Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 2012-2013
#21
Ikke dårligt Smile

Skønt at skæftet kunne bruges.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
Spitze Stef! Det er god planlægning. Flot skæfte - ligner mit en smuuuule [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#23
[Image: rv.jpg]

Og nej den er ikke kørt over, men skudt med 222er[Smile]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#24
Fantastisk billede! Virkelig spændende fanget
Svar
#25
Tak J-Rock, prøver også på at tage fede foto hvergang[Wink]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#26
Forrige vinter skød jeg min første ræv med haglsprederen, og den har jeg nu endelig fået taget mig sammen til at få ordnet. Det er første gang jeg selv har garvet noget, og er meget godt tilfreds med resultatet:
[IMG][Image: Rvlavoplsning.jpg][/img]
Svar
#27
Så er der en mini mikkel mindere på jagten
han måtte lade livet for et hagl (1'er) Smile

7.62 er vejen frem
7.62 er vejen frem
Svar
#28
Skal ud og kigge efter rævevalpe i morgen tidlig. Det er første gang. Har i nogle gode råd?
Svar
#29
Så blev vinterbyggen høstet.

I går eftermiddag kunne jeg se de sidste baller blev kørt væk, og lørdag morgen blev derfor straks ”øremærket” til ræveregulering.

Efter lidt regn i nattens løb tegnede morgenstunden perfekt; lun, let nordvestlig vind og ubrugt.
Som sædvanlig var jeg ikke på plads i stigen til solopgang 05:21, men jeg steg da ud af bilen kort efter og kunne påbegynde pürchen ned mod stigen.

På vejen derned så jeg hurtigt en smalrå, umiddelbart endnu en og kort efter yderligere 1 rå med 2 meget store og gode lam.
Da de ”stod i vejen” for min videre fremrykning afventede jeg at de skulle trække væk, da jeg hader at støde dyr, uanset om de er jagtbare eller ej.
Kort efter dukkede der dog en stor rævehvalp frem ca. 150 meter ude.
Den fulgte kanten af en uhøstet hvedemark, og ville krydse den markvej jeg fulgte i løbet af kort tid.

Al hensyn til at støde eller ikke støde andre dyr, var hurtigt glemt, og jeg satte mig resoulut på enden, foldede den 3 benede ud og brugte knæ og det ene ben af skydestokken som anlæg.

Hvalpen travede hastigt videre og jeg måtte pifte for at få den til at stå stille til et fornuftigt skud. Selv om det var 223'eren som havde fået lov at komme med, må jeg have blinket (mukket) i skudøjeblikket – i hvert fald så jeg ikke umiddelbart skudtegn, men fornemmede alligevel at den ligesom smed benene ud til siden, hvorefter den fes af sted, det bedste den havde lært og forsvandt gennem et tæt hvidgranshegn.[xx(][Sad]

Okaye tænkte jeg – det var da en fin start på ”rævesæsonen” og småbandede allerede det medforstørrende sigtemiddel i Swarovskien langt væk med undskyldninger som; at det fylder også alt for meget med 12 x forstørrelse på en lille rævehvalp på 150 meters afstand, det kaliber bliver du aldrig glad for – det var aldrig sket med 6,5 eren og andre mere eller mindre brugbare undskyldninger overfor mig selv, men selvfølgelig også når hændelsen skulle fortælles videre – ikke mindst til AKP (som lejlighedsvis også skriver her på forummet).

Da jeg kom på plads i stigen funderede jeg videre over rævens lykkelige – og min mindre lykkelige – skæbne, og så stod den forsvundne buk fra tidligere på sommeren selvfølgelig og gjorde sig til små 100 meter ude.
Det er så typisk, at alle der har drevet bukkejagt i en vis periode, selvfølgelig har oplevet det.
Dér, hvor der i bukkejagten kun gik smaldyr, råer og fasaner og harer; dér stod han nu, som den naturligste ting i verden og lyste flot op i hans røde og fuldmodne sommerdragt og hans høje mørke ”morderopsats” gav samtidig forklaringen på, hvorfor denne nu aldrende buk ikke lod sig se i den jagtbare periode.
Nå – måske ses vi til oktober.

