Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende præcisision
#21
Selv om problemet måske er ved at blive opklaret, så er jeg enig med 308komp og AB: Friflugten virker meget stor og kan efter mine erfaringer godt give den spredning, hvis den er helt forkert ift. fx. kammer, patron og kaliber. Prøv at lave en 3x3 (ni varianter med forsk. sættedybde og krudtvægt).

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Club338

Selv om problemet måske er ved at blive opklaret, så er jeg enig med 308komp og AB: Friflugten virker meget stor og kan efter mine erfaringer godt give den spredning, hvis den er helt forkert ift. fx. kammer, patron og kaliber. Prøv at lave en 3x3 (ni varianter med forsk. sættedybde og krudtvægt).

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



Selvom jeg foreslår sættedybde som et parameter, er det altså ikke den endegyldige vej til succes.

Eksempelvis Weatherby arbejder med lang friflugt, som en del af konceptet. Formålet at give projektilet lidt tilløb inden mødet med bommene og så kan den lades lidt hårdere.

Jeg har ladeet mig fortælle, at såfremt kammeret ikke er skåret præcist(liner projektilet 100 % op i forhold til løbet) ja så kan det faktisk være en fordel med en lang friflugt, så kan det der vist nok kaldes leade faktisk få rettet projektilet op inden det rammer bommene.

Jeg har kigget på de skiver som Fischermann har produceret, det eneste jeg kan se er at det gik fint ved første serie og derfra lidt ringere til skidt.

Jeg ville prøve at finde hastigheden på de fabriksammo den skyder godt med(via kronograf og ikke trykte oplysninger) derefter prøve at lade til tilsvarende hastighed.
Det kunne være det give et sweet spot.

Såvidt jeg har forstået er det en forholdsvis tynd pibe, og de er mere følsomme overfor ændringer i trykopbygning og hastigheder.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#23
Nogle rifler/piber er følsomme og når man ligger lunt i svinget med ladningen, kan man være heldig at finjustere med sættedybden - det ændrer jo også lidt på hastigheden samtidig med trykopbygningen.

Jeg er forsåvidt enig i dine betragtninger Søren, men hvis man vil køre med den lange vandring, skal det være med vilje, altså kammeret/troat´en skal være lavet til det [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by AB

Jeg er forsåvidt enig i dine betragtninger Søren, men hvis man vil køre med den lange vandring, skal det være med vilje, altså kammeret/troat´en skal være lavet til det [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Det gælder vel i alle livets forhold, altså at det man foretager sig skal være bevidst. Og ikke et sammentræf af omstændigheder, der falder heldigt ud.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Så fik jeg prøvet at ændre på friflugten. Så, sammen med at være gået til vithavouri n150 krudt, har det totalt set hjulpet. Spredningen, er nu på op til 30 mm. Det er dog stadig underligt, at ca. 1 ud af hvert 5 skud, er det skud som giver spredningen. Det er ikke jævnt fordelt
Dvs. Ladningen hedder 70,5 c.o.l. 42gr. friflugt 2mm fænghætte cci 200 norma hylstre.
En tilsvarende ladning (andel c.o.l. ;-)) med en lapua mega 185gr. giver en spredning på ca 10 mm.
Så næste forsøg med speer deepcurl, bliver med N140. Så må vi se hvad det giver. Men nu er der jo sommerferie på mange af de sjællandske baner
Svar
#26
Ps. Glemte lige at skrive. Jeg har skilt en original lapua mega ad. Ved at sammenligne med andre krudt typer vil jeg sige at et godt bud på krudt typen kunne være vithavouri n150. (obs dette er kun et bud som er fremkommet ved at kikke & sammenligne). Under alle omstændigheder var der 44,2 gr i den jeg skilte ad.
Svar
#27
Hvad med at droppe Deep Curl, og skyde med Lapua Mega i stedet for ? F.eks. en 185 grains ? I de hastigheder en 308W arbejder, er der ikke brug for super-duper premium bonded kugler, der gør en Mega et fortrinligt arbejde.

Jeg har selv haft en 308W som ikke skød ret godt med lette kugler, men ved 185-200 grains fik den samling på grupperne.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
SÅ VIRKER DET! Det der skulle til var noget andet krudt - nu Vv N-150. Øget til 44gr og col ændret fra 70mm til 68 mm
Endelig fungerer det!
Svar
#29
Ps...... Men nu har jeg ikke flere projektiler. ?... Hmpf!
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by fischerman

Ps...... Men nu har jeg ikke flere projektiler. ?... Hmpf!



Velkommen i klubben: AFG = Altid Frusterede Genladere ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)