Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Betydning af rensning
#21
Citat:quote:

Jeg har aldrig haft een eneste ikke-molybehandlet kugle igennem kanonen.


Heller ikke her[Wink][Big Grin] ihvertfald i dén pibe[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#23
Kan man ud fra denne meget spændende tråd konkludere at man efter en grundig rengøring med (solvent og Lign) af sin riffel pipe bør kontrol skyde sin riffel inden jagt .jeg fik dårlig samvittighed over manglende rengøring af riflen så den fik en større omgang i går og nu nager tvivlen .... .Har selv engang for en del år siden prøvet at rense og efter flg skød riflen ikke så godt jeg tillagde det manglende evner hos skytten (mig)og efter nogle skud kom samling af skuddene igen.det var i cal 243 . Tror vist lige jeg prøveskyder ville godt nok være mega træt af det hvis jeg laver en anskydning pga. rengøring og manglende kontrol.
Svar
#24
Hej Tikka93

Det synes jeg lyder som en god ide :-) - og tag nu mere end 1 skud, når nu du er i gang [Big Grin][Big Grin]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#25
Der er slet ingen tvivl om, at en "grundig" rensning af riflen kræver kontrolskydning !!!

Det er er kunsten, er at finde sin egen remsemetode, der gør at du kan holde skidtet nede, så det aldrig giver problemer, og samtidig giver dig et precis "cold bore" 1. skud.

Desværre er der nok mange, der ikke helt ved, hvordan det første skud sidder - og det er jo netop det skud vi har brug for [B)]

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#26
indtil nu ved JEG hvor mit første "cold bore" skud sidder med min 6,5x55 ...[Big Grin]

Jeg har en "cold bore" skive, som indeholder 1. skud fra 7 forskellige skydninger, fordelt over 5 år... ingen af disse skud ligger mere end 25 mm fra det "planlagte træfpunkt"

Jeg renser ikke specielt meget, men dog rimeligt grundigt ind i mellem.

Disse "cold bore" skud er foretaget med samme kugle og ladning, men ikke samme lot af hverken krudt, hylstre eller kugler....
Riflen har i flere tilfælde været totalt adskildt og indskudt ind i mellem. Eller har fået skiftet kikkert, og sågar sat i et andet skæfte!!

Min 6,5x55 skyder ikke længere med moly.. det giver for meget bøvl at skifte, og riflen er ganske enkelt mindre præcis, med samme kugle, hvis det er moly udgaven. (Scenar 8 grams med og uden "silver")

Jeg renser kun sjældent med broncebørste, men bruger gerne "polere-middel" (Gold Medallion) En gang i mellem får riflerne en gang solvent, efterfulgt af kogende vand... altid efterfulgt af polering med Gold medallion og oliering.

Jeg trækker altid mine rifler grundigt tørre, inden skydning.
(med klude der går meget stramt i piben.)

Jeg har flere gang oplevet at riflen nægtede at skyde præcist, men "kom på plads igen" efter en god (men ikke supergrundig) rensning, det var mest et problem ved skift fra moly til alm. kugler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
MHT hvor man kan købe KG12, kan jeg sige at jeg købte min flaske over nettet hos open season ltd.:
http://www.openseasonltd.co.uk/?ja_color=blue
De har super service, så kontakt bare Rupert Haynes.
Deres hjemmeside er ved at blive lavet om, men du kan bare ringe til dem.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Bare lige en lille "rensekommentar" Under den meget hyggelige skydning her i weekenden,blev jeg grebet af den hyggelige "riffel-rense-stemning" der var i skyttehuset. Jeg hentede kanonen,og rensede-både med kobberbørste og med et rense-medie. Herefter blev løbet olieret og trukket tørt. Inden rensningen skød riflen perfekt( Og ja-så var det jo nok åndssvagt at rense den...[:o)]) Dagen efter skulle der skydes feltskydning,og på første bane,liggende med fast anlæg blev jeg sgu chokeret over ekstraordinære mangler som riffelskytte!! Skuddene sad af H til,og "rundtomkring" på skiverne. Nå,det var jeg da sikker på var en fejl 40. Men problemerne blev ved,og på et tidspunkt(umiddelbart inden jeg lå hulkende i fosterstilling i skovbunden) bad jeg GT om lige at skyde 3 skrald med riflen,for at udelukke at det var den der pludselig ikke kunne skyde mere..... Det var sgu riflen! 3 skud på 100 meter i fast anlæg,med små 10 cm egenspredning! Nå,det snakkede vi jo noget om,og rensningen dagen inden blev hurtigt skurken. Efter skydningen lagde jeg mig på 100 meter banen med resten af min ammo,for at "svine" riflen til igen,og jeg kunne se at kanonen begyndte at samle bedre-og mine tre sidste patroner skød jeg af mod et standart skiveplaster og nu skød den perfekt igen,alle tre skud sad i plastret,og rørte hinanden....Jeg havde nu skudt ca 75 skud efter rensningen. Urtolig at en,ikke særlig grundig eller hårdhændet rensning kan bringe min kanon ud af fatning. Så jeg kan også godt tilslutte mig det med kun at rense hvis der er et problem,og ikke rense for rensningens skyld.
PS.jeg skyder udelukkende med coatede projektiler i den omtalte riffel.

