Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugletype til Vildsvin
#21
Citat:quote:

Originally posted by RLJ

Med andre ord, så findes der mange moderne kugler i dag som uden tvivl ville have en bedre virkning. når dette er sagt så misfortå mig ikke Laupa Mega er en fin kugle som du roligt kan anvende med fine resultater, men den har det med at splintre/fragmentere hurtigere pga. dens opbygning hvilke resultere i lavere rest vægt, mindre dybde virkning og dermed knapt så gode egenskaber.

Hvis du vil have en sikker vinder med så vælg fx. Norma Oryx, eller remingtons A-Frame (med andre ord en bonded kugle) det sikre dig gennemskud og en god oplevelse.

Rune L. Jørgensen



Tjaaa - og andre vil mene, at en relativ let ekspansion er at foretrække netop til svin, fordi de har det med at være lidt tungnemme i forhold til at opdage, at de er blevet skudt, og kuglen derfor skal lave så meget ballade i dyret som muligt.

@Klokker - ingen tvivl om, at du rolig kan bruge Megaen. Og ingen tvivl om, at der findes 20-30 andre kuglevalg, som ud fra forskellige synsvinkler kan kaldes mere eller mindre bedre egnede til formålet. Men vi taler stadig marginale forskelle sammenlignet med betydningen af skudplacering. Så brug dine Mega og tag et par ture på banen i stedet for at købe nye bønner - det vil efter min mening være en bedre investering.

Som nævnt bruger jeg selv Kegelspitz - udelukkende fordi, jeg for en del år siden talte med en tysker, der havde flere hundrede grise på samvittigheden og kun brugte KS. Altså som så meget andet her i tilværelsen mere tilfældighed end religion.

/bundgaard
Svar
#22
Jeg har skudt alt mugligt (fra alaska elg til sjakal) med remington corelokt ultra 180 grains kugler i 300wm. De er vist meget ens med mega kuglen og det har altid virket perfekt. De behøver vel ikke ha plastikspids og koste en formue for at lukke luften ud af en gris? Jeg tror mega'en er helt i orden.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#23
"Mechanical bonding means that core is firmly locked inside the jacket and will not separate even on hardest impact"

altså mekanisk låst. Ikke loddet eller limet [Smile]

Bonding bliver til liming i google translate og ifølge min engelsklærer.
Så i min verden er der ikke noget der hedder makanisk liming [Wink]

Det er en helt tradionel kugle med en indpresning der har til formål at fastholde kernen - hvis den kan.

Det er min oplevelse at det kan den ikke altid. Jeg bruger den ikke længere af samme grund.

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#24
Barnes Tipped TSX er en ren kobber-kugle, der giver en meget kontrolleret ekspansion og en restvægt tæt på 100%. Man er næsten garanteret gennemskud, hvis der nu skal eftersøgning til.
Ikke et ondt ord om Mega/oryx/ect. det er bare den kugle jeg er faldet for.
Det vigtigste er vel at have tillid til det der kommer i kanonen, så kommer mærket i anden række.

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#25
Jeg bruger udelukkende barnes TSX til gris.
jeg ser ingen grund til at bruge den tippede version da den vel egentlig er designed til at have en lidt højere BC end standard udgaven. Og mine grise skydes på under 100 meter og så vil jeg ikke have plast i maden [Wink]

Forskellen i kuglebane mellem TSX og TTSX er fuldstændig irrelevant på afstande under 300 meter.(1,5cm ifølge mit ballistikprogram) Man skal jo korrigere på den ene eller den anden måde alligevel [8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Mega i den tunge ende er en rigtig fin kugle til gris.

Den bekendte, der har oplevet, at grisen fortsat løb efter 2 skud er nok ikke så vant til vildsvinejagt. Det er nemlig meget almindeligt, at en vildsvin løber et stykke efter den er blevet skudt på, uanset hvor dyr kuglen er.

Jeg har selv brugt bla Mega og andre billige ikk-bondede kugler i 308w med god succes i mange år.

Brug du bare en tung kugle, der skyder godt i din riffel, ligemeget pris og navn. Det virker.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#27
Hej.
Brug du bare dine Lapua Mega. Den kugle har masser af døde vildsvin på samvittigheden.
Husk på at korrekt kugleplacering betyder mere end hvad kuglen hedder og hvor stor den er.
Hilsen, Per
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

jeg ser ingen grund til at bruge den tippede version da den vel egentlig er designed til at have en lidt højere BC end standard udgaven.



Den tippede version gemmer også på en større kanal/hollowpoint under plastspidsen, det er med til at sikre endnu tidligere ekspansion, hvis den da overhovedet kan ekspandere tidligere [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#29
Mega-mange vildsvinssjæle er enige ... De Lapuakugler er megafarlige for helbredet [8D]

RIP

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#30
enige med de fleste svar her... Megaen fungerer fint hvis den er tung for kaliberet og ikke har for høj hastighed.. Derfor oftest fin effekt i 308 og 9,3 .....

