300winmag. Helt klart var det 22-250 som gav den største gang mos med rhino kugler. 222 som eneste der gav en længere flugtafstand med 45 meter. I Polen oplevede jeg en rå som løb lidt over 100 meter uden hjerte, skudt med 300winmag, kuglevalg var woodleigh 180 grains, med ikke mere kødskade end en 140 grains mega i 6,5.
Men selvfølgelig giver du en råbuk en maveslasker med en mega affyret fra en 300winmag i rent sideskud så ender du nok op med to halvdele. Det gjorde min far faktisk også med sin 3006 da han skød sin første buk. Omvendt så oplevede jeg intet gennemskud på hjort i skotland med 270win. Men det var nok riflens skyld.

Men bevares man kan jo også skyde hjorte i Skotland med 243, eller vildsvin i Kroatioen med 22-250 eller var den alligevel for lille?

Faktisk så foretrækker jeg at kigge på vildtet efter skud og så gøre mig mine erfaringer derefter.

Der er jo også nogen som bruger varmint kugler til råvildt og de virker jo også fint bare man holder sig væk fra tremmekassen.

Hvorom alting er så mener jeg blot at diskussionen burde havde været foretaget under forrige indlæg før der blev investeret i riffel. Det er der vel ingen der kan være uenige i, altså medmindre man går efter diskussionen for diskussionens skyld.

Just my 2 cent.
Svar
#27
@Claus P

Når du fryser en pibe, er du GURUEN[Smile]

Men denne gang må jeg sige dig imod - læg mærke til Boldsen søger en kugle der kan bruges til mindre vildt.

Den video du refererer til, har jeg også set - men med soft point eksploderer mindre dyr også ved mindre kalibre. Jeg bruger TSX (300WM) - og resultatet er kødskade på niveau med en 6.5'er.

Så @Boldsen: don't worry - be happy [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#28
Jeg tager det skam ikke så tungt. Hver mand sin mening. Jeg har stadig min 6,5, men pt. er det 300wm der står for skud. Jeg har læst flere steder, at den gør et fint stykke arbejde. Også på råvildt! Med fx en barnes kugle er der lille indgangshul samt et lille udgangshul. De ligger energien inde i motorrummet. Jeg kender mange der bruger 7mmRM til alt, og så langt fra den kaliber er jeg trods alt ikke.

Jeg har valgt riflen og jeg er glad for den, og mit valg - dét kan I ikke ændre på [Wink]

En all-roums kaliber er netop hvad man bruger den til. Og ja, bevares, det er vel at skude gråspurve med kanoner, men det er sgu da sjovt, og med de anmeldelser jeg læste inden købet, så vil jeg mene at kaliberen er en fin kaliber.

Det kunne aftens tænkes, at der med årene også kom en mindre kaliber (222/223) i skabet. Og det kunne være den kom før end regnet, hvis ikke 300wm falder til [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#29
Min plan er at bruge min 7mm RM til alt jagt fremover med en Tsx 160 grains kugle ladt til 10% under max hastighed dvs rimeligt moderat. Den kommer til at tage, ræv, buk og svin - måske også en tur til Sydafrika efter antiloper. En kalibrr der favner så bredt må da betegnes som allround og som Boldsen skriver så er en 300 wm da kun marginalt kraftigere..

Jeg har ikke prøvet en 300 wm men min 7mm er kun marginalt være i rekyl end min 308.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#30
Tillykke med den nye kanon, den bliver du helt sikkert glad for.

Jeg har en 300 win mag som det eneste i skabet og det fungere fint også til råvildt med den rigtige kugle og ladning.

Når så grisen med de kæmpe pløkker kommer forbi skyder du og går ned og henter grisen mens Hvis du havde skudt med en 6,5 eller 308 skulle du måske ringe efter en hund istedet...

Så hvad er bedst overkill på råvildt med en 300 win mag eller underkill på en stor gris med en 6,5 eller 308?

som TSX siger don't worry - be happy
Svar
#31
I mine unge dage (det er mange år siden) skød jeg lidt med 300winMag.
jeg anvendte noget så håbløst som en 220 grains Winchester Silvertip.