Hilsen Ulrik


Hej ULG.

Lige nøjagtigt det du beskriver lyder i mine ører ret logisk. I samme weekend talte jeg endda med hr. Strom om hvorledes jeg renser min riffel.

Det du helt sikkert har gjort er: du du har renset molycoatningen væk, og så skal der altså normalt skydes 60-70 skud før coatningen er iorden igen.

Jeg har skudt med coatede projektiler i mange år og kan nemt genkende det du beskriver.

Min skiveskydnings-riffel bliver aldrig renset i BUND midt i skydesæsonen, det bliver den først når sæsonen er slut, men den bliver da selfølgelig renset hvergang jeg har skudt med den, bare ikke i bund.

Den måde jeg renser på mellem skydningerne kræver bare 2-3 skud før der er samling på skudderne alt afhængig af hvor grundig jeg har renset.

Vær også opmærksom på at der også kan komme for meget coatning i pipen, det har jeg erfaret, sker dette skal den renses, men ikke i bund.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#29
Der var bestemt tale om en ganske let rensning, men åbenbart nok til at få den ud af "zonen"

Jeg kan se at experter advarer mod at sætte riflen i skabet uden grundig rensning, når der er skudt med moly.

Så vidt jeg kan forstå skal piben også prepareres med moly, inden skydning, da det ellers vil kræve mange skud at få den sat til !

Jeg kan nu godt blande dem i min - der ses ingen forskel på 100 m. men det er klart, at den mindre friktion på moly vil gøre en forskel på længere afstand tryk/hastighed. I en følsom pibe kan det jo så gøre en meget stor forskel, på samme måde som rensning vil mindske modstanden og dermed tryk/hastighen, som igen kan bringe riflen ud af den gode zone, på nøjagtig samme måde som manglende rensning [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#30
Riflen blev kontrol skudt fredag og der var ingen træfpunkts ændring [Big Grin]så måske jeg ikke har rengjort nok[|)] eller det ikke betyder noget i min riffel .Men for eftertiden bliver den for en sikkerheds skyld kontrol indskudt efter større rengøring det skylder man vildtet. og imorgen skal der trænes [:p]
Citat:quote:

Originally posted by Jepsen

Hej Tikka93

Det synes jeg lyder som en god ide :-) - og tag nu mere end 1 skud, når nu du er i gang [Big Grin][Big Grin]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]


Svar
#31
Så blev der trænet på løbende gris både med nkt og 6,5x55 det gik rigtig fint så et par gode timer i Ulfborg [Big Grin]
Citat:quote:

Originally posted by tikka93

Riflen blev kontrol skudt fredag og der var ingen træfpunkts ændring [Big Grin]så måske jeg ikke har rengjort nok[|)] eller det ikke betyder noget i min riffel .Men for eftertiden bliver den for en sikkerheds skyld kontrol indskudt efter større rengøring det skylder man vildtet. og imorgen skal der trænes [:p]
Citat:quote:

Originally posted by Jepsen

Hej Tikka93

Det synes jeg lyder som en god ide :-) - og tag nu mere end 1 skud, når nu du er i gang [Big Grin][Big Grin]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]




Svar
#32
Jeg er begyndt at danse med en ældre Sauer 200 STR jeg arvede efter min far, selvfølgelig i kaliber 6,5x55. Det er den originale pibe der sidder på, men jeg tror ikke min far skød så meget med den at han kan have slidt piben op.

Derfor irriterede det mig selvfølgelig lidt, at den egentlig ikke samlede skuddene så godt som jeg ved den skal kunne. Men jeg ved også, at han heller ikke sled hårdt på rensegrejet, så forud for weekendens tur til Ulfborg gav jeg riflen en regulær afstraffelse: Først en plastikbørste med Robla Solo, så en bronzebørste frem og tilbage rigtig rigtig mange gange. Derefter gentog jeg fugtning med Robla og forfra med børsten. Den fik vel kemien 10 gange med heftig børstning efter hver gang. Da jeg ikke syntes jeg fik modstand nok fra kaliber 6,5 børsten fandt jeg et par slidte .30 børster og brugte dem istedet. Til sidst trak jeg den tør med en Bore-Snake med lidt olie midtpå. Dagen efter fik den samme tur igen. Jeg brugte vel 2 x 20 minutter på processen.