Havde det ikke været for den rævehvalp – eller rettere den forbistrede forbier til samme – så havde det egentlig været en fin morgen, med både gode lam, et par smaldyr og mindst én overlevende buk til at føre råvildtslægten videre, men kors hvor jeg sad og ærgede mig.
Skulle jeg evt. helt holde mund med episoden og slet ikke fortælle AKP eller andre noget?[}Smile][^]

Nå, hunni sad jo i bilen, så jeg besluttede snart at jeg jo kunne prøve at sætte hende på sporet – hun var jo med for det samme.

Kort tid efter lukkede jeg hende ud, og på vejen ned mod skudstedet kom bukken lige forbi igen, i sin runde efter mulige brunstige råer, men jeg tror ikke hun (hunden altså) så bukken, for hun forholdt sig pænt i ro.

Ved skudstedet fik jeg dog lidt uventet optimisme, for pokker mig, om ikke hunden ville ind gennem det tætte hvidgranhegn.
Da hun – ligesom herren – er blevet ældre og med alderen kun løber efter det, som hun tror på eller der er kraftig fært efter – var det ubetinget positivt[Wink], men det kunne jo være så meget andet.
Schweiss kunne jeg i hvert fald ikke se, men da jeg kikkede gennem et hul i hegnet, så kom hun sågu' med en for længst stendød og stiv tævehvalp[Big Grin], ca. 70 meter var den løbet[:I].

Sådan – go' hund, sikke en historie AKP nu skulle få; om en god morgen, masser af vildt og et fantastisk og svært skud og en Bl...r som bare du'r.

Undtagelsesvis viser jeg et billede af udgangshullet, for jeg synes nu det er utroligt at sådant et "bette kræ" kan løbe så langt med sådan en kugle.

[Image: P7282303.jpg]

Ja - så megen uro, mismod, skumle tanker og ikke mindst glæde, kan sådan en lille rævehvalp være skyld i - Knæk og Bræk derude og god dag[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#30
tillykke korthår
er det ikke dejligt at selv regulering kan give go jagt med tilhørende ned og opture[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#31
viste i at en ræv kan , fra stående stilling ,springe op på en big balle . det er bare ualmindeligt dum at gøre , når den vælger den balle ,der står det laveste sted på marken , og der sider en "rævgulator" og lure 140 m borte . nå skidt . den opdagede aldrig selv fejlen . [Big Grin]

Mvh LWL
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by LWL

viste i at en ræv kan , fra stående stilling ,springe op på en big balle . det er bare ualmindeligt dum at gøre , når den vælger den balle ,der står det laveste sted på marken , og der sider en "rævgulator" og lure 140 m borte . nå skidt . den opdagede aldrig selv fejlen . [Big Grin]

Mvh LWL



Jeg har for år tilbage skudt (forbi til [V]) en rævehvalp der hoppede op på en rundballe - jeg synes det var en unik jagtsituation og havde nok lige lovlig travlt med at få skudt for ikke at risikere at kræet hoppede ned igen... men det gjorde den så ret hurtigt (uskadt) efter at tordenvejret havde lydt [:0]

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#33
Et par Svenske Mikler! [Big Grin]

[Image: IMG_2367.jpg]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#34
Jeg fik 3 fra 16/8-19/8 i Sverige, dog er der kun billede af 2.
[Image: 3C68CE81-26F6-45B3-9B83-B08893FE62B7-292...AF303C.jpg]
[Image: 4C97AC40-A93F-42D2-92A2-231E7482140F-292...801224.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#35
Så fik jeg årets anden rævehvalp [V] desværre var det med lidt udsædvalig grej ....Suzuki vitara højre forhjul ræven blev truffet i hovdet men det giver vel næppe adgang til klubben team headshot[Wink]
Svar
#36
Det hedder "kun" headhit når du kaster et hjul efter den [Big Grin]
Mvh Henrik
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Så blev vinterbyggen høstet.