Statistik:

afrika:
13 antiloper fra steinbock til Oryx total 15 skud, maximal flugtafstand 15 meter 12 blev indenfor 3 meter.
4 sjakaler 3 blev på stedet efter 1 skud. 1 krævede 5 træffere og 2 forbiere, før vi måtte aflive dyret med en kæp
Typisk skudafstand mellem 50 og 250 meter.

Austtralien:
28 grise 70-150kg 30 skud, 27 blev indenfor 5 meter. 1 gik 50m.
30 heste og æsler 33 skud 31 blev indenfor 5 meter 2 gik mellem 10 og 25 meter.
Typisk skudafstand mellem 50 og 300 meter.

DK
12 stk dåvildt og kronvildt
12 skud, alle blev indenfor 10 meter.
6 stk råvildt. alle belv indenfor 5 meter, ingen havde udgangshul større end hvad jeg har set med 6,5x55 og 10,1 grams Mega.
Typisk skudafstand mellem 40 og 150 meter.

Det var åbenbart før jeg fik Parkinson, så jeg fik samtlige dyr jeg skød efter
Svar
#32
Citat:quote:

Så hvad er bedst overkill på råvildt med en 300 win mag eller underkill på en stor gris med en 6,5 eller 308?


308 underkill siger du......
det var ærgerligt, at jeg ikke var klar over det 6 år før, inden jeg skiftede til 308 fra 30-06 og 9,3x62 til al grissejagt (det blev til en del siden da). Det kan være, at jeg var skiftet til 300WM i stedet.....NOT!

Det er også heldigt, at de omkring 60-70 grise, der døde af 308 heller ikke var klare over, at 308 med billige kugler slet ikke kan slå dem ihjel. Især de der 200+kg kejlere, som er skudt med den.

Jeg vil hermed også oplyse, at jeg har leveret flere grise pr skud med min 308 end med min 9,3-er.

Udover det kun en kommentar mere til det...NU MÅ I TAGE JER SAMMEN.

Fred være med, at den unge mand har valgt en 300wm, håber sandelig, at han bliver glad for den.

Men det valg er ikke fortaget ud fra erfaring eller fornuften, så meget kan jeg sige.

Men det gør det ikke nødvendigvis til et dårligt valg.

Boldsen..brug dine ressourcer på at træne med din riffel og lær den at kende. Jagt-frokost-teori skal man overlade til teoretikerne. Du vælger selv, hvilken gruppe du vil tilhøre.

i øvrigt ang projektilvalg:det, der betyder noget er, at tilpasse hastigheden til kuglekonstruktionen. Vælger du den rette projektil til jobbet, og rette hastighed til det valgte projektil, så er du sikret acceptable resultater. Det har INTET med projektilets navn eller pris at gøre.
/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Citat:quote:

Så hvad er bedst overkill på råvildt med en 300 win mag eller underkill på en stor gris med en 6,5 eller 308?


308 underkill siger du......
det var ærgerligt, at jeg ikke var klar over det 6 år før, inden jeg skiftede til 308 fra 30-06 og 9,3x62 til al grissejagt (det blev til en del siden da). Det kan være, at jeg var skiftet til 300WM i stedet.....NOT!

Det er også heldigt, at de omkring 60-70 grise, der døde af 308 heller ikke var klare over, at 308 med billige kugler slet ikke kan slå dem ihjel. Især de der 200+kg kejlere, som er skudt med den.

Jeg vil hermed også oplyse, at jeg har leveret flere grise pr skud med min 308 end med min 9,3-er.

Udover det kun en kommentar mere til det...NU MÅ I TAGE JER SAMMEN.

Fred være med, at den unge mand har valgt en 300wm, håber sandelig, at han bliver glad for den.

Men det valg er ikke fortaget ud fra erfaring eller fornuften, så meget kan jeg sige.

Men det gør det ikke nødvendigvis til et dårligt valg.