Hold da op en fornøjelse at komme til Ulfborg med en ren pibe [:p] Jeg startede med at skyde efter et sort plaster på en hvid skive på 100 meters afstand, og første skud kunne slet ikke ses på skiven. Det kan jo være både godt og skidt, andet skud fik ihvertfald plastret til at se lidt større ud. Da jeg markerede efter 5. skud kunne jeg se, at alle 5 skudhuller rørte hinanden i nederste hjørne af plastret. Det er godkendt [:p]

Jeg har aldrig brugt coatede projektiler, jeg synes der er nok at holde styr på endda, og i dette tilfælde havde riflen altså bevaret sin indskydning 100% fra før rensningen, der var bare kommet meget bedre samling på skudgrupperne. Det er også et eksempel på, hvor godt det virker med Leupold QRW montager og en rail fra HG Firearms. Kikkerten havde nemlig været afmonteret under rensningen, men det påvirkede så heller ikke træfpunktet.

For fanden hvor er det rart når tingene virker som man vil have de skal !

Nu bagefter er jeg begyndt simpelthen at trække piben igennem et par gange med en Bore -Snake umiddelbart efter sidste skud når jeg er på skydebanen. Jeg bilder mig ind, at aflejringerne skal være nemmere at fjerne mens de endnu er varme. Så må vi se hvor lang tid der går før jeg skal efter den med kemi igen [}Smile].

P.S.
Succes´en fortsatte hele dagen. Jeg kronograferede patronen, en Norma golden Target, til ret præcist 800 m/s og lagde data ind i iSnipe programmet på min iPhone. De hold ups jeg fik ud af det passede nøjagtigt på 200 og 300 meter, og præcist nok på 600 meter til at vælte faldmålene temmelig tit [Big Grin]

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Trak den tør med lidt olie midtpaa???
Hvad skal al det olie til for, min SAKO er over 20 aar gammel og der har aldrig været en draabe olie i den. Jeg renser den hvergang med Shooters Choice solvent, og en gang imellem med borepaste, og saa bliver den trukket tør,,,,,,,,,,,,,,,,,,Færdig, og den skyder som da den var ny
H
Hogmeister
Svar
#34
Ja, jeg ved ikke noget sikkert om det, jeg har bare nogle løsrevne fragmenter raslende rundt i baghovedet, som jeg i mangel af bedre opfatter som sandheder.

Men altså: Jeg tror, at når stålet indvendigt i løbet er renset så hysterisk i bund som jeg håbede på det var, så ville det stå helt råt og måske med rester af Robla på, så det måske kunne antages at ruste uden en eller anden form for smøring.

Når så jeg fugter en Bore Snake med et par dråber olie midt på, så regner jeg med, det virker lidt ligesom havde jeg skubbet en olievædet filtprop igennem, og efterfølgende skubbet tre-fem tørre filtpropper igennem bare for at fjerne det overskydende 99.9% af olien. Alt dette opnået i én arbejdsgang med en Bore Snake.

Som sagt, jeg ved ikke om det har nogen som helst virkning, positiv eller negativ, det forekom mig bare som en nogenlunde fornuftig måde at afslutte jobbet på.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Trak den tør med lidt olie midtpaa???
Hvad skal al det olie til for, min SAKO er over 20 aar gammel og der har aldrig været en draabe olie i den. Jeg renser den hvergang med Shooters Choice solvent, og en gang imellem med borepaste, og saa bliver den trukket tør,,,,,,,,,,,,,,,,,,Færdig, og den skyder som da den var ny
H



Der vil i en pibe efterhånden komme små tryksprækker, hvor der alt efter opbevaringssted, vil kunne dannes kondens.
Så den rette olie kan være en god ting.
Har forresten lavet en lille test mht fordampning/indtørring af div olier.
WD 40 blev hurtigt til harpiks (det ved alle[^])
Break free er efter en uge blevet betydelig tykkere (dog ikke harpiks)
Brunox er efter 1 måned stadig uforandret.
Endvidere har sidstnævnte haft en synlig rensende effekt på et tombak projektil udsat for syrefingre
Og nej jeg er ikke sælger for dette fremragende produkt.

SS
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)