9,7 g er en perfekt kuglevægt i kal 308 - men KUN HVIS der er tale om en homogen kugle a la Barnes TSX..

Nu er svin ikke særlig store dyr, men dog ganske skudstærke, så man kan lige så godt vælge det bedste selv om det koster lidt ekstra... Mit personlige valg i kal 308 til svin ville være en 9,7 gr Barnes TSX...
Svar
#31
Eller en 180 grs / 11,7 g Nosler Partition... den fungerer også altid super fint...[Smile]
Svar
#32
Hej alle tak for svarene.. det gav ro i sjælen....

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#33
M@x
hvorfor bruger du kun barens TSX til svin ?
har du bare været heldig[Smile] med den ?
har du dårlige erfaringer med andre kugler ?
hvad kaliber / kalibere snakker vi om ?
og hvor mange svin [:p] ?
BARE FORDI ! er stadig et godt argument jeg selv kunne
finde på at bruge . tillid til grejet er stadig en vigtig psygologisk
faktor.
mvh LWL
mojn (vi ses i vesterskoven)
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by LWL

M@x
hvorfor bruger du kun barens TSX til svin ?
har du bare været heldig[Smile] med den ?
har du dårlige erfaringer med andre kugler ?
hvad kaliber / kalibere snakker vi om ?
og hvor mange svin [:p] ?
BARE FORDI ! er stadig et godt argument jeg selv kunne
finde på at bruge . tillid til grejet er stadig en vigtig psygologisk
faktor.
mvh LWL
mojn (vi ses i vesterskoven)



Ja du var jo ikke i Vesterskoven i aften.[Big Grin]

Jeg bruger osse TSX til kronvildt, elge, råvildt og hvad der kommer for.
I øjeblikket lader jeg .223 med 62 grs TSX og min 35 Whelen med 225 grs TSX.

Når jeg engang har tømt lageret af blyholdige kugler, så følger min .338 og min 6½er osse over i TSX kugleklassen.
Jeg har skudt mellem 30 og 50 vildsvin med min 35 Whelen og endnu aldrig mistet en. Omkring 10 stykker kronvildt og et par mufloner har osse måttet bide i græsset efter at have smagt et kobbersøm.
Jeg skød godt nok en bæver i maj med min .223 og en Hornady blykugle, men det var udelukkende efter at have spurgt mine Svenske jagtkammerater hvilken kugel de anbefalede. Jeg havde medbragt 62 grs TSX og 60 grs Hornady SP og eftersom Svenskerne har skudt mange flere bævere end min ene, så lyttede jeg til deres erfaring.

I starten med min 35 Whelen brugte jeg 250 grs Nosler Partition og de fungerede såmænd udmærket lige til en dag jeg ramte en buk på boven. Min Tyske jagtvært blev noget stram i betrækket da han så udgangshullet og mumlede noget om kødspild og schweinerei.
Da jeg gerne vil blive ved med at komme hos ham skiftede jeg over til TSX og jeg har aldrig set mig tilbage.
Tidligere var Nosler Partition min favorit, osse i .223 men jeg har ikke været tilfreds med præcisionen. Skudvirkningen var derimod helt i top.
Osse i 6½ brugte jeg en 140 grs Nosler Partition, bl.a. i Afrika. Gennemskud på Oryx og Zebra samt Blesbok.
Men eftersom jeg jager en del i Tyskland og der bliver bleiverbot flere og flere steder, så kan jeg lige så godt gå over til bleifrei nu.
Håber det belyste mit valg [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
der er efter min mening en vis tendens till overkill har selv skudt svin med min 6,5 55 med 156 grains norma oryx og kan sige at de dropper fint
selvom den ligger lige under 800ms

det vigtigste er som altid skudplaceringen, kendskab til dine egne og udstyrets begrænsninger, i mit tilfælde skød jeg ikke svin på meget over 100m afstand men kender min opsætning godt nok til at kunne sætte et hurtigt opfølgnings skud noget længere ude.

træning i hurtig opfølgning er vigtigt uanset kalibervalg, har set jægere der nærmest panikker fordi deres træf ikke var iorden og som derfor misser opfølgningen.

mvh. mads
Svar
#36
Et hurtigt opfølgningsskud kan være et argument, men hvis det er lidt mørkt snakker vi teori.

Jeg sætter grisejagt meget højt både på drev og pürsch og har brugt både 6,5x55 med mega, 30-06 med vulcan og 7 mm RM med H-mantel. De seneste år har jeg opgraderet til 358 win med en 225 grain Gameking - det virker også, det giver lidt oftere gennemskud, men de løber også fra stedet.

Det er selvfølgelig godt for selvtilliden at vide man sender 14,6 gram afsted istedet for 10 - men effekten på grisen synes jeg ikke der er meget forskel på.

Jeg tror grunden til at du har hørt skidt om mega kuglen måske er fordi der er så mange der bruger den - så vil den jo også give flest anskydninger. Du hører sjældent om en anskydning med en 30-378 weatherby - men det er sgu nok fordi der ikke er mange der bruger den.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)