Boldsen..brug dine ressourcer på at træne med din riffel og lær den at kende. Jagt-frokost-teori skal man overlade til teoretikerne. Du vælger selv, hvilken gruppe du vil tilhøre.

i øvrigt ang projektilvalg:det, der betyder noget er, at tilpasse hastigheden til kuglekonstruktionen. Vælger du den rette projektil til jobbet, og rette hastighed til det valgte projektil, så er du sikret acceptable resultater. Det har INTET med projektilets navn eller pris at gøre.
/Buba

Dubravko



Syntes godt om[Big Grin]
Svar
#34
@Buba

Jeg syntes det er fedt at du har fundet en combo til din 308 der vælter grisene, men at du levere flere pr skud med din 308 end din 9,3 handler nok mere om at du skyder bedre med din 308 end din 9,3er.

Jeg har sku se og hørt om mange grise der er gået lang med gode kugler i motorrummet med 6,5 og 308, de dør, der går bare lidt tid.... 300 win mag har både i teori og praktik højere anslagsenergi, chancen for knald fald effekt er dermed større...

6,5 og 308 er helt sikker fine til gris men de bliver aldrig en så kaldt grise kaliber

venlig hilsen
Thomas
Svar
#35
Så gå dog ind på Youtube og se Sauer video hvor grisene bare vælter, og der bliver næsten udelukkende skudt med standardkalibre, som 270 og 308 eller lignende!!!!
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Så gå dog ind på Youtube og se Sauer video hvor grisene bare vælter, og der bliver næsten udelukkende skudt med standardkalibre, som 270 og 308 eller lignende!!!!



Drop det !

Har man først besluttet sig for en politik(i dette tilfælde at 300 win mag er all-round) bider argumenter ikke.
Kender det fra mig selv

Der er ikke nogen der drager tvivl om at en velplaceret 308 kugle på 200 grains med V/0 900 m/s dræber bedre end en 308 kugle på 165 grains med V/0 830 m/s.

Det der drages i tvivl er hvorvidt det er fornuftigt at skyde rådyr med den.

Jeg har været der, dog ikke med TSX men andre projektiler også bondede. Nogle gav fragmenter, men alle gav blodudtrækninger.

Jeg vil sikkert komme til at skyde rådyr igen med patroner der er for store fx 308 win, men det bliver fordi bukken dukker op i mens jeg jager andet vildt. Ikke når jeg alene er på jagt efter rådyr.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#37
@Marion Morrison

Har været inde og kigge, kan kun se at der bliver brugt 7 rem og 9,3...

Hvis det er som i siger forstår jeg simpelthen ikke hvorfor mellem klasse kalibere ikke er mere udbredt hos de folk som primær går på grisejagt?

Venlig hilsen
Thomas
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by pablo

@Marion Morrison

Har været inde og kigge, kan kun se at der bliver brugt 7 rem og 9,3...

Hvis det er som i siger forstår jeg simpelthen ikke hvorfor mellem klasse kalibere ikke er mere udbredt hos de folk som primær går på grisejagt?

Venlig hilsen
Thomas



Så se her:
http://www.youtube.com/watch?v=byChkCfZqbE

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
Citat:quote:

Der er ikke nogen der drager tvivl om at en velplaceret 308 kugle på 200 grains med V/0 900 m/s dræber bedre end en 308 kugle på 165 grains med V/0 830 m/s.


Forudsætning for at vildtet dør er, at man rammer i vitale organer, uanset hvad man skyder med.

Men at 200gr kugle, der går 900m/s "dræber bedre" end 165gr, med 830m/s er naturligvis langt fra sandheden, og det drager jeg tvivl om.

Jeg vil meget hellere skyde gris med f.eks 165gr TSX fra min 308, end med en solid 200gr fra en 300WM.

Er der flere gradder af dræbt? Kan man blive "bedre" eller "dårligere" dræbt? Enten er man død, eller ej, der er ikke rigtigt noget ind i mellem. Men der kan være "lidt" forskel på, hvor hurtigt det går.

Nu driller jeg lidt, men det er kun for at gøre det tydeligere, at der faktisk ikke er så stor forskel på, hvor effektiv en 300wm er i forhold til 308win, på almindelig vildsvinejagt, som vi fleste dyrker, på de korte hold. Og nej, jeg kan ikke genkende, at en 200gr kugle er så meget mere effektiv og dræber så meget hurtigere en en 165gr-, eller 180gr kugle af rigtig konstruktion, på de korte hold. Den forskel er mere akademisk end praktisk.