I går eftermiddag kunne jeg se de sidste baller blev kørt væk, og lørdag morgen blev derfor straks ”øremærket” til ræveregulering.

Efter lidt regn i nattens løb tegnede morgenstunden perfekt; lun, let nordvestlig vind og ubrugt.
Som sædvanlig var jeg ikke på plads i stigen til solopgang 05:21, men jeg steg da ud af bilen kort efter og kunne påbegynde pürchen ned mod stigen.

På vejen derned så jeg hurtigt en smalrå, umiddelbart endnu en og kort efter yderligere 1 rå med 2 meget store og gode lam.
Da de ”stod i vejen” for min videre fremrykning afventede jeg at de skulle trække væk, da jeg hader at støde dyr, uanset om de er jagtbare eller ej.
Kort efter dukkede der dog en stor rævehvalp frem ca. 150 meter ude.
Den fulgte kanten af en uhøstet hvedemark, og ville krydse den markvej jeg fulgte i løbet af kort tid.

Al hensyn til at støde eller ikke støde andre dyr, var hurtigt glemt, og jeg satte mig resoulut på enden, foldede den 3 benede ud og brugte knæ og det ene ben af skydestokken som anlæg.

Hvalpen travede hastigt videre og jeg måtte pifte for at få den til at stå stille til et fornuftigt skud. Selv om det var 223'eren som havde fået lov at komme med, må jeg have blinket (mukket) i skudøjeblikket – i hvert fald så jeg ikke umiddelbart skudtegn, men fornemmede alligevel at den ligesom smed benene ud til siden, hvorefter den fes af sted, det bedste den havde lært og forsvandt gennem et tæt hvidgranshegn.[xx(][Sad]

Okaye tænkte jeg – det var da en fin start på ”rævesæsonen” og småbandede allerede det medforstørrende sigtemiddel i Swarovskien langt væk med undskyldninger som; at det fylder også alt for meget med 12 x forstørrelse på en lille rævehvalp på 150 meters afstand, det kaliber bliver du aldrig glad for – det var aldrig sket med 6,5 eren og andre mere eller mindre brugbare undskyldninger overfor mig selv, men selvfølgelig også når hændelsen skulle fortælles videre – ikke mindst til AKP (som lejlighedsvis også skriver her på forummet).

Da jeg kom på plads i stigen funderede jeg videre over rævens lykkelige – og min mindre lykkelige – skæbne, og så stod den forsvundne buk fra tidligere på sommeren selvfølgelig og gjorde sig til små 100 meter ude.
Det er så typisk, at alle der har drevet bukkejagt i en vis periode, selvfølgelig har oplevet det.
Dér, hvor der i bukkejagten kun gik smaldyr, råer og fasaner og harer; dér stod han nu, som den naturligste ting i verden og lyste flot op i hans røde og fuldmodne sommerdragt og hans høje mørke ”morderopsats” gav samtidig forklaringen på, hvorfor denne nu aldrende buk ikke lod sig se i den jagtbare periode.
Nå – måske ses vi til oktober.

Havde det ikke været for den rævehvalp – eller rettere den forbistrede forbier til samme – så havde det egentlig været en fin morgen, med både gode lam, et par smaldyr og mindst én overlevende buk til at føre råvildtslægten videre, men kors hvor jeg sad og ærgede mig.
Skulle jeg evt. helt holde mund med episoden og slet ikke fortælle AKP eller andre noget?[}Smile][^]

Nå, hunni sad jo i bilen, så jeg besluttede snart at jeg jo kunne prøve at sætte hende på sporet – hun var jo med for det samme.

Kort tid efter lukkede jeg hende ud, og på vejen ned mod skudstedet kom bukken lige forbi igen, i sin runde efter mulige brunstige råer, men jeg tror ikke hun (hunden altså) så bukken, for hun forholdt sig pænt i ro.