Citat:quote:

Jeg syntes det er fedt at du har fundet en combo til din 308 der vælter grisene, men at du levere flere pr skud med din 308 end din 9,3 handler nok mere om at du skyder bedre med din 308 end din 9,3er.


Ja tak, jeg er virkelig glad for, at du har forstået essensen. Det er altafgørende, at man kan ramme med sit våben, og mindre rekyl gør som regel, at man skyder bedre. Det er netop hvad mange af de flinke og kompetente mennesker prøver at rådgive om.

Larm,og rekylen fra en 300WM er ikke den mest præcision-gavnelig egenskab 300WM besidder, og derfor anbefales kaliberen bl. andet ikke til den riffel man skal lære at skyde med.

Men ellers dejlig kaliber, som kan bruges til rigtigt meget.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Citat:quote:

Der er ikke nogen der drager tvivl om at en velplaceret 308 kugle på 200 grains med V/0 900 m/s dræber bedre end en 308 kugle på 165 grains med V/0 830 m/s.


Forudsætning for at vildtet dør er, at man rammer i vitale organer, uanset hvad man skyder med.

Men at 200gr kugle, der går 900m/s "dræber bedre" end 165gr, med 830m/s er naturligvis langt fra sandheden, og det drager jeg tvivl om.

Jeg vil meget hellere skyde gris med f.eks 165gr TSX fra min 308, end med en solid 200gr fra en 300WM.

Er der flere gradder af dræbt? Kan man blive "bedre" eller "dårligere" dræbt? Enten er man død, eller ej, der er ikke rigtigt noget ind i mellem. Men der kan være "lidt" forskel på, hvor hurtigt det går.

Nu driller jeg lidt, men det er kun for at gøre det tydeligere, at der faktisk ikke er så stor forskel på, hvor effektiv en 300wm er i forhold til 308win, på almindelig vildsvinejagt, som vi fleste dyrker, på de korte hold. Og nej, jeg kan ikke genkende, at en 200gr kugle er så meget mere effektiv og dræber så meget hurtigere en en 165gr-, eller 180gr kugle af rigtig konstruktion, på de korte hold. Den forskel er mere akademisk end praktisk.

Citat:quote:

Jeg syntes det er fedt at du har fundet en combo til din 308 der vælter grisene, men at du levere flere pr skud med din 308 end din 9,3 handler nok mere om at du skyder bedre med din 308 end din 9,3er.


Ja tak, jeg er virkelig glad for, at du har forstået essensen. Det er altafgørende, at man kan ramme med sit våben, og mindre rekyl gør som regel, at man skyder bedre. Det er netop hvad mange af de flinke og kompetente mennesker prøver at rådgive om.

Larm,og rekylen fra en 300WM er ikke den mest præcision-gavnelig egenskab 300WM besidder, og derfor anbefales kaliberen bl. andet ikke til den riffel man skal lære at skyde med.

Men ellers dejlig kaliber, som kan bruges til rigtigt meget.

/Buba

Dubravko



@Buba

Nu tænkte jeg ikke kun i grise på kort hold. Når vi kommer et stykke ud begynder 165´eren at løbe tør for energi. Hvor den kommer under en eller anden teoretisk grænse ved jeg ikke.

Hvis et projektil træffer de vitale organer eller centralnervestystemet dør dyret. Det er fakta som vi ikke kan diskutere, og det er vigtigere end hvad der rammer.

Sandsynligvis vil de fleste kunne ramme bedre med en 308 win end en 300 win mag, og derfor er 308 win faktisk bedre egnet til grise på kort til medium hold end 300 win mag.

Jeg har en fantastisk artikel fra Petersens Rifleshooter scannet, men kan ikke finde ud af at poste sådan noget.

Hvis en eller anden vil sende en PM med en alm mailadresse kan vedkommende poste den til glæde for tvivlerne.

Jeg kan afsløre, at det ikke er hyggelæsning for tilhængere af super magnum eller producenter af store mængder langsomt brændende krudt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)