Ved skudstedet fik jeg dog lidt uventet optimisme, for pokker mig, om ikke hunden ville ind gennem det tætte hvidgranhegn.
Da hun – ligesom herren – er blevet ældre og med alderen kun løber efter det, som hun tror på eller der er kraftig fært efter – var det ubetinget positivt[Wink], men det kunne jo være så meget andet.
Schweiss kunne jeg i hvert fald ikke se, men da jeg kikkede gennem et hul i hegnet, så kom hun sågu' med en for længst stendød og stiv tævehvalp[Big Grin], ca. 70 meter var den løbet[:I].

Sådan – go' hund, sikke en historie AKP nu skulle få; om en god morgen, masser af vildt og et fantastisk og svært skud og en Bl...r som bare du'r.

Undtagelsesvis viser jeg et billede af udgangshullet, for jeg synes nu det er utroligt at sådant et "bette kræ" kan løbe så langt med sådan en kugle.

[Image: P7282303.jpg]

Ja - så megen uro, mismod, skumle tanker og ikke mindst glæde, kan sådan en lille rævehvalp være skyld i - Knæk og Bræk derude og god dag[Smile]

mvh
Korthår



Ja der kan man bare se - selv blind høne kan finde korn.
Vi vil det sige at, for en gangs skyld klikkede Blas!!! ikke ?
Eller var det til den næste ræv den klikkede ?
Det er snart ike til at hodle styr på, for det sker jo så ofte.
Svar
#38
torsdag d. 11/10 var jeg ude at kigge efter Mikkel. Jeg sad i rævesåten som er 2 store enge med et 75 meter bredt og 500 meter langt skovstykke imellem. Der var meget diset denne morgen. Jeg brugte håndkikkerten flittigt. Efter at have siddet en halv time fik jeg i kikkerten øje på en ræv ca. 300 meter væk. Jeg forsøgte at muse den, men den viste ingen interesse. og den begyndte at gå mod en sivbræmme. Afstandsmåleren sagde nu 280 meter. Jeg fik godnatOlsen i stilling og skruede kikkerten op på 30 x forstørrelse. Da ræven stod stille skød jeg og jeg kunne se at han forendte øjeblikkeligt.

[Image: 20121011_083504.jpg]
Svar
#39
Onsdag d. 17/10 var jeg ude for at se om jeg kunne skyde et lam. Jeg kom til engen og kunne i håndkikkerten se en rå gøre udfald mod noget i det lange græs. Efter ca. 20 min. gik en ræv ud på det åbne græs og jeg kunne skyde ham. Fik desværre ikke taget et billede af den.
Svar
#40
søndag d. 28/10 var jeg om eftermiddagen ude for at se om jeg kunne skyde et lam. Jeg havde i håndkikkerten set at der lagde råvildt på en eng. Jeg var på vej ud langs et 20 meter bredet levende hegn for at komme til at sidde i et tårn. På begge sider af hegnet er der græsmark. Jeg gik på venstre side af hegnet da jeg fik øje på noget rødt på højre side af hegnet - Det var ræven [Smile]og jeg havde selvfølgelig ikke skyde stok med[xx(] Jeg kravlede på knæene ind i hegnet igennem tidsler og lign. Jeg synes jeg larmede meget, men var i god vind. Jeg kom til et træ som jeg kunne rejse mig ved og få fast anlæg opad. Mikkel kom fri af en græstot og jeg kunne skyde ham på ca. 100 meter og han forendte i knaldet[Big Grin]
Rådyrene strakte hals men rejste sig ikke. Ned på knæ og jeg kravlede hen til tårnet. dyrene lagde ca. 180 - 200 meter ude på engen. DEt lykkedes mig, fuld synlig for dyrene, at komme op i tårnet. Efter 45 min. rejste et rålam sig.

[Image: 20121028_164939